پیام مازند

آخرين مطالب

مروارید جنگل های نکا در رویای ثبت ملی/گردش مالی 10 میلیاردی تمشک مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نکا-در حالی تمشک به عنوان مروارید سیاه جنگل های شمال و نکا در رویای ثبت ملی است که به دلیل نبود صنایع فراوری،بخش عمده ای از این میوه جنگلی از بین می رود و تنها40درصد آن در نکا برداشت می شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – زینب پیله کوهی: سنتی بودن فرآیند تولید برخی محصولات باعث شده تا دستگاه‌های اجرایی مرتبط همچون گردشگری و جهاد کشاورزی آمار دقیقی از میزان این تولیدات نداشته باشند اما با نگاهی به بازارهای محلی و مغازه‌های مازندران مشخص می‌شود که این تولیدات سوغات خوشایندی برای مسافرانی است که از اقصی نقاط کشور به این استان سفر می‌کنند.
دومین جشنواره ملی تمشک نکا در حالی به کار خود پایان دارد که این محصول با نام نکا در حال ثبت ملی است.
حسین حسن نژاد معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران یکشنبه شب در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی نکا گفت: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای شهروندان، روستانشینان و همچنین گردشگران فراهم کرده است تا ضمن معرفی این محصول فرصت اشتغال و درآمد پایدار را برای خود رقم زنند.
وی افزود: نه تنها تمشک بلکه صدها محصول زراعی دیگر می‌تواند فرصت اشتغال، شادابی و نشاط اجتماعی را برای عموم مردم فراهم کند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران ضمن تاکید بر بکارگیری ویژه از این ظرفیت‌های خود رو، متذکر شد: با استفاده و تبلیغ این ظرفیت‌ها جرقه سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در شهرستان زده می‌شود.

تمشک بخش کوچکی از موزه مردم شناسی نکا
سید مهدی احمدی شهردار نکا در حاشیه مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر از جشنواره تمشک به عنوان بخش کوچکی از موزه مردم شناسی شهرستان نکا یاد کرد و افزود: قطعاً این ظرفیت می‌تواند در ابعاد مختلف دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نکا را معرفی کند تا سالیان سال تداعی کننده اتفاق خوب در حافظه جمعی شهروندان باشد.
این مسئول از تمشک به عنوان نماد و هویت گردشگری شهرستان نام برد که در این راستا مراحل اولیه ثبت ملی این محصول به نام شهرستان نکا انجام شده و به مرور طی روزهای آینده شاهد ثبت نهایی این محصول خواهیم بود اگر چه شهرستان نکا در حوزه هلو و شلیل و همچنین گیاهان دارویی در بین دیگر شهرستان‌ها زبانزد عام است
وی با اشاره به سه ظرفیت ساحل مروارید، پارک جنگلی قرمرض و رودخانه نکا بیان کرد: خوشبختانه با مساعدت و همچنین همکاری شهروندان نکایی ساحل مروارید در بین دیگر سواحل استان در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و همچنین در حوزه پارک جنگلی امیدواریم تا سال آینده شاهد افتتاح و بهره برداری از پارک جنگلی قرمرض در این شهرستان باشیم.
‌ گردش مالی 10 میلیارد تومانی تمشک در نکا
فرماندار نکا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر معرفی ظرفیت‌ها، دعوت تولید کنندگان و بهبود شرایط موجود، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و همچنین زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل مردم را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.
عبدالجواد توحیدی مقدم به گردش مالی 10 میلیارد تومانی این محصول اشاره و بیان کرد: در بازه زمانی 40 روزه بیش از یکهزار و 200 تن تمشک از مراتع جنگلی شهرستان نکا استحصال می‌شود که در این میان 56 هزار نفر کارگر روز کار مشغول به کار شده که برای هریک طی این مدت 40 روزه 8 میلیون درآمد پایدار فروش را رقم می‌زند.
نماینده عالی دولت در نکا بر صنایع تبدیلی این محصول تاکید و متذکر شد: اگر شرایط صنایع تبدیلی فرآورده‌های تمشک در این شهرستان فراهم آورده شود قطعاً در اقتصاد این منطقه اثرگذار و شاهد رونق تولید و چرخه اقتصادی خواهیم بود.
محمدپور کارآفرین نمونه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در حوزه تولید فرآورده‌های تمشک در نکا از این شهرستان به عنوان مهد تمشک ایران یاد کرد و افزود: روزانه یکهزار و 400 نفر با استحصال 25 تن و گردش مالی 280 میلیون با تمشک درگیر هستند.
وی گفت: طی 40 روز متوالی این آمار به یکهزار تن و گردش مالی 10 میلیارد و فرصت شغلی 56 هزار نفر روز کاری فراهم می‌شود.
تمشک به دنبال هویت بخشی و برندسازی
علی شیرازی مدیرکل امنیتی انتظامی مازندران نیز در حاشیه اختتامیه این مراسم امنیت را بستر ساز توسعه در تمامی جوامع اعلام و ادامه داد: برای ایجاد امنیت استان خوشبختانه بسترهای بسیار خوبی فراهم شده به طوری که این امنیت توسعه و شکوفایی اقتصاد استان را به همراه دارد.
به گفته امید نجفی دبیر دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی نکا، این جشنواره با هدف توسعه و پویایی قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهروندان و روستانشینان نکایی و همچنین فرصت‌های گردشگری و ایجاد فرصت‌های شغلی با برپایی 100 غرفه 29 خرداد ماه سال جاری آغاز و در 2 تیر ماه سال جاری با تقدیر از سفیران تمشک در عرصه اطلاع رسانی، فرهنگی، اقتصادی و… به کار خود پایان داد.
وی اجرای موسیقی زنده سنتی، نمایشگاه جانبی از صنایع دستی، فرآورده‌های میوه تمشک از جمله شربت، مربا و بستنی تمشک، پخت نان و غذای محلی و همچنین برگزاری مسابقات بومی محلی را از جمله برنامه‌های اجرایی دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی نکا عنوان کرد.
  حال که سطح زیادی از جنگل‌های شهرستان نکا پوشیده از بوته‌های تمشک است و تنها 40 درصد این محصول مورد استفاده و مابقی به طور طبیعی از بین می‌رود باید برای 60 درصد باقی مانده چاره اندیشی شود تا از این طریق گردش مالی شهرستان و شرایط اشتغال فصلی روستانشینیان رونق یابد چرا که علاوه بر کارآفرینی فرصتی برای جذب گردشگر و توسعه پایدار را نیز می‌توان برای شهرستان فراهم آورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد