پیام مازند

آخرين مطالب

سامانه ای برای نظارت نیست

اجاره ها بر مدار « میلی متر و سانتی متر»/20 درصدخانه ها خالی است مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - روند رو به شد نرخ اجاره و املاک در مازندران در حالی است که برخی صاحبخانه ها، بر مبنای سانتی متر و میلی متر اجاره بها و فروش طلب می کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: یافتن خانه ای با قیمت مناسب و با حقوق کارمندی و کارگری کم کم به رویا تبدیل شده و سقف آرزوهای مستاجران برای خانه دارشدن هر روز کوتاه تر و کوچک تر می شود.
نبود سامانه ای برای نظارت و رصد قیمت های اجاره و یا فروش املاک و تمکین نکردن مشاوران املاک و بنگاه ها و ارائه نکردن اطلاعات درست، عدم ارائه کد پیگیری از جمله مسائلی است که رشد قیمت های اجاره ها و فروش املاک را در مازندران نجومی کرده است.
صرفنظر از بلوک بندی های ایجاد شده در شرق و غرب استان، روستا و شهر، بالاشهر و پایین شهر، برخوردار و محروم، پایش ها و بررسی های میدانی خبرنگاران مهر حکایت از رشد لجام گسیخته قیمت اجاره و فروش املاک در مازندران دارد.
اگر در سال های قبل با رقم های چند میلیون و اجاره های پایین یافتن مسکن برای اجاره در مازندران ممکن بود اکنون این رقم ها چندبرابر شده است و در این عرصه نابرابر، دست مستاجران از خانه دارشدن کوتاه و کوتاه تر شده است.
یک زوج جوان که دوسالی است عقد کرده اند و درپی یافتن مسکن مناسب هستند تا زندگی مشترکشان را آغاز کنند می گویند: با اندک پس اندازی که داریم وکنار گذاشتن پول جهیزیه در پی یافتن خانه ای برای اجاره هستیم اما هرچه بیشتر جستجو می کنیم کمتر به هدفمان نزدیک می شویم.

در عین حال غفاری مالک یک بنگاه مشاور املاک در ساری به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر اجاره منزل به ازای هر مترمربع طلب می شود و برای یک واحد 100 متری حدود 100 میلیون تومان پیش پرداخت با مبلغ ماهانه یک میلیون تومان در برخی مناطق درخواست می شود.
نرخ مسکن به ازای هر متر مربع در برخی مناطق مانند ساری بین هفت تا 12 میلیون تومان در نوسان است
وی با اظهار اینکه در حال حاضر به دلیل رشد قیمت ها شاهد رکود در خرید و فروش مسکن هستیم افزود: نرخ مسکن به ازای هر متر مربع در برخی مناطق مانند ساری بین هفت تا 12 میلیون تومان در نوسان است.
وی درباره گرانترین نرخ اجاره ثبت شده در واحد کسبی خود می گوید: برای رهن و اجاره یک واحد 300 متری در منطقه زیرتجن 400 میلیون تومان از سوی مالک درخواست شده است.
این مشاور املاک با اظهار اینکه قیمت ها سه برابر شده و اجاره ها بالا رفته است می گوید: پرداخت قیمت های بالای اجاره و رهن در توان مستاجران و زوج های جوان نیست و اکنون برای خرید یک واحد 100 متری باید حداقل 700 میلیون تومان پول داشته باشید درحالی که وام مسکن حدود 120 میلیون تومان است.
مشاور املاک دیگری در ساری با بیان اینکه مبلغ رهن و اجاره به قیمت و ارزش خانه بستگی دارد و هرچه قیمت واحدها بالا رود قیمت اجاره بیشتر می شود گفت: در حال حاضر درخواست برای اجاره بیشتر است و مستاجران چاره ای ندارند اقدام به اجاره کنند و از سوی دیگر شاهد ان هستیم که تمدید اجاره های قبلی رو به رشد است.
وی با بیان اینکه نرخ مصوبی رهن، اجاره و خرید و فروش مسکن وجود ندارد گفت: در برخی مناطق به ازای هر مترمربع تا 15 میلیون تومان نیز قیمت فروش گذاشته شده است.
قیمت اجاره بها منزل در بهشهر در مناطق مختلف متفاوت است و افزایش قیمت خرید و فروش ملک و اجاره بها به نوعی مردم را سردرگم کرده و به قول مشاورین املاک اکنون شاهد عدم خربد و فروش در بازار ملک بوده و به ندرت افراد نسبت به اجاره ملک مگر در شرایط ضروری اقدام می کنند. موسوی یکی از فروشندگان املاک در مورد قیمت واحدهای مسکونی و اجازه بها می گوید: با وضعیت فعلی اقتصاد بازار مسکن راکد است و فروش ملک به ندرت اتفاق می افتد.
وی به خبرنگار مهر در بهشهر می گوید: الان با توجه به مسکوت ماندن خرید و فروش خانه و ملک، مردم به سمت معاوضه رفته و خودرو و یا ملک و زمین خود را به دلیل نیاز با ملک معاوضه می کنند.
موسوی افزود: قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و نسبت به سال گذشته شاهد چند برابر شدن قیمت فرو املاک و اجاره هستیم در حالی که حقوق افراد یا اصلا افزایش نیافته و یا اینکه 10تا 15درصد افزایش داشته ولی قیمت ملک چند برابر شده و این دو یعنی قدرت خرید و اجاره ملک مردم با حقوق دریافتی منافات دارد.

وی در مورد قیمت تقریبی اجاره بها منازل در بهشهر گفت: محلات مختلف قیمت خاص خود را دارند و مثلا رهن و اجاره یک واحد آپارتمان 80متری واقع در کوی فرهنگیان از 30تا 50میلیون تومان است و یا رهن کامل واحد 160متری در خیابان جمهوری بهشهر 100میلیون تومان با تمام امکانات رفاهی است.
قاسمی یکی دیگر از صاحبان املاک در بهشهر هم می گوید: الان در دفتر مشاور املاک سوییت اجاره ای 30 متری گراییل محله را هم با پیش پرداخت 4 تومان اجاره 300هزارتومان داریم.
وی به خبرنگار مهر گفت: رهن و اجاره در ایستگاه گرگان از 6تا 19میلیون و ماهانه 400 تا 600 هزار تومان است و رهن کامل هم از 40تا 60 و گاهی تا 100میلیون به دلیل مساحت واحدها وجود دارد و وضعیت فعلی مسکن اصلا به نفع هیج کدام از خریدار و فروشنده نیست و باید دولت در این راستا کاری کرده و قیمت ها واقعی شود.
وی گفت: عدم تعادل در بازار خرید و فروش املاک به نوعی ما را هم بیکار کرده است و با وجود اینکه قیمت املاک از سال گذشته تاکنون سه برابر شده است به جرات می توان گفت که درآمد ما نه تنها تغییری نکرد بلکه کمتر هم شده است.
سامانه نظارتی در مازندران نداریم/ 10 تا 20 درصد خانه ها خالی است
سید عباس راهگشا معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سیستم و سامانه ای برای نظارت و رصد اجاره یا قیمت فروش املاک در استان وجود ندارد اظهار داشت: در سطح ملی در حال راه اندازی سامانه ای هستند اما اینکه مشاوران املاک تا چه حد همراهی کنند و صحت و سقم اطلاعات وارده چقدر باشد جای بحث است.
وی با اظهار اینکه به صورت ملی سامانه ای برای رصد املاک راه اندازی شده است ولی هنوز اطلاعات آن قابل اتکا نیست درباره شمار واحدهای خالی در استان گفت: طبق سرشماری قبلی در روستاها حدود 10 درصد منازل خالی و فاقد استفاده بوده است و این میزان در برخی نقاط شهری و مسافرخیز بین15 تا 20 درصد بوده است.
راهگشا با بیان اینکه در حال حاضر با رکود خرید و فروش و افزایش نسبی اجاره ها مواجه هستیم تصریح کرد: قیمت و نرخ اجاره و املاک منطقه به منطقه و شهر به شهر متفاوت است.
در حالی نرخ مسکن در مناطق مختلف مازندران متری یا میلی متری شده که برخی املاک در استان برای ترویج فرهنگ نوعدوستی و حمایت از اقشار کم درآمد و مستاجر روی شیشه مغازه هایشان برچسب « در این بنگاه اجاره های نامعقول و خارج از عرف ثبت نمی شود» درج کرده اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/92148/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است