پیام مازند

آخرين مطالب

چاق کردن قلیان، پیوست جدید گردشگری دریایی مازندران فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - گردشگری دریایی مازندران ملغمه ای از همه چیز است و هیچ چیز نیست، دریایی است که به اب زنید و ساحلی چندان درهم ریخته با انواع و اقسام دکه های قدیمی تو درتو و قهوه خانه های که هر چند رغبتی برای استراحت بر نمی انگیزد اما این روزها پرمشتری است.
مازندران 15 شهرستان ساحلی دارد و در اغلب این سواحل، مردم محلی با امکانات اولیه، از گردشگران پذیرایی می کنند، بلالی پخته می شود و آشی فروخته می شود، قلیانی که چاق می شود تا گردشگر کام بگیرد و از تماشای دریا لذت ببرد.
طبیعت زیبای مازندران همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است و در این میان، دریا، مشتاقان بیشتری از جمع گردشگران دارد، مگر می شود به مازندران آمد و از دریا بهره مند نشد. اما دریا در مازندران چه چیزی برای گردشگران دارد؟ تقریبا هیچ! مگر در مواردی معدود که البته امکانات هم آن قدر محدود است که شاید همین مساله باعث شده گردشگری ساحلی و دریایی در مازندران، کم رونق و بی جان باشد.
"ساحل 400 کیلومتری دریا در مازندران، کشتی تفریحی و اسکله مناسب ندارد، در حال برنامه ریزی هستیم 131 اسکله در استان ایجاد کنیم" این جملات بخشی از سخنان استاندار مازندران در جلسه بررسی روند اجرای طرح های راه و شهرسازی در استان است.
در بسیاری از سواحل مازندران، سرویس بهداشتی مناسب وجود ندارد، طرح های دریا با چادرهای برزنتی بسته می شوند و گردشگری باقی می ماند که باید با این امکانات محدود، بسوزد و بسازد، آخر از دریا نمی شود گذشت.
در کنار دیگر شاخه های گردشگری، گردشگری دریایی هم در مازندران ناکام مانده و در حال حاضر فقط این طبیعت دل انگیز این استان شمالی است که گردشگران را سحر کرده و به خود جذب می کند.
سال هاست که مسئولان حوزه گردشگری مازندران، در زمینه توسعه گردشگری دریایی شعار می دهند اما هنوز به مرحله عمل نرسیده اند.
یک فعال حوزه گردشگری دریایی به خبرنگار ایرنا گفت: نوسانات بازار ارز، باعث تعویق در بسیاری از کارها شده و رکود را در صنعت شاهد هستیم که صنعت گردشگری را هم تحت الشعاع قرار داده است.
کتایون معینی با بیان اینکه عملکرد سازمان ها و بانک ها با تاخیر است، افزود: تا سازمان ها و بانک ها تصمیم بگیرند قیمت ها تغییر می کند، این نوسانات به بازار شوک ایجاد می کند شوکی که نمی توان به راحتی احیا کرد و صنایع گردشگری و دریایی، جزو گران ترین صنایع و هزینه بر هستند.
وی با اشاره به اینکه مازندران می توانست در زمینه گردشگری دریایی، استانی پیش رو باشد، اظهار کرد: اما این اتفاق در مازندران نیفتاد چون در برخی بخش ها مدیران ناکارآمد دارد.
معینی با بیان اینکه چند صد اسکله در استان های ساحلی جنوب ایران ساخته شده که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، تصریح کرد: اما در مازندران چند اسکله ساخته شده که بتواند گردشگری دریایی را رونق دهد.
وی ادامه داد: وقتی پست اسکله در نوار ساحلی وجود نداشته باشد شناور چه طور حرکت کند و از کدام بندر به بندر دیگر رهسپار شود.
معینی با اشاره به اینکه برای فعال شدن گردشگری دریایی در مازندران، استاندار باید مشاورانی از فعالان این حوزه داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای انجام کار در زمینه گردشگری دریایی نباید شعار داد بلکه این مسیر نیازمند جذب سرمایه گذار است.
این فعال حوزه گردشگری دریایی با بیان اینکه با درهای بسته در زمینه گردشگری دریایی در مازندران هیچ اتفاقی نمی افتد، افزود: زمانی می توان سرمایه گذار جذب کرد که امنیت سرمایه گذار فراهم باشد اما به نظر می رسد سرمایه گذار در مازندران امنیت ندارد.
وی که اسکله فرح آباد ساری و اسکله رامسر را در مازندران احداث کرده ، اظهار کرد: در مازندران ظرفیت برای فعالیت در زمینه گردشگری دریایی وجود دارد اما اجازه کار نمی دهند و برخی از دست اندر کاران این حوزه، اهل بخیه هستند و سرمایه گذار را فراری می دهند.
معینی با اشاره به اینکه در 2 دهه اخیر اتفاق خوبی در زمینه گردشگری در مازندران رخ نداده است، ادامه داد: چون هر کسی که خواست کاری انجام دهد جلویش را گرفتند.
وی یادآور شد: تا زمانی که استاندار مازندران، مشاور ذی صلاح دریایی با تجربه کاری، نداشته باشد کار پیش نمی رود، تصریح کرد: صندلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران می چرخد و هر بار فردی بر این صندلی می نشیند اما اتفاقی نمی افتد، حتی اگر مدیری بخواهد کار کند تا دیگر بخش ها را مجاب کند، عمر مدیریتش به پایان می رسد.
این فعال حوزه گردشگری دریایی با اشاره به اینکه سیکل معیوبی در مدیریت استان مازندران وجود دارد که به خاطر انتخاب اشتباه است، افزود: هر مسئولی تصمیم جداگانه ای دارد و حتی گاهی نظر 2 معاون در یک حوزه با همدیگر متفاوت است.
وی با بیان اینکه مازندران در صورتی می تواند در گردشگری دریایی توسعه یابد که استاندار سواد دریایی داشته باشد، ادامه داد: نخستین چیزی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران باید بداند الفبای گردشگری دریایی است چون مازندران استان ساحلی است و باید از این ظرفیت بهره برد.
معینی با اشاره به اینکه در سال 80 ساحل فرح آباد ساری، مرکز مواد مخدر و فساد بود، اظهار کرد: با لودر آن محل را صاف کردیم و به منطقه نسبتا دریایی تبدیل شد، گردشگری دریایی به معنای آباد کردن منطقه با استفاده از ظرفیت های همان مکان است که با احداث اسکله، استفاده از شناور و موارد اینچنینی اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه میزان بهره مندی از گردشگری دریایی مازندران در ردیف صفر قرار دارد، افزود: سال هاست شاهد هستیم آن چه که به عنوان گردشگر وارد استان های شمالی می شود زباله آور بوده و درآمدزا نیست در حالی که گردشگری دریایی می تواند درآمد بسیاری نصیب استان کند.
این فعال حوزه گردشگری دریایی با اشاره به اینکه می توان با احداث پیست های مختلف ورزشی در ساحل، مکان تفریحی مناسبی برای گردشگران فراهم کرد، گفت: این در حالی است که اوج گردشگری دریایی در سواحل مازندران، احداث سفره خانه ها و استعمال قلیان است، البته در برخی سواحل، جت اسکی وجود دارد اما هزینه استفاده از آن گران است و هر کسی نمی تواند استفاده کند.
وی با بیان اینکه توسعه گردشگری دریایی در مازندران، نیازمند تفکر دریایی است، یادآور شد: سازمان های ذی ربط در تهران درباره دریا تصمیم گیری می کنند اما در استان به مرحله اجرا نمی رسد، ساحل مازندران چیزی برای عرضه به گردشگر و مردم محلی ندارد و علت آن ضعف های مدیریتی است.
9927/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/81403/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری

اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است

کشف برنج تقلبی در بابل

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی 380 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها، خلاف قانون و منویات رهبری است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

مراجعه بیش از 33 هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز 1403

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد