پیام مازند

آخرين مطالب

آمادگی غرب مازندران برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها با تشکیل ستاد پیشگیری گفتگو

آمادگی غرب مازندران برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها با تشکیل ستاد پیشگیری
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- همزمان با افزایش دما و احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل های مازندران ، شهرستان های غرب استان با تشکیل ستاد پیشگیری اماده مقابله با این حوادث شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت که ستاد پیشگیری از حریق در جنگل بر اساس دستورالعمل ابلاغی اداره کل مدیریت بحران استانداری در ماه جاری در فرمانداری‌ها به ریاست فرمانداران و دبیری رئیسان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های غرب این استان تشکیل شده است.
عبدالرضا سنگاری با اشاره به بارش‌های متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به شکل یکپارچه در تمامی دشت‌ها، کوه‌ها و نیز خشک شدن این گیاهان به علت افزایش دما افزود: وقوع آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی در شرایط گرما دور از انتظار نیست لذا استاندار مازندران نیز در پی دستورالعمل ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به اهمیت صیانت از جنگل‌ها و تبعات خسارت‌های احتمالی ناشی از آتش سوزی به فرمانداران تاکید ویژه داشته تا با بهره گیری از همه ظرفیت‌ها در این حوزه همکاری همه جانبه داشته باشند.
وی ادامه داد: به همین خاطر نشست‌های متعددی در قالب این ستاد در فرمانداری‌های غرب مازندران تشکیل و تصمیمات خوبی هم در بعد پیشگیری، مقابله و مهار احتمالی آتش سوزی گرفته شده است و برابر ضوابط تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی که عضو این ستاد هستند باید در زمان بحران آتش سوزی به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل کنند و دست اندرکاران منابع طبیعی را تنها نگذارند.
وجود درختان افتاده و شکسته احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌های غرب مازندران
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - منطقه نوشهر با اشاره به وجود درختان شکسته و افتاده خشک شده و آفت زده براثر بروز بلایای طبیعی یکی از عوامل بروز اتش سوزی دانست و گفت: از آنجایی که اغلب مسافران و گردشگران در نیمه نخست سال بویژه تابستان شوق زیادی برای گذراندن اوقات فراغتشان در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و نیز عرصه‌های جنگلی و مرتعی دارند بنابر این در پی درست کردن آتش برای پخت غذا و قصور آنها در خاموش کردن آن احتمال سرایت اتش به درختان افتاده و خشک شده وجود دارد.
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که حدود 520 هزار مترمکعب درخت افتاده و شکسته براثر بلایای طبیعی مانند طوفان، باران‌های شدید و برف سنگین چند سال اخیر در جنگل هیرکانی شمال کشور وجود دارد.
حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر با وسعتی بیش از 662 هزار هکتار، معادل 27.9 درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.
وی اظهار کرد: بررسی آتش سوزی‌های سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد از علل بروز اتش سوزی در جنگل‌ها عوامل انسانی است و حضور گردشگران، دامداران، شکارچیان غیر مجاز و … موثرین علل بروز آتش سوزی در فصل گرمای تابستان و برگ ریزان پاییز در جنگل‌ها هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت که پس از تصویب و اجرای قانون تنفس جنگل‌های شمال، اجازه جمع آوری و انتقال درختان افتاده به مجریان طرح‌های جنگلداری داده نشد و وجود درختان پوسیده، خشک شده و آفت زده می‌تواند عامل تهدید کننده برای جنگل بویژه افزایش خطر آتش سوزی باشد.
قانون تنفس جنگل از اواخر سال 95 به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است در پایان سال سوم اجرا، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.
همچنین بر اساس این قانون، دولت مکلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند.
در عین حال در تبصره 2 این قانون نیز جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده و آفت‌زده غیرقابل احیا صرفاً با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت که به تازگی نشستی با استاندار و فرمانداران استان مازندران برگزار شد و در این نشست تبعات خسارت‌های آتش سوزی این درختان افتاده در جنگل ناشی از افزایش دما مطرح شد و استاندار نیز طی نامه‌ای از رئیس جمهوری خواسته تا تدابیری ویژه ای برای جمع آوری و انتقال درختان خشک شده در کف جنگل‌ها اندیشیده شود.
سنگاری با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات لجستیگی برای مهار احتمالی آتش سوزی درختان افتاده در کف جنگل‌ها از راه‌های زمینی و هوایی در این منطقه از مسئولان ذیربط خواست تا پیش از وقوع چنین حوادثی برنامه ریزی کنند.
سرکشی شبانه روزی عرصه‌های جنگلی پرتراکم مستعد آتش سوزی
این مقام مسئول همچنین گفت که هم اکنون از تمامی نیروهای حفاظتی خواسته و تاکید شده تا به طور شبانه روزی عرصه‌های با پوشش انبوه گیاهان جنگلی رصد و مراقبت کنند تا مبادا براثر گرمای طاقت فرسا و قصور افراد گیاهان خشک شده در این عرصه‌های پرتراکم دچار آتش سوزی شوند و در پی آن خسارت‌های جبران ناپذیری به منابع ملی وارد گردد.
سنگاری افزود: به عنوان نمونه جنگل‌های زربین منطقه "حسن آباد " بخش کجور نوشهر در بازدیدهای به عمل آمده هم اکنون خشک شده و این سطح از جنگل‌ها به مثابه انبار باروت می‌ماند و هر لحظه ممکن است براثر گرمای طاقت فرسا یا عامل انسانی آتشی در این جنگل‌ها شعله ور شود و سطح وسیعی ازاین عرصه را بسوزاند.
خریداری امکانات و تجهیزات برای صیانت از جنگل‌ها
این مقام مسئول گفت که امسال دولت با صرف اعتباری حدود 18 میلیارد ریال، حدود شش دستگاه خودرو که در میان آنها یک دستگاه خودرو آتش نشان است برای صیانت از جنگل‌های این منطقه اختصاص داد ضمن آنکه از این مبلغ حدود سه میلیارد ریال نیز تجهیزات و امکانات اطفای حریق خریداری و به دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی 13 روستای حاشیه جنگلی در بعد پیشگیری و مقابله و مهار احتمالی آتش سوزی داده شد.
به گفته سنگاری، مساله دیگر آنکه امروز تعداد نیروهای حفاظتی و امکانات و تجهیزات پیشگیری، مقابله و مهار آتش سوزی در جنگل‌های غرب مازندران کافی نیست و به علت وضعیت توپوگرافی و سخت گذر بودن عرصه‌های جنگلی این منطقه نمی‌توان با نیروی انسانی ناکافی و امکانات و تجهیزات سنتی آتش را در جنگل‌ها اطفا کرد.
وی توضیح داد: هم اکنون باید 315 نیروی حفاظتی در جنگل‌های غرب مازندران فعالیت داشته باشند درحالی که 191 نیرو همکاری دارند و 63 درصد از این نیروها نیز بالای 40 سال سن دارند و حدود 40 درصدشان نیز رسمی می‌باشند و با این کمبودها باید از بیش از 600 هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی محافظت کنیم.
ضرورت استقرار بالگرد اطفای حریق در غرب مازندران
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر یکی از نیازهای ضروری در زمان وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها استقرار بالگرد در این منطقه دانست و گفت که تجربه و بررسی‌ها نشان داده که در سال‌های گذشته چنین حوادثی در جنگل‌های منطقه بویژه در بخش کجور رخ داد و به علت شعله ور شدن آتش و سرایت به دیگر نقاط عرصه‌های جنگلی ناشی از وزش بادشدید درخواست بالگرد از استان گلستان و تهران می‌شد که متأسفانه ساعت‌ها به طول می‌انجامد.
سنگاری افزود: اعزام بالگردها درست زمانی بود که شرایط پرواز به علت تاریک شدن هوا برای خلبانان مهیا نبود یا گاهی اوقات نیز دچار نقص فنی می‌شدند و در نتیجه گستره زیادی از عرصه‌های جنگلی طعمه حریق شده و تبدیل به خاکستر شده بود.
همگانی شدن فرهنگ صیانت از منابع طبیعی
وی نقش مراکز علمی دانشگاهی و رسانه‌ها در ترویج فرهنگ همگانی صیانت از منابع طبیعی را بسیار اثر بخش دانست و با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی برآنکه حفظ جنگل‌ها باید به معارف عمومی تبدیل گردد گفت که اگر چنین باور و اعتقادی در میان مردم نهادینه شود به تبع بخش عمده‌ای از دغدغه‌ها در این حوزه رفع خواهد شد.
7078 / ‏1602/‏1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی