پیام مازند

آخرين مطالب

ابهامات مالی ؛ مجهول جدید در معادلات باشگاه نساجی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند- تیم فوتبال نساجی که پس از روی کار آمدن «محمدرضا مهاجری» و تغییر مالکیت باشگاه اکنون در مرحله آماده‌سازی برگزاری اردوی تدارکاتی به سر می‌برد، هنوز به نقطه امن دوری از حاشیه نرسیده است. برگشت خوردن چک‌های مالک جدید باشگاه نساجی که تا پیش از انتشار تصویر چک‌های برگشت خورده‌اش هیچ اظهارنظری نکرده بود و ترجیح می‌داد در سایه بماند، اکنون با ماجرای چک‌های برگشتی ناچار به مصاحبه و اظهار نظر شده تا نخستین حرف‌های او در رسانه‌ها حرف‌هایی مرتبط با حاشیه‌ها باشد.
پس از اینکه «فرهاد صنیعی‌فر» و «رضا حدادیان» امتیاز باشگاه نساجی را از دوم تیر به «محمد اژدری» واگذار کردند، قرار شد که مالک جدید مدیریت تیم را به عهده بگیرد و تیم را برای حضور در فصل جدید آماده کند. اژدری «محمدعلی قنبری» را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود معرفی کرد و قنبری هم در مصاحبه‌هایی اعلام کرد که مالک جدید باشگاه قصد انجام کارهای زیربنایی برای حل دائمی مشکلات نساجی را دارد.
در مدت دو هفته‌ای که مالک جدید باشگاه روی کار آمد، خرید بازیکنان آغاز شد و محل تمرین نساجی پس از 2 سال به قائمشهر بازگشت. نساجی روز یکشنبه یک دیدار تدارکاتی نیز در تهران با داماش گیلان برگزار کرد و توانست با نتیجه 2 بر 1 به برتری برسد تا نخستین بازی این تیم در دوره جدید مدیریت باشگاه و سرمربیگری مهاجری با پیروزی پشت سر گذاشته شود، اما همه این اتفاقات خوشایند برای هوادران با انتشار تصویر چک برگشت خورده اژدری بابت خرید سهام باشگاه نساجی به کابوس و نگرانی تبدیل شد.
 

چک‌های بی‌محل؟
صنیعی‌فر با انتشار تصاویر چک‌های برگشت خورده که مربوط به تاریخ 12 تیر هستند، نساجی را وارد چالش جدیدی کرد. نگرانی از مشکل مالی مالک جدید به اردوی نساجی‌چی‌ها وارد شده و هواداران باز هم حال و هوای روزهای پیش از واگذاری امتیاز باشگاه را تجربه می‌کنند.
از این دو چک برگشت خورده که تصویر آن در فضای مجازی منتشر شده، یکی با مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان در وجه صنیعی‌فر صادر شده و چک دیگر با مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان در وجه حدادیان به امضای اژدری رسید. چک‌هایی که البته نام صاحب آن مجتبی اژدری را بر خود دارد و برای اولین بار هویت شناسنامه‌ای مالک باشگاه را هم که تا کنون به نام محمد اژدری شناخته شده بود، فاش کردند.

پس از انتشار تصویر این دو چک برگشتی مالک جدید باشگاه نگرانی‌ها در مورد آینده مالی باشگاه افزایش یافت. ضمن اینکه طبق برخی شنیده‌ها و گفته‌ها حتی امکان فسخ معامله نیز ممکن است وجود داشته باشد. اما اظهارات تند و تقریباً افشاگرانه اژدری در نخستین مصاحبه‌اش این طور نشان می‌دهد که او مشکلی بابت پر کردن حساب خود و پرداخت مبلغ چک‌ها ندارد و مشکل از جای دیگری است.
 

ممنوعیت انتقال مالکیت تیم‌های بدهکار
یکی از نخستین مسائل مربوط به باشگاه نساجی در شرایط کنونی بدهی‌های این باشگاه است که از سال‌ها پیش تا کنون باقی مانده و به آن افزوده شده است. همین بدهی‌ها در حال حاضر محال اختلاف مالکان پیشین و مالک جدید باشگاه هستند، بدهی‌هایی که طبق قوانین در نظر گرفته شده برای باشگاه‌های بدهکار، حتی واگذاری باشگاه نساجی به مالک جدید را نیز نقض می‌کند. بر اساس این نکته مورد تأکید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، به دلیل انتقال بدهی باشگاه‌ها در سال‌های اخیر از یک مالک به مالک دیگر و پرداخت نشدن آن‌ها، انتقال یک باشگاه از فردی به فرد یا از شهری به شهر دیگر پیش از تسویه کامل بدهی‌های باشگاه ممکن نخواهد بود.
بر اساس این مصوبه تیم‌های بدهکار حتی اجازه جذب بازیکن را نیز ندارند، هر چند که همه تیم‌ها در حال جذب بازیکن هستند و به نظر می‌رسد روی موضوع جذب بازیکن فدراسیون و سازمان لیگ مثل همه سال‌های اخیر نرمش نشان دهد، اما فعلاً نکته مهم مد نظر این است که فروش باشگاه‌های بدهکار ممنوع است. پس از فروش امتیاز نساجی کمیته تعیین وضعیت سازمان لیگ اعلام کرد که سهام باشگاه‌های بدهکار قابل فروش نیست و به نظر می‌رسد که حالا مالک جدید برای اینکه زیر بار بدهی‌های غیرشفاف نساجی نرود، پرداخت مبلغ را به زمان تسویه شدن بدهی‌ها موکول کرد.
البته اژدری در مصاحبه‌اش با روابط عمومی باشگاه نساجی عنوان کرد که شب پیش از انعقاد قرارداد به صنیعی‌فر اعلام کرد که باشگاه را پس از تسویه کامل بدهی تحویل می‌گیرد و پول خرید را نقداً می‌پردازد که به گفته او صنیعی‌فر نپذیرفت. او گفته که پس از خرید باشگاه نیز یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال به او اعلام کرد با شرایط در نظر گرفته شده در کمیته تعیین وضعیت نمی‌تواند باشگاه را بخرد و فقط به خاطر حفظ آرامش نساجی این موضوع را رسانه‌ای نکرد.
 

تسویه طلب پس از تسویه بدهی
حالا اژدری پس از انتشار تصویر چک‌های برگشت خورده، عنوان کرده که هر زمان صنیعی‌فر و حدادیان تمام بدهی‌های باشگاه را بپردازند، همان لحظه پول خرید امتیاز باشگاه را به صورت نقدی می‌پردازد. این یعنی مالک جدید باشگاه فعلاً قصد پرداخت مبلغ مربوط به خرید امتیاز باشگاه را ندارد.
اژدری این اطمینان را به هواداران باشگاه نساجی داده که از نظر مالی هیچ مشکلی در تأمین نیازهای مالی تیم ندارد و اگر اندکی در این مورد تردید داشت با آبرو و اعتبار خود بازی نمی‌کرد.
او اشاره‌ای به عملکرد خود در چند روز حضورش به عنوان مالک جدید نساجی و جذب بازیکنان و تدارک دیدن اردوی آماده‌سازی برای نساجی اشاره کرد و معتقد است مالکان پیشین باشگاه که مدعی دوست داشتن نساجی هستند، گمان نمی‌کردند که مدیریت جدید بتواند نساجی را در این مدت کوتاه به آرامش برساند و به همین دلیل قصد دارند برای این تیم حاشیه ایجاد کنند تا مدیریت تازه روی کار آمده را ناکارآمد جلوه دهند.
مالک جدید باشگاه نساجی بدهی‌های این باشگاه به بخش‌های مختلف را یکی از چالش‌های مهم در همین مدت کوتاه حضورش برشمرده و از تسویه نشدن بدهی‌های مالکیت پیشین به بخش‌های مختلف مانند هتل، رستوران و تولیدی لباس خبر داد که به همین بهانه نیز از سرویس دادن به باشگاه خودداری می‌کنند.
 

بدهی‌های غیرشفاف
نکته مهم مورد تأکید اژدری ارائه نشدن اسناد مالی باشگاه به مالکیت جدید است. او می‌گوید هیچکدام از اسناد مربوط به قراردادهای بازیکنان تحویل مالکیت جدید باشگاه نشده است. آنچه در باره بدهی‌های باشگاه نساجی که این حاشیه‌های جدید را رقم زده بیشتر به چشم می‌آید و ریشه‌ای‌تر است، شفاف نبودن مبلغ کل بدهی‌های نساجی است. اژدری می‌گوید قبل از انعقاد قرارداد فروش، صنیعی‌فر به او رقم بدهی نساجی را بین 6 تا 8 میلیارد تومان اعلام کرد، اما «علی امیری» مدیرعامل سابق نساجی پس از آن در دفتر اژدری حاضر شد و به او گفت که نساجی بیش از 16 میلیارد تومان بدهی دارد. چرا که فقط 2 میلیارد و 730 میلیون تومان بدهی مالیاتی این باشگاه است. به گفته اژدری این رقم بدهی مالیاتی را مدیرکل ورزش و جوانان نیز تأیید کرده است.
رقم بدهی دقیق نساجی در حالی مشخص نیست که هر باشگاه مانند یک مجموعه اقتصادی باید دارای اسناد مالی مشخص باشد. محمدعلی قنبری نماینده تام‌الاختیار مالک باشگاه نساجی 3 روز بعد از واگذاری امتیاز این باشگاه روی خط برنامه زنده مستطیل سبز سیمای مازندران در مورد بدهی‌های این باشگاه به همین موضوع اشاره کرد و گفت: منبع موثقی برای اینکه میزان بدهی نساجی چقدر است وجود ندارد. در باشگاه هم عملاً سندی نیست.
وی افزود: معیار بدهی، آن چیزی است که در فدراسیون فوتبال بابت آن شکایت کردند و اعلام شد، اما احساس بر این است که نساجی بین 8 تا 14 میلیارد تومان بدهی دارد و مالک در زمان عقد قرارداد با مالکان قبلی تفاهم کرد که با فرمول مطرح شده بین خودشان این موضوع برطرف شود.
آنچه که مشهود به نظر می‌رسد قطعاً متعهد نماندن یکی از طرفین به قول و قرارهای مطرح شده بین آنها یا همان فرمول عنوان شده است. ضمن اینکه رقم بدهی نساجی هم شفاف و مشخص نیست که حتی در صورت پایبند ماندن دو طرف به تعهدات کتبی یا شفاهی بین خودشان، این موضوع در مسیری مشخص به سرانجام برسد. در حالی که قنبری از بدهی بین 8 تا 14 میلیارد تومانی حرف می‌زند و به گفته اژدری، علی امیری به او از بدهی 16 میلیارد تومانی نساجی می‌گوید.

با این وصف، رئیس هیأت فوتبال مازندران می‌گوید که رقم بدهی نساجی بسیار کمتر از این مبالغ است. به گفته «غلامرضا بهروان» بدهی‌ها از نظر قانون آن گونه بدهی‌هایی هستند که آرای قطعی از کمیته انضباطی هیأت استان یا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال داشته باشند و با این تعریف میزان بدهی نساجی 14 میلیارد تومان نبوده و کمتر است.
این مسئول فوتبال استان که پیشینه‌ای طولانی در عرصه مدیریت فوتبال کشور نیز دارد بر این باور است که با توجه به انباشته شدن بدهی تیم‌ها پیش‌بینی می‌شود سال خوبی برای فوتبال کشور در پیش نباشد و مدیران باشگاه‌ها باید تدبیری بیندیشند و به گونه‌ای اقدام کنند که هم هزینه‌ها را کاهش دهند و هم بخشی از بدهی‌ها را بپردازند.
 

عاشق‌های مدعی
حال این روزهای نساجی مثل کارخانه‌ای است که با تمام تجهیزات و نیروها و بدهی‌ها به مالکی دیگر واگذار شده، اما با این واگذاری به جای اینکه مشکلات در مسیر حل شدن قرار بگیرند، به دلیل اختلافات و ابهامات مالی گره‌های جدید در مسیر فعالیت آن واحد ایجاد شده است. در نهایت نه کارخانه به تولید خود می‌رسد و نه نیروها می‌توانند با تمرکز به فعالیت‌شان ادامه دهند. نتیجه پایانی هم ورشکستگی مجموعه است. بین این بازی‌های اقتصادی و مالی نساجی امروز حکم یک بازیچه را دارد که هر دو طرف مدعی علاقه به آن هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/89608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران