پیام مازند

آخرين مطالب

تنکابن بهشت بوم گردی غرب مازندران فرهنگي

تنکابن بهشت بوم گردی غرب مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- فراهم بودن بستر لازم برای گردشگری و بویژه بوم گردی از یکسو و استقبال علاقه مندان جهت ایجاد اینگونه واحد های اقامتی، شهرستان تنکابن را به بهشت بوم گردی در غرب مازندران تبدیل کرده است.
توسعه بوم گردی از سیاست های دولت تدبیر و امید است که با هدف پویاسازی اقتصاد جوامع روستایی و تولید ثروت و اشتغال برجسته سازی شده و امروزه در بسیاری از روستاها ایجاد اینگونه واحدهای اقامتی جهت اسکان مسافران و گردشگران در دستور کار قرار دارد.
در راستای همین سیاست ، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که پشتیبانی و حمایت در خصوص ارائه تسهیلات برای رونق بوم گردی به عنوان سیاست های مصوب دولت دوازدهم در دستور کار قرار دارد و بر لزوم توجه ویژه به بوم گردی درجهت معرفی فرهنگ، آیین و میراث ماندگار گذشتگان به نسل حاضر تاکید نموده بود.
وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی روستایی برای تبدیل به بوم گردی در اولویت پرداخت تسهیلات هستند، گفته بود که اینگونه اسکان مسافر در خانه های بوم گردی علاوه بر درآمدزایی برای روستاییان، حاوی انتقال پیام و انتقال فرهنگ به مسافران است و به همین جهت دولت به این مسئله توجهی ویژه دارد.
بر این اساس راهبرد گردشگری تنکابن به دلیل فراهم بودن زمینه لازم، بر پایه ایجاد واحدهای بوم گردی استوار گردید و قرار شد تا سال 1400، یکصد واحد بوم گردی فعال دارای مجوز در این شهرستان ایجاد شود.
در ابتدا میراث فرهنگی و گردشگری با کمک کارشناسان خود تلاش نمود تا این ظرفیت بالقوه را به روستاییان معرفی و زمینه بالفعل نمودن آن را فراهم آورد که در این راستا چند روستایی علاقه مند و با ذوق وارد این عرصه شدند.
با گذشت زمان و رونق گرفتن فعالیت واحدهای بوم گردی در جذب مسافر و بویژه گردشگران خارجی ، افراد دیگری نیز وارد این عرصه شدند و با تشکیل پرونده و اخذ مجوز لازم اقدام به ایجاد واحد بوم گردی در روستاهای خود نمودند و در این میان برخی دیگر نیز در انتظار مجوز فعالیت هستند.
هم اکنون 27 واحد بوم گردی دارای پروانه فعالیت در شهرستان تنکابن وجود دارد که خوشبختانه اکثر آنها در ایام تعطیلات نوروز و پس از آن میزان مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور بودند.
آنها از طریق تورهای مسافرتی داخلی و خارجی ، فضای مجازی و ایجاد وب سایت به معرفی قابلیت های گردشگری شهرستان و سپس واحد بوم گردی خود می پردازند و تاکنون از این طریق توانسته اند مسافران زیادی را جذب نمایند.
اقامتگاه های خونه مادرجون ، کلچال ، ترنگ ، کراتچال ، نساء ، کندوج ، پرداروم ، بلوط ، خونه خورشید ، باغ عمونصی ، کلبه سوتراش ، چام و چاشت ، نوشا ، کشکرت ، رنگین خانه ، گته گلی و آوای جنگل از جمله واحدهای بوم گردی در تنکابن محسوب می شوند.
مدیر یکی از واحد های بوم گردی شهرستان تنکابن در این باره گفت: بسیار علاقه مند به ایجاد یک واحد بوم گردی بودم و پس از تحقیق زیاد و کسب اطلاعات لازم وارد این عرصه شدم و هم اکنون حدود یک سال و نیم است که به این کار مشغول هستم.
دنیا حیدریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای توسعه دادن و بالابردن ظرفیت پذیرایی درخواست تسهیلات نمودم که خوشبختانه بدون مشکل دریافت نمودم و هم اکنون این واحد بوم گردی با حدود 30 نفر گنجایش شرایط پذیرایی از مسافران و گردشگران را داراست.
وی به شرایط آب و هوایی و تاثیر آن در جذب مسافر و گردشگر اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل شرایط بد آب و هوایی در نوروز 98 مسافران زیادی به این منطقه نیامدند و نتوانستیم به اهداف مورد نظر دست یابیم و امیدواریم در تابستان شرایط بهتر شود.
وی یادآور شد: از مسافران و گردشگران با انواع غذاهای محلی و کباب ایرانی در محیطی زیبا و دلنشین پذیرایی می شود تا آنها با خاطره ای خوش و به امید بازگشت مجدد به دیار خود رهسپار شوند.
یک مدیر دیگر از واحد های بوم گردی شهرستان تنکابن که از سابقه بیشتری در این زمینه برخوردار است به خبرنگار ایرنا گفت: از بهمن ماه 95 با راه اندازی یک واحد بوم گردی اقدام به جذب مسافر و گردشگر نمودم و از آنجا که دانش و تجربه لازم را در زمینه گردشگری داشتم توانستم خیلی سریع به اهداف اولیه دست یابم.
مرجان دیلمی به استقبال روستاییان در ایجاد واحد بوم گردی اشاره کرد و افزود: از آنجا که هدف ایجاد واحد بوم گردی رونق اقتصاد روستا بود و این موضوع کاملا در بین روستاییان تبیین شد، خوشبختانه با حمایت های خوبی از سوی ساکنان بومی مواجه شدیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد اقلام مورد نیاز برای این واحد بوم گردی و همچنین نیازهای مسافران و گردشگران همچون خرید محصولات لبنی، باغی و دامی از داخل روستا تهیه می شود.
به گفته دیلمی، در این واحد بوم گردی تنها سه الی چهار اتاق وجود دارد که پاسخگوی تعداد زیاد علاقه مندان داخلی و خارجی جهت اقامت در اینجا نیست و برای همین منظور در ابتدای فعالیت درخواست تسهیلات نمودیم تا فضای موجود را گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه پروسه دریافت تسهیلات تقریبا 2 سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: پس از دو سال دوندگی سرانجام در اواخر سال گذشته بخشی از تسهیلات درخواستی را دریافت نمودم که به دلیل شرایط بد اقتصادی و افزایش سرسام آور قیمت ها عملا بی فایده بود.
وی بالا نگه داشتن سطح کیفی واحد های بوم گردی را ضروری دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی تلاش دارند تا با کاهش کیفیت ، قیمت ها را پایین بیاورند تا مسافران بیشتری جذب نمایند غافل از اینکه با این کار آینده بوم گردی را به خطر خواهند انداخت.
وی یادآور شد: هر چقدر واحد های بوم گردی بتوانند مسافران و گردشگران بیشتری را جذب نمایند مسلما نتایج بسیار خوبی در حوزه اقتصاد روستا و حتی شهر تنکابن خواهد داشت، بنابراین باید از فعالان این عرصه حمایت شود تا انها بتوانند به اهداف خود دست یابند.
**اقامت در واحد های بوم گردی، تجربه ای متفاوت و ماندگار
یک مسافر اهل زنجان درباره تجربه خود از اقامت در یکی از واحدهای بوم گردی شهرستان تنکابن به خبرنگار ایرنا گفت: این روزها مردم برای فرار از زندگی ماشینی و پناه بردن به طبیعت به دنبال یک جای دنج، خلوت و متفاوت برای آخر هفته خود هستند و در حال حاضر چه جایی بهتر از اقامتگاه های بوم گردی که در دل جنگل های شمال کشور قرار دارند.
سینا سهرابی که با زبان شیرین آذری سخن می گفت ، افزود: در سال های گذشته سفرهای زیادی به شهرهای مختلف کشور داشتم و در هتل ها و متل های زیادی اقامت کردم اما در دو سال اخیر که توسط یکی از دوستان با واحد های بوم گردی شمال کشور آشنا شدم ، تجربه بسیار خوبی کسب کردم و دیگر حاضر نیستم به هتل های مجلل و لاکچری اقامت کنم.
وی اظهار داشت : نشستن بر روی جاجیم و گلیم به جای فرش و موکت ، خوردن غذاهای محلی ، شب نشینی دور آتش به جای تماشای تلویزیون، دوشیدن شیر گاو، پختن نان و ... حس خاطره انگیزی دارد که نمی توان برای آن جایگزینی انتخاب نمود.
سهرابی نبود راه دسترسی مناسب و فقدان روشنایی در مسیر های انحرافی منتهی به برخی از اقامتگاه های بوم گردی را از جمله مشکلات در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد : بارها شاهد بودم که به دلیل آشنا نبودن ذائقه مسافران غیر بومی و بویژه کودکان به طعم و مزه برخی غذاهای محلی مخصوص شمال کشور ، آنها مجبور شدند برای صرف غذا این اقامتگاه ها را ترک و به رستوران های مرکز شهر مراجعه کنند و باید برای این مشکل تدبیری اندیشید.
وی تصریح کرد : با وجود آنکه نرخ اجاره اقامتگاه های بوم گردی تقریبا یکسان است اما کیفیت خدمات دهی آنها در برخی موارد کاملا متفاوت است که باید مورد بررسی و ارزیابی دستگاه های متولی قرار گیرد.
به گفته این مسافر اهل زنجان ، در حالی که برخی از اقامتگاه های بوم گردی جشنواره های محلی و نمایشگاه های صنایع دستی برگزار می کنند ، در اقامتگاه های دیگر خبری از اینگونه برنامه ها نیست و آنها تنها به اجاره دادن مکان خود فکر می کنند.
وی یادآور شد : اکثر واحد های پرطرفدار بوم گردی به دلیل کمبود فضا و استقبال زیاد مردم تا شش ماه نخست سال رزرو هستند و نمی توان در هر لحظه که اراده کردی به این اقامتگاه ها سفر کرد و از طبیعت بکر منطقه لذت برد.
**اقامت در واحد های بوم گردی ، جذاب و دوست داشتنی
یکی از اهالی روستای قلعه گردن از توابع بخش تاریخی خرم آباد شهرستان تنکابن که در یکی از واحد های بوم گردی منطقه فعالیت می کند درباره حس و حال مسافران و گردشگرانی که در این اقامتگاه ها اسکان می یابند ، گفت: برای بسیاری از مسافران و گردشگران چه داخلی و چه خارجی اقامت در یک واحد بوم گردی، تجربه کم نظیری است و آنها ماندن چند روزه در این اقامتگاه ها را به هتل یا مسافرخانه ترجیح می دهند.
حسن هادی پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میهمان شدن به شیوه سنتی در خانه های قدیمی، سفره هایی مزین به غذاهای بومی، محیط امن و آرام، اسباب و لوازم ساده و بی آلایش و به دور از تکلف و تشریفات، تشک های پنبه ای و لحاف های گلدوزی شده ، تجربه ای است که بسیاری از مسافران و گردشگران از آن لذت می برند.
وی اظهار داشت: قدم زدن در کوچه باغ های روستاهای منطقه که عطر گل های بهار نارنج در همه جا پراکنده است،بسیاری از مسافران را مجذوب خود می سازد و آنها از اقامت در چنین فضایی ابراز رضایت دارند.
شعبانی با بیان اینکه تعداد واحد های بوم گردی در منطقه رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال خوبی که از واحد های بوم گردی فعال در منطقه شده، برخی از مردم که امکان فراهم کردن چنین فضایی دارند به دنبال اخذ مجوز از میراث فرهنگی هستند و همین مسئله می تواند گردشگران بیشتری را به این منطقه بکشاند.
وی به فعال شدن بسیاری از جوانان این منطقه در واحد های بوم گردی اشاره کرد و افزود: بسیاری از جوانان تحصیل کرده و بویژه آنهایی که مسلط به زبان خارجی هستند خیلی سریع در این اقامتگاه ها مشغول به فعالیت شده اند و از کار خود نیز راضی هستند.
وی یادآور شد : در این واحد ها انواع غذاهای محلی شمالی نظیر ناز خاتون، مرغ ترش، باقلا وابیج، خورشت آلو، اسپناساک، سبزی پلو، خورشت سیر انار، کئی پلا، میرزا قاسمی، باقالاقاتق و اسفناج مرجی که تماما با مواد اولیه ارگانیگ تهیه و طبخ شده به مسافران و گردشگران عرضه می شود.
**هر واحد بوم گردی، یک بنگاه اقتصادی و فرهنگی
یک کارشناس گردشگری با بیان اینکه بوم گردی به عنوان شاخه ای از گردشگری، موجب تحول حتی در دورترین روستاهای کشور شده است، گفت: برخی روستاها با تکیه بر این ظرفیت توانسته اند بیکاری را ریشه کن کنند و به دهکده ای فراتر از مرزهای کشور تبدیل شوند.
همایون افضلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقامتگاه های بوم گردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای توسعه اقتصادی و پیشرفت در روستاها محسوب می شوند و در حال حاضر مورد استقبال و مطالبه گردشگران قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات بومی روستاها از قابلیت برند سازی و معرفی به گردشگران برخوردار است، اظهار داشت : بوم گردی به عنوان یک صنعت پویا بستر مناسبی فراهم می کند تا در آن هر روستا به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود.
افضلی خاطرنشان کرد : احیا دوباره سنت ، آداب و رسوم ، غذاهای بومی و محلی و صنایع دستی گذشتگان یک منطقه از اهداف فرهنگی واحد های بوم گردی محسوب می شود.
به گفته این کارشناس ، در حال حاضر توجه مسئولان بیشتر به توسعه کمی واحد های بوم گردی است و همین موضوع نگرانی هایی را در بحث کیفیت این اقامتگاه ها ایجاد کرده که امیدواریم با آموزش و استاندارد سازی این مشکل برطرف شود.
وی خواستار تدوین سند توسعه بوم گردی در کشور شد و تصریح کرد : با تهیه این سند بسیاری از مشکلات فعالان این عرصه برطرف خواهد شد.
در حال حاضر هزار و 467 اقامتگاه بوم‌گردی در کشور پروانه فعالیت دارند که بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام گرفته قرار است تا آخر دوره فعالیت دولت دوازدهم، این تعداد به 2 هزار اقامتگاه افزایش یابد.
** تنکابن پیشتاز در ایجاد واحد های بوم گردی مازندران
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد نیز به ویژگی های واحد های بوم گردی اشاره کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: واحد های بوم گردی در کنار آسایش و آرامشی که برای مسافران و گردشگران به ارمغان می آورند ، معرف فرهنگ ، آداب و رسوم مردم منطقه هستند و نباید آن را تنها یک واحد اقامتی قلمداد کرد.
نادر سحرخیز افزود : برخی از واحد های بوم گردی منطقه با جمع آوری ابزارآلات و وسایل قدیمی ارزشمند و گرانبها اقدام به راه اندازی خانه موزه کرده اند تا مسافران و گردشگران بیشتری را به سوی خود بکشانند.
وی با بیان اینکه واحدهای بوم گردی فعال در این شهرستان تحت نظارت مستمر قرار دارند ، اظهار داشت : این واحد ها علاوه بر اقامت مسافران و پذیرایی آنها با غذاهای محلی ، باید در زمینه معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه نیز فعالیت داشته باشند.
سحر خیز برگزاری جشنواره های غذا ، لباس و بازی های محلی ، ایجاد بازارچه صنایع دستی و محصولات غذایی محلی منطقه و شعرخوانی محلی را از جمله برنامه های فرهنگی در واحد های بوم گردی برشمرد.
وی خاطرنشان کرد : با جدیت به دنبال افزایش واحد های بوم گردی در منطقه هستیم و در این زمینه باید تلاش نماییم تا کیفیت این واحد ها نیز ارتقاء یابد.
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد در خصوص اعطای تسهیلات به فعالان بوم گردی نیز گفت : در تنکابن برخی از افرادی که وارد این عرصه شدند اصلا درخواست تسهیلات نکرده اند و برخی دیگر نیز پس از دو تا سه سال فعالیت درخواست خود را ارائه نموده اند.
وی با اشاره به اینکه هر واحد بوم گردی به طور مستقیم و غیر مستقیم برای 10 نفر شغل ایجاد می کند، یادآور شد: در این شهرستان افرادی که واحد بوم گردی ایجاد کرده اند بیشتر به دنبال جذب مسافر و گردشگر هستند تا گرفتن تسهیلات و در این بین برخی از آنها به درآمدهای خوبی دست یافته اند که اصلا فکر گرفتن تسهیلات هم به ذهنشان خطور نمی کند.
**ایجاد واحد های بوم گردی به جای ویلاسازی
فرماندار ویژه تنکابن با اشاره به جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان ، بر ضرورت ایجاد واحد های بوم گردی در منطقه تاکید کرد و گفت : واحد های بوم گردی در روستاها با اشتغالزایی و کسب درآمد برای مردمان بومی منطقه می توانند سدی در برابر زمین فروشی و ویلاسازی باشند.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شاید ویلاها و خانه های دوم در کوتاه مدت جاذبه ای داشته باشند اما در بلند مدت مشکلات زیادی را به وجود خواهند آورد.
وی با بیان اینکه واحد های بوم گردی آینده طبیعت ، تمدن و فرهنگ منطقه را تضمین خواهند کرد ، اظهار داشت : سیاست عمومی در این شهرستان حمایت از واحد های بوم گردی است و تاکنون در این زمینه برای یکصد متقاضی تشکیل پرونده صورت گرفته است.
حسینی جو خاطرنشان کرد : باید برای هر روستا حداقل یک واحد بوم گردی داشته باشیم تا مسافران و گردشگران به جای خرید زمین و ویلاسازی ، به اسکان در این اقامتگاه ها روی بیاورند.
وی فعالیت واحد های بوم گردی دارای مجوز را خوب توصیف کرد و بیان داشت: خوشبختانه استقبال خوبی از این واحد ها توسط مسافران و گردشگران شده و اکثر آنها تا شش ماه نخست سال رزرو هستند و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته فرماندار ویژه تنکابن، اشتغال روستایی با ایجاد واحد های بوم گردی شکوفا می شود و می تواند جلوی مهاجرت افراد بومی را به شهرها بگیرد که در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی در شهرستان بودیم.
** استانداردسازی ودرجه بندی اقامتگاه های بوم گردی تا پایان بهار98
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دســتی و گردشــگری کشور گفت: اقامتگاه های بوم گردی خلأ های موجود از نظر زیرساخت های اقامتی، به ویژه در مناطقی که امکان احداث هتل و هتل آپارتمان با سرمایه گذاری کلان صرفه اقتصادی ندارد را پوشش می دهد.
ولی تیموری بــا اشاره بــه جذابیت اقامتگاه های بوم گردی برای گردشگران، افزود: این مکان ها فرصت معرفی آداب و سنت های مناطق مختلف به مسافران و گردشگران را فراهم می سازد.
وی توسعه زیرساخت های اقامتی از طریق ایجاد راه دسترسی آسان را یکی از اهداف این سازمان برشمرد و اظهار داشت : تأثیر محقق شدن فعالیت های توسعه گردشگری در زندگی اقشار روستایی و شهرهای کوچک مشهود است.
وی خاطرنشان کرد: احداث 2هزار اقامتگاه بوم گردی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه در دستورکار اســت و تاکنون یک هزار و 600 اقامتگاه احداث شده است .
به گفته معاون سازمان گردشگری کشور، به منظــور ارتقای خدمات کیفی در گردشگری، آموزش ها لازم به فعالان این بخش ارائه می شود.
وی یادآور شد: استانداردسـازی ودرجه بنــدی اقامتگاه های بوم گردی به عنوان یک اولویت در دستور کار این سازمان است و ضوابط آن باهمکاری دســتگاه های مرتبط تا پایان بهار امسال اعلام می شود.
از حدود 3 هزار روستا در مازندران بیش از نیمی از آن‌ها قابلیت گردشگری و ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی را دارند.
/1602/7513/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84915/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت