پیام مازند

آخرين مطالب

کسی به فکر روستاییان جویباری نیست

آبگرفتگی مزارع در تابستان/ تخریب کانال 200 ساله مقالات

آبگرفتگی مزارع در تابستان/ تخریب کانال 200 ساله
  بزرگنمايي:

پیام مازند - جویبار - تخریب کانال قدیمی و 200 ساله یک روستا در جویبار و مرمت نشدن آن سبب شده تا آبگرفتگی مزارع مشکل دیرینه برخی روستاهای چویبار در چله تابستان قلمداد شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: جویبار از یک سو با مشکل کمبود آب کشاورزی مواجه است و از سوی دیگر مدیریت نشدن آب‌های سطحی، سبب هدررفت آب و یا آبگرفتگی روستاها و مزارع می‌شود.
سال هاست که مسئولان مهمترین مشکل و چالش شهرستان جویبار را کمبود آب کشاورزی و آب شرب بیان می‌کنند و هر ساله جلسات بی شماری با حضور مسئولین شهرستان و استانی برای رفع مشکل آب کشاورزی برگزار می‌شود و در نهایت هم بدلیل کمبود اعتبارات راهکار خاصی برای حل این معضل ارائه نمی‌شود.
دیدن افرادی از روستای فوتم علیای جویبار که در چله تابستان پشت در اتاق مسئولان ایستاده اند تا مشکل آب گرفتگی مزارع روستایشان را مطرح کنند، تعجب آور است، از اینرو در یکی از روزهای گرم تابستان روانه این روستا شدیم.
یکی از اعضای شورای روستای فوتم علیا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود 200 سال پیش کانالی به عرض 8 متر توسط مردم همین منطقه برای انتقال آب به مناطق پایین دست احداث شد، گفت: متأسفانه چند سال پیش برای توسعه آب بندان بخشی از این کانال قدیمی را تخریب و حالا کشاورزان چندین روستا در فصل کشاورزی با مشکل آب گرفتگی اراضی خود مواجه هستند.

متأسفانه چند سال پیش برای توسعه آب بندان بخشی از این کانال قدیمی را تخریب و حالا کشاورزان چندین روستا در فصل کشاورزی با مشکل آب گرفتگی اراضی خود مواجه هستند
محمد علیزادهاظهار داشت: هر ساله چند صد هکتار از اراضی و باغات کشاورزان با مشکل مواجه هستند، تنها سوال من از مسئولان این است که گناه این مردم زحمت کش که در ایام گرم سال برای کسب رزق و روزی حلال زحمت می کشند چیست؟
وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه این مشکل تنها به فصل کشاورزی برنمی گردد، بلکه در زمستان نیز بیش از هزار خانوار از روستاهای پایین دست منطقه جویبار با مشکل عبور و مرور مواجه هستند.
این عضو شورای روستای فوتم علیا صحبت‌هایش را با این سوال که کجاست گوش شنوایی که به درد مردم توجه کند، ادامه داد: قرار بود 12 سال پیش زیر آب بندان برای انتقال آب لوله گذاری شود اما تاکنون هیچ اقدامی در این روستا انجام نشده است.
علیزاده خاطر نشان کرد: این لوله گذاری زیر آب بندان هزینه چندانی ندارد، اگر مسئولان توان اجرای این کار را ندارند، اهالی همین روستا حاضرند با هزینه شخصی خود این کار را بعد از 12 سال به سرانجام برسانند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع 200 متر لوله گذاری و در مدت 4 روز این کار انجام می‌شود، گفت: بنده چندین بار به مسئولین مربوطه مراجعه کردم اما مرا بعنوان اخلال گر متهم کردند در حالی که بنده به عنوان عضو شورا تنها به دنبال احقاق حق مردم این روستا بودم.
در ادامه یکی از کشاورزان روستای فوتم علیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه انتهای کانال انتقال آب مسدود شده است، گفت: در تابستان با مشکل آب گرفتگی زمین‌های کشاورزی و در زمستان نیز با مشکل عبور و مرور در خیابان‌ها مواجه هستیم.
عباس عباسی بیان کرد: چند سال پیش حدود 50 میلیون تومان برای احداث دستگاه پمپاژ برای انتقال آب هزینه شده اما الان مدتی است این موتورخانه تعطیل است و هرروز شاهد خسارت محصول برنج خود هستیم.
وی تصریح کرد: اگر این دستگاه پمپاژ به کار گرفته شود مشکل آب گرفتگی چندین هزار هکتار و حتی آب گرفتگی جاده روستای بیزکی نیز حل می‌شود.
یکی دیگر از اهالی روستای فوتم علیا با اشاره به اینکه چند وقت دیگر کشاورز باید محصول برنج خود را برداشت کند، گفت: با این حجم آب موجود در زمین‌ها، هر کشاورز برای جمع آوری محصول خود باید به صورت سنتی چندین کارگر را به کار بگیرد که این کار هزینه چند برابری را برای کشاورزان این منطقه به همراه خواهد داشت.

ذوالفعلی جباری یادآور شد: مسیر این کانال از قائمشهر آغاز و به مناطق پایین دست ادامه داشت اما شورای وقت با قدرت خود این مسیر قانونی را برای توسعه آب بندان تخریب کرد و امروز بیش از 60 هکتار از اراضی شالیزاری این روستا با مشکل آب گرفتگی مواجه هستند.
با توسعه آب بندان که توسط اهالی همان منطقه احداث شد یک قسمت این کانال مسدود شد و امروز شاهد آب گرفتگی زمین‌های کشاورزی هستیم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در خصوص مشکل آب گرفتگی اراضی روستای فوتم علیا گفت: در گذشته کانال انتقال آب که از قائمشهر آغاز و به مناطق پایین دست شهرستان وصل می‌شد با توسعه آب بندان که توسط اهالی همان منطقه احداث شد یک قسمت این کانال مسدود شد و امروز شاهد آب گرفتگی زمین‌های کشاورزی هستیم.
علی شعبانی با بیان اینکه در دونقطه این آب بندان زیرگذر نصب شده است، اظهار داشت: بعد از هر بار لایروبی، سطح زیرگذرها با آببندان همسطح نخواهد شد و همین مسئله در انتقال آب مشکل ایجاد کرده است.
وی گفت: نصب لوله بتنی زیر آب بندان با هزینه‌های گزافی همراه است و در آینده لایروبی آب بندان و رفع رسوب این لوله گذاری که طول آن حدود 284 متر می‌شود یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد.
شعبانی با بیان اینکه در رفع این مشکل باید مسائل فنی لحاظ شود افزود: در گذشته ایستگاه پمپاژی توسط جهاد کشاورزی با دو پمپ قوی در این روستا احداث شده اما امروز به خاطر مسائلی که ما اطلاع نداریم، کار این پمپاژ متوقف شده است.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار بیان کرد: پایین بردن زیرگذرها، جابجایی مرز آب بندان ها و وصل شدن دوسر کانال آب از راهکارهای حل مشکل آب گرفتگی اراضی و باغات این روستا است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/90974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است