پیام مازند

آخرين مطالب

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور مطرح کرد

اولتیماتوم 10 ساله تغییر اقلیم! علمي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: مشکل اصلی جهان تغییر اقلیم است و10 سال برای اصلاح این مسیر فرصت داریم.
مسعود مولانا در گفت وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه وجود یک جنگل در هر کشور نعمت بزرگی است، اظهار کرد: کارکرد جنگل ها در اکوسیستم طبیعی کشور تاثیر گذار است.
وی با اشاره به اینکه جنگل های هیرکانی شمال کشور، جنگل هایی هستند که چند میلیون سال قدمت داشته و از عصر یخبندان زمین عبور کردند و در حال حاضر ذخیره گاه ژنتیک جهان هستند یعنی اهمیت جهانی دارند، تصریح کرد: مشکل اصلی جهان تغییر اقلیم بوده که براساس آمارهای دانشمندان وارد دهه صفر شدیم و 10 سال فرصت برای اصلاح مسیر داشته تا با کاهش حجم تولید دی اکسید کربن، تغییرات اقلیمی بهبود پیدا کند.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر بخشی از جنگل های هیرکانی را براساس آمار سازمان جنگل ها از دست دادیم، گفت: از 40 سال قبل تاکنون حدود 3 میلیون و600 هزار هکتار از جنگل های هیرکانی به حدود یک میلیون و 800 هزار هکتار رسیده و این به معنای نیمی از جنگل های شمال است که دود شده است.
مولانا خاطرنشان کرد: به علت عدم بی توجهی ها نسبت به کارکرد جنگل های شمال کشور و تبدیل آن به ویلاسازی های گسترده، تخریب اراضی جنگلی، باغ و جنگل، آتش سوزی ها، قاچاق چوب، تغییر کاربری، تصاحب اراضی جنگلی توسط نهادهای مختلف و چرای دام خارج از ظرفیت عواملی برای تخریب جنگل های هیرکانی در مازندران است.
وی افزود: از لحاظ وسعت و کیفیت، جنگل های هیرکانی شمال کشور به یک میلیون و 800 هزار هکتار رسیده یعنی 10درصد آن پایدار و 90درصد آن غیرپایدار است.
*جنگل سرشار از ثروت برای مردم
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور اولین کارکرد جنگل ها را ذخیره سازی آب به واسطه پوشش گیاهی بسیاری که دارند، دانست و گفت: این پوشش های گیاهی، آب باران را در خود ذخیره می کند، سرعت آب را در ارتفاعات کم و آرام آرام در دل زمین جای گرفته و ما در پایین دست به صورت چشمه سارها و رودخانه ها می بینیم.
مولانا با بیان اینکه به طور طبیعی جنگل تراشی ها در بالا دست موجب شده تا در پایین دست شاهد سیل باشیم، تصریح کرد: بارانی که می تواند برای ما یک نعمت باشد در حال حاضر با کمی شدت در برخی از شهر های مازندران مانند نوشهر، تنکابن، گلوگاه، بهشهر و نکا با جنگل تراشی در بالادست سیل رخ می دهد.
وی در ادامه بیان کرد: دومین کارکرد جنگل تولید اکسیژن است و در هر هکتار جنگل در یک سال 2 و نیم تن اکسیژن تولید می کند بنابراین جنگل هایی که در شمال کشور داریم نیاز 18 میلیون نفر انسان به اکسیژن را تامین می کنند.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور افزود: ارزش اقتصادی جنگل فقط از منظر تولید آب، 15برابر بیشتر از ارزش چوب است به طور مثال ارزش قیمت یک درخت 50 میلیون تومان باشد، ارزش تولید آن 50 میلیارد تومان است یعنی آن چنان ارزشی دارد که قابل قیمت گذاری نیست.
مولانا با اشاره به اینکه براساس شاخص سازمان ملل، کشور هایی که حداقل 25 درصد آن ها دارای پوشش جنگلی هستند فقیرند، بیان کرد: ایران دارای 8 درصد پوشش گیاهی بوده بنابراین حفاظت از این پوشش گیاهی امری بسیار مهمی است.
وی با بیان اینکه سومین کارکرد جنگل ترکیب کربن است، گفت: وقتی اندام های درخت در دل خاک ذخیره می شود، ترکیب دی اکسید کربن را به همراه دارد و همراه میکروب ارگانیسم ها، ماسه ای جنگلی را به نام هوموس تولید می کند که خاک غنی برای بارآوری جنگل است.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: وقتی جنگل تراشی می کنیم و زمین را شخم می زنیم، دی اکسید کربنی که هزاران سال در دل خاک جنگل ذخیره شده بود، آزاد می شود.
مولانا آزاد شدن دی اکسید کربن در جنگل را خیانت بزرگی دانست و گفت: این کار در بهداشت سرزمینمان، جنگل و هم پوشش گیاهی، یک جنایت تصاعدی است.
*مهمترین کارکرد جنگل، تثبیت خاک است
وی گفت: خاک مرغوب جنگل باارزش ترین کالا است، ما 30 تا 50 سانت خاک مرغوب جنگل داریم و درختان از این خاک محافظت می کنند که این ذخیره میلیون ساله باعث بارآوری جنگل و جلوگیری از تخریب آن است.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: حدود 24 میلیارد تن، آمار فرسایش خاک در طول یک سال را بوده که سهم ایران حداقل 2 میلیارد تن است یعنی یک دوازدهم فرسایش خاک جهان سهم ایران است.
مولانا بیان کرد: یک سانتی متر مکعب خاک در محیط مناسبی مثل شمال، 700سال زمان می برد که تولید شود و در محیط های نامناسب ممکن است هزار و 500 سال زمان ببرد.
وی تصریح کرد: ما تولید میلیون ساله خدادادی را به راحتی با بی توجهی و جنگل تراشی ازبین می بریم و زمانی خاک اراضی جنگل را از دست دهیم، هم آب جذب نمی شود و هم فرسایش خاک را خواهیم داشت.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه وقتی منابع آبی کم باشد میتوان آن را وارد یا شیرین سازی کنیم اما خاک را نمی توان میلیون ها تن وارد کرد، افزود: طبق فرمایشات رهبری کسی، حق ندارد به جنگل تعارض کن و تصویب طرح تنفس جنگل تا عمل و اجرای آن طی دو سال گذشته فاصله دارد اما متاسفانه ما هرساله با قاچاق بسیارگسترده در جنگل های شمال مواجه ایم.
مولانا با اشاره به اینکه با این کار نه تنها جنگل های هیرکانی را حفظ نمکنیم بلکه همین مقدار را از دست خواهیم داد، خاطرنشان کرد: در 60 سال گذشته در مازندران با کاهش 20 درصدی باران مواجه هستیم اما سیل 50 برابر بیشتر شده که نتیجه جنگل تراشی ها است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است