پیام مازند

آخرين مطالب

قابليت‌هاي بخش زيراب سوادکوه در التهاب تغييرات مديريتي مقالات

  بزرگنمايي:

بخش زيراب سوادکوه که از دو دهستان کسليان و سرخ‌کلا از يک‌سال تشکيل شده است شاهد انتخاب نخستين بخشدار خود در 26 فروردين سال گذشته بوده است.

قابليت‌هاي گردشگري مذهبي سوادکوه

بخش زيراب داراي قابليت‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي گردشگري مذهبي، تاريخي و طبيعي است که وجود امامزاده عبدالحق (ع) و امامزاده ابوطالب (ع) از نوادگان امام هفتم شيعيان و برج تاريخي لاجيم که مربوط به قرن پنجم هجري است و پارک نمونه گردشگري جوارم و جنگل‌هاي زيباي جمشيدآباد و پلنگ دره بخشي از توانمندي‌هاي اين بخش جديد است.

با نگاهي بر فعاليت‌هاي يک‌ساله در بخش زيراب سوادکوه به شاخص‌هايي مي‌رسيم که بر پايه‌گذاري مناسب توسعه و پيشرفت دلالت دارد، هر چند براي رسيدن به هدف نهايي برخي از آن فعاليت‌ها بايد همراهي و همکاري بيشتر مسئولان انتخابي و انتصابي را مورد برنامه‌ريزي قرار داد.

برگزاري نخستين انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا در بخش زيراب بيانگر ايجاد شالوده مستقل انتخاباتي در آن است و با توجه به برگزاري انتخابات مختلف در نظام مردم‌سالاري ديني از برگزاري موفق اين انتخابات مي‌توان به پايه‌گذاري مناسب در زير ساخت‌هاي اين رويداد سياسي و اجتماعي اشاره کرد.

برنامه‌ريزي گردشگري از مهم‌ترين منابع دستيابي به توسعه پايدار و عميق است که برگزاري تور گردشگري در روستاهاي بخش زيراب در نوروز امسال که با حضور حدود 100 نفر از استان‌هاي ديگر انجام شده است و يا برنامه‌ريزي و مديريت منازل خالي روستايي و پخت غذاهاي ارگانيک و توزيع در بين مسافران و استفاده براي گردشگران از طرح‌هايي است که از آن مي‌توان به عنوان مقدمه‌اي علمي و عملي براي توسعه نام برد که اجرايي کردن چنين طرح‌هايي نويد استفاده از ظرفيت عظيم ولي خفته گردشگري را به ذهن‌ها متبادر مي‌کند.

گردشگري روستايي بخش زيراب سوادکوه

گردشگري روستايي از زمينه‌هاي مناسب توسعه همه جانبه در شهرستان سوادکوه است که وجود روستاهاي قديمي با زيبايي‌هاي گسترده مي‌تواند مقدمه توسعه همه جانبه را شامل شود و از منابع اصلي درآمد در روستاهاي سوادکوه محسوب شود که در سرشماري عمومي نفوس و مسکن شاهد مهاجرت ملموس معکوس به روستاهاي بخش زيراب بوده‌ايم و مهاجرت به يک مکان با افزايش امکانات رفاهي و خدماتي و ايجاد آرامش روحي و رواني به دست مي‌آيد.

گازرساني و زمينه‌هاي تثبيت جمعيت

گازرساني به روستاها از مهم‌ترين عوامل تثبيت و يا مهاجرت معکوس جمعيت روستايي است که اجراي آن در پنج روستاي کار سالار، جمشيدآباد، سرخ‌کلا تپه، معدن و کنيج‌کلا بخش زيراب را مي‌توان از زمينه‌هاي توسعه همه جانبه توصيف کرد که برنامه‌ريزي براي گازرساني به روستاهاي دهستان کسليان با توجه به ساخت و سازهاي قابل توجه در آن مي‌تواند به عنوان عامل قابل توجهي در توسعه روستايي باشد.

چشم‌انداز توسعه بخش زيراب

تهيه چشم‌انداز توسعه بخش زيراب و طرح آمايش سرزميني با جمع‌آوري اطلاعات همه جانبه روستا از اقدامات قابل الگوبرداري بخشدار زيراب بوده است که اجراي چنين اقدام پايه‌اي در شهرستان سوادکوه اندک است ولي دستاوردهاي آن عميق و گسترده است.

بهسازي و مرمت جاده‌هاي دسترسي در روستاهايي که از مرکز شهرستان دور هستند و سال‌ها با مشکلات تردد در آن مواجه بوده‌اند و اتمام يا افتتاح مجتمع‌هاي آبرساني و برنامه‌ريزي براي اصلاح الگوي کشت در زمين‌هاي شيبدار به منظور استفاده بهينه از زمين‌هاي مستعد ولي بدون استفاده برخي از روستاهاي بخش زيراب سوادکوه نيز از برنامه‌هاي برجسته استقرار يک ساله بخشدار در زيراب سوادکوه است.

تاکيد بر جلوگيري از ساخت‌وساز در خارج از بافت روستايي از تاکيدات عملي بخشداري زيراب بوده است که اجراي برنامه‌هاي مناسب فرهنگي و ديني در کنار حضور غيربوميان در روستاها نيز مي‌تواند از اقدامات تکميلي در ساخت و سازهاي جديد روستايي باشد.

استفاده از ظرفيت‌هاي مختلف به منظور دستيابي به اهداف مديريتي و توسعه از راهکارهاي مهم در توسعه جهشي براي شهرستان سوادکوه است که صفت نامناسب محروم‌ترين شهرستان استان مازندران را با خود به همراه دارد.

برگزاري جلسات محوري با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مسئولان ارشد استاني و شهرستاني براي بررسي ميداني و همه جانبه روستاها از اقدامات مناسب و تاثيرگذاري است که برکات آن با همکاري مسئولان محلي و شهرستاني و استاني و پيگيري بخشدار و فرماندار به دست مي‌آيد و برگزاري چند جلسه محوري در روستاهاي بخش زيراب مي‌تواند مقدمه‌اي براي رفع مشکلات ساختاري و استفاده از ظرفيت‌هاي آن باشد.

مديران توانمند غيرسازماني در راه الحاق به وزارت کشور

هر چند مسئولان ارشد وزارت کشور حضور تنها 160 فرماندار از بين 430 فرماندار کشور از بدنه اين وزارتخانه را اجحاف به کارکنان آن وزارتخانه توصيف کردند و از طرف ديگر تاکيد معاون توسعه مديريت و منابع انساني وزير کشور بر انتقال دائم نه به صورت ماموريت افراد با تجربه و کارداني که به صورت مامور به وزارت کشور ملحق شدند را از راهکارهاي استفاده از مديران توانمندي دانست که استفاده از آنان در مسير توسعه و پيشرفت قرار دارد.

در بند سه و چهار ابلاغيه وزير کشور براي به‌کارگيري مديران وزارت کشور بر اولويت نيروهاي اين وزارتخانه و يا استفاده از افرادي با تجربه و مهارت ويژه و ارسال گزارش توجيهي و مدارک تحصيلي فرد مورد نظر و خلاصه پرونده وي تاکيد شده است.

با نگاهي بر فعاليت‌هاي انجام شده در بخشداري زيراب و با تاکيد بر شايسته سالاري و دانش محور بودن مديران و با توجه به دارا بودن مدرک کارشناس ارشد بخشدار زيراب به نظر مي‌رسد شرايط قانوني و عرفي لازم براي تداوم استفاده از اين مدير و يا مديران متعهد و مبتکر با چنين ويژگي‌هايي وجود داشته باشد و تفکر اميد و تدبير مستلزم استفاده از افراد شايسته بر مدار قانون است و انتظار مي‌رود تاکيد صرف بر وزارت کشوري بودن بدون توجه به قابليت‌ها در تغيير و تحولات مديريتي به وجود نيايد هر چند در اين زمينه تلاش‌هايي در حال انجام است.

به نظر مي‌رسد همراهي مردم و مسئولان انتخابي و انتصابي با بخشداران راهکار مهمي در رفع مشکلات و استفاده از قابليت‌هاي توسعه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/941/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند

دستگیری متخلفان شکار و صید در 4 شهر مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/ شهادت هفت فلسطینی

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

انتصاب مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی مازندران

دموکراسی دیپ‌ فیک‌ در هند/ چگونه هوش مصنوعی شکل انتخابات 2024 را تغییر داد؟ (فیلم)

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد