پیام مازند

آخرين مطالب

پایان ساماندهی پسماند در مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران از پایان ساماندهی پسماند و زباله در شهرهای این استان خبر داد.
به گزارش ایسنا مازندران، سیدمحمد محمدی تاکامی در نشست خبری که در محل سالن اجتماعات شماره یک استانداری برگزار شد، با بیان اینکه این استان با جمعیت سه میلیون و دویست هزار نفری به طور متوسط حدود یک کیلوگرم در روز، زباله تولید می شود، اظهار کرد: در کل مازندران یک روز حدود 3 هزار و 100 تن زباله تولید می شود و این مقدار زباله در 28 مرکز دفن زباله در شهرهای استان دفن شده که مطلوب و مورد رضایت ما نیست.
وی تصریح کرد: زمان ورود مسافر به مازندران بیش از 70 درصد که بین 5 هزار و 100 الی 6 هزار و 200 تن زباله تولید شده است که به ناچار زباله ها به نقاط بالا دست انتقال داده می شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران خاطرنشان کرد: شرایط خاص استان به گونه ای است که اگر بخواهیم زباله ها را بسوزانیم، سوزاندن بی رویه آن، باعث آلودگی طبیعت می شود بنابراین دفن زباله حساسیت های بالایی را دارد.
محمدی تاکامی با اشاره به اینکه از 28 نقطه مازندران، 9 نقطه برای مستقر کردن سایت های تبدیل زباله به کود، انرژی یا ریزدانه های محیط زیست در نظر گرفته شد، گفت: شهرهایی مانند بهشهر، ساری، قائمشهر، بابل، آمل، ایزدشهر، نوشهر، تنکابن و بابلسر محوری برای شهرهای مجاور می شوند.
وی افزود: بهشهر با دارا بودن کارخانه کمپوست می تواند خلیل شهر، بهشهر و رستم کلا را پوشش دهد و برای نکا و گلوگاه برنامه هایی داریم که زباله آن ها را به بهشهر انتقال دهیم.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه زباله هایی مثل تشک، چوب و مواردی که قابل تبدیل نیستند و ارزش حرارتی دارند به زباله سوز شهرهای مجاور انتقال می دهیم، تصریح کرد: در ساری، کارخانه زباله سوز 450 تنی پیش بینی شده و در حال حاضر 80 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد و تمام عملیات اجرایی و خرید محصولات آن که از کشور خارجی وارد می شود با اعتبارات دولتی انجام شده است.
محمدی تاکامی در ادامه بیان کرد: بخشی از هزینه زیر ساخت ها از طرف شهرداری ساری صورت گرفت اما مجموع اعتبارات ساخت کارخانه های زباله سوز در نوشهر و ساری با هزینه دولتی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه حدود 85 درصد تجهیزات ساخت دستگاه زباله سوز در یکی از انبارهای شهرک صنعتی ساری مستقر است، افزود: این پروژه با اعتبار 100 میلیارد تومان پیش بینی شد و شهرداری متعهد شده که پیگیری های لازم را انجام دهد تا پایان سال این پروژه به اتمام برسد و زباله ها را به بالادست انتقال ندهیم.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در مورد کارخانه کمپوست قائمشهر گفت: این کارخانه زباله های قائمشهر، سیمرغ، جویبار، سوادکوه و سوادکوه شمالی را تحت پوشش قرار می دهد و در ده سال گذشته قرار براین بود که کارخانه کمپوستی احداث شود که متاسفانه روابط حقوقی کارفرما و پیمانکارباعث شد تا این پروژه به مدت 10 سال متوقف شود.
محمدی تاکامی اظهار کرد: خوشبختانه اواخر سال گذشته این مشکل رفع و زمینی که در اختیار شهرداری گذاشته شد بنابراین با یک سرمایه گذار، در حال مذاکره است تا در یک زمان معین شده این پروژه به اتمام برسد.
وی در خصوص ساختار کارگروه مدیریت پسماند مازندران خاطرنشان کرد: طرح هایی که در خصوص صنایع تبدیلی مطرح می شود در کار گروه مطرح می شود و در نهایت باید مورد تائید وزارت کشور قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه اولین کارخانه کمپوست در کشور در بابل با ظرفیت 100 تن احداث شده است، تصریح کرد: بعد از ده سال کارکردن دستگاه فرسوده شد که در یکسال و نیم گذشته با همت شهرداری بابل، شورای شهر و فرمانداری این شهر وارد کار شد.
محمدی تاکامی با اشاره به اینکه دو پروژه کمپوست 250 تنی و تصفیه شیرآبه ها در بابل تعریف شده است، افزود: پروژه کمپوست 250 تنی فاز اول آن راه اندازی و فاز دوم که مربوط به تخمیر می باشد، در حال بررسی است که بخشی از تخمیر آن باید در فضای باز انجام شود و نیاز به تکنولوژی خاصی دارد و پروژه دوم تصفیه شیرآبه های بابل بوده که با ظرفیت 40 مترمکعب در روز در دانشگاه صنعتی نوشیروانی به ثبت رسیده و خروجی آن مورد تائید محیط زیست است.
وی یادآور شد: پروژه تصفیه شیرآبه می تواند به 80 متر مکعب در روز ارتقا داده شود و جوانی فارغ التحصیل پلیمر در ساری با تثبیت شیمایی شیرآبه را به کود و فوم تبدیل می کند که خیلی مفید است و به صورت آزمایشی و با استقبال زیادی همراه بود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران گفت: مشکلات زباله در شهر آمل در عمارت شاهزید تلنبار می شود که در مجاورت رود خانه هراز می باشد و مربوط به بیش از 50 سال است با حجم کار سنگین که یک نقطه از این شهر را انتخاب کردیم تا دفن زباله به روش سلولی و بهداشتی انجام شود.
محمدی تاکامی افزود: طرح بعدی بیوگاز است که اگر در آمل انجام شود جز اولین شهری است که در ایران انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرحی که در بابلسر انجام می شود می تواند زباله ها را با یک تکنولوژی در صنعت کف پوش های بتنی به کار برد، گفت: قرارداد این طرح در دی ماه سال گذشته بسته شد و پیمانکار در حال ساخت قطعات آن است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه ظرفیت 250 تنی کمپوست در شهر نور پیش بینی شده و طرح سرمایه گذار مورد تایید قرار گرفت، افزود: پروژه زباله سوز در نوشهرعلاوه بر اینکه شهرهای نوشهر و چالوس را مورد پشتیبانی قرار می دهد و ظرفیت آن 200 تن در روزاست، با این حال زباله سوز نوشهر پیشرفت 94 درصدی داشته و پیش بینی ما این است که تا پائیز افتتاح شود.
محمدی تاکامی با تاکید بر اینکه زباله سوزهایی که در ساری و نوشهر قرار دارد توان تولید برق را دارد، تصریح کرد: وزارت کشور 100 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده که 80 میلیارد تومان را دریافت کردیم و 20 میلیارد تومان مصوب شده که در سه ماه آینده به شهرداری ها تزریق می شود.
وی با اشاره به اینکه پروژه کمپوست تنکابن با یک شرکت دانش بنیان در حال کارکردن است، خاطرنشان کرد: 15 میلیارد تومان اعتبار در دو مرحله برای ساخت این طرح پرداخت شد که در تنکابن، نور و نوشهر بخشی از اعتبارات از سوی دفتر مقام معظم رهبری بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!