پیام مازند

آخرين مطالب

گردشگری در مازندران قربانی پلاژهای دولتی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- وجود حدود 100 پلاژ دولتی، حاکمیتی و شبه دولتی که حدود یک سوم ساحل مازندران در دریای خزر را به خود اختصاص دادند، اجرای طرح های گردشگری دریایی در این خطه شمال کشور را تا حد زیادی فاقد صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی پلاژهای دولتی در قالب مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی و تفریحی در حاشیه دریای خزر به فعالیت‌های موازی خود با هتل‌ها و ویلاهای خصوصی ادامه می‌دهند و سرگرم سرویس دهی به کارکنان و کارمندان دولتی، حاکمیتی و شبه دولتی هستند که دولت گذشته با تصویب هیأت وزیران هرگونه هزینه کرد برای این مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی و تفریحی را از بودجه دولتی ممنوع کرد و برای رفع مشکل مالی اختیار به مالکان این پلاژها داده شد تا بتوانند آن را به فروش برسانند.
گزارش میدانی نشان می‌دهد که نه تنها هیچ اقدامی از سوی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی، حاکمیتی و شبه دولتی برای فروش این پلاژها به بخش خصوصی انجام نشد که طرح پیشنهاد استان‌های شمالی از جمله مازندران برای ازاد سازی این پلاژها برای پذیرش مردم به دلیل محدودیت سواحل نیز کارساز نیفتاد و همچنان درب این مراکز به همان پاشنه قبلی می چرخد.
پلاژهای دولتی مانع بزرگ سرمایه گذاری خصوصی
رئیس اتحادیه هتل داران مازندران می‌گوید: بیشترین مهمانان پلاژهای دولتی و حتی خصوصی سواحل خزر را کارکنان و کارمندان در اصطلاح عام آن دولتی‌ها که از لحاظ مالی توانایی بیشتری دارند، تشکیل می‌دهند و در شرایط فعلی اکثر این کارمندان و کارکنان با برنامه ریزی در این پلاژها ساماندهی می‌شوند.
محمود نادری به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل نبود نظارت، بخش زیادی از مسافران نیز پلاژهای فاقد مجوز و استاندارد (خانه مسافر) و ویلاهای خصوصی را انتخاب می‌کنند، کمتر مسافری در هتل‌ها، متل ها و هتل آپارتمان مستقر می‌شوند و طبق آمار کمتر از 10 درصد از گردشگران در طول سال در این واحدها که شامل 350 هتل، 200 متل و 40 هتل آپارتمان با کمتر از 40 هزار تخت، رجوع می‌کنند و این شرایط سرمایه گذاری بخش خصوصی را فاقد صرفه اقتصادی می‌کند.
وی اضافه کرد: در نوروز سال جاری حدود 50 درصد از تخت هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های ما خالی بود و این در حالیست که چندین میلیون مسافر از اقصی نقاط به مازندران سفر کردند و برای سودآوری سرمایه گذاری بخش خصوصی در مازندران به خصوص سواحل که مقصد اول مسافرت محسوب می‌شود، باید نسبت به ساماندهی این پلاژها و خانه مسافران اقدام شود و از آنها در اوج ترافیک مسافری بهره برداری شود.
نادری در مورد واگذاری پلاژهای دولتی به بخش خصوصی نیز گفت: در شرایط فعلی استفاده از این امکان بیشتر در فصل تابستان و برای کارمندان و افراد تحت پوشش سازمان متبوع انجام می‌شود و با واگذاری آنها به بخش خصوصی زمینه برای اشتغال، درآمدزایی و تعدیل قیمت‌ها در اوج مسافرت‌ها برای همگان فراهم می‌شود.
ممنوعیت هزینه کرد دولتی در پلاژهای دولتی
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساری می‌گوید: طبق قانون هرگونه هزینه کرد از محل اعتبار دولتی برای نگهداری پلاژهای دولتی در حاشیه دریای خزر ممنوع است و با این وجود برای این واحدها در قالب مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی و تفریحی به نوعی با دور زدن قانون اعتبار اختصاص داده می‌شود.
سید یونس حسینی عالمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود چندین دستگاه پلاژ به اصطلاح دولتی (حاکمیتی، شبه دولتی) در حاشیه خزر که بیشتر مورد استفاده اختصاصی کارمندان این دستگاههاست ، عرصه را برای مردم که برای شنا به ساحل می‌روند؛ تنگ کرده و اکثر مردم باید در مناطق محدودی که در قالب طرح دریا ساماندهی شد برای شنا و ساحل گردی بروند و در این مناطق نیز به دلیل ازدحام مسافران مشکلاتی ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد: این در حالیست که طبق قانون، باید این پلاژها برای استفاده عمومی در اختیار مردم قرار گیرد و با این کار دسترسی مردم به ساحل تسهیل می‌شود و مشکلاتی که در شرایط فعلی در دسترسی مردم به ساحل داریم را حداقل کمتر مشاهده کنیم.
دور زدن قانون در پلاژهای دولتی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تأیید قربانی شدن سرمایه گذاری بخش خصوصی در گردشگری دریایی به دلیل وجود پلاژهای دولتی و حاکمیتی در ساحل خزر می‌گوید: براساس ماده 60 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید تمام این واحدها که در قالب اقامتی فعالیت دارند، به بخش خصوصی واگذار شود.
سیف الله فرزانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با گذشت حدود یک دهه از تصویب این قانون تاکنون هیچ اقدامی از سوی مالکان دولتی و شبه دولتی این اماکن برای واگذاری به بخش خصوصی نشد و همچنان با دور زدن قانون این واحدها برای اقامت کارمندان و کارکنان این وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: واگذاری این واحدها به بخش خصوص می‌تواند آنها را از حالت اقامتی خارج و در قالب گردشگری دریایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند.
وی تعداد پلاژهای مربوط به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی را حدود 50 واحد اعلام کرد.
پیشنهاد باز شدن درب پلاژهای دولتی بر روی مردم
استاندار مازندران گفت: طرح پیشنهاد باز شدن درب پلاژهای دولتی در سواحل خزر بر روی عموم مردم از سال گذشته ارائه شد و این پیشنهاد نیز مورد تأیید وزارت کشور قرار گرفته است.
احمد حسین زادگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با واگذاری این پلاژها به بخش عمومی و سرمایه گذاران بخش خصوصی، سرمایه‌های موجود به درستی حفظ خواهد شد و دسترسی مردم به سواحل نیز به نسبت شرایط فعلی تسهیل می‌شود.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی به دلیل ازدحام مسافران برای بهره گیری سواحل خزر ما با محدودیت‌های زیادی از لحاظ مکانی برای اجرای طرح دریا در ساحل داریم و عمومی شدن پلاژها این مشکل را مرتفع می‌کند و درآمد ناشی از بهره گیری عمومی نیز می‌تواند برای حفظ این اماکن هزینه شود.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهارداشت : طرح پیشنهادی استان در این بخش با موافقت اولیه مواجه شد و برای اجرایی شدن نیاز به تدوین آئین نامه و یا دستورالعمل جدید دارد که امیدواریم بزودی این آئین نامه‌ها تصویب و به مرحله اجرا برسد.
براساس آمار رسمی 337 کیلومتر از ساحل دریای خزر در حوزه سرزمینی استان مازندران قرار دارد که 70 تا 80 کیلومتر از این سواحل در قالب مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی و تفریحی در اختیار وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، قوه قضائیه و چند سازمان مرتبط، ناجا، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی قرار دارد.
اگرچه حدود 250 کیلومتر از ساحل خزر از لحاط سرزمینی مانعی برای اجرای طرح دریا ندارد، ولی شناسایی 370 نقطه حادثه خیز در این منطقه باعث شد تا کمتر از 100 کیلومتر برای اجرای طرح دریا در 95 نقطه از ساحل برای جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران و افزون بر 20 میلیون مسافر و گردشگری قرار می‌گیرد که در تعطیلات به این خطه شمال کشور سفر می‌کنند.
/ ‏1899/‏6982

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی