پیام مازند

آخرين مطالب

مرکز فرهنگی مازندران معطل اعتبار

12 سال زمان برای بازآفرینی والفجر 8/ پایان پروژه ملی نامعلوم است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - 12 سال برای بازآفرینی عملیات والفجر 8 در مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران زمان صرف شده است ولی با روند قطره چکانی اعتبار به نظر می رسد تکمیل آن 30 سال دیگر هم به درازا خواهد کشید.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: در مرکز فرهنگی دفاع مقدس قرار است حماسه سازی های ابوعمار، دلاوری های تیپ 37 نور، تیپ 43 بیت المقدس جزو قرارگاه قدس، خاطره شهید شیرودی، حاج بصیر، تیپ 25 کربلا نمایش و حماسه های مازندران در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شود.
کلنگ ساخت پارک موزه در سال 87 و در زمینی به مساحت 87 هکتار به زمین زده شد که در دو سوی تجن در حال ساخت بوده و 38 هکتارش بستر رودخانه و 23 هکتار نیز خشکی است اما در نوار حاشیه ای واقع شده و 15 هکتار آن نیز در قالب طرح توسعه باید از مردم خریداری شود.
در بخش شرقی شهر ساری و دو طرف رودخانه تجن، پروژه ای در حال ساخت است که عطر وبوی اروندکنار و حماسه های دفاع مقدس می دهد، مساحت سایت 60 هکتار، مساحت عرصه سایت 24 هکتار، مساحت رودخانه 36 هکتار است و 17 پروژه با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی در آن اجرا شده است.

وجب به وجب تجن بوی آبادان و والفجر 8 را می دهد، تانکها و نفربرهای مستقر شده، نخل های قد کشیده در حاشیه رود، لاشه بالگرد تکه تکه شده، همه و همه دست به دست هم می دهند تا از شلوغی های شهر رها و ساعاتی با دفاع مقدس همراه شویم.
این پارک موزه در هشت عرصه تعریف شده که یکی از عرصه ها تاریخ مازندران است و گروههای تاریخ در حال جمع آوری شاخص های تاریخی مازندران هستند و استان در گذر تاریخ در این پارک موزه به تصویر کشیده می شود. رودخانه تجن در این عملیات به رودخانه اروند و منطقه اروندکنار شبیه سازی شده است و در آنسوی رودخانه بعد از آنکه نیروهای غواص، از رودخانه عبور می کنند و پل را تصاحب می کنند به فاو می رسند.
مسجد فاو با یک گلدسته و هشت شهید گمنام شبیه سازی و احداث شده است و اکنون تانک فارما در حال ساخت است و بر روی رودخانه تجن نیز سد لاستیکی احداث و آبگیری می شود تا غواصان براحتی بتوانند در رودخانه مانور دهند. هفت تپه از دیگر بخش های پارک موزه استان است که رزمندگان با قطاری که در آن مستقر شده است، به هفت تپه منتقل می شوند.

تکمیل پارک موزه با روند کنونی 30 سال زمان می برد
روند اعتبارات قطره چکانی مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران در حالی است که مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران از این مسئله انتقاد کرد و گفت: با روند کنونی تکمیل آن 30 سال زمان می برد.
سردار عبدالله ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هفت پروژه با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در مرکز فرهنگی در دست احداث است افزود: هزینه انجام شده پروژه تاکنون 44 میلیارد تومان بوده و برای تکمیل آن به 57 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: ساماندهی رودخانه برای حفاظت سایت مرکز فرهنگی دفاع مقدس، ساماندهی احداث دیوار ساحلی رودخانه، احداث مسجد، احداث نهرهای سه گانه مرکز فرهنگی با توجه به بازآفرینی عملیات والفجر 8 شامل سه نهر نمادین از نهرهای منطقه اروندکنار با نام های سعدونی، بوفلفل و کوت در ضلع شرقی در بخش اروند کنار طراحی شده است.
وی ادامه داد: همچنین احداث اسکله های فاو با هدف شبیه سازی اسکله های بندر فاو که به عنوان نقطه مهم دیده بانی دشمن بر اروند کنار بوده، احداث آمفی تئاتر روباز، احداث یادمان بهداری با توجه به اهمیت بهداری در دفاع مقدس با هدف نمایش رشادت های همه بسیجیان سپیدپوش در تمامی عرصه ها در آن طراحی و اجرا شده است.

به گفته وی، احداث یادمان پل بعثت پیوندی از خلاقیت رزمندگان ایرانی و تجلی ایمان سربازان، احداث المان پرچم اروندکنار به ارتفاع 50 متر که نشانه اقتدار و غرور ملی است، احداث سنگرهای فرماندهی با هدف شبیه سازی اردوگاه هفت تپه و با موزه آرایی، احداث پل های ارتباطی اروندکنار و یادمان هفت تپه عملیاتی شده است.
ملکی گفت: احداث یادمان هفت تپه با هدف شبیه سازی اردوگاه هفت تپه با درنظر گرفتن تپه ماهور، سنگر، چادر، ایستگاه های صلواتی و با پیشرفت 80 درصدی، احداث سنگرهای یادمان هفت تپه شامل 22 سنگر رینگی به منظور نمایش نقش 12 گردان سپاه کربلا در اردوگاه هفت تپه در دست اقدام است.
وی افزود: احداث یادمان حسینیه وداع، احداث جزیره ها به منظور بازآفرینی منطقه اروندکنار با پیشرفت 90 درصدی از دیگر پروژه های در دست اجرا است.
در سال 98 مبلغ یک میلیارد تومان بودجه استانی و هفت میلیارد تومان بودجه ملی برای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دیده شده است
وی با بیان اینکه با توجه به گذشت 12 سال، این مرکز همچنان نیمه کاره مانده است، افزود: در سال 98 مبلغ یک میلیارد تومان بودجه استانی و هفت میلیارد تومان بودجه ملی برای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دیده شده است و در تلاش هستیم رقم اعتبار بودجه استانی را بالا ببریم و وعده‌هایی از استاندار گرفتیم.
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه نمادهای ایستادگی در دوران هشت سال دفاع مقدس و نشانه‌هایی از یادگاران شهدای گرانقدر آن ایام را می‌توان در این مرکز شاهد و ناظر بود، گفت: مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در انتقال ارزش‌ها و آموزه‌های شهدا برای جوانانی که جنگ و دفاع مقدس را درک نکرده‌اند بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه ناگفته‌های جنگ بسیار زیاد است و باید بتوانیم از ابزار هنر برای معرفی و انتقال آن به مردم سایر نقاط کشور و همچنین نسل‌های جدید استفاده کنیم‌، افزود: در کنار سایر تلاش‌های هنری نظیر فیلم و سینما راه‌اندازی موزه‌ها می‌تواند گامی موثر در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: ناگفته‌های جنگ بسیار زیاد است و باید بتوانیم از ابزار هنر برای معرفی و انتقال آن به مردم سایر نقاط کشور و همچنین نسل‌های جدید استفاده کنیم.
استاندار مازندران از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس به عنوان یک جاذبه فرهنگی و گردشگری برای استان نام برد و یادآور شد: تکمیل این پروژه می‌تواند فرصت مناسب برای جذب گردشگر و زمینه غنی سازی اوقات فراغت در میان جوانان را فراهم کند.
رادیو و بلندگوی دستی، رادیو ضبط قدیمی، دوربین عکاسی، پاکت نامه رزمندگان اسلام، ماسک، قوطی امداد انفرادی ش.م.ه، وسایل غذا، کتری، وسایل رزمی در غرفه های دیگر به چشم می آید.
آثار بجا مانده از رزمندگان لشگر 25 کربلا عملیات والفجر 8 در غرفه ای دیگر وجود دارد، پوتینی که یادگار دوران جنگ است و تکه پارچه ای که بررویش نام مبارک محمد رسول الله نقش بسته است، اینجا بوی فکه و دهلاویه و فاو می دهد و تصاویر شهدایی که بر روی ستونهای صحن مسجد نقش بسته است، تصویر شهید " حاج حسین بصیر، شهید علیرضا نوری، ابوعمار، شهید شیرودی، لشگری و، آزاده شهید محسن اسحاقی، محسن سالاری، ...

دیدن پلاک خودروی گمرک موقت با شماره 56837 بغداد، بریده از جراید عراق، مین، کلاه آهنی، تجهیزات مخابراتی، زائران پارک موزه را به سالهای دفاع مقدس می برد. در گوشه ای صحن مسجد و در جوار گلزار شهدای گمنام بر روی تابلویی نوشته شده است" در کف مردانگی شهید می ماند" و تمثال شهدایی که همه اینک دور هم جمع شده اند و آزادی فاو را جشن می گیرند، شهدایی از تبار، شهید حاج حسینعلی مهرزادی، احمد کشوری، محمد حسن طوسی، حبیب الله افتخاریان ( ابوعمار).
در بخشی از پارک موزه، خاکریز، سنگر، نخلستان، کانال انحرافی، نهر ابوفلفل، دکل دیده بانی، مسجد فاو، یادومان غواصان، اسکله طراحی شده است و در آن سوی تجن، هفت تپه به چشم می خورد که در آن می توان به قطار، لاشه بالگرد شهید شیرودی، خودروهای زرهی و جنگی و تانک اشاره کرد.
در بخشی از پارک موزه، مسجد فاو شبیه سازی شده و جلوی آن خودروها تویوتا، تانک و نفربرهایی از دوران دفاع مقدس مستقر شده است، در صحن این مسجد، گلزار هشت شهید گمنام واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/92225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمک 40 میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان نیازمند در بهشهر

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است

پلی استیشن 5 پرو برای اجرای 60fps بازی‌ها هدف‌گذاری می‌کند

دستمزد دلاری و نجومی انتقال یک تن شیشه به تهران!

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور» + فیلم

واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است

توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری

اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است

کشف برنج تقلبی در بابل

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند