پیام مازند

آخرين مطالب

با تاکید هیات داوران بر استقلال هنر قصه گویی

قصه گوهای برتر کتابخانه های عمومی کشور معرفی شدند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از رقابت سه روزه 56 قصه گو در ساری عصر امروز پنجشنبه با معرفی نفرات برتر و تاکید هیات داوران بر استقلال هنر قصه گویی پایان یافت .

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم پایانی این جشنواره با حضور دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد
در این مراسم خدیجه جولایی و طوبی شیرکانی از بوشهر، پرشنگ سنگین‌آبادی از کردستان و سعیده عزیزی از استان فارس به عنوان منتخبان نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شدند.
هیات داوران همچنین سمیه اصحاب‌صحف از یزد، مصطفی جعفری جوزائی از اصفهان و اکرم فتحی از مازندران را به عنوان قصه گویان شایسته تقدیر معرفی کردند.
نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از 28 خرداد ماه در ساری آغاز به کار کرده بود.
ارسال یکهزار و 556 اثر
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: یکهزار و 556 نفر در نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شرکت کردند که بیشترین شرکت کنندگان از استان‌های خراسان شمالی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کمترین هم از استان‌های آذربایجان شرقی و تهران بود.
مهدی رمضانی افزود: از مجموع شرکت کنندگان 339 نفر به جشنواره‌های مناطق راه یافتند که در نهایت 56 نفر برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب شدند و از این تعداد هم 9 نفر آقا و 47 نفر خانم از 30 استان شرکت بودند و تنها استانی که در این دوره نماینده نداشت استان سیستان و بلوچستان بود.
وی با اعلام اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کودک و نوجوان در سال‌های اخیر، ورود گسترده داشته است، افزود توسعه و تجهیز بخش‌های کودک، خرید اسباب بازی، برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی برای کودکان و نوجوانان و برگزاری دوره‌های مهارتی برای کارشناسان جهت ارتباط بهتر با کودکان از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.
رمضانی از برگزاری دوره‌های آموزشی قصه‌گویی و آموزش بیش از یکهزار و 500 کتابدار و برگزاری سه دوره مهارت قصه‌گویی و 2 دوره متمرکز در تهران به عنوان بخشی از اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی در زمینه تقویت مهارت قصه گویی یاد کرد و گفت: قصه از بهترین ابزار تربیتی برای کودکان و نوجوانان است که انتقال مفاهیم ارزشی، اخلاقی و آموزشی را در کودکان ممکن می‌سازد.
وی با بیان اینکه در این جشنواره محدودیتی برای شرکت‌کنندگان وجود نداشت، گفت: به منظور انتخاب قصه‌ها هم محدودیتی وجود نداشت و شرکت‌کنندگان در زمینه‌های آموزشی و تربیتی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، ادبیات ملی و گویش محلی از موضوعات قصه‌ها بود.
تغییر رویکرد از کتابخوانی به مهارت افزایی
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم در این مراسم گفت:: رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی از امانت کتاب به افزایش مهارت، ارتقای جایگاه قصه‌گویی را منجر شده است.
علیرضا مختارپور ابراز امیدواری کرد که دوره بعدی جشنواره در سطح بالاتری برگزار شود، تاکید کرد: نقطه پایانی برای کمال انسان وجود ندارد و هر اندازه کار به درستی انجام شود باز هم جایی برای ارتقا وجود دارد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران هم گفت: کودکان امروز، تشنه شنیدن قصه هستند و امیدواریم این جشنواره زمینه بازگشت دوباره خانواده‌ها به قصه‌گویی را فراهم کند.
آرزو ولی‌پور با بیان اینکه فاصله گرفتن از قصه‌گویی برای کودکان، آسیب‌های متعددی را برای کودکان به همراه دارد، ادامه داد: اگرچه ممکن است این آسیب‌ها الان در کودک بروز نکند اما آینده کودک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی از قصه‌گویی به نوان سنت حسنه به ارث رسیده از نیاکان یاد کرد و گفت: شاید وارث خوبی نبودیم که نتوانستیم این میراث کهن را به درستی به نسل آینده منتقل کنیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه با وجود زمان کمی که خانواده‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند قصه باید در محور خانواده قرار گیرد، اظهار داشت: از فرصت اندک در کنار هم بودن بهره ببریم و فضای پر بار برای فرزندان این سرزمین فراهم کنیم.
این مسئول با اشاره به تأثیر قصه‌گویی در روند رشد کودک، افزود: قصه‌گویی برای کودکان، در افزایش اعتماد به نفس آنها تأثیر دارد چرا که از این طریق متوجه می‌شوند که کسی به آنها اهمیت می‌دهد و دیده می‌شوند.
وی گفت: این جشنواره در ابتدای راه قرار دارد و در نخستین مرحله، رخداد فرهنگی مهمی است که به میزبانی مازندران برگزار شد و ارتقای این جشنواره را در سال‌های آینده خواستاریم.
استقلال قصه گویی
هیات داوران نخستین جشنواره قصه گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم در بیانیه پایانی خود حفظ استقلال قصه گویی را ضروری دانستند و تاکید کردند: قصه مهمترین رکن در قصه‌گویی است و تلاش قصه‌گو زمانی به نتیجه می‌رسد که قصه‌ای خوب با محتوای مناسب انتخاب شود.
هیأت داوران همچنین بر توجه بیشتر در انتخاب قصه‌های مناسب و اجتناب از شتاب‌زدگی تاکید کرد و پیشنهاد دادند تا در دوره‌های بعد قصه از منابع مکتوب انتخاب شود و قصه‌گو در آغاز اجرای خود به منبع قصه اشاره کند.
در این بیانیه از افت کیفی برخی آثار پس از راهیابی به مرحله کشوری گله و تاکید شده: به نظر می‌رسد انجام برخی تغییرات غیرضروری و یا اضافه کردن برخی موضوعات نامربوط به قصه‌ها، باعث کاهش این کیفیت شده است.
بی توجهی قصه‌گویان به عناصر محیطی در بخشی از جرا هم از دیگر نقایص این دوره از جشنواره توسط هیات داروان ارزیابی و تاکید شد: در حالی که توجه به فضای اطراف و ارتباط با مخاطب از وظایف قصه‌گو است و قصه‌گو بر اساس شرایط مخاطبان گاهی لازم است تغییراتی بر قصه ایجاد شود.
هیات دواران همچنین فن بیان و مهارت ارتباطی قصه‌گویان با مخاطبان را کمتر از سطح انتظار ارزیابی کردند و نوشتند: الگوپذیری برخی قصه‌گویان از مجری‌های تلویزیونی و بازیگران نگران‌کننده است ضروری است قصه‌گویان بر ویژگی‌های مستقل قصه‌گویی تمرکز داشته و مرزهای آن با اجرای برنامه کودک، استنداپ کمدی و دیگر موارد را مورد توجه قرار دهند.
تاکید بر ضرورت توجه به قصه‌گویی به عنوان هنر مستقل، توجه قصه‌گویان به اصالت لباس و فرهنگ هر منطقه و اجتناب از تغییر در آنها، ضرورت بیان خلاق قصه های به زبان محلی توسط قصه گویان به منظور جذب بیشتر مخاطبان و لزوم توجه به منابع در انتخاب قصه‌های تاریخی و مذهبی از جمله نکاتی بود که هیات داوران بر رعایت آنها تاکید کردند.
با ای، حال هیات داوران در نتیجه گیری نهایی تاکید کرد: مجموعه اجراهای قصه‌گویی از سطح کیفی مناسبی برخوردار و بالاتر از سطح انتظار هیأت داوران بود و امیدواریم ارتقای این بخش را در جشنواره بعدی شاهد باشیم.
داوری نخستین دوره جشنواره ملی قصه گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را نرگس جعفری، ملک چیذری، غلامعلی کیومرثی و حمیدرضا شاه‌آبادی بر عهده داشتند.
‌ 9927/‏1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد