پیام مازند

آخرين مطالب

یک کارشناس آموزش ابتدایی مطرح کرد

تفاوت فاحش مزایا و حقوق معلمان با سایر کارمندان دیگر دولت/فاکتورهایی که برای معلمان رنگ بهبود نمی گیرد! گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام مازند - یک کارشناس آموزش ابتدایی گفت: تفاوت فاحشی بین مزایا و حقوق معلمان با سایر کارمندان دیگر دولت دیده می شود و این نشان از عملکرد ضعیف آموزش و پرورش دارد.
فریدون شعبانی با انتقاد از عدم توزیع متوازن درآمدها و بودجه بندی دولت اظهارکرد: زمانی که دستگاه یا وزارتخانه ای دارای دامنه خدمت رسانی بیشتری باشد باید سهم بیشتری از تخصیص بودجه را اخذ کرده و امکانات بیشتری را دریافت کند اما عملا شاهدیم که در تخصیص بودجه، آموزش و پرورش به نسبت وسعت خود، بودجه کمتری نسبت به سایر ارگان ها دارد که این قصور معطوف دولت است.
شعبانی با ابراز گلایه از خصوصیت محتاج بودن آموزش و پرورش به سایر دستگاه ها و نهادها این نقص را نیز متوجه دولت دانست و تاکید کرد: باید مشخص باشد که فی المثل چند درصد درآمد نفتی دولت برای نظام آموزشی کشور هزینه شده و سهم آموزش و پرورش از این درآمد چه میزان است تا معیار اولویت و اهمیت نظام آموزشی از سوی دولت برای همگان مشخص شود.
وی با بیان تفاوت های موجود در بین معلمان در حوزه حقوق و دستمزد خاطرنشان کرد: یک معلم بازنشسته در نظام آموزشی در بعضی موارد با همتراز خود بیش از یک میلیون تومان تفاوت حقوق داشته و این ناشی از عملکرد ضعیف، بدون مطالعه، خارج از چارچوب و قاعده دولتمردان است که نتوانستند حتی در کمترین توقعات یک معلم برنامه ریزی برابر و منظمی داشته باشند بنابراین توزیع نامتوازن باعث شده نمودار معلمان در دریافت حقوق فراز و فرود بسیاری داشته باشد.
این کارشناس آموزش ابتدایی به بررسی تخصیص درآمد دولت به آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: مشخص نیست سهم سرانه آموزشی، نوسازی، افزایش حقوق، مسکن، مزایا و رفاه معلم چند درصد از بودجه تخصیصی آموزش و پرورش است که سال به سال هیچ کدام از فاکتورهای فوق رنگ بهبودی به خود نمی بینند.
شعبانی مشکل مسکن معلمان را مطرح کرد و با انتقاد از عملکرد ضعیف ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها در این زمینه گفت: چندین بار و در چندین مکان مختلف زمین اختصاصی به فرهنگیان داده شد اما آیا تمام مسکن ها ساخته شده و آیا اکنون زمین ها در اختیار معلمان و دبیران قرار گرفته است؟ حتی برخی معلمان اکنون پس از سالها بازنشستگی صاحب خانه نشده اند.
این محقق و پژوهشگر حوزه آموزش با اشاره به برخی آسیب های نظام آموزشی مانند دریافت مبالغ برای ثبت نام دانش آموزان، این نقیصه را نیز ناشی از کمبود و تخصیص اعتبارات دولتی دانست و با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در بحبوحه تصویب بودجه تصریح کرد: اگر از همان آغاز و زمان تصویب بودجه دریافتی آموزش و پورش مورد اعتراض نمایندگان واقع شده و بودجه درست تقسیم بندی شود دیگر نیازی به اعتراضات پوپولیستی نمایندگان بعد از تصویب بودجه نخواهد بود.
شعبانی در تشریح دلایل عقب ماندگی معلمان به تفاوت حقوق و دستمزد بین کارمندان آموزش و پرورش و معلمان با سایر ادارات و نهادها نظیر دارایی، صمت، فرمانداری ها و بانک ها اشاره کرد و افزود: در دهه 60 اکثر کارمندان دستگاه ها، حقوقی مشابه یکدیگر داشتند اما این اختلاف از آنجا آغاز شد که سهم آموزش و پرورش از دریافتی و مزایایی نظیر وام های کم بهره دولتی به نسبت دامنه وسیع خود برابر با سهم یک سازمان به مراتب کوچکتر شد.
این کارشناس بازنشسته اداره آموزش و پرورش دلیل دیگر عقب ماندگی معلمان را مربوط به مزایا و امکاناتی مرسوم در دهه های 70 و 80 دانست که معلمان از آن بی بهره بودند و در این زمینه اظهار کرد: کارمندان سایر ادارات و ارگان ها به واسطه دریافت مزایایی نظیر کالابرگ های مختلف، کارت های هدیه، دریافت وجوه نقد به جهت اعیاد و مناسبت ها و تامین بخشی از مواد غذایی و خواروبار با فرا رسیدن ماه رمضان و عید نوروز و غیره در کنار حقوق دریافتی، معیشت بهتری نسبت به معلمان داشتند.
شعبانی دیگر مزایای متفاوت در کنار حقوق را اینگونه برشمرد: خرید لباس کارمندان مطابق قرارداد با تولیدی ها نظیر بانک ها، تخصیص مبالغی تحت عنوان تشویق به کسانی دارای فرزند ممتاز بودند، بن خرید لوازم التحریر و پوشاک و غیره از جمله مزایایی بود که کارمندان آموزش و پرورش از آن بی بهره ماندند و همین امر سبب عقب ماندگی و اختلاف فاحش بین کارمندان دوایر مختلف با معلمان شد.
کارشناس آموزش ابتدایی با تصریح اینکه بسیاری از مشکلات مزمن معلمان که از دیرباز با آن درگیر هستند به آسانی و به دست خود دولت قابل حل است خاطرنشان کرد: دولت با در نظر گرفتن اعتبارات بیشتر چه در زمینه رفاه و مزایای معلمین و چه در زمینه مالی و معیشتی و افزایش حقوق به راحتی می تواند مشکلات را مرتفع کند به شرطی که این افزایش حقوق و رفاه با وضعیت فعلی جامعه منطبق باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/81592/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد