پیام مازند

آخرين مطالب

آموزش برای مواجهه با حیات وحش الزامی است

روایت بانوی دوستدار حیات‌وحش از مرگ توله خرس قهوه ای اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - سوادکوه - توله خرس از تپه افتاد و خون از بدنش جاری بود، با آن وضعیت دو نفر به حیوان سنگ می‌ زدند و التماس های بانوی دوستدار طبیعت و حیات وحش، برای آزار نرساندن به حیوان راه به جایی نبرد.

 بانوی دوستدار حیات وحش و طبیعت از روز حادثه کشتار توله خرس قهوه‌ای می‌گوید که با خواهش و التماس از ضاربان می خواست به حیوان آزار نرسانند، سنگ نزنند، حیوان که کاری ندارد و خودش در حال مرگ است.. با آنکه آن روز صدایش توسط ضاربان شنیده نشده بود ولی اکنون حرکتش برای نجات حیات وحش بازتاب ملی پیدا کرده است.
«شرایط بسیار بدی بود و حتی بعد از رفتن از آنجا به دلیل ناراحتی تمام دستانم می‌لرزید»، اینها بخشی از گفته‌های شبنم فتاحی بانوی دوستدار طبیعت و حیات وحش است که تلاش کرده بود مانع سنگ پرانی و مرگ توله خرس قهوه‌ای از سوی دو ضارب در سوادکوه شود، صدای التماس و خواهش بانوی سوادکوهی برای دست برداشتن ضاربان از آزار توله خرس در سراسر کشور پخش شده؛ بانویی که وقتی می‌بیند صدای خواهش او کار به جایی نمی‌برد، از افراد خاطی هنگام سنگ پرت کردن به توله خرس زخمی فیلم می‌گیرد تا شاید این کار، دیگر افراد را از این کار باز دارد.
شبنم فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر از روز حادثه می‌گوید؛ روزی که همراه دو خاله‌اش در مسیر روستای دراسله پیاده‌روی می‌کردند وی می گوید: سیل بهار امسال به جاده روی تپه آسیب رسانده بود و ما دیدیم که موجودی از روی تپه به پایین پرت شد، اول گمان کردیم که یک انسان پرت شده و به پایین تپه رفاین، اما با توله خرسی مواجه می‌شویم که بر اثر سقوط زخمی شده است و در این وقت، یک نیسان نزدیک شد و دو مرد از آن پیاده و شروع به سنگ پرت کردن به توله خرس زخمی می‌کنند و من التماس می‌کنم که حیوان زخمی است و خودش در حال مرگ است و آزارش ندهند اما التماسم راه به جایی نمی‌برد.

فتاحی عامل این کار را ناآگاهی افراد در مواجهه با حیوانات وحشی می‌داند و ادامه می‌دهد: تصور ضاربان بر این بود که اگر خرس برخیزد به آنها حمله کرده و آنها را می‌خورد و حتی وقتی توله خرس بلند شد من هم ترسیدم و با سرعت برگشتم که این کار موجب شد تا پایم پیچ بخورد و همین امر بیانگر آن است که نیاز به آموزش برای مواجهه با حیوانات وحشی وجود دارد.
درخواست دارم تا مسئولان در رابطه با آگاه‌سازی مردم در مواجهه با حیوانات وحشی اقدامات بیشتری انجام دهند تا مردم بدانند در مواجهه با این موارد با سازمان محیط زیست تماس بگیرند
وی با بیان اینکه سوادکوه فرهنگ غنی دارد و من هم به سوادکوهی بودنم افتخار می‌کنم، گفت: درخواست دارم تا مسئولان در رابطه با آگاه‌سازی مردم در مواجهه با حیوانات وحشی اقدامات بیشتری انجام دهند تا مردم بدانند در مواجهه با این موارد با سازمان محیط زیست تماس بگیرند و اگر کاری از دستشان ساخته نیست لااقل به آنها آزار نرسانند.
فتاحی پس از برگشت، فیلم را برای یکی از دوستداران محیط‌زیست می‌فرستد تا او به اداره محیط زیست شهرستان اطلاع دهد و می‌افزاید: پس از آن پیگیر وضعیت خرس بودم و حتی ساعت یازده شب با من تماس گرفتند که سنگ به کجای خرس اصابت کرده و سپس صبح متوجه شدم که خرس مرده و فیلمی هم که من گرفتم فردای روز حادثه، در فضای مجازی پخش شده است.
این بانوی حامی محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا با انتشار این فیلم تهدید شده است، تهدید را رد کرد و افزود: مردم منطقه ما آنگونه نیستند که تهدید شوم و می‌دانم که آنها نیز این کار را از روی ناآگاهی انجام دادند.
ابراهیم فلاحی، رئیس اداره حفاظت محیط سوادکوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اتفاقی که در سوادکوه رخ داد احساس مردم در سراسر کشور را جریحه‌دار کرد، گفت: ما متأثر و متاسف شدیم و حق سوادکوه این نبوده است و در نظر داشته باشیم که در همان کلیپ افرادی که در برابر افراد خاطی واکنش نشان دادند نیز سوادکوهی بودند و سوادکوه در برابر دیگر نقاط استان بکرتر و سالم‌تر و این بیانگر فرهنگ غنی مردم سوادکوه است که توانستند این طبیعت زیبا را حفظ کنند.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه با بیان اینکه از دو فرد خاطی یک نفر غیربومی است، افزود: اما فرد بومی با این عمل خود با آبروی شهرستان و کشور بازی کرده است؛ هر چند که نمی‌دانست که عملش چنین نتیجه‌ای خواهد داشت و اکنون که در بازداشتگاه است، متنبه و متوجه اشتباه خود شده است.
30 هزار هکتار از مناطق کوهستانی و جنگلی سوادکوه شکار ممنوع است
فلاحی با اعلام اینکه امسال به خواست خود مردم شهرستان حدود 30 هزار هکتار از مناطق کوهستانی و جنگلی ولوپی و راستوپی شهرستان سوادکوه جزو منطقه شکار ممنوع شده است، این امر را بیانگر حمایت مردم این منطقه از محیط زیست عنوان کرد.

سعید یزدانی فرماندار سوادکوه نیز با بیان اینکه این اتفاق در هر منطقه‌ای می‌توانست رخ دهد و نه اولین و نه آخرین در نوع خود است که برای آن مراسم عزا یا جشن بگیریم، افزود: آنچه که باید محصول این اقدام باشد، ایجاد باور و اعتقاد در درون همه مردم برای حفظ محیط‌زیست است؛ اینکه این حیوانات نیز در تاریخ سهم دارند و انسان و دیگر موجودات در کنار هم سالیان متمادی همزیستی داشته‌اند و بودن آنها موجب تعادل طبیعت است.
فرماندار شهرستان سوادکوه با بیان اینکه با انقلاب صنعتی و رشد صنعت، طبیعت تسخیر و محیط‌زیست تهدید شد، افزود: همین امر موجب ایجاد سمن‌های حامی محیط زیست شد چرا که دیگر دولت‌ها متولی محیط‌زیست نبودند و برای رشد نیاز به تسخیر آن داشتند و این سمن‌ها بودند که برای حمایت از محیط‌زیست در مقابل دولت‌ها ایجاد شدند.
سوادکوه کلکسیون محیطی زیست و گیاهان نادر است
وی با بیان اینکه سوادکوه کلکسیون محیط زیست است و گیاهان نادری که در مازندران از بین رفته هنوز در سوادکوه وجود دارد؛ این امر را بیانگر همزیستی مسالمت‌آمیز مردم سوادکوه با محیط‌زیست دانست و افزود: حیوانات روزهای سرد و گرم به این مردم پناه آورده‌اند و کمک دیده‌اند.
فرماندار سوادکوه ضمن تقبیح مضروب کردن توله خرس، آن را عملی فاقد عقلانیت و شایسته مجازات دانست و افزود: اما این عمل که از دو فرد سر زده است، عمل یک قوم نبوده و می‌توانسته از هر کسی سر بزند.
ابراهیمی کارنامی با تأکید بر وجود فرهنگ‌سازی و قانون توأمان برای حفظ محیط زیست، گفت: اگر ما به حیات وحش آسیب نرسانیم آنها هم آسیب نمی‌رسانند، این ما هستیم که به زیستگاه آنها تجاوز کردیم و در همین اتفاق اخیر نیز، این اتفاق در کنار جاده روی تپه رخ داده و این یعنی اینکه بشر به زیستگاه آنها رفته است.
وی با بیان اینکه سوادکوه تنها منطقه‌ای است که با اصرار مردم دو منطقه شکار ممنوع را در آن ثبت کردیم، این امر را بیانگر آن دانست که رویکرد اصلی مردم این منطقه بر حفظ محیط زیست است، افزود: این دو نفر هم که در اثر ناآگاهی این کار را انجام دادند، نماینده مردم سوادکوه و مازندران نیستند. افراد دغدغه‌مند درک خوبی از موضع دارند و آن را به حساب مردم نمی‌گذارند.
کشتار توله خرس قهوه‌ای زخمی با سنگ پرانی از سوی دو ضارب موجی از واکنش‌های مردمی را در فضای مجازی در داخل و خارج از مازندران به راه انداخته است و با تلاش‌های قضائی، دو متهم این پرونده دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

هورسان کنار کشید/ سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت

شناسنامه‌دار شدن30 درصد باغات جویبار

برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور

درخشش دختر بابلسری در مسابقات قایقرانی کشوری

داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

آفت واردات بر بار برنج مازندران

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است

رفع تصرف 4 هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه

نقد تند محمدرضا مقدسیان به «ویلای ساحلی»/ عیاری عاریه ای!؟

کسب عنوان نخست تیراندازی کشورتوسط بانوی سوادکوهی

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است

محور هراز باز شد

فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

فروش امتیاز تیم والیبال هورسان رامسر

امنیت سرمایه گذاری نیاز کشور است

تولید 960 تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران برگزار شد

3500 هکتار از مزارع مازندران بایر مانده است؛ توقف سد فینسک

ریزش سنگ در طول مسیر جاده هراز

شناسنامه‌دار شدن 30 درصد باغات جویبار

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

نخستین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده 10 اردیبهشت

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد

افزایش 27 درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران

طرح نور هوشمند می‌شود

مجلس پای کار برای اجرای طرح نور فراجا است

احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است

اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری

جاده چالوس لغزنده است/احتمال سقوط سنگ

دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد

بارش باران در محور‌های البرز/جاده چالوس باز است

سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد | حمایت مجلس از اجرای طرح نور

ریزش سنگ های معلق در جاده هراز

محموداباد، میزبان مسابقات فوتبال مناطق امید‌های کشور

اعزام زائران عمره مازندران از 10 اردیبهشت

مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است

طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم