پیام مازند

آخرين مطالب

گرانی کاغذ و حال ناخوش مطبوعات محلی در مازندران فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- افزایش چند برابری قیمت و کمبود کاغذ در کشور که از حدود یک سال گذشته شروع شد، چاپ و نشر نشریات و روزنامه های محلی مازندران را نیز تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که اکثر روزنامه ها و هفته نامه ها این خطه شمال کشور کم کار شدند.
براساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا، افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد و تاخیر در توزیع کاغذ یارانه ای دولتی در مازندران باعث شد تا از 135 چاپخانه دارای مجوز در این استان کمتر از یک سوم فعال باشند و این تعداد نیز با ظرفیت کمتر از نصف سرگرم تولید و کار هستند.
براساس این گزارش همچنین از 16 روزنامه و 50 هفته نامه محلی دارای مجوز در این استان نیز اکثر آنها فعالیتشان رو به محاق رفته به طوری که به جزء تعداد انگشت شمار روزنامه محلی و هفته نامه مابقی هیچ گونه فعالیتی ندارند و این مشکل ویژه نامه استانی روزنامه های ملی از جمله ایران، همشهری و جام جم را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و این روزنامه ها ویژه نامه استانی خود را به طور کامل تعطیل کردند.
** کسادی بازار کسب و کار چاپ و نشر
رئیس اتحادیه چاپخانه داران مازندران در این باره گفت: گرانی کاغذ در بازار آزاد و تاخیر در توزیع یارانه ای آن در داخل استان بازار چاپ و نشر را در این خطه شمال کشور با داشتن 135 چاپخانه دارای مجوز با افزون بر یک هزار کارگر فعال نیز تحت تاثیر قرار داد.
علی اصغر دریایی به خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون کمتر از یک سوم چاپخانه های دارای مجوز در این استان با نصف ظرفیتشان فعالیت روزانه دارند و مابقی کرکره واحدهای خود را پایین کشیدند و کارگرانشان را نیز اخراج کردند تا به امید روزی که شاید این معضل برطرف شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن گرانی حدود4 برابر قیمت کاغذ در یک سال اخیر باعث شده تا درخواست برای چاپ نیز از سوی ناشران و روزنامه های محلی کاهش یابد و این کار بازار ما را با کسادی مواجه کرد.
وی توضیح داد: در سال گذشته یک رل کاغذ با قیمت یک میلیون و 400 هزار ریال در اختیار ما قرار می گرفت ولی امروز قیمت این کاغذ در بازار آزاد به حدود 6 میلیون ریال رسید.
وی گفت: در سال جاری حدود 24 تن کاغذ با ارز یارانه ای در بین چاپخانه داران توزیع شد که حدود یک تا دو ماه نیاز واحدهای فعال را تامین می کند.
*** محاق رفتن کارنشریات حرفه ای
سردبیر روزنامه همشهری ویژه مازندران نیز گفت: گرانی قیمت کاغذ فعالیت اکثر نشریات محلی این خطه شمال کشور به عنوان دومین استان در برخورداری از مجوز روزنامه محلی کشور را به محاق برد به طوری که در شرایط فعلی از 16 روزنامه و 50 هفته نامه فعال ، کمتر از انگشتان یک دست روزنامه و هفته نامه فعال داریم.
اشکان جهان آرای به خبرنگار ایرنا افزود: همین تعداد روزنامه فعال در استان نیز به طور مداوم چاپ ندارند و بیشتر فعالیتشان به صورت پی دی اف و در فضای مجازی است.
وی اضافه کرد: افزایش چند برابر قیمت کاغذ نه تنها چاپ نشریات محلی که ویژه نامه استانی روزنامه های ملی را در این خطه شمال کشور نیز تحت تاثیر قرار داد و این ویژه نامه ها نیز چاپشان متوقف شد.
وی معتقد است بیشترین ضربه ناشی از گرانی کاغذ در استان به فعالان حرفه ای این بخش وارد شد به طوری که دیگر این گروه که دغدغه کارحرفه ای داشتند ، نمی توانند فعالیت حرفه ای خود را دنبال می کنند.
به گفته وی تاکنون وعده اختصاص کاغذ به نشریات محلی از طریق صنایع چوب و کاغذ با قیمت کمتر از بازار نیز عملی نشده است.
جهان آرای بیکاری خبرنگاران نشریات محلی و ویژه نامه روزنامه های ملی در استان ها از عواقب ناگوار وضعیت نابسامان کاغذ در مازندران بیان کرد.
*** حال ناخوش مطبوعات
مسوول دفتر نمایندگی خانه مطبوعات مازندران در ساری در این باره گفت: با گرانی کاغذ مطبوعات این استان حال و روز خوشی ندارند و به جزسه روزنامه مابقی ( 13) روزنامه دیگرهیچ فعالیتی ندارند.
محسن هدایتی گفت: برخی از این نشریات محلی نیز به دلیل چاپ سیاه و سفید همچنان روپا هستند و مابقی هر چند روز یکبار چاپ دارند که دیگر در زمره روزنامه نمی توانند قرار گیرند.
به گفته وی پیگیری خانه مطبوعات برای سهیمه کاغذ یارانه ای برای روزنامه های محلی این استان نیز تاکنون رنگ عملی به خود نگرفته است.
**** درخواست سهیمه کاغذبرای نشریات محلی
معاون مطبوعاتی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگی و رسانه ای ارشاد مازندران گفت: این اداره کل برای دریافت سهمیه کاغذ، سه ماهه بهار نشریات محلی در این استان درخواستش را به وزارت ارشاد ارسال کرد که مورد موافقت قرارگرفت.
عباس زارع به خبرنگارایرنا افزود : براساس این پیشنهاد تا نیمه دوم خردادماه جاری حدود 146 تن کاغذ 45 گرمی و 217 تن کاغذ 75 گرمی برای توزیع در بین نشریات محلی به مازندران اختصاص داده می شود.
وی تعداد روزنامه های محلی فعال دراین استان را 16 و هفته نامه را حدود 54 نشریه اعلام کرده است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با پیگیری استاندارمازندران از صنایع چوب و کاغذ به عنوان واحد فعال در استان نیز قرار شد تا کاغذ با قیمت پایین تر از بازار به صورت سهمیه ماهانه در اختیار نشریات قرار گیرد و با اجرایی شدن این طرح ها تا حد زیادی مشکل رسانه های مکتوب در استان کاهش خواهد یافت.
*** توزیع 24 تن کاغذ در بین چاپخانه داران
معاون فرهنگ و ارشاد مازندران گفت: در سال جاری 24 تن کاغذ با ارز یارانه ای 4 هزار و 200 تومانی در بین حدود 135 واحد فعال توزیع شد.
زارع خاطرنشان کرد : همچنین دفتر نشر و امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد تا کاغذ با تعرفه دولتی در اختیار چایخانه های دارای لیتوگرافی و زنیک قرار گیرد.
*** پیش بینی سهمیه برای ناشران
زارع اظهارداشت: همچنین براساس تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سهمیه کاغذ با نرخ ارز دولتی برای ناشران نیز پیش بینی شد که به افراد متقاضی چاپ کتاب به میزان چاپ سال های 96 و 97 کاغذ داده می شود.
وی تعداد انتشار کتاب در مازندران را برای سال گذشته حدود 800 عنوان با حدود 800 هزار جلد بیان کرد و اظهارداشت: به ناشران نیز به همین میزان سهمیه کاغذ یارانه ای اختصاص داده می شود.
مازندران 2 واحد تولیدی و صنعتی چوب و کاغذ تحریر در ساری و بندرامیرآباد دارد که میزان تولید این 2 واحد در سال به افزون بر 200 هزار تن می رسد.
در شرایط فعلی هر 2 واحد تولیدی و صنعتی چوب و کاغذ در مازندران به دلیل کمبود نقدینگی و مواد اولیه با مشکل مواجه اند.
6982/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/85149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد