پیام مازند

آخرين مطالب

قطب تولید گیلاس مازندران درگیر مشکلات! اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - بخش کجور به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد به عنوان قطب تولید گیلاس مازندران مشهور است، چرا که هر ساله با تولید بخش زیادی از گیلاس علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استان ها نیز صادر می شود. به گزارش ایسنا مازندرا ن، بیشتر باغ گیلاس بخش کجور در منطقه رودخانه ایواز در روستاهای ناصر آباد و اطراف آن پرورش می یابد و از آنجایی که بخش اعظم باغات گیلاس منطقه به صورت دیمی است کمبود آب و بارش برف در زمان نامناسب موجب صدمات زیادی به این باغات و در نتیجه محصول باغداران می شود.
بخش کجور با 400 هکتار گیلاس بارور و 100 هکتار غیر بارور یکی از بزرگترین مراکز تولید این میوه است. انواع گیلاس تک دانه، رقم های صورتی، معمولی و زودرس و میان‌رس حاصل تلاش کشاورزان این منطقه است.
حسن پورمقدم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به مرغوبیت گیلاس بخش کجور و زحماتی که باغداران این منطقه برای تولید این میوه سیاه ریشه تقبل می کنند اظهار کرد: 400 هکتار از زمین های بخش کجور زیر سطح کشت گیلاس به صورت بارور و 100 هکتار نیز غیربارور است که هنوز بخشی از آن ها به ثمر نرسیده است.
وی تصریح کرد: این 100 هکتار طی سال های اخیر توسط کارشناسان جهاد کشاورزی نوشهر در اراضی شیب دار احداث شده است و نهال‌های آن از مکان های تایید شده وارد منطقه شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر بیماری شانکر را یکی از مشکلات باغات قدیمی به جهت تهیه از نهالستان‌هایی که به این بیماری مبتلا بودند عنوان کرد و گفت: طی سال های اخیر کارشناسان جهاد کشاورزی با دقت کامل نهال‌ها را از نهالستان‌هایی که مورد تائید است در اختیار باغداران قرار می دهند.
پورمقدم میزان تولید سالانه گیلاس را در بخش کجور 6 هزار تن برآورد کرد و افزود: امسال به دلیل بارش برف نابهنگامی که اردیبهشت ماه اتفاق افتاد 30 تا 40 درصد درختان گیلاس منطقه دچار خسارت شدند که این میزان برداشت از 6 هزار تن کسر می شود.
وی تغییرات اقلیمی را یکی از مهم ترین دغدغه های باغداران منطقه عنوان کرد و متذکر شد: نهال‌هایی که پرورش داده می شود بهتر است بر مبنای تغییر اقلیم باشد زیرا این تغییر اقلیم با کسی شوخی ندارد و باید به دنبال نهال‌های دیر اقلیم رفت تا بارش برفی که در فروردین و اردیبهشت اتفاق افتاد روی محصولات تاثیر نگذارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر با تاکید بر اینکه نادیده گرفتن تغییرات اقلیمی اشتباه است تصریح کرد: بارش برف فروردین ماه سال گذشته و بارش اردیبهشت ماه امسال تاثیر زیادی در کاهش محصولات داشت و کشاورزان را دچار خسارت های زیادی کرد.
پورمقدم گفت: اکثر باغداران منطقه با کمبود آب مواجه هستند و به علت واقع شدن در البرز مرکزی و محدودیت های زیست محیطی که مشکلاتی را به جهت قوانین دست و پاگیری در بخش منابع آبی بوجود آورده است.
وی کمبود تسهیلات بانکی با سود پایین را از دیگر مشکلات عنوان کرد و مافزود: باغداری که می خواهد برای احیاء، توسعه و محصور سازی باغ گیلاس خود هزینه کند نمی تواند و ناچار برای دریافت تسهیلات اقدام می کند آنهم به علت موانعی که هست نمی تواند دریافت کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر سخت بودن مفاد بیمه برای محصولات باغداران را از دیگر مشکلات بیان کرد و ادامه داد: اغلب شرکتهای بیمه مفادی که برای کشاورز و باغدار می گذارند از شرایط سختی برخوردار است در نتیجه باغدار رغبتی برای بیمه خود نمی کند و می بینیم که بعد از بارش برف سنگین و سایر حوادث چه خساراتهای سنگینی را کشاورز متحمل می شود.
مدیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای بهتر شدن میزان تولید گیلاس در منطقه بایستی که مراکز تحقیقات ورود پیدا کنند وباغداران با توجه به نظر کارشناسان فنی و تحقیقات عمل کنند تا وضعیت تولید از آنچه که هست بهتر شود.
دوستعلی قربانی یکی از باغداران منطقه کجور در روستای ناصرآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه دارای هشت هزار متر باغ گیلاس از نوع تک دانه، سیاه مشهد است، اظهار کرد: درختان گیلاس من هنوز نونهال هستند و به تازگی به بار نشستند و با توجه به بارندگی برف نابهنگامی که روی داد خسارت زیادی به میوه ها وارد شد.
وی افزود: سال گذشته نیز بارش برف فروردین ماه موجب خسارت زیادی به درختان گیلاس شد اما امسال به حدود 2 تن رسید و اگر این بارش نابهنگام نبود شاید به 10 تن می رسید.
قربانی تصریح کرد: حیواناتی مانند خوک، خرس و گاو به درختان گیلاس صدمه وارد می کنند و قصد دارم دیوار کشی کنم اما هزینه زیادی دارد و تسهیلات آنچنانی پرداخت نمی کنند که بتوانم انجام دهم.
وی گفت: تبدیل آبیاری به صورت قطره ای هزینه ای بالغ بر 50 میلیون دارد که نیازمند حمایت جهاد کشاورزی است.
این باغدار با تاکید بر اینکه مناسب ترین روش آبیاری تنها قطره ای است اضافه کرد: این نوع آبیاری به تانکر سه هزار لیتری و لوله کشی مناسب نیازمند است.
قربانی افزود: بارش بارف اردیبهشت ماه به 70 درصد درختان آسیب وارد کرد.
عین اله اسماعیلی دیگر باغدار گیلاس بخش کجور در روستای ناصرآباد است که وی نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با بیان اینکه چهار هکتار از اراضی وی زیر کشت گیلاس از نژاد مرغوب تک دانه است، اظهار کرد: تاکنون حدود 50 درصد درختان باغ به بهره وری رسیده است که حدود 20 تن گیلاس برداشت کردیم.
وی با بیان اینکه برف امسال باعث سرمازدگی 30 تا 40 درصد درختان شد، افزود: در این صورت میزان برداشت به 30 تن می رسید.
این باغدار گیلاس گفت: با کمک جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر شیوه آبیاری از چند سال قبل سیستم نوین تحت فشار آبیاری قطره ای شد، بدین صورت طی دو سال اخیر مشکل اصلی کمبود آب برطرف شد و دیگر به شکل سنتی و غرقابی انجام نمی شود.
اسماعیلی با بیان اینکه بخشی از هزینه آبیاری را جهاد کشاورزی پرداخت کرد و مابقی برای مخزن، پمپ، کندن زمین به صورت شخصی انجام شد، خاطرنشان کرد: حدود 30 میلیون تومان نیز توسط خود ما هزینه شد.
وی به برخی مشکلات در این حوزه پرداخت و گفت: قیمت بالای سموم و سرمازدگی از مهم‌ترین مشکلاتی است که به عنوان سرمازدگی امسال به حدود 40 درصد از باغ خسارت زد.
اسماعیلی نامناسب بودن شرایط بیمه محصولات باغی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: باغدار دوست دارد میوه های خود را بیمه کند اما شرایطی که بیمه می گذارد سخت است.
گزارش از: سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/89727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام حمایت جمعی از بانوان رشتی در اجرای طرح نور فراجا

افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟

دفاع تمام قد معاون امنیتی وزیر کشور از اجرای طرح نور/استانداران موظف به حمایت از پلیس هستند

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

بازگشایی 8 محور مواصلاتی مازندران در پی سیلاب روز گذشته

حمایت بانوان شهر بهارستان از اجرای طرح نور(حجاب وعفاف)

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور نیست

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی (عکس)

باران اردیبهشتی 7 میلیون مترمکعب به ذخیره سدهای استان اضافه کرد

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!

اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب

الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد

فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت

کشف 5 تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

آغاز فصل نوغانداری در مازندران

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من

خط‌کشی 100 کیلومتر محورهای مواصلاتی مازندران

خودرو‌های متخلف طرح نور که راننده دارد با جرثقیل حمل نمی‌شود

(ویدئو) وقوع سیل در مازندران با آمل و بابل و سوادکوه چه کرد؟

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت

(ویدیو) اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب

توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

فعالیت 75 دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مازندران

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان

161 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد

آغاز ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور

تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه

800 هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند

اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور