پیام مازند

آخرين مطالب

ضرورت تقویت زیرساخت ها در غرب مازندران اقتصادي

ضرورت تقویت زیرساخت ها در غرب مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر - تقویت زیرساخت ها و بالا بردن مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای دستگاه های اجرایی غرب مازندران به منظور کاهش خسارت ها و آسیب ها در شرایط بحرانی است.
غرب استان مازندران همیشه در معرض تهدیدها و مخاطرات طبیعی قرار داشته و از این جهت خسارت های زیادی به زیرساخت های آن وارد آمده است که به عنوان نمونه می توان به برف سال 92 ، سرمازدگی سال 95 و سیل مهرماه سال گذشته اشاره کرد.
اصولا در غرب استان فصل خاصی برای آغاز تهدید های طبیعی تعریف نشده چرا که در فصل تابستان نیز احتمال وقوع سیلاب به دلیل آب شدن یخچال های طبیعی در بالادست وجود دارد و همین مسئله موجب شده تا شرایط این منطقه خاص و ویژه باشد.
البته در چنین شرایطی نیاز است که دستگاه های اجرایی با تجهیز امکانات لجستیکی خود از آمادگی کامل در برابر تهدید های طبیعی احتمالی برخوردار باشند اما آنچه بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد تقویت زیرساخت ها در تمامی بخش ها است تا آسیب پذیری آنها در شرایط بحرانی به حداقل برسد و مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.
سیل مهرماه سال گذشته نشان داد که شهرستان های غرب مازندران به لحاظ زیرساخت ، تجهیزات و امکانات لجستیکی بسیار با مشکل مواجه است و اگر کمک های شرق استان و سایر استان های دیگر نبود شاید شرایط سیلزده این منطقه همچنان به قوت خود باقی می ماند.
شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در حوزه های مخابرات ، راه ها ، پل ها ، ساماندهی رودخانه ها ، آب روستایی و شهری و ... با مشکلات زیادی مواجه هستند و کمبود امکانات و تجهیزات نیز مزید بر علت شده تا آسیب پذیری این نقطه از استان مازندران بیشتر نمایان گردد.
بر اساس آمارهای موجود ، متوسط بارندگی در شهرستان تنکابن از ابتدای سال آبی تاکنون از 27 الی 74 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد .
کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند که مسیر توسعه پایدار تنها با تقویت زیرساخت ها هموار می شود و بنابراین باید همه ارکان نظام در این زمینه گام بردارند.
آنها معتقدند که پیشرفت در هر کشوری نیازمند فراهم ساختن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بوده و باید به این دو مقوله و زیرمجموعه‌های آن توجه فراوان داشت.
** سردهنه های زراعی پاشنه آشیل مدیریت رودخانه ها
مدیر امور منابع آب شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : سیل مهر ماه سال گذشته به تمامی سردهنه های زراعی منطقه آسیب زد و تلاش کردیم تا به امروز بسیاری از آنها را بازسازی نماییم تا کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.
حمید رضا افقی سیلابی شدن رودخانه های تنکابن در اردیبهشت و خرداد سال جاری را محتمل دانست و افزود : با بررسی الگوهای هواشناسی بارندگی های شدیدی در فروردین نخواهیم داشت اما مهمترین نگرانی انباشت حجم عظیمی از برف در ارتفاعات است که می تواند زمینه ساز سیل دیگری در منطقه شود.
وی اظهار داشت : هم اکنون حجم عظیمی از برف در ارتفاعات وجود دارد که با وزش یک باد گرم یا بارندگی شدید احتمال آب شدن آنها و درنتیجه سیلابی شدن رودخانه ها در اردیبهشت و خرداد ماه وجود دارد که می بایست اقدامات لازم در این زمینه اندیشیده شود.
افقی همچنین به پایدار نبودن سردهنه های زراعی جدید اشاره کرد و بیان داشت : سردهنه های سنتی که پس از سیل مهرماه احداث شده از استقامت و پایداری لازم برخوردار نیستند و اگر سیلی اتفاق بیافتد احتمال تخریب مجدد آنها وجود خواهد داشت.
وی یادآور شد : تاکنون اقدامات خوبی در خصوص ساماندهی رودخانه ها ، دیواره سازی و ایمن سازی مسیل ها صورت گرفته که می تواند در کاهش خسارت ها سیل احتمالی بعدی تاثیر گذار باشد.
** کدر شدن آب چشمه ها در هنگام بارندگی های شدید
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی تنکابن به آسیب پذیری چشمه ها در هنگام بارندگی های شدید در این شهرستان اشاره کرد و گفت : آب مورد نیاز بسیاری از روستاهای این منطقه از طریق چشمه تامین می شود که در هنگام بارندگی های شدید دچار کدورت شده و قابل استفاده نیست.
وحید نحوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید سیستم فیلترینگ در ورودی آب چشمه ها نصب شود تا از کدر شدن آن جلوگیری گردد که به اعتبار ویژه ای بالغ بر یک میلیارد تومان جهت تامین زمین و برق فشار قوی نیاز است.
وی رانش زمین را دومین چالش تامین آب روستاهای این منطقه برشمرد و اظهار داشت : بسیاری از خطوط انتقال آب از زمین های منابع طبیعی عبور می کنند که متاسفانه به دلیل رانش زمین دچار شکستگی می شوند که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.
به گفته نحوی ، قدمت خطوط انتقال آب روستاهای این منطقه بیش از 30 سال است که بسیار آسیب پذیر هستند و ترمیم و بازسازی آنها بسیار هزینه بر می باشد.
وی یادآور شد : انشعاباتی که پس از سیل مهرماه در برخی از روستاها بویژه روستای پلطلان ایجاد شده به صورت موقت بوده و لازم است تا هر چه سریعتر زمینه لازم برای نصب انشعابات اصولی و قانونی فراهم گردد.
**شبکه توزیع آب شهری تنکابن با قدمت 50 سال
مدیر امور آب و فاضلاب تنکابن به فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری اشاره کرد و گفت : در این شهرستان شبکه توزیع آب شهری بسیار فرسوده است که با کوچکترین بحران هایی از قبیل سیل ، زلزله و رانش زمین دچار آسیب می شوند.
مهردار مقدس خو با بیان اینکه در سال 97 یک هزار 160 مورد حوادث در شبکه توزیع آب شهری اتفاق افتاده است ، افزود : هم اکنون 80 کیلومتر از خطوط انتقال آب این شهرستان به وسیله لوله های آزبست صورت می گیرد که بسیار آسیب پذیر هستند و باید هرچه سریعتر اصلاح شوند.
وی اظهار داشت : تامین منابع آب شهری بیشتر از طریق حفر چاه صورت می گیرد که امکان آلوده شدن آن وجود دارد و باید با نظارت های بیشتر و کنترل های مستمر ، در تامین آب آشامیدنی سالم تلاش نماییم.
به گفته مدیر امور آب و فاضلاب تنکابن ، در سال گذشته یازده هزار متر لوله گذاری ، پنج هزار و 500 متر اصلاح شبکه و بهسازی سه حلقه چاه صورت گرفته اما کافی نیست و باید تلاش ها در این زمینه بیشتر شود.
وی یادآور شد : زمانی می توانیم از بحران ها به سلامت عبور کنیم که شبکه و منابع آب مطمئنی داشته باشیم در غیر این صورت همیشه با مشکل مواجه خواهیم شد.
**تقویت زیرساخت در جهت کاهش آلام مردم
سرپرست بخشداری خرم آباد نیز با اشاره به مشکلاتی که در سیل سال گذشته ایجاد شد به خبرنگار ایرنا گفت : پس از سیل اقدامات خوبی صورت گرفت اما برخی مشکلات همچنان به قوت خود باقی است که باید هر چه سریعتر برطرف گردد تا در سیل احتمالی با مشکلات بیشتری مواجه نشویم.
ابوالفضل شیرود علیخانی افزود : هم اکنون راه دسترسی به منطقه سه هزار که از طریق پل گلیج امکان پذیر است بسیار خطرناک و ناایمن بوده که باید هر چه سریعتر نسبت به ایمن سازی آن اقدام شود.
وی اظهار داشت : مسیر عبوری منطقه سه هزار نیز در برخی از نقاط دچار آبشستگی شده که بسیار خطرناک بوده و نبود روشنایی کافی و خط کشی نیز در این مسیر بر مشکلات منطقه افزوده است.
شیرود علیخانی با بیان اینکه قطع تلفن در مناطق بالادست مشکلاتی را برای مردم منطقه و مسافران ایجاد کرده است ، خاطرنشان کرد : برخی سردهنه ها همچون سردهنه زراعی روستای هراتبر با مشکل مواجه است که باید تا آغاز فصل زراعی جدید آماده گردد.
وی یادآور شد : رفع مشکلات موجود و انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند در جهت کاستن از آلام مردم تاثیر گذار باشد.
**تقویت زیرساخت نیازمند تامین اعتبار
مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن هم بر ضرورت تقویت زیرساخت ها در این بخش تاکید کرد و گفت : در تعطیلات نوروز پارسال در محور کمربندی 4 تصادف منجر به فوت داشتیم که بسیار تاسف انگیز بود اما امسال با اصلاح ورودی غربی توسط شهرداری و بستن یکی از بریدگی های خطرناک این محور خوشبختانه تا هشتمین روز تعطیلات نوروز هیچگونه تصادف منجر به جرح و فوت گزارش نشده است.
تورج فتحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پل توکله در محور سلیمان آباد در سیل مهرماه سال گذشته تخریب شد و مجبور شدیم تا از طریق احداث پل موقت باکسی تردد را در این مسیر برقرار کنیم و تاکنون هیچ مشکلی بوجود نیامده است.
وی خاطرنشان کرد : هم اکنون راه ارتباطی روستای آهکچال و روستاهای دیگر این منطقه که بیش از 200 خانوار در آن ساکن هستند با مشکل رانش زمین مواجه است که در صورت ادامه بارندگی با آبشستگی شدید و مسدود شدن مسیر مواجه خواهیم شد.
به گفته فتحی ، برای تقویت زیرساخت ها به انتظار تامین اعتبار نخواهیم نشست اما لازم است تا اعتبارات مورد نیاز هرچه سریعتر تخصیص یابد.
**تقویت زیرساخت ها ضامن توسعه پایدار
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز تاسف از وقوع سیل در کشور و جان باختن تعدادی از هموطنان ، عدم توجه به طبیعت را عامل تشدید سیلاب عنوان کرد و گفت : دوره بازگشت برای اتفاقات طبیعی وجود دارد و هر چقدر طول دوره بازگشت بیشتر باشد آن اتفاق بزرگتر خواهد بود.
شمس اله شریعت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروزه نحوه بروز سیلاب ، زمان تراکم و شدت بارش ها قابل پیش بینی و محاسبه است و بسیاری از کشورها با بهره گیری از علوم و تجربه تخصصی در این زمینه توانسته اند میزان خسارت ها در شرایط بحرانی را کاهش دهند.
وی اظهار داشت : بسیاری از افراد در حوزه های آبخیز داری ، هواشناسی و هیدرولیکی رودخانه ها تحصیل کرده اند اما متاسفانه نتوانسته ایم از دانش و تجربه آنها در مهار سیلاب ها و سایر حوادث طبیعی استفاده نماییم.
شریعت نژاد با انتقاد از غیر علمی بودن مدیریت کشور ، خاطرنشان کرد : در این مملکت تا توانسته ایم نیروهای متخصص تربیت کرده ایم اما متاسفانه همچنان سیستم مدیریتی کشور به صورت دیمی و فله ای است و همین مسئله باعث شده تا در زمان وقوع بحرانی بیشترین خسارت ها را متحمل شویم.
وی افزود : آلمان ها در سال 1316 با مطالعه بر روی مورفولوژی رودخانه های منطقه دریافتند که برای ساخت پل در شمال کشور باید عرض دهانه آنها را زیاد گرفت تا در هنگام وقوع سیل آب به راحتی از زیر آن عبور کند اما امروزه دوطرف رودخانه ها را تنگ می کنند تا پل کوچکتر با هزینه کمتر ساخته شود که نتیجه آن را در سیل سال گذشته دیدیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبخیز داری اعتبار گذاشته شد ، اظهار داشت : در گذشته دیواره سازی رودخانه های دوهزار و سه هزار بدون تزریق بتون صورت گرفت که با کوچکترین سیلابی دچار تخریب شد و اینبار نیز بار دیگر دیواره سازی مثل گذشته در حال انجام است که کاملا اشتباه است و باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم.
به گفته نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس ، در منطقه خشکه داران نشتارود بیش از 30 سال است که مردم با مشکل آب گرفتگی مواجه هستند اما تاکنون هیچ اقدامی جهت رفع آن صورت نگرفته است.
وی آبگرفتگی کنارگذر در حال ساخت نشتارود را غیر قابل قبول دانست و خاطرنشان کرد : با احداث 2 کانال این مشکل برطرف می شود اما مشخص نیست که چرا این کار صورت نمی گیرد.
شریعت نژاد تصریح کرد : متاسفانه به خیال خدمت به مردم دست به اقداماتی می زنیم که حاصل آن افزایش مشکلات مردم است و همین مسئله سبب شده تا اعتماد آنها نسبت به مدیران کمرنگ شود.
وی با انتقاد از عدم برخورد با مدیران متخلف در کشور گفت : مدیران دستگاه ها باید نسبت به عملکرد خود حساس باشند تا مورد تمسخر مردم قرار نگیرند .
وی بهره مندی از دانش متخصصان ، استفاده از مدیران کارآمد ، تخصیص اعتبار و برخورد با مدیران متخلف را در جهت تقویت زیرساخت ها ضروری دانست .
سیل مهرماه سال گذشته در غرب مازندران حدود هفت هزار میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی، کشاورزی، واحدهای مسکونی و تجاری و راههای اصلی و فرعی خسارت وارد کرد.
شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در غرب مازندران قرار دارند.
/1602/7513/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/82572/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجهیز و نوسازی 150 هکتار از شالیزار‌های آمل

91 نفر در اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در مازندران فوت شدند

چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

فوت 91 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر

شناسایی عوامل درگیری در مسابقات کشتی نونهالان مازندران

توزیع بیش از 5 هزار تن اقلام اساسی در مازندران

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

گرمای بهاری در مازندران

آخرین محدودیت ترافیکی فروردین ماه در جاده‌های شمال

عزیمت قایقران و مربی مازندرانی به انتخابی المپیک

260 سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های مازندران نصب می‌شود

توزیع 5700 تن اقلام اساسی در مازندران

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی های بخش آب در مازندران

کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی در مازندران

صعود تیرانداز مازندرانی به فینال تپانچه 25 متر برزیل

زندگی دوباره یک محکوم به قصاص در آمل

کشف 6 دستگاه خودروی سرقتی در بابل

چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان مازندران!

«زنجیره علویان» پویش جدید کاربران فضای مجازی مازندران

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود