پیام مازند

آخرين مطالب

جای خالی بهار نارنج در سپهر گردشگری مازندران مقالات

جای خالی بهار نارنج در سپهر گردشگری مازندران

  بزرگنمايي:

پیام مازند- بهار در مازندران با جلوه های ویژه ای همراه است، یکی از این جلوه های ویژه، بهار نارنج است. عطر بهار نارنج در هوای مازندران جاری می شود و تنفس این عطر خوش بو، تنفسی در اندازه "مفرح ذات" است.
اما اردیبهشت مازندران، حال و هوای دیگری دارد، بهار نارنج، هر رهگذری را سرمست از عطر خوش می کند. در گذشته زنان مازندرانی با روش سنتی، عرق بهار نارنج تولید می کردند که اغلب برای مصارف خانگی بود. به این ترتیب که بهار نارنج های خشک شده را درون قابلمه می ریختند، تکه سنگ یا آجری درون قابلمه قرار می دادند و کاسه مسی یا کاسه ای از جنس روی، بر روی آجر می گذاشتند، آن را پر آب می کردند ، درپوش قابلمه را برعکس، روی قابلمه قرار می دادند و زیر قابلمه را روشن کرده و حرارت می دادند. با بخار آب، قطره های بهار نارنج، به در قابلمه می خورد و درون کاسه می ریخت و به این ترتیب، عرق بهار نارنج تولید می شد.
البته اکنون، کمتر از این شیوه استفاده می کنند و با تجهیزات بیشتری عرق گیری بهار نارنج انجام می شود.
اگر چه اغلب زنان مازندرانی، عرق گیری بهار نارنج انجام می دهند و این می تواند فرصت مناسب گردشگری برای مازندران باشد اما تاکنون از این ظرفیت، بهره ای برده نشده است. در حالی که در همین ماه اردیبهشت، فرصت ویژه گردشگری برای شهرهایی است که گلابگیری انجام می دهند و گردشگران مختلفی را از سراسر کشور جذب می کنند.
در حالی که شهرهای مازندران، هر کدام تابلوی بهار نارنج را در ارتفاع بلندتری نصب می کنند تا خود را صاحب عنوان شهر بهار نارنج بدانند، جشنواره هایی با نام بهار نارنج برگزار می شود که محلی برای فروش سوغات دیگر استان هاست و فقط به نام بهار نارنج برگزار می شود و فرصتی برای معرفی بهار نارنج مازندران نیست.
پرسش اساسی و بی پاسخ این است که چرا نتوانسته ایم گردشگران مخاطب جشنواره های متعدد بهار نارنج را به استان بکشانیم؟
** جای خالی کارشناسان
یک فعال فرهنگی در این باره گفت : سال 89 پس از 2 سال پژوهش، طرح جشنواره بهار نارنج را تهیه کرده و به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تحویل دادم.
فریده یوسفی با بیان اینکه این طرح از سوی مدیرکل وقت، رسانه ای شد، افزود : اما از آنجا که زمان برگزاری طرح در اردیبهشت ماه بود و در آن مقطع از اردیبهشت ماه گذشته بودیم قرار بر این شد جشنواره بهار نارنج در اردیبهشت سال 90 برگزار شود.
وی با اشاره به طراحی جشنواره بهار نارنج به مدت 6 روز به ترتیب 2 روز در شرق، 2 روز در غرب و 2 روز هم در مرکز مازندران، گفت: برآورد هزینه برگزاری این جشنواره هم 104 میلیون تومان بود.
یوسفی توضیح داد : در حالی که طرح برای تامین بودجه به استانداری مازندران ارسال شده بود ، سر از شهرداری ساری درآورد و از طرح من حراست نشد و شهرداری هم به شکل ناقص و بسیار سطحی ، طرح را اجرا کرد.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه طرحی که نوشته بود در اجرا تبدیل به بازار فروش شد، افزود : در مجموع آنچه اجرا شد، تفاوت فاحش با طرحی داشت که من نوشته بودم.
یوسفی با بیان اینکه عطر بهار نارنج به رایگان در اختیار مازندرانی هاست ، ادامه داد: نتوانستیم از این فرصت، بهره برداری فرهنگی، اقتصادی و رفاهی برای مردم استان داشته باشیم.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه بهار نارنج می تواند برای مازندران یک فرصت گردشگری و درآمد پایدار اقتصادی باشد، گفت : بویژه برای مازندران که از ظرفیت های بالای گردشگری برخوردار است و این می تواند فرصت مضاعفی در این زمینه باشد.
یوسفی با بیان اینکه بر اساس وظیفه فرهنگی، طرح را نوشته بود ، افزود : اما به نظر کارشناسان توجهی نمی شود و حتی در زمان برگزاری جشنواره نه به عنوان نویسنده طرح بلکه به عنوان کارشناس هم از ما نظرخواهی نکردند.
وی با اشاره به اینکه این سرقت فرهنگی، هیچ توجیهی ندارد، ادامه داد: مطالبه مالی نداشتم و فقط می خواستم مازندران طرح نو و فرهنگی برای جذب گردشگر داشته باشد.
** برند بهار نارنج نداریم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم در این باره گفت: با همه کم و کاستی که در استان داریم جشنواره های بهار نارنج در شهرهای مازندران بموقع شروع شد اما اینکه جشنواره بهار نارنج اکنون در چه جایگاهی قرار دارد باید به آن فکر کرد.
سیف الله فرزانه با بیان اینکه در شروع به کار این جشنواره ها، سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بر روند اجرای این جشنواره تمرکز داشت، افزود: هدف این بود هم بحث علمی را در این حوزه در جامعه نهادینه کنیم و هم دستاوردهای اقتصادی جشنواره مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه نگاهی به تاثیرات آن را در مبلمان فضای شهری داشته باشیم.
وی ادامه داد: از دوران قاجار، که مبلمان اصلی باغ شاه، بهار نارنج بود تاکنون این مبلمان در بافت شهرها صورت نگرفته که مزین به درخت های نارنج باشد.
این مسئول گفت : جشنواره بهار نارنج باید به شکل استانی در شهرهای مختلف مازندران در قامت رویداد بین المللی و ملی برگزار شود.
فرزانه افزود : در طول دو سه هفته بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، جشنواره بهار نارنج می تواند دوباره سفر را در مازندران رونق دهد.
وی با بیان اینکه سیاستگذاری جشنواره بهار نارنج می تواند در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران متمرکز اما اجرای آن در بخش های مختلف باشد، گفت : اگر سیاستگذاری توسط میراث فرهنگی باشد این مزیت را دارد که جشنواره در موقعیت هایی برگزار شود که آورده اقتصادی داشته باشد.
این مسئول یادآور شد: از ظرفیت اجتماعی جشنواره ها بویژه بهار نارنج، می توانیم شمال جشنواره ای داشته باشیم و برنامه ای بین استان های شمالی برگزار شود.
** کری خوانی و دیگر هیچ
وی با طرح این پرسش که این رویداد اکنون در چه شرایطی است، پاسخ داد : روزی که در برخی شهرهای مازندران کری خوانی کردند که کدام یک شهر بهار نارنج است ، این موضوع اکنون به سمتی رفته که در یکی از شهرها جشنواره کامل حذف شد و در یکی دیگر از شهرها به شکل نمایشگاه بسیار ساده برگزار می شود و این حق جشنواره نبود.
فرزانه با بیان اینکه به چشم اندازهایی که برای جشنواره ترسیم کرده بودیم دست نیافتیم، گفت : در همه کشورها وقتی جشنواره برگزار می شود برنامه و اهداف اولیه، امتداد می یابد و با تغییر افراد در مسئولیت ها، جشنواره به محاق نمی رود و این مساله درباره جشنواره بهار نارنج صادق بود و با تغییر افراد، جشنواره ماهیت خود را از دست داد.
وی با اشاره به اینکه اکنون شهرهای مازندران با هدایت سازمان میراث فرهنگی باید به شکل دبیرخانه ای در برگزاری عمل کنند، گفت: اردیبهشت آب و هوای بسیار عالی در استان داریم و با عطر بهار نارنج می توانیم گردشگران را با این زمان از مازندران آشنا کنیم.
فرزانه ادامه داد: وقتی پیک سفر نداریم با جشنواره بهار نارنج می توانیم ظرفیت اقتصادی برای استان رقم بزنیم و گردشگران را به مازندران بکشانیم.
این مسئول با بیان اینکه صرفا کاشتن درخت نارنج به معنی تمامیت اهداف این جشنواره نبود اما بخشی از جشنواره را شامل می شد، گفت : در بسیاری از شهرهای مازندران که داعیه دار شهر بهار نارنج هستند شاهد هستیم که حتی در ورودی این شهرها هم درخت نارنج کاشته نشده است و این یکی از اشکالات مبلمان شهری است که در پارک های محله، خیابان های شهری، پارک ها و دیگر موارد این ظرفیت خالی بیشتر دیده شود.
فرزانه ادامه داد: با تمام ظرفیت هایی که داریم هنوز برند علمی بهداشتی خوب در مورد بهار نارنج نداریم که به فرصت اقتصادی تبدیل شود.
** ضرورت رفتار استاندارد و دبیرخانه ای
وی افزود: باید در این زمینه استاندارد رفتار کرد و سطح رویداد را بالا برد و با برنامه حرکت کنیم.
فرزانه یادآور شد: از استاندار مازندران تقاضا داریم در ابلاغ سراسری به شهرهایی که قصد برگزاری جشنواره بهار نارنج دارند اعلام کند که به شکل دبیرخانه ای عمل شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: در سال 2020 که مطابق با سال 1399 شمسی است رویداد بزرگ فرهنگی با عنوان " مازندران پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو " خواهیم داشت که می تواند برای مازندران آورده بسیاری داشته باشد.
وی با بیان اینکه باغات‌ مازندران باید به سمت کاشت انبوه درختان نارنج برود و این فرصت عظیم اقتصادی برای مازندران خواهد بود و این اقتصاد باید همگانی شود، گفت: درخت نارنج در هر منطقه جغرافیایی کاشته نمی شود و این فرصتی برای مازندران است تا از این ظرفیت بهره برداری کند.
واضح است که بهار نارنج می تواند فرصت اقتصادی جدید در زمینه گردشگری مازندران باشد اما ضمن اینکه برنامه مناسبی برای جذب گردشگر در این زمینه نداریم تبلیغات مناسب هم انجام نشده و اندک فضای برگزاری جشنواره های اینچنینی هم نتوانسته این فرصت را به خوبی معرفی کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نابودی سرمایه ملی به چه قیمتی؟

پیامدهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در یونسکو

مازندران؛ 126 روز پس از سیل!

"مارکوه" فلک الافلاک شمال

سفر به خانه نیما از گذر گاه البرز

بافت تاریخی رامسر زیر چرخ کامیون ها/ ناکامی رینگ شهری

درد را از هر طرف بخوانی درد است!

رنگ زمانه بر نام‌ها

شیدایی روستاییان مازندران در زیرسایه خورشید

چورت، تابلوی خلاقیت طبیعت در قاب دریاچه

مات و مبهوت گرانی کاغذ شدیم!

مصرف برق مجانی در ویلاهای غیرمجاز غرب مازندران

حمل و نقل بین المللی مازندران روی کاغذ/ خوش رکاب ها صوری شدند

ابهامات مالی ؛ مجهول جدید در معادلات باشگاه نساجی

زباله هایی که در دریا و جنگل رها می‌شود/ فرجام مبهم زباله سوزها

هیچ روزی تکرار دیروز نیست

این طلای دردسر ساز!

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

آژیرخطر برای جنگل های هیرکانی به صدا در آمد!

سه شنبه هایی که مردمی نیست/ دورهمی مدیران با جلسات تکراری

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

مدیریت پسماند مازندران ، گزینه همیشه روی میز

چرخ‌های سفالگری جویبار از حرکت ایستاد/ خام فروشی در صنایع دستی

آرزوی خانه دار شدن؛ پر!

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟

آب در پشت سدها و شالیزارهای تشنه در شرق مازندران

لایروبی رودخانه های شرق مازندران شاید وقتی دیگر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

چرا بر طبل جدایی رامسر از مازندران می کوبند؟

جشنواره مدل موی ایرانی در آرایشگاه‌های شهرستان نور

توهم پرآبی

رهاسازی فاضلاب خانگی، زخم ناسور چهره شهری مازندران

وقت‌کشی در عقب‌گرد از ساحل/ روند آزادسازی حریم دریا کند است

مروارید جنگل های نکا در رویای ثبت ملی/گردش مالی 10 میلیاردی تمشک

گذر از تابستان داغ با مدیریت مصرف انرژی

آتش فقر امکانات بر جان مهم ترین ذخیرگاه طبیعی زیست کره ایران

کشاورزی مازندران زیر تیغ بی توجهی مسئولان/ پاشنه اقتصاد ایران روی صنعت کشاورزی نمی چرخد!

چند درصد جمعیت مازندران سیگاری هستند؟

ارجاع به مطب؛ نسخه بیمارستانی برخی از پزشکان مازندران

این جاده‌ها به مقصد نمی‌رسند

طرح مازندران پاک در کش‌وقوس برداشت‌های اداری

چرا برخی از کودکان لکنت زبان می گیرند؟

غرق شدن در گرداب فضای مجازی به چه قیمتی؟!

خانه به دوشی بیماران ام اس/ سالانه 40 بیمار در آمل افزوده می شود

جای خالی تدبیر و مسئولیت در گردشگری های نوپدید مازندران

میراث خواران ، چابکتر از میراث داران

مشکل سوخت کشاورزی در بهشهر ؛ از کندی ثبت سامانه تا چاههای غیرمجاز

ساخت و سازهای افسار گسیخته در روستاهای رامسر، عامل توسعه یا نابودی؟

همیشه رد پای یک دوست در میان است!

هنجارشکنی در سد لفور تا بازداشت عاملین نابهنجاری