پیام مازند

آخرين مطالب

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران:

عامل اصلی اختلاف قیمت برنج از مزرعه تا بازار چیست؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران گفت: قیمت تمام عوامل هزینه ساز در تولید برنج تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده اما در زمان عرضه محصول توسط کشاورز شاهد کاهش چشمگیر قیمت در بازار هستیم.
بابک مومنی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد قیمت برنج تا حدود 25 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده بود و سیاستی مبنی بر واردات برنج وجود نداشت، اظهار کرد: در زمانی که کشاورزان معمولا دستشان خالی از کالا است، عمده بازار در تصرف دلالان برنج قرار دارد اما در زمان برداشت محصول شاهد کاهش چشمگیر قیمت برنج در بازار و بحث واردات برنج می شویم.
وی با اشاره به اینکه واردات برنج یک معضل جدی در حوزه معلق و معطل مانده بازرگانی محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: بدلیل جابجا شدن مرجع تصمیم ساز بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت ما دچار مشکلات اساسی در سیاست‌گذاری‌های کلان و حتی نفوذ بعضی دلالان و کارتل‌های اقتصادی در این خلا ایجاد شده در سیاست های حاکمیتی هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال گذشته حداکثر رقم هزینه کاشت برنج بین 120 الی 130 هزار تومان بوده اما امسال به 230 الی250 هزار تومان هم در مقاطعی رسیده است که در این بین رشد شدید قیمت نهاده های ضروری مثل کود، سم و بذر هم که جای خودش دارد، در چنین شرایطی با افزایش 2 الی 3 برابری هزینه ها اگر قرار باشد دنبال تثبیت قیمت باشیم بیش از پیش به اقتصادی شدن تولید لطمه می زنیم.
مومنی با بیان اینکه کشاورزان با کاهش شدید سود حاصل در فعالیت های مولد در برابر دلالی و سوداگری مواجه هستند، گفت: کسب و کار مولد در بازار مازندران با تهدید جدی رشد چشمگیر قیمت زمین و در نتیجه بحث‌های سوداگری، ویلاسازی یا هجوم جمعیت از سایر نقاط کشور به سمت مازندران و متاسفانه عدم برخورد های کافی با زمین‌خواران و دلالان در این عرصه مواجه است.
وی با اشاره به اینکه تقریبا بخش قابل توجهی از اراضی شالیزاری غرب مازندران را از دست داده ایم، افزود: در محدوده نور، محمودآباد و سرخرود فروش زمین ها ادامه پیدا کند، همین تعداد کشاورزانی که بر اساس باورهای اعتقادی خودشان در این عرصه فعالیت کنند به ناچار از فشارهای ناشی از غیر اقتصادی بودن تولید، ممکن است که کار را ترک کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران در ادامه بیان کرد: اگر کشاورزی یک فعالیت اقتصادی تلقی نشود و مردم احساس کنند که کشت و کار درآمد زا نیست، کمتر به این سمت حرکت خواهند کرد و در نسل‌های آینده برای کشاورزی رغبتی باقی نمی ماند و این محور اصلی اقتصادی در مازندران دیگر فعال نخواهد بود.
مومنی با بیان اینکه در حال حاضر با مسئله نرخ بالای مهاجرت و خالی شدن روستاها مواجه هستیم، ادامه داد: در نتیجه سیاست های غلط که با تامین منافع انحصاری عده ای خاص از واردکنندگان برنج همراه است متاسفانه منجر به غیر اقتصادی شدن کشت وکار و کاهش بهره وری در یکی از بدترین و سخت‌ترین زراعت ها شده و برای حیات کشت برنج لازم است که کشاورز نسبت به ادامه کشتکار در این عرصه‌ها دلگرم شود.
وی تاکید کرد: هیچ توجیهی برای واردات این محصول در هنگامی که کشاورزان محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند، وجود ندارد و به نظر می‌رسد اگر نیاز وارداتی هم هست باید در ایامی نظیر شب عید و یا ایام قبل از برداشت محصول که بازار در کنترل دلالان است، انجام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران تصریح کرد: مطالبه‌گری حل این مساله اساسی از وزارت جهاد کشاورزی یک آدرس دهی اشتباه است، هرچند رفتار کم رمق و بعضا صرف ارائه نقطه نظر کارشناسی مسئولان ملی و استانی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص از طرف قشر کشاورز قابل پذیرش نیست اما واقعیت این است که در مورد قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و واردات بی رویه در فصل برداشت محصول آنچه مورد انتقاد است، ارتباط عملیاتی با وزارت کشاورزی ندارد.
مومنی ادامه داد: انتزاع وظایف بازرگانی مربوط به محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهاد کشاورزی واگذار و در پایان دولت دهم در مجلس به تصویب رسید اما عملا امروز محقق نشده اس.
وی با بیان اینکه متاسفانه دولت ها در هیچ مقطعی نسبت به این مسئله جدی نبودند، خاطرنشان کرد: جابجایی کامل ساختارها یعنی زیرساخت‌های لازم برای تحقق مدیریت کامل بازرگانی محصولات کشاورزی در خود جهاد کشاورزی هرگز محقق نشد و اخیرا هم آخرین میخ بر تابوت این تصمیم حیاتی کوبیده شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران با اشاره به اینکه در این زمینه سخنگوی دولت، واگذاری مجدد وظایف مربوط به بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت صمت بود را اعلام کردند، گفت: چرا تامین نهاده‌های تولید و مسائل مربوط به کشت و کار باید در وزارت جهاد کشاورزی مورد پایش و حمایت قرار بگیرد اما قیمت گذاری و سیاستگذاری واردات و صادرات محصول در وزارتخانه دیگری انجام شود، مطمئناً این ناهماهنگی در مدیریت بازرگانی و تنظیم بازار در قطب تولید محصولات زراعی مانند برنج‌چالش برانگیز است.
مومنی با بیان اینکه مطمئنا نمایندگانی که داعیه دار وکالت مردم و زبان ناطق کشاورزان مازندران هستند به جای مصاحبه صرف در رسانه‌ها و تذکر دادن در صحن مجلس باید وارد فاز عملیاتی شوند، یادآور شد: نمایندگان استان های گیلان و مازندران با آوردن وزیر صمت به صحن مجلس تکلیف این ماجرا را یک بار هم شده برای همیشه روشن کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند