پیام مازند

آخرين مطالب

جنگل های راش سوادکوه، زیبایی زیبایی ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - وقت آن است که از شهر، روزمرگی‌ها و خستگی‌ها دور شویم و لحظاتی را در دامان طبیعت به سر ببریم. شما هم معطل نکنید و با ما به جنگل راش بیایید تا افسون زیبایی‌های آن شوید.

مناظر زیبایی که مجموعه‌ای از درختان کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر خلق می کنند، همواره مورد توجه بسیاری از دوستداران طبیعت هستند.همه می دانیم که خطه سرسبز شمال ایران بویژه استان مازندران با اینگونه جلوه‌های تماشایی، بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشاند و به دلیل داشتن آب و هوای معتدل نمونه‌های بسیاری از جنگل‌های بکر را در خود جای داده است.
اگر بخواهیم فهرستی از زیباترین جنگل‌های ایران برای گشت و گذار و به قول امروزی ها "ارامش مطلق" تهیه کنیم، جنگل راش سوادکوه در این فهرست جایگاهی ویژه خواهد داشت.جنگلی که با نام های دیگری همچون جنگل "مرسی سی" و جنگل "سنگده" هم شناخته می‌شود و شما را راهی دنیای بهشتی می کند.
جنگل راش محل رشد و نمو یکی از گونه‌های کمیاب درختان به نام راش است. این جنگل با طبیعت بسیار زیبای خود می تواند لحظاتی سرشار از آرامش را برای تان به ارمغان بیاورد.
در این جنگل آبشار زیبایی وجود دارد که جلوه ای زیبا از طبیعت را پیش روی تان قرار می دهد. اگر از طرفداران پروپا قرص پاییز و برگ ریزان هزار رنگش هستید نیز جنگل راش گزینه خوبی برای سفر خواهد بود.
خوش بحالتان است زیرا اکنون بهترین زمان برای سفر به جنگل‌های راش است زیرا ، مهمان هوایی معتدل و خنک ، همراه با چشم انداز سرسبز و تشعشع بی نظیر آفتاب در میان برگ های درختان سر به آسمان رسیده هستید.
بار سفر بسته و حرکت کنید
فرقی نمی‌کند که از مازندران یا تهران و سمنان و هر جای دیگر کشور راهی روستای سنگده شوید، به هر حال سروکارتان با جاده فیروزکوه و چشم‌اندازهای تماشایی آن است. بیایید زیبایی‌های این جاده را کنار بگذاریم چرا که جلوه های رویایی دیگر انتظارتان را می کشد.همین که از این جاده به سمت روستای سنگده خارج شوید، کم کم پای تان را از روی پدال گاز بر می دارید؛ حسی وصف نشدنی وجودتان را می گیرد و دوست ندارید این جاده به پایان برسد.
هنوز نرسیده به روستای سنگده و جنگل راش، طبیعت کار خودش را می کند و حال و هوای تان دگرگون می شود.می توانیم ساعت ها در مورد هنرنمایی طبیعت در این جاده حرف بزنیم اما همین بس که بدانید شما در جاده تماشایی سنگده هستید؛ جاده ای که از دو سو با درختان احاطه شده است.در بهار و تابستان با سرسبزی به استقبال تان می آید، در پاییز، هزار رنگ به خود می گیرد و در زمستان پیراهن عروس بر تن درختان خودنمایی می کند.
هنوز اما تا جنگل راش راه باقیست
کافیست مسیرتان را از هر جای ایران به سمت جاده سوادکوه کج کنید و خودتان را به روستایی به نام سنگده در سایه سار قله "نرو" برسانید تا یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ایران را ببینید.
قله نرو به ارتفاع 3602 متر واقع در خط الراس به نام "نرو" می باشد که مرز بین استانهای سمنان و مازندران به شمار می آید. شروع این خط الرأس از منطقه خطیرکوه و انتهای آن به منطقه فینسک یا سی استل - بندبن چهاردانگه که آخرین قله این خط الراس هم به همین نام می باشد، ‌ختم می شود.
جنگل راش یا مرسی سی در جوار روستا سنگده جای خوش کرده و دلربایی را از دوردست ترین چشم انداز آغاز می کند. آنچه که به این جنگل اهمیتی دوچندان می‌بخشد، حضور درختان زیبای راش است که گونه‌ای کمیاب در مناطق کم ارتفاع شمال کشور به شمار می رود و ارزش طبیعی بسیاری دارد.
چیزی که در جنگل راش نصیب@تان می شود، قدم زدن در مسیری رویایی و لذت بردن از چشم اندازهای زیبای ان است. قدم‌هایی که شاید هر کدام خاطراتی به بلندای یک عمر برایتان رقم بزنند.
مسیر کوهستانی و جنگلی رسیدن به روستای سنگده (درست مانند خود این روستا) زیبا، غنی، باطراوت و بسیار فرح‌بخش است. از روستا تا ابتدای مسیر پیاده‌روی در جنگل راش، جاده خاکی است که می‌توان برای پیمودن آن از ماشین‌های محلی استفاده کرد.
در مسیر پیاده‌روی، درختان بلند قامت راش را می‌بینید که با آرایشی خاص در کنار یکدیگر صف کشیده‌اند، زمین پر است از برگ‌های سرخ و زرد و منظره‌ای هزار و یک رنگ پیش چشمانتان تصویر می‌کند که از فرط زیبایی قابل توصیف نیست.
در نزدیکی جنگل راش، با درختانی که ارتفاع آنها به 40 متر هم می‌رسد، جاذبه‌های طبیعت‌گردی دیگری نیز وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده و سایت ستاره‌نگری آلاشت اشاره کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما از این جاذبه‌ها نیز بازدید کنید.
اگر خستگی را به جان بخرید و هر چه بیشتر در جنگل پیش بروید عیش‌تان با دیدن آبشار زیبای این جنگل که نامش "اوبن" است، کامل می شود. شاهکار خلقت را در سنگده و جنگل زیبایش به نظاره بنشیند، برگ هایی هزار رنگ که همه جا را پوشانده اند و تصویری به یادماندنی را به شما هدیه می دهند.در جنگل‌های راش سوادکوه مقصدی وجود ندارد و به هر طرف بنگرید آنقدر از شما دلبرایی می کند که گویی همه جا مقصدتان است.
البته باید یک تذکر هم بدهیم و آن این است که حتما در جنگل راش سوادکوه به صورت گروهی و با استفاده از یک راهنما حرکت کنید و در زمان مه گرفتگی از گروه خود جدا نشوید زیرا به راحتی راه را در میان پوشش انبوه گیاهی گم خواهی کرد.
دیدنی‌ها و تفریحات جنگل راش
جنگل راش امکانات تفریحی چندانی ندارد و همین به بکر ماندن آن کمک می کند. هارمونی رنگ‌ها ، بوی خاص طبیعت، نسیم ملایم و خنک ، صدای آب و موسیقی پرندگان همه و همه شما را از هر امکانات به اصطلاح تفریحی و گردشگری بی‌نیاز می‌کند.
مهم‌ترین چیزی که در سفر به این جنگل نصیب‌تان می شود، حال و هوای خوش و استفاده از آغوش طبیعت برای کسب آرامش است. آرامشی که ممکن است با هر امکانات تفریحی دیگر بشکند و یا از بین برود.اما بدون امکانات تفریحی هم می توان در این جنگل خوش گذراند و از دیدنی های آن لذت برد. با انجام دادن فعالیت ها و تماشای جاذبه های زیر لحظاتی فراموش نشدنی را در جنگل راش برای خود خلق کنید.
اما جنگل نوردی و پرسه در میان درختان تنومند و بلند قامت راش یکی از فرح بخش ترین تفریحات است. همین که قدم به جنگل راش می گذارید درختان سر به فلک کشیده احاطه تان می کنند و شما مسحور زیبایی آنها می شوید.
خیلی عجله نکنید، در قدم به قدم این جنگل زیبایی هایی وجود دارند که ممکن است آنها را از قلم بیندازید. قدم زدن در میان این جنگل مانند گذر از مسیری رویایی است که برای لحظاتی، آرامش را برای شما به ارمغان می آورد، البته برخی هم با اتومبیل بخش هایی از این جنگل را طی می کنند و به نوعی دیگر از زیبایی ها لذت می برند.
صدای رود را دنبال کنید
همان طور که در جنگل راش قدم می زنید، به صدای طبیعت گوش جان بسپارید تا در میان جنگل صدای گذر آب شما را همراهی کند. این نوای زیبا خستگی را برای شما بی معنا می سازد. این رودخانه با عبور از میان جنگل راش طراوت فضا را چندین برابر کرده و موجب تماشایی تر شدن آن شده است.همچنان صدای رودخانه را دنبال کنید تا به شیرین رود برسید که یکی از سرچشمه های رودخانه تلار و از گوارا ترین رودخانه‌های مازندران است.
اگر همت کنید و چند ساعت پیاده روی را به جان بخرید، با پیشروی در جنگل صدای ریزش آب به گوش می رسد که حکایت از نزدیک شدن به آبشار دارد.آبشار زیبای "اوبن" که به فارسی به معنی زیر آب است که در دل جنگل راش خودنمایی می کند و بر زیبایی طبیعت اطراف تان می افزاید.
این آبشار از چشمه های طبیعی بالا دست خود و از قله های نروا و نرو سرچشمه می گیرد و پس از سرازیر شدن در میان جنگل به رود تجن می ریزد.ارتفاع آبشار از سطح آبهای آزاد در حدود 1800 متر است و محیط آن به واسطه سایه جنگلی و ارتفاع زیاد سرد و خنک است.
آنچه می بینید به تصویر بکشید
اگر دوست دارید که خاطراتی خوش را برای خود و همسفران تان خلق کنید، پیک نیک و خوشگذرانی در جنگل راش را فراموش نکنید.در گوشه و کنار جنگل می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و از این مناظر بهشت گونه لذت ببرید. فقط یادتان باشد که به طبیعت و زیبایی هایش آسیب نزنید و زباله های ریخته شده را در جنگل رها نکنید.
به هر طرف که نگاه کنید سوژه ای برای ثبت با دوربین عکاسی پیدا می کنید. از درختان سر به فلک کشیده گرفته تا رقص آب در میان جنگل و ریزش آب از آبشار، همه و همه می توانند تبدیل به تصاویری ماندگار در آلبوم عکس های شما شوند.سعی کنید اگر در جنگل آتش روشن کردید از خاموش شدن آن مطمئن شوید. همچنین از یادگاری نوشتن بر روی درختان چند میلیون ساله آن خودداری کنید زیرا خود درختان یادگار طبیعت هستند.
9919/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است