پیام مازند

آخرين مطالب

بوم گردی ها در سنگلاخ مشکلات اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند- اقامتگاه بوم گردی به خانه های قدیمی بازسازی شده اطلاق می شود که در آن سعی بر این است تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شوند و در محیطی طبیعی سفر خود را انجام می دهند .
بیش از یکهزار واحد اقامتگاه بوم گردی در یکهزار و 200 روستای کشور فعالیت می کند که از این تعداد حدود 10 مربوط به مازندران است که بیشتر از سه هزار روستا دارد.
گردشگران و مسافران علاوه بر علاقه مندی برای حضور و تجربه اقامت در روستاها و مناطق دیدنی مازندران ، کم هزینه بودن این نوع اقامتگاهها نسبت به اقامتگاه های رسمی همچون هتل و متل راعلت میل و رغبت برای استفاده از این فضاها می دانند.
بر اساس تازه ترین گزارش مربوط به میراث فرهنگی ، دستکم 20 درصد مسافران و گردشگرانی که به مازندران سفر می کنند ، روستاها و اقامتگاههای بوم گردی را به عنوان محل اسکان و استقرار خود انتخاب می کنند و رغبت در این زمینه هر سال نیز بیشتر می شود.
بااین حال برای بسیاری از گردشگران ، تجربه اول بومگردی چندان خوشایند نبوده است و اگر ارزانی از آن حذف شود ، شاید بازگشت دوباره نداشته باشند.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که برخی از افراد تنها به خاطر اینکه خانه قدیمی در روستا دارند به دنبال ایجاد بوم گردی رفته اند و مبادرت به پذیرش مسافر می کنند در حالی که از اصول اولیه میزبانی در این واحد آشنا نیستند .
برای این افراد بومگردی و گردشگری شغل و کسب و کار محسوب نمی شود ، بلکه ممر درآمد اضافی برای خانوار است و به همین دلیل هم نگاهشان به گردشگر یک بار مصرف و فاقد ارزش گذاری برای تکرار و بازگشت است.
** ورود غیر حرفه ای در بوم گردی ها
محمد جواد رحمانی یکی از بوم گردان های با سابقه مازندران است . او سومین واحد بوم گردی این استان را در خلیل شهر بهشهر راه اندازی کرده است و از پنج سال پیش به همراه اعضای تیم 10 نفره اش با استفاده از خانه های قدیمی و سنتی خودشان و گذراندن دوره های آموزشی ملی اکوتوریسم در حال فعالیت هستند.
این کارآفرین بخش گردشگری ضمن اینکه از وضعیت کسب و کار در این حرفه ابراز رضایت می کند ، معقتد است علاوه بر ورود غیر حرفه ای ها ، مخالفت و مقاومت جوامع محلی با فعالیت توسعه ای در حوزه گردشگری بوم گردی نیز سبب می شود تا این شق از گردشگری نتواند با سرعت لازم حرکت کند.
وی که خود از اهالی بومی منطقه خلیل شهر است ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مقاومت اهالی بومی با فعالیت بوم گردی بیشتر ناشی از دیدگاه آنها نسبت به ورود افراد غیر بومی با آداب و فرهنگ متفاوت و بنا به گفته خودشان فرهنگ مضر است .
این بوم گردان مازندرانی گفت : در حالیکه با وجود هتل و متل در هر منطقه ای و ورود گردشگران می تواند فرهنگ ها به هر منطقه وارد شود ولی مقاومت برای بوم گردی ها به خاطر نوپا بودنش بیشتر است .
وی که خود پس از طی کردن دوره های آموزشی اکوتوریسم که شامل بسته های مختلف از قبیل تور لیدری ، پرنده نگری ، طبیعت گردی ، گیاه شناسی و رفتار با افراد موفق به اخذ گواهینامه و دریافت مجوز بوم گردی شد ، افزود : برخلاف سخت گیری هایی که در ابتدای فعالیت بوم گردی ها انجام می شد اما اکنون تلاش برای افزایش کمی تعداد بوم گردی ها باعث شده تا افراد بدون داشتن مدرک و گواهینامه آموزشی به حیطه وارد شوند .
وی فقدان سواد کار حرفه ای را به عنوان عاملی در پس زدگی فعالیت بوم گردی عنوان کرد و هشدار داد : این مساله به نوعی چوب لای چرخ فعالیت افراد حرفه ای و آموزش دیده می گذارد و مسافران و گردشگران به دلیل خدمات نامناسب از بوم گردی ناراضی می شوند .
این بوم گردان گفت : اینکه فردی تنها با داشتن خانه قدیمی و بدون هرگونه آموزش و یا فراگیری وارد این حرفه بشود آسیب به این شاخه گردشگری است .
وی که به همراه تیم 10 نفره اش 12 واحد بوم گردی در مازندران را زیر پوشش دارد ، گفت : در طول سال 15 هزار مسافر در این واحدها مستقر می شوند که از نظر تعداد و حجم پذیرش مسافر حتی با تاسیسات اقامتی همچون هتل رقابت می کنیم .
به گفته رحمانی ، ورود غیر حرفه ای ها به بوم گردی و ارائه خدمات نامطلوب به مسافران باعث می شود تا میل و رغیبت بازگشت دوباره به این فضاها کاسته شود و بالتبع آن از میزان درآمد نیز می کاهد .
** چشم انتظاری های بی پایان
سید مرتضی حسینی اصل یکی دیگر از بوم گردان های مازندران است که مجموعه اقامتی اش در روستای "سه کیله " در بخش هزار جریب نکا قرار دارد .
حسینی اصل از سه سال قبل فعالیتش را در این حوزه آغاز کرد و بنا به گفته خودش توانسته در طول مدت فعالیت مسافرانی زیادی را خدماتدهی کند .
وی پایین بودن هزینه یک شب اقامت در خانه های بوم گردی و غذا به نسبت مراکز اقامتی لوکس همچون هتل ها را یکی از اصلی ترین دلیل در استقبال و رغبت مسافران برای استفاده از این فضاها دانست و گفت که این مساله باعث شد تا در ایام تعطیلات بویژه تعطیلات نوروز به حدی سرشان شلوغ شود که حتی امکان رزو جا هم نداشته باشند.
حسینی اصل ادامه داد : به دلیل استقبال خوب و درآمدزایی مناسب از فعالیت در بوم گردی ، تصمیم به گسترش و تعمیرات واحد خود گرفتم و درخواست دریافت تسهیلات را به میراث فرهنگی ارائه دادم ، اما با گذشت یکسال از ارائه درخواست وام ، هنوز نتیجه ای اعلام نشد و واحد بوم گردی ام در این منطقه خوش آب و هوا و جنگلی شرق مازندران در این مدت قادر به پذیرش مسافر نیست .
** تلاش برای حرکت رو به جلو بوم گردی ها
معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز با تایید استقبال خوب افراد برای استفاده از تجربه های جدید گردشگری در این استان گفت که حدود 20 درصد مسافرانی که نوروز امسال به این استان آمدند روستاها را به عنوان کانون هدف برای بازدید و اسکان انتخاب کردند .
مهران حسنی افزود : بسته های جدید گردشگری همان طور که از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته است اما در روند اجرای با نقاط ضعفی هم از سوی جامعه گردشگر و هم دست اندرکاران گردشگری همراه است و در این چند سال اجرای آنها اشکالات مشخص و معین شده است .
وی اصلی ترین علت وقوع مشکلات را ناشی از نبود و کمبود آموزش های لازم قبل و حین کار عنوان کرد و ادامه داد : فعالان در این حوزه می بایست در خصوص نحوه انجام کار و فعالیت در این حیطه آموزش ببینند تا بتوانند بدرستی چهارچوب ها و قواعد لازم را پیاده بکنند.
معاون گردشگری مازندران اضافه کرد : برای همین منظور با همکاری موسسات آموزشی گردشگری ، دوره های آموزشی برای فعالان در این زمینه آغاز شده است تا آنها در خصوص مسائل کارشان آموزش ببینند .
وی با اشاره به اینکه در حال حدود 200 نفر در زمینه گردشگری های نوین از قبیل بوم گردی ها و تورهای شهرگردی و روستاگردی در استان مازندران فعالیت می کنند ، افزود : دوره های آموزشی این افراد از امسال آغاز شد و در مرحله نخست اوایل اردیبهشت ماه کارگاه آموزشی تورگردان ها و مالکان بوم گردی ها با حضور 80 نفر از فعالان در این زمینه در ساری برگزار شد .
حسنی از تداوم این دوره های آموزشی در دیگر نقاط مازندران از جمله مناطق غربی استان در چالوس و رامسر خبرداد و گفت : هر چند سپری کردن این دوره های آموزشی جز الزامات کشوری برای فعالیت آنان نمی باشد ولی براساس نیاز و ضرورتی که احساس شد این دوره ها در مازندران اجرا می شود تا نقص های موجود مرتفع شود .
وی اضافه کرد : شرکت کنندگان در این دوره ها در خصوص چگونگی اجرا و انجام کارهای گردشگری مطابق با استانداردهای لازم را آموزش می بینند تا بتوانند در عمل اجرای درستی داشته باشند .
معاون گردشگری مازندران با تایید فعالیت بوم گردی های بدون مجوز در استان ، اصلی ترین عامل در دور زدن قانون توسط این افراد را روند طولانی مراحل اداری در کشور دانست .
وی افزود : سپردن اخذ مجوز به دهیاری ها تلاشی است در راستای رفع این مشکل بوم گردان است ، اما تمامی نظارت ها دوره ای بر عهده میراث فرهنگی است و فقط متقاضی در آموزش های دوره ای حاضر می شود.
وی هم چنین از برخورداری تسهیلات کم بهره(6 درصد) برای مجموعه دارانی که دارای مجوز و طرح های توسعه بوم گردی هستند به عنوان طرحی تشویقی برای دریافت مجوز اشاره کرد.
معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه حدود یکصد واحد بوم گردی با ظرفیت بیش از 500 نفر در این استان فعالیت می کنند ، افزود : تا کنون افرادی که برای دریافت مجوز بوم گردی مراجعه کردند به صورت دائمی و دوره ای آموزش دیده و می بینند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84595/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالاب میانکاله کمی جان گرفت

شناسایی 7 مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار

این شما و این علیرضا بیرانوند جدید؛ 16 ساله از خرم آباد + عکس

استقرار بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

سریع‌ترین دوربین جهان با قدرت 156٬000٬000٬000٬000 عکس در ثانیه

معرفی نفرات برتر پنج وزن نخست کشتی جام عبداله موحد

درنای بلژیکی خانه‌دار شد

«نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن نیست

(ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد

شناسایی هفت مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار

ریزش بی‌سابقه شِکِل واحد پول اسرائیل

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

معرفی نفرات برتر 5 وزن نخست جام جهان پهلوان عبدالله موحد

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های خرم‌آباد ضروری است

هوای صاف و آفتابی در مازندران

ثبت بیش از 559 هزار تردد بین استان مازندران و استان‌های مجاور

برنج‌کاران مازندران برای انجام نشاکاری عجله نکنند.

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران

افزایش 25 درصدی تولید توت‌فرنگی در مازندران

جهش مسکن ملی با شهرک ها در مازندران/سایه برج ها بر سر دریا

جام کشتی آزاد « عبدالله موحد» در بابلسر

(ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد

راهنمای نورپردازی مغازه

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

زنجیره های تولید دامی در مازندران ایجاد می شود

تجهیز 391 هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری

معرفی نفرات برتر پنج وزن اول مسابقات کشتی جام موحد

ناکامی کاله در راه رسیدن به نیمه نهایی

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

یک مازندرانی سرپرست کمیته امور استان‌های فدراسیون تنیس روی میز

آرامش آبی در دیای خزر

نور خورشید، شهرک صنعتی اترک گلستان را برق‌دار می‌کند

شهرک سینمایی نور

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

گاف 21 میلیاردی فولاد خوزستان؛ مهدی رحمتی در خانه بماند هم پول می‌گیرد!

ساخت تصاویر هولوگرافیک سه‌بعدی با آیفون 14 !

راه‌یابی ذوب آهن اصفهان به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کشور

قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی

اطلاعیه شماره 2 فراجا در خصوص طرح نور

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

نور نیوز ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی نیست

ذوب‌آهن از آمل به نیمه‌نهایی رسید