پیام مازند

آخرين مطالب

ایسنا از درخواست مردم روستای سیل‌زده رکن‌کلا گزارش می دهد؛

گلایه مردم روستای رکن‌کلا سیمرغ از مسئولان دامپزشکی/ منتظر عملی شدن وعده‌ بنیاد مسکن هستیم+ فیلم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - تخریب منازل مسکونی در روستای رکن کلا، نتیجه سیلابی است که حدود 14 روز پیش، اتفاق افتاد، علاوه بر خسارت‌هایی که به منازل مسکونی وارد شده، اراضی کشاورزی نیز آسیب دیده و بسیاری از دام‌های اهالی این روستا از بین رفته‌اند. رکن‌کلا یکی از روستاهای شهرستان سیمرغ است که حدود هزار و 350 نفر جمعیت دارد، این روستا یکی از پس از بارش شدید باران و وقوع سیلاب در سیمرغ با خسارت‌های جدی رو به رو شده است و با گذشت حدود دو هفته از وقوع حادثه، همچنان درگیر چالش‌های کوچک و بزرگ است.
شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی بوده و سیل روزهای گذشته بیشترین خسارت را به این دو بخش و منازل مسکونی وارد کرده است.
به گزارش ایسنا مازندران، تخریب منازل مسکونی در روستای رکن کلا، نتیجه سیلابی است که حدود 14 روز پیش، اتفاق افتاد. علاوه بر خسارت‌هایی که به منازل مسکونی وارد شده، اراضی کشاورزی نیز آسیب دیده و بسیاری از دام‌های اهالی این روستا از بین رفته‌اند.
مردم خواستار توجه بیشتر مسئولان برای نوسازی منازل تخریب شده‌شان هستند. در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه مردم روستای رکن کلا، حضور یک دامپزشک است تا به دام‌های باقیمانده رسیدگی کنند.
مشکل آب، برق و گاز این روستا با تلاش مسئولان در ساعات ابتدایی حادثه برطرف شده است.
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید
نوسازی واحدهای مسکونی مهم‌ترین خواسته مردم رکن‌کلا
کاظم مهدی‌زاده یکی از اهالی روستای رکن کلا با بیان اینکه بنیاد مسکن طی روزهای گذشته از خانوارهایی که منازل آنها تخریب شده است خواست تا این واحدهای مسکونی را تخلیه کنند، اظهار کرد: با وجود تخلیه منازل از سوی مردم، همچنان بنیاد مسکن اقدام به خاک‌برداری، تخریب منازل و آغاز بازسازی نکرده است.
وی با اشاره به اینکه تمامی مسئولان استانی و کشوری برای بازدید به روستا آمده‌اند، تصریح کرد: علاوه بر تخریب واحدهای مسکونی در سیل اخیر، بسیاری از ماشین‌آلات برقی همانند یخچال نیز از بین رفت و با وجود درخواست کمک از مسئولان، اقدام خاصی صورت نپذیرفت.
مهدی زاده با بیان اینکه پس از فروکش کردن بحران سیل در این روستا، به کمک‌های مالی برای نوسازی واحدهای مسکونی نیاز داریم تا از آوارگی نجات پیدا کنیم، گفت: علاوه بر تخریب منزل، تعدادی از دام‌ها و طیور خانگی در این سیلاب از بین رفتند و برای سه کیسه سبوس به ازای هر کیلوگرم مبلغ هزار و 100 تومان پرداخت کردم.
همچنان منتظر عملی شدن وعده بنیاد مسکن هستیم
رحمان پورشعبان یکی دیگر از اهالی روستای رکن کلا سیمرغ است که به ایسنا گفت: مادرم در این روستا به تنهایی زندگی می‌کند که در اثر وقوع سیل، این منزل به کل تخریب شده است.
وی تصریح کرد: آغاز سیل همزمان با بالا آمدن آب همراه بود و در آن ساعت فقط به نجات جان مادر فکر می کردم، بلافاصله بعد از گذشت چند دقیقه ارتفاع آب تا لبه پنجره ها بالا آمد.
پورشعبان افزود: حجم زیادی از چوب های بسیار قطور همراه با طغیان رودخانه به این روستا وارد شده و تمامی وسایل منزل از بین رفته است.
پورشعبان با اشاره به اینکه کودهای شیمیایی داخل انبار، موتورهای کشاورزی و پمپ آب، 14 گوسفند و تمامی خزانه‌های برنج بر اثر سیل از بین رفته است، تصریح کرد: روزهای نخست با وجود اینکه خیری اعلام آمادگی کرده تا منزل مادر را از نو بسازد اما بنیاد مسکن وعده ساخت داده و همچنان منتظر هستیم.
این مرد اهل روستای رکن کلا سیمرغ، با بیان اینکه نیروهای جهادی و روحانیون، از روز نخست به کمک اهالی این روستا آمدند، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان توجه ویژه ای به این روستای سیل زده داشته باشند.
افزایش بیماری قارچی در دام‌ها و نبود حتی یک دامپزشک در روستا!
عباس یحیی پور یکی دیگر از اهالی ان روستای رکن کلا نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به نابودی کامل دامداری‌اش در سیل اخیر، اظهار کرد: با گذشت 15روز از آغاز سیل تاکنون فقط یک کیسه خوراک دام به من داده شد و هیچ اقدامی غیر از بازدید صورت نگرفت.
وی با اشاره به اینکه 8 گوسفند دامداری‌ام و طیور خانگی در این سیل از بین رفته است، بیان کرد: با وجود اینکه مرکز بهداشت اعلام کرده که آب کثیف بوده و دام‌ها قارچی شده‌اند و باید تحت مدوا قرار بگیرند، تاکنون هیچ دامپزشکی وارد روستا نشده تا حیوانات را معاینه کند.
یحیی پور با تاکید بر اینکه جاده اصلی بر اثر سیل کنده و تخریب شده است، می گوید: با توجه به بازدیدهایی که مسئولان انجام دادند حتی یک کامیون سنگ برای جاده اصلی نیاورده تا عبور و مرور برای مردم راحت تر باشد.
وی خاطرنشان کرد: با کمک گروه های جهادی سپاه و بسیج در حال تخلیه و تمیز کردن دامداری هستم تا دوباره کار را آغاز کنیم، علاوه بر من، دو نفر دیگر هم در دامداری مشغول به کار هستند.
گلایه اهالی رکن‌کلا از مسئولان دامپزشکی
رحمان توکلی از دیگر اهالی روستای رکن کلا که به شدت از بازدید های بی سرانجام مسئولان گله‌مند بود در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: 72 ساعت پس از سیل که کمی آب فروکش کرد فقط گروه‌های جهادی در کنار اهالی در حال تخلیه منازل و پاکسازی بودند و مابقی مسئولین فقط در حد بازدید و گاها با بنری 10 قدم راه رفتند و عکس گرفتند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مردم روستای رکن کلا نیاز به مانور تبلیغاتی و بازدید های بدون کمک برخی مسئولان ندارند، یادآور شد: اهالی روستا علاوه بر خسارت های وارد شده که در طی این روزها پس از سیل خود را بیشتر نشان می دهد نیاز به کم مالی داشته تا بتوانند از نو منازل خود را ساخته و زندگی را آغاز کنند.
توکلی با اشاره به اینکه مزارع کشاورزی، توت فرنگی و باقلا، باغات مرکبات و دام اهالی روستا آسیب های فروانی دیده است، افزود: خسارت ها پس از گذشت زمان در مزارع خود را نشان می دهد، به طور مثال لجن جمع شده به دور درختان مرکبات پس از مدتی باعث خشک شدن آنها می شود و مطمئنا باغدار روستایی را با چالش فراوان روبه رو می کند.
وی در ادامه بیان کرد: دام و طیور که در این سیل از بین رفتند می توانند منشا بیماری باشند و باید هر چه سریعتر دفن شوند اما حتی یک دامپزشک برای کمک به اهالی نیامده و مردم اقدام به دفن این حیوانات کردند، این در حالی است که باید برای دریافت خسارت، سندی مبنی بر از بین رفتن دام ارائه دهیم و نمی‌دانیم آنها را باید دفن کرد یا خیر.
توکلی ادامه داد: بیماری اسهالی در منطقه به خاطر آب کثیف فراوان شده و لاشه این حیوانات باید در اولین فرصت با آهک دفن شود، کاری که اهالی برای مقابله با شیوع بیماری انجام دادند و متاسفانه امروز برای ثابت کردن اینکه چقدر تلفات داشته‌اند سندی ندارند.
وی با بیان اینکه رعایت حریم رودخانه و لایروبی یکی از مهم‌ترین دغده‌های مردم در این روستا است چرا که رودخانه تالار تاکنون لایروبی نشده بود، گفت: تعرض به حاشیه رودخانه و عدم پاکسازی آن باعث طغیان و بالا آمدن آب در روستای رکن کلا شده است.
توکلی با تاکید بر اینکه 2 میلیون تسهیلات برای فردی که بین 40 تا 100 میلیون تومان در این سیل خسارت دیده مبلغ تعجب‌برانگیزی است، اظهار کرد: افرادی که برای رونق مزارع توت فرنگی، تسهیلات زیادی دریافت کرده‌اند، مبلغ 2 میلیون تومان به چه درد آنها می‌خورد.










گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/83636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است