پیام مازند

آخرين مطالب

ششمین جشنواره انجیر گلوگاه به پایان رسید اما جای صنایع تبدیلی همچنان خالیست اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ششمین جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران در روزهای گرم و پایانی مردادماه 1398 در شهرستان گلوگاه برگزار شد. این جشنواره از 24 تا 28 مردادماه به مدت 5 روز با برپایی 90 غرفه در مجاورت ساحل گلوگاه برقرار بود.
به گزارش ایسنا مازندارن، قصه آوازه انجیر گلوگاه به آنجا برمی گردد که علی اکبر ایران نژاد حدود 30 سال پیش حدود یک هزار اصله نهال انجیر را در ابتدای جاده گلوگاه به دامغان و در دو طرف جاده جنگلی توسکا چشمه کاشت تا مردم شهرستان گلوگاه و گردشگران از این میوه شیرین و بهشتی در فصل گرم تابستان استفاده کنند و اینگونه حدود 30 سال است که اگر هر فردی چه بومی و چه غیربومی در روزهای مردادماه به گلوگاه برود قطعا کام شیرین و خاطره ای خوش با خود به یادگار خواهد داشت.
علی اکبر ایران نژاد فراتر از وظیفه انسانی خود عمل کرد با عشق و همتی ستودنی هر روز به نهال ها سرکشی می کرد و اگر جای یک نهال را خالی می دید دوباره و سه باره جای آن نهال جدید می کاشت و همه نهال های انجیر را آبیاری می کرد تا به درختانی بارور تبدیل شوند و ثمره شیرین آنها را به چشم ببیند؛ از سوی دیگر 6 سال پیش اداره های جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد، شهرداری و فرمانداری گلوگاه؛ جشنواره انجیر را در این شهرستان برپا کردند تا گلوگاه را بعنوان برند مرغوب ترین انجیر ایران معرفی کنند و البته از مزایای برگزاری این جشنواره افزایش سطح زیرکشت باغات انجیر این شهرستان بوده است به گونه ای که در حال حاضر 150 هکتار از اراضی شهرستان گلوگاه به کشت باغات انجیر اختصاص دارد که 110 هکتار آن بارور و 40 هکتار غیربارور و تازه تاسیس است.
اما اکنون میوه انجیر تنها میتواند یک شغل فصلی برای مردم این شهرستان باشد و ایجاد اشتغال پایدار مستلزم احداث صنایع تبدیلی انجیر است البته در طی 6 سال اخیر سرمایه گذاران متعددی برای اخذ مجوز صنایع تبدیلی انجیر به این شهرستان مراجعه کردند اما هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است و انگار باید همچنان منتظر ماند تا صنایع تبدیلی انجیر گلوگاه بتواند جان تازه ای به این شهرستان بدهد شهری که شغل اکثر مردم آن دکل بندی و کشاورزی است و بسیاری از مردم و جوانان جویای کار این شهرستان از سر ناچاری و برای بیکار نماندن و امرار معاش به شغل سخت و پرمخاطره دکل بندی روی می آورند.
از سوی دیگر یکی از ویژگی هایی که می تواند یک جشنواره را در اذهان مردم ماندگار کند و موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان از غرفه های نمایشگاه و فروش بالاتر و در نتیجه رونق اقتصادی شود؛ انتخاب یک مکان ثابت و دائمی برای جشنواره است درحالی که مکان برگزاری جشنواره انجیر گلوگاه در طی 6 سال اخیر 4 بار تغییر کرده است و از آنجایی که شهرستان گلوگاه در مسیر جاده مشهدالرضا و عبور زائران قرار دارد و همچنین جاده گلوگاه به دامغان این شهرستان را به فلات مرکزی ایران متصل می کند هر ساله مسافران و گردشگران زیادی از این شهرستان عبور می کنند که باید این گردشگران را جذب کرد و جشنواره انجیر می تواند ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر در فصل تابستان باشد اما تغییر مکان برگزاری جشنواره موجب می شود که بازدیدکنندگان سال گذشته نتوانند در سال جاری محل برگزاری جشنواره را پیدا کنند و این سردرگمی موجب کاهش تعداد بازدیدکنندگان و فروش غرفه ها می شود.
امسال از میان 90 غرفه فقط 10 تا 15 غرفه به فروش انجیر و فرآورده های آن می پردازند و مابقی غرفه ها پر شده از صنایع دستی و ترشی های گوناگون، که این امر موجب شده بازدیدکننده به محض ورود به نمایشگاه به دنبال غرفه انجیر بگردد و انتخاب آنها محدود و تنوع بسیار کم است.
یکی از بانوان غرفه دار در ششمین جشنواره انجیر گلوگاه در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد که سال گذشته هزینه اجاره غرفه از مردم گلوگاه 200 هزار تومان و از غیربومی ها 400 هزار تومان بوده است اما در سال جاری هزینه اجاره غرفه برای گلوگاهی ها 400 هزار تومان و غیربومی ها 800 هزار تومان اعلام شد و به دلیل این افزایش دو برابری اجاره؛ بسیاری از باغداران و فروشندگان انجیر که در سال های گذشته در این جشنواره غرفه دار بودند امسال از اجاره غرفه پشیمان شدند.
یکی دیگر از غرفه داران ششمین جشنواره انجیر گلوگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه مکان برگزاری جشنواره هر سال تغییر می کند تعداد بازدیدکنندگان و به تبع میزان فروش محصولات غرفه ها کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که اکثر مردم شهرستان گلوگاه یا باغ انجیر و یا حداقل یک درخت انجیر در حیاط منزل خود دارند و یا به چیدن انجیر در جاده توسکاچشمه مبادرت می کنند و تعداد کمی از مردم بومی این شهرستان از خریداران محصولات غرفه های این جشنواره هستند و اکثرا مسافران و گردشگران از این جشنواره بازدید و خریداری می کنند به همین دلیل باید مکان ثابت و دائمی برای این جشنواره انتخاب شود تا گردشگران بدانند که هر سال باید به چه مکانی مراجعه کنند.
به گزارش ایسنا، یکی دیگر از اصول نانوشته در برگزاری نمایشگاه های مختلف همیشه این بوده است که قیمت محصولات عرضه شده در نمایشگاه ها و جشنواره ها از قیمت بازار 20 الی 30 درصد پایین تر باشد اما به طور مثال در ششمین جشنواره انجیر گلوگاه قیمت هر یک کیلوگرم انجیر تازه خوری 10 هزار تومان و قیمت هر یک کیلوگرم شیره انجیر 50 هزار تومان بوده است که با قیمت عرضه در بازار برابری دارد.













گزارش از: مریم یخکشی خبرنگار ایسنا مازندارن
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران