پیام مازند

آخرين مطالب

میزگرد ایسنا در خصوص معضلات خودکشی و نابهنجاری های آن در جامعه اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - این روزها خودکشی های منتج شده به مرگ کمتر است و بیشتر اقدام به خودکشی بدون اینکه به مرگ ختم شود، رخ می دهد که دلایل روانشناختی خاص خودش را دارد و نکته جالب تر اینکه زنان چهار برابر آقایان اقدام به خودکشی دارند.
به گزارش ایسنا مازندران، پدیده خودکشی یکی از آسیب های اجتماعی جدی امروز بوده و به اعتقاد کارشناسان، نیازمند بررسی دلایل زیست شناختی، ژنتیکی، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است تا بتوان با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه و خانواده ها آن ها را از این معضل روزافزون جامعه آگاهی داد .
کارشناسان و روان شناسان تاکید دارند که خودکشی یک مساله پیچیده است و دلایل متعددی مانند زیست شناختی، ژنتیک، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دارد و لازم است عوامل و سرنخ های آن به خوبی به اطلاع مردم و خانواده ها برسد تا بتوان از این معضل پیشگیری کرد .
ایجاد نشاط و امید واقعی، آموزش مهارت های زندگی، بررسی روانشناسی رفتارها و شناسایی آسیب های اجتماعی و نیازهای روحی، روانی و مادی افراد از جمله راهبردهای کاهش معضل خودکشی در جامعه بوده که از سوی کارشناسان حاضر در میزگرد ایسنا مازندران در شهرستان محمودآباد و در دانشگاه غیر انتفاعی خزر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
خودکشی یا خودخواهانه یا آگاهانه!
امیرحسین حسینی کارشناس مشاوره در گفت وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به تعریف انستیتو ملی بهداشت روانی آمریکا، خودکشی را یک تلاش آگاهانه که فرد برای خاتمه دادن به زندگی خود انجام می دهد عنوان کرد و گفت: تلاش فرد برای خودکشی ممکن است منجر به مرگ و یا فقط در حد احساسات و هیجانات باشد و فرد در این حادثه فوت نکند.
وی تصریح کرد: خودکشی منجر به مرگ، اقدام به خودکشی ناموفق و همچنین افکار و تمایلات خودکشی که به نوعی در مورد خاتمه دادن به زندگی بوده که هیچ وقت به فعلیت نمی رسد را می توان از تعریف خودکشی استخراج کرد.
این کارشناس مشاوره خاطرنشان کرد: فردی که به واسطه یک سری اختلالات روانی خصوصا افسردگی تصمیم به خاتمه زندگی خود می گیرد نوعی خودکشی خودخواهانه را انجام می دهد.
حسینی خودکشی که فرد به علت پیوند قلبی به گروه خاص و به خاطر دیگران انجام می دهد را خودکشی دگر خواهانه عنوان کرد و یادآور شد: در خودکشی گروهی، افراد به صورت دسته جمعی خودکشی می کنند.
خودکشی با اقدامات فردی و اجتماعی پیشگیری می شود
وی افزود: خودکشی به علت بی هنجاری و یک سری تغییرات اجتماعی، اقتصادی جامعه و یا خودکشی جبری که فرد نمی تواند خود را با شرایط موجود وقف دهد، از انواع دیگر این پدیده است.
این کارشناس مشاوره با اشاره به اینکه هر نوع خودکشی یک معنایی دارد، اظهار کرد: به طور مثال دانش آموزی که در مدرسه به سمت همکلاسی ها و معلم خود شروع به تیراندازی کرده و سپس اقدام به خودکشی می کند عمل وی نشان از اعتراض دارد، خودکشی از نوع خودسوزی هم در همین ردیف جای می گیرد.
حسینی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات، خودکشی از نوع "دار زدن" در افرادی که از لحاظ مالی و اقتصادی دچار ورشکستگی می شوند و یا قصد ایجاد عذاب وجدان در دیگران را دارند، رخ می دهد.
کنترل خودکشی نیازمند کنترل جمعی است
وی با بیان اینکه معمولا افرادی که برای نخستین بار دچار شکست عاطفی می شوند از روش "زدن رگ دست یا گردن" استفاده می کنند، افزود: فردی که تمایل به مرگ ندارد فقط به خاطر جلب حمایت و توجه با خوردن قرص ژست خودکشی را می گیرد.
این کارشناس مشاوره با اشاره به اینکه آمار مرگ در مردان سه برابر زنان است اما خانم ها چهار برابر آقایان اقدام به خودکشی دارند، تصریح کرد: 95 درصد افرادی که اقدام به خودکشی کردند دچار اختلالات خاصی مانند افسردگی و اختلال شخصیت دوقطبی بودند.
وی افسردگی را نخستین نشانه در افرادی که خودکشی می کنند، دانست و گفت: افسردگی معمولا به شکل ناامیدی، سرخوردگی، پر اشتهایی و کم اشتهایی شدید، پر خوابی یا کم خوابی بسیار شدید بروز می کند.
این کارشناس مشاوره با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی می تواند با اثر گذاری در خلق وخوی افراد، یکی از دلایل خودکشی باشد، اظهارکرد: معمولا رطوبت به نسبت مناطقی که خشک هستند باعث پرخاشگری بیشتری می شود .
حسینی عدم مهارت حل مسئله را یکی دیگر از دلایلی که منجر به خودکشی می شود عنوان کرد و افزود: مهارت حل مسئله جزئی از مراحل 10 گانه مهارت زندگی است و در این موارد نوجوانان فکر می کنند نمی توانند تجزیه و تحلیل کنند و هیچ گزینه ای ندارند .
وی سه دلیل عمده خودکشی را چنین برشمرد: این افراد به دلیل نیاز به کمک ، احترام و نیاز به معنا یا همان هدف دست به خودکشی می زنند.
پیشگیری از خودکشی نیازمند سرمایه گذاری در آموزش است
این کارشناس مشاوره نقش خانواده را پررنگ تر از آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: به اعتقاد بسیاری از روانشناسان این حوزه شخصیت فرد بین 5 تا 7 سال زندگی شکل می گیرد، بنابراین نیازهایی مانند توجه، بازی کردن و محدودیت ها باید در خانواده برای کودک مرتفع شود.
حسینی با اشاره به اینکه خانواده ها باید به نشانه ها دقت بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: اگر والدین اختلالی مانند وسواس، افسردگی و اختلال شخصیت در فرزند شان مشاهده کردند با مراجعه به روانشناس و فرد متخصص بسیار بهتر می توانند به فرد در بهبود شرایط کمک کنند.
وی یادآورشد: علاوه برتاثیر بسیار زیاد خانواده ها مشاوره های گروهی و فردی و کلاس های آموزشی می تواند در جلوگیری از این آسیب بسیار مفید باشد.
افزایش آمار اقدام به خودکشی در جامعه
ذبیح الله حسینی کارشناس روانشناسی اورژانس اجتماعی در گفت وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به افزایش آمار خودکشی، اظهار کرد: این روزها خودکشی های منتج شده به مرگ کمتر است و بیشتر اقدام به خودکشی بدون اینکه به مرگ ختم شود رخ می دهد که دلایل روانشناختی خاص خودش را دارد.
وی اختلافات خانوادگی را یکی از مهم ترین علت های زمینه ای برای خودکشی عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار و نتایج به دست آمده در شهر محمودآباد اختلافات شدید خانوادگی نخستین دلیل برای خودکشی و در مراحل بعدی مواردی مانند اعتیاد و روابط جنس مخالف را می توان نام برد.
رشد 4 برابری رونده های اقدام به خودکشی
این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه در سال 96 تنها 3 پرونده اقدام به خودکشی در محمودآباد وجود داشت، تصریح کرد: در انتهای سال 97 رشد 4 برابری پرونده های اقدام به خودکشی که عدد آن به 11 می رسد را شاهد بودیم.
حسینی با بیان اینکه بر اساس آمار رنج سنی افرادی که اقدام به خودکشی که منتج به مرگ نشده 15 تا 24 است، گفت: از سال 96 تاکنون 11 مورد از خودکشی ها با مصرف دارو بود که آمار خانم ها بیشتر از آقایان در این مورد بوده است.
وی با اشاره به اینکه خودکشی در واقع یک نوع ابراز خشم در فرد است، تصریح کرد: هر فرد با آسیب زدن خود هدفی را دنبال می کند و این هدف را با ابراز خشم به روش های مختلف برای نشان دادن به فرد یا افراد خاص انجام می دهد.
اختلافات خانوادگی با سرمایه گذاری گره گشا است
این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه بر اساس آمار اختلاف خانوادگی یکی از مهم ترین مواردی که منجر به اقدام به خودکشی شده است، خاطرنشان کرد: کنترل اختلافات خانوادگی با سرمایه گذاری در سبک هایی چون فرزند پروری و مهارت های زندگی می تواند گره گشا باشد .
حسینی افزود: همانگونه که در زمان ازدواج برای مدت محدود مسائل جنسی به صورت اجباری آموزش داده می شود، مسائلی مانند آموزش فرزند پروری و مهارت های زندگی زناشویی می تواند به عنوان یک راه حل برای زندگی آینده و پرورش فرزندان باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولین و بسیاری از ارگان ها به دنبال مستندسازی هستند تا انجام عمل مثبت که نتیجه آن طرح های روی کاغذی بوده و خروجی ندارد را نشان دهند.
کارشناس اورژانس اجتماعی با اشاره به مفهوم هویت ، یادآورشد: دادن هویت به کودکان و ایجاد حق انتخاب برای آنان می تواند جلوی بسیاری از مشکلاتی چون خودکشی را بگیرد.
تهیه و تنظیم از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندارن
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/91052/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور