پیام مازند

آخرين مطالب

فعاليت‌هاي معدني ملارد بلاي جان دماوند مقالات

  بزرگنمايي:

فعاليت‌هاي معدني در حاشيه کوه دماوند در بخش لاريجان شهرستان آمل همواره با حرف و حديث‌هايي همراه بوده است.

کوه دماوند به عنوان مرتفع‌ترين قله ايران با دامنه‌هاي زيبا به عنوان نخستين اثر طبيعي کشور در مازندران به ثبت رسيده است و اخيراً معدن ملارد در دماوند اين روزها در مازندران خبرساز شده است.

در کنار اين‌که اين قله براي ثبت جهاني شدن بايد داراي شرايط زيست محيطي مناسبي باشد، فعاليت‌هاي معدني در پاي اين کوه به زيبايي دامنه و دشت اين منطقه صدمات جبران ناپذيري وارد کرده است.

معدن ملارد در روستاي ملارد در بخش لاريجان شهرستان آمل واقع شده است و از جمله پر دردسرترين معادن اين منطقه به شمار مي‌رود که داد بسياري از فعالان محيط زيست را نيز در آورده است.

معدن پوکه ملارد در ارتفاع 2 هزار و 750 متري ضلع شرقي قله دماوند با شيب بالاي 70 درصد و با غناي زيستي متنوع شامل گونه‌هاي گياهي و جانوري سال‌ها است مورد بهره‌برداري غيراصولي قرار گرفته است.

فعاليت اين معدن خارج از محدوده تعيين شده اما با اين وجود شرايط زندگي را براي اکوسيستم منطقه و اهالي دچار مشکل کرده و اين امر بارها در محاکم قضايي مورد بررسي قرار گرفته است حتي توسط محيط زيست پلمپ شده اما بازهم با اصرار صاحب معدن بازگشايي شده است.

با وجود اعلام ممنوعيت براي فعاليت اين معدن، ولي متوليان معدن بدون توجه به مشکلات زيست محيطي فعاليت مجددي را از 20 فروردين‌ماه در اين زمينه آغاز کرده‌اند.

مديرکل محيط زيست مازندران همچنان اصرار به متخلف بودن اين واحد دارد و درباره شروع به کار اين معدن و فعاليت اين واحد معدني اظهار کرد: براساس ضوابط و معيارهاي محيط زيست مجوز براي فعاليت معدن ملارد در سال‌هاي نه چندان دور ارائه شد.

ناصر مهردادي ادامه داد: مجوز بهره‌برداري از معدن ملارد يک ساله بود و پس از اتمام يک سال از فعاليت اين معدن تصميمي بر تمديد فعاليت اين معدن وجود نداشت.

وي در ادامه به ديگر تخلفات زيست محيطي انجام شده توسط مالکان معدن نيز اشاره کرد و گفت: از زمان شروع فعاليت معدن مجوزي براي ايجاد دستگاه سنگ‌شکن براي بهره‌بردار صادر نشده بود.

مديرکل محيط زيست مازندران خاطرنشان کرد: به دليل تخلفات زيست محيطي که مجري طرح در معدن ملارد داشت اين موضوع را با محافل مختلف قضايي مطرح کرده بوديم.

وي عنوان کرد: تلاش‌هاي همکاران حقوقي ما منجر به دريافت حکمي براي بسته شدن معدن به ويژه بخش سنگ‌شکن شد.

مهردادي اظهار کرد: قاضي دادگستري، 23 مهرماه 92 حکم متوقف شدن فعاليت معدن را صادر کرد و اين معدن متوقف شد.

اين مسئول ادامه داد: بهره‌برداري معدن با پيگيري‌هاي متعدد تلاش بر فعاليت مجدد معدن داشت و در بسياري از محافل تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي بازگشايي معدن در دستور کار قرار داد و حتي بسياري از اهالي منطقه که مخالف فعاليت معدن بودند را متقاعد به بازگشايي مجدد معدن کرد.

مديرکل محيط زيست مازندران عنوان کرد: در جلسه‌اي که با بهره‌بردار اين معدن داشتيم، مشکلات زيست محيطي را مطرح کرديم.

وي تصريح کرد: بهره‌بردار طرح با تهيه رضايت‌نامه کتبي از مردم و اعضاي شورا، محاکم قضايي را متقاعد کرد که فعاليت معدن مشکلي براي مردم منطقه ايجاد مي‌کند و اين در حالي است که با فعاليت اين معدن مشکلات زيست محيطي زيادي متوجه منطقه مي‌شود.

مهردادي خاطرنشان کرد: اين معدن بدون مجوز محيط زيست بازگشايي شد.

وي درباره روند پيگيري محيط زيست براي اعلام تخلفات گفت: محيط زيست براي جلوگيري از فعاليت واحد توليدي متخلف مستنداتي را تهيه و در اختيار محاکم قضايي قرار مي‌دهد و مسئولان قضايي براساس مستندات اين سازمان اقدام به صدور حکم مي‌کنند.

محمدرضا طاهري مديرعامل انجمن دوست‌داران دماوند کوه که گروهشان بارها نامه‌هايي به رئيس سازمان محيط زيست و مسئولان مربوطه نوشته‌اند نيز تاکيد مي‌کند که اين معدن 20 فروردين‌ماه امسال با راي دادگاه لاريجان دوباره آغاز به کار کرده است.

وي عنوان کرد: صاحب معدن شکايتي را به ديوان عدالت اداري داشته که دستور توقف حکم را دريافت کرده است و در کميسيون 99 استانداري مازندران راي به جمع‌آوري تاسيسات معدني در اين منطقه گرفته شد اما رئيس دادگاه بخش لاريجان که در گذشته همکاري خوبي براي تعطيلي اين معدن داشت از اين آرا تلقي ديگري داشته و حکم به بازگشايي معدن داده است.

طاهري يادآور شد: فعاليت معدني در ارتفاع بيش از 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 400 متر در اين منطقه ممنوع است و بارها شبکه‌هاي سراسري در اين باره گزارش تهيه کرده‌اند و در آن برنامه صاحب معدن خود ادعا مي‌کند که در ارتفاع 2 هزار و 300 متري قرار دارد که اين امر خود تخريب محيط زيست را به دنبال دارد.

مديرعامل انجمن دوست‌داران دماوند کوه نيز معتقد است که دستگاه سنگ‌شکن اين معدن مجوز محيط زيست ندارد و آلودگي زيست محيطي حاصل از ريزگرده‌هاي توليد شده توسط سنگ‌شکن براي اهالي، گياهان و حيوانات منطقه مضر است.

 نکته مهم در اين امر تسامحي است که مسئولان امر در دستگاه قضايي و زيست محيطي به کار مي‌برند، محيط زيست به دليل نداشتن مجوز دستگاه سنگ‌شکن آن را پلمپ مي‌کند اما دستگاه اداري ديگر روز ديگر دستور بازگشايي آن را صادر مي‌کند.

نکته اين است که اگر اين معدن داراي مجوز دستگاه‌هاي مربوطه نيست و يا در خارج از محدوده اعلام شده فعاليت مي‌کند چرا به يک باره تکليف ان مشخص نمي‌شود تا جلوي دست‌اندازي به زيباترين مناطق استان مازندران گرفته شود يا چرا نهادهايي مانند بخشداري که دستگاه دولتي مستقر در منطقه است زمينه سالم‌سازي فعاليت‌هاي معدني در اين منطقه را ايجاد نمي‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!