پیام مازند

آخرين مطالب

انتقال به شرط نابودی محیط زیست!؟ سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - اگر اجازه انتقال آب دریای خزر به سمنان صادر شود گونه های مهمی از درختان جنگل های هیرکانی چون "ارس" و "شمشاد" رو به نابودی خواهد گذاشت زیرا تجدید حیات این درختان عملا غیرممکن است.
  همه چیز از سال 88 تا 90 شروع شد؛ آغاز مطالعه طرحی که بر مبنای آن برای رشد و توسعه کشاورزی و صنعت در سمنان، آب دریای خزر باید به این استان انتقال پیدا می کرد، عملیات اجرایی این پروژه در سال‌های 91 و 92 انجام شد اما به دلایل سیاسی و ناکافی بودن مطالعات این طرح نیمه کاره رها شد.
موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران مجددا در سال 93 توسط شرکت مشاورین مهاب قدس وابسته به وزارت نیرو بازنگری و در سیر مراحل تصویب در وزارتخانه قرار گرفت و در سال 97 نیز روحانی رییس جمهور وقت از اجرای این طرح حمایت کرد اما بنا به نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست، انتقال آب خزر به سمنان نه تنها توجیه زیست محیطی ندارد که حتی از لحاظ اقتصادی نیز هزینه های گزافی را برای کشور دربردارد.
در میان مهم ترین نکته نتایج و پیامدهای حاصل از این انتقال برای استان های مبدا و مقصد است زیرا کارشناسان معتقدند انتقال بین حوزه ای آب خزر سبب خشکسالی و نابودی جنگل های هیرکانی در مازندران خواهد شد و دریای خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه محکوم می شود از طرف دیگر سمنان نیز با این انتقال منتفع نخواهد شد زیرا صنایع بزرگ به بیش از این مقدار آب نیازدارند.
اما چالش اساسی در استان مبدا علاوه بر خشکسالی نابودی گونه های نایاب و بعضا کمیاب درختان در مسیر انتقال آب خزر بوده که یکی از این گونه ها درختان "ارس" است.
عطا الله کاویان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری در مورد درختان "ارس" گفت: اُرس، وَرس یا سرو کوهی درختی بسیار با ارزش و دیرزیست از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و بیشتر در ارتفاعات بیش از 2 هزار و 500 متر می‌روید.
وی تصریح کرد: این تیره از درختان بسیار با ارزش بوده و یکی از 4 گونه سوزنی برگ بومی ایران است که تجدید حیات بسیار سختی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با بیان اینکه "ارس" در مناطق مرتفع می روید و به صورت تک درخت است، گفت: همین تک درختان در حفظ شرایط اکولوژیکی و حفاظت از خاک و آب بسیار اهمیت دارند.
کاویان با اشاره به اینکه "ارس" گونه حساس و خاصی بوده و دیر زیست است، یادآور شد: اگر این گونه به واسطه عوامل انسانی از بین رود عملا جایگزینی آن ناممکن خواهد بود.
وی با بیان اینکه با توجه به اطلاعاتی که در اختیار کارشناسان قرار گرفته حدود 40 کیلومتر از مسیر انتقال آب خزر به سمنان از درون جنگل های هیرکانی عبور می کند، افزود: در این مسیر گونه های با ارزش بسیاری مانند شمشاد، افرا و ارس وجود دارد که در معرض خطر قرار می گیرند.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با یادآوری این امر که پیامدهای انتقال آب را باید با نگاه وسیع تری مورد مطالعه قرار داد، خاطرنشان کرد: در بالا دست جنگل های هیرکانی، اراضی کوهستانی و مراتع وجود دارد و هر دستکاری که در اکوسیستم به وجود بیاید تمامی توازن این مناطق را دستخوش تغییرخواهد کرد.
وی گفت: یکی از دلایل مهم سیل های متعدد امسال نیز همین عدم تعادل در چرخه اکوسیستمی به واسطه تغییرات انسانی بوده که باید این دخالت در طبیعت به حداقل کاهش یابد تا توازن محیط زیستی پایدار بماند.
انتقال بین حوزه ای از لحاظ سازمان محیط زیست موضوعی رد شده است
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاطت محیط زیست مازندران نیز در مورد انتقال آب خزر و تبعات زیست محیطی آن به ویژه از بین رفتن درختان مهمی چون "ارس" با بیان اینکه هنوز محیط زیست به طور رسمی اجازه انتقال آب خزر به سمنان را صادر نکرده است، اظهار کرد: اگر قرار است این انتقال صورت گیرد باید تمامی مسیرها از لحاظ زیست محیطی بررسی و ارزیابی شود.
وی با اشاره به اینکه انتقال بین حوزه ای از لحاظ سازمان محیط زیست موضوعی رد شده است، تصریح کرد: بهترین کار برای حفظ شرایط هیدرولوژیکی محیط زیست به جای انتقال خزر مدیریت در منابع آبی سمنان و کاهش کشت محصولات آب بر و جایگزنی آن با صیفی جات است.
مدیرکل حفاطت محیط زیست مازندران با بیان اینکه هر اقدام توسعه ای اگر با برنامه ریزی و مطالعات درست صورت نگیرد، محیط زیست را دچار چالش می کند، افزود: اگر روزی اجازه انتقال خزر داده شود مهم ترین کار ارزیابی زیست محیطی است تا آسیب ها به حداقل کاهش یابد.
بحرانی که دامان مازندران را خواهد گرفت
ولی اله نانواکناری رییس مجمع نمایندگان مازندران نیز گفت: موضوع انتقال آب دریای خزر امکان پذیر نیست و ما سرنوشت دریاچه ارومیه را تکرار نخواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: انتقال آب دریای مازندران به سمنان مخاطره آمیز بوده و استان در پی این اتفاق، به لحاظ محیط زیست و اکوسیستم دچار بحران‌های غیرقابل جبران می شود.
رییس مجمع نمایندگان استان مازندران در پاسخ به این پرسش که مطابق سخنان استاندار سمنان طرح انتقال آب از دریای خزر با 81 درصد آرای نمایندگان مجلس تصویب شده و هم در بحث مطالعات و هم در اجرای طرح، ردیف بودجه اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: این پروژه به 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته و چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد و تنها 7 میلیارد بودجه برای مطالعات طرح تاکنون اختصاص یافته است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران

رفع تصرف 4 هزار متر مربع از اراضی ملی بابل

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با 15 برنامه در سپاه ساری

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر

رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل

آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال

اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد

تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا

توزیع 1000 بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

300 برنامه هفته کار وکارگر در مازندران اجرا می شود

اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران

بیش از 8 هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر 14 سال مازندران

گرامیداشت هفته کارگر در مازندران با 300 برنامه

300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران اجرا می شود

نشاکاری 25 درصدی شالیزار‌های محمودآباد

بیش از 8 هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

بررسی پرونده پتروشیمی مازندران

گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟

توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

راه 10 روستای مازندران مسدود شد

ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟

توضیح معاون وزیر درباره ادامه کار «طرح نور»

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران

مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 قم

آموزش مهارت‌های دیجیتال به 10هزار دانش‌آموز سنندجی

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته به سمت مازندران

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک

لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو

رقابت 38 هزار داوطلب آزمون سراسری از فردا در مازندران

میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست

آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران

آسمان مازندران امروز ابری و باران پراکنده

خط کشی 100 کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟