پیام مازند

آخرين مطالب

آتش زدن کاه و کلش؛ رسمی که ماندگار شد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - آتش زدن کاه و کلش مطابق قانون جرم است اما برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت محصول می کنند که این کار بدلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی دارد.
به گزارش ایسنا مازندران، با آتش زدن بقایای محصول علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌گردد.
بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله موارد است و آلودگی هوای مازندران در تابستان گرم و نفس گیر از عواقب این بی توجهی محسوب می شود، در غروب های گرم و نفس گیر تابستان که دما و رطوبت هوا به شدت افزایش می یابد، غلظت هوا با دود ناشی از سوزاندن ساعات نفس گیری را ایجاد می کند.
با آغاز برداشت برنج هنگام عبور از کنار مزارع کشاورزی دود سیاهی که ناشی از سوزاندن شلتوک‌های برنج است از مزرعه شالیزاری به آسمان برمی‌خیزد و آلودگی های محیط زیستی را به همراه دارد اما چرا تاکنون جلوی این کار برخی کشاورزان گرفته نشد؟
*آتش زدن باقی مانده گیاه هیچ توجیحی ندارد
محمد علی بهمنیار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت وگو با ایسنا مازندارن ، با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش کاری که به غلط اتفاق می افتد و چندین اثرمنفی دارد، اظهار کرد: ازبین رفتن مواد عالی که تامین کننده نیتروژن در گیاه برای سال بعد است به واسطه آتش زدن ازبین رفته و یا به تدریج کم می شود و به خودی خود در سال های بعد گیاه با کمبود نیتروژن مواجه می شود .
وی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش بحث حفاظت از خاک را تهدید می کند، تصریح کرد: با کاهش مواد عالی، خاک مانند پودرشده و به راحتی در معرض فرسایش قرار می گیرد وهمراه با بارش باران مقدار زیادی خاک از دست می رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه پس از آتش زدن تا مدت های زیادی در همان قسمت گیاه سبز نمی شود، گفت: با آتش زدن و گرما میکروارگانیسم ها و باکتری و قارچ های موجود در لایه بالایی خاک ازبین می رود، در نتیجه خاک از حالت زنده بودن و حاصلخیز بودن خارج و به خاک مرده تبدیل می شود.
بهمنیارخاطرنشان کرد: زمانی که خاک حاصلخیزی خود را از دست می دهد با توجه به شرایط اقلیمی معتدل و حاکم در خطه مازندران به شرط مراقبت و رعایت سیستم حفاظتی زمان زیادی برای احیای دوباره زمین طول می کشد.
وی یکی از راه های جایگزین آتش زدن را استفاده کاه و کلش به عنوان خوراک دام بیان کرد و افزود: بازگرداندن کاه و کلش به زمین می تواند مواد عالی زمین را تقویت کند در هر صورت آتش زدن باقی مانده گیاه علاوه بر اینکه هیچ توجیحی ندارد، از هر زاویه ای دیگرهم به این موضوع نگاه شود ضرر وزیان با بخش کشاورزی ملموس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه برگرداندن کاه و کلش به زمین باعث تقویت مواد عالی در زمین می شود، تاکید کرد: اگربه هر دلیلی کشاورزان محصول را به صورت نارس یعنی زمانی که هنوز زرد نشده درو کردند می توانند مقداری نیتروژن جهت تجزیه بهتر کاه و کلش مصرف داشته باشند تا مشکلی در روند تجزیه آن به وجود نیاید.
بهمنیار خاطرنشان کرد: کشاوزران با خرد و پودر کردن کاه و کلش باعث حفظ مواد عالی زمین های خود شده و هم به مشکلی در شخم زدن برای کشت و کار بعدی مواجه نیستند.
* ضرورت صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی
عزیرعابسی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت و گو با ایسنا مازندران، با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی در کشور خصوصا شمال، اظهار کرد: هر ساله همان اتفاقی که برای سیب ارومیه و چغندر کردستان و هندوانه جنوب می افتد مقدار بسیار زیادی نارنگی و پرتقال پای درختان به دلیل عدم صنایع تبدیلی، عدم توزیع صحیح و هزینه های زیاد باربری در شمال پوسیده و به هدر می رود.
وی خاطرنشان کرد: در زمان های گذشته هیچ تفکری برای کاه و کلش ها پس از فصل درو نشد اما امروزه به جهت استفاده زمین برای کشت دوم کشاورزان مجبورند تا هرچه سریع تراز کاه و کلش باقی مانده در زمین ها رهایی پیدا کنند که ساده ترین راه را انتخاب می کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور از پسماند های زندگی روزمره تا پسماند های کشاورزی برنامه ریزی صورت نگرفته است.
عابسی با بیان اینکه در کشاورزی، محیط زیست و تصفیه فاضلاب عملا نه وارد کننده بودیم و نه توسعه پیداکردیم، گفت: باید به سمت مدرن شدن حرکت کنیم چون با مدرن شدن کشاورزی، مدرن شده و صنایع تبدیلی ایجاد می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بر ضرورت استفاده صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: خریداری کاه و کلش توسط این صنایع و تبدیل آن به روغن سبوس و همچنین کمپوست می تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشورداشته باشد.
عابسی یادآور شد: متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی کشاورزان به سمت سوزاندن کاه و کلش بیشتر تمایل نشان می دهند که آلودگی هوا خصوصا در این فصل در شمال کشور به جهت عدم آگاهی بیشتر می شود.
وی خاطرنشان کرد: جریمه و اجبار و آموزش همگانی کشاورزان درکوتاه مدت و مدرن شدن صنعت کشاورزی و صنایع تبدیلی در دراز مدت می تواند از راهکارهای پیش رو و جلوگیری از آتش زدن باشد.
گزارش از: زینب تذکاری خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/91117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

رابط مردمی سازی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان منصوب شد

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

کمک 40 میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان نیازمند در بهشهر

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است

پلی استیشن 5 پرو برای اجرای 60fps بازی‌ها هدف‌گذاری می‌کند

دستمزد دلاری و نجومی انتقال یک تن شیشه به تهران!

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور» + فیلم

واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است

توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه