پیام مازند

آخرين مطالب

سرمایه اجتماعی در مدیریت فرهنگ و هنر مازندران گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - همراهی و انعطاف بخش دولتی در همراهی با هنرمندان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی طی سال‌های اخیر سبب افزایش انگیزه در اهالی فرهنگ و هنر و رشد چشمگیر فعالیت‌های فرهنگی هنری در مازندران شده است.
 فرهنگ و هنر معمولا در حوزه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به همین میزان نیز کمتر از اعتبارات و بودجه‌های دولتی برخوردار می‌شود، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر، بودجه و اعتبار مالی تنها راه برای بهبود وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جامعه نیست بلکه با انجام برخی اقدامات مدیریتی و تشریک مساعی مسئولان با هنرمندان، می‌توان جریان‌های فرهنگی گوناگونی را ایجاد کرد و با اعتباراتی اندک هم اقداماتی اثرگذار را انجام داد.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بر اساس سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری و همچنین گسترش زیرساخت‌های فرهنگی در این استان تلاش کرد تا با به کار گرفتن توان و ظرفیت اهالی فرهنگ و هنر و تسهیل برخی فرآیندهای اداری، جریان‌های فرهنگی گسترده‌تری را در این استان ایجاد کند که رشد فعالیت‌های فرهنگی و گسترش زیرساخت‌ها نیز بیانگر موفق بودن این سیاست در سال‌های اخیر بود.
توجه به فرهنگ بومی
این نگرش در دوره دولت دوازدهم نیز ادامه یافت و اکنون بر اساس سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های گوناگون با تقویت نگاه به فرهنگ بومی در حال ادامه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران وجه به فرهنگ بومی را یکی از اولویت‌های این مجموعه در دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به فرهنگ بومی در همه رسته‌ها و حوزه‌های فرهنگی و هنری را به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار داده و ما نیز در مازندران به این سیاست نگاه ویژه‌ای داریم.
«عباس زارع» با بیان این که ترویج فرهنگ بومی محلی مازندران در همه رسته‌های فرهنگی و هنری اعم از شعر و ادبیات، موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی در کنار حفظ و تقویت زبان بومی از اهمیت زیادی برای این اداره کل برخوردار است، اظهار داشت: از چند هفته پیش کارگروه ترویج فرهنگ بومی را در اداره کل تشکیل دادیم که نخستین خروجی آن برنامه‌ریزی گسترده برای برپایی جشن سال نو تبری در مازندران بود.
وی افزود: زیرشاخه‌های این کارگروه متعدد است و انواع و اقسام فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در بر می‌گیرد. شعر، ادبیات، زبان، بازی‌های بومی محلی، حمایت از کتاب‌هایی که در این حوزه تألیف می‌شود، نمایش، برپایی جشنواره‌های فرهنگی بومی در شهرها و روستاها و تمام فعالیت‌های وزارت فرهنگ ارشاد را در قالب ترویج فرهنگ بومی می‌توان دید.
بهره‌گیری از فضای مجازی
این مسئول از دیگر مسائل مورد توجه دستگاه متولی فرهنگ و هنر در مازندران را برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی به عنوان یک فرصت مهم در فرهنگسازی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این که مسئولیت شورای اطلاع‌رسانی استان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده، تشکیل کارگروه تولید محتوای فضای مجازی نیز ابلاغ شد که در حال انجام اقداماتی برای به نتیجه رسیدن آن هستیم. این موضوع قطعا تحولی بزرگ در عرصه فرهنگسازی جامعه ایجاد خواهد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در مورد بهره‌گیری از فضای مجازی برای فرهنگسازی گفت: این دیدگاه رهبر انقلاب که حضور در فضای مجازی باید یک حضور جریان‌ساز باشد را سرلوحه کار قرار داده‌ایم تا اقدامات نرم‌افزاری بهتری در جامعه انجام دهیم.
زارع خاطرنشان کرد: در این زمینه ادارات و سمن‌ها و نهادها نیز باید وارد عرصه شوند و با مسیرهایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد و تعریف می‌کند، نسبت به تولید محتوا و فرهنگسازی در جامعه گام بردارند.
برون‌سپاری فعالیت‌ها
این مسئول با بیان این که از دیگر دستاوردهای دولت دوازدهم در ادامه تسهیلگری برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مازندران، برون‌سپاری فعالیت‌های اجرایی در بخش‌های مختلف بود، گفت: یکی از اقداماتی که از دوره دولت یازدهم در مازندران آغاز شد و کماکان نیز ادامه دارد برون‌سپاری برپایی رویدادهای مهم فرهنگی و هنری مانند جشنواره‌ها به اهالی همان حوزه و استفاده از توان متخصصان بخش‌های مختلف است.
وی افزود: برای مثال تا کنون چند دوره از جشنواره تئاتر استان به دبیری یک هنرمند و با مدیریت انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد. این روند را در حوزه‌های دیگر مانند جشنواره مطبوعات استان هم شاهد بودیم. از این منظر مازندران یکی از استان‌های پیشرو در برون‌سپاری و تفویض اختیارات اجرایی برای رویدادهای فرهنگی استان محسوب می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیای جشنواره بین‌المللی فیلم وارش و برگزاری آن پس از 4 سال وقفه در سال جاری اشاره کرد و افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم وارش یکی از برندهای فرهنگی مازندران و شمال کشور است که متأسفانه به دلیل مسائل مالی در 4 سال اخیر برگزار نشد و در حال فراموشی بود، اما با استفاده از توان هنرمندان استان و تفویض اختیارات به دبیر جشنواره که از هنرمندان مطرح استان است، امسال شاهد برپایی جشنواره‌ای در تراز بین‌المللی و با کیفیت بودیم که مورد توجه فیلمسازان داخلی و خارجی قرار گرفت و بازتابی بین‌المللی هم داشت.
زارع تصریح کرد: اعتقاد ما این است که خود هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر بهترین گزینه‌ها برای مدیریت رویدادهای فرهنگی هستند و بخش دولتی باید به عنوان تسهیلگر و همراه در کنار آنان حضور داشته باشد. نتیجه این اقدام را در جشنواره وارش دیدیم که با برنامه‌ریزی درست و اعتبار دولتی کمتر نسبت به دوره‌های قبل، جشنواره‌ای با کیفیت‌تر برگزار شد. ضمن این که نوسازی و بهسازی مجتمع فرهنگی سینمایی بابل هم از دستاوردهای مهم همین جشنواره بود.
افزایش زیرساخت‌ها
این مسئول درباره دستاوردهای زیرساختی و عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر استان گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و اعتباری قطعا آن چه که اکنون باید در زمینه فضاهای فرهنگی و هنری در استان وجود داشته باشد را در اختیار نداریم، اما در چند سال اخیر شاهد رشد تعداد و مساحت فضاهای تخصصی فرهنگی و هنری در استان بودیم. تعداد سالن‌های بلک‌باکس نمایش در مازندران در این سال‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: پارسال در طبقه سوم مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران، طی مدتی کوتاه یکی از بزرگترین و مجهزترین سالن‌های بلک‌باکس کشور به بهره‌برداری رسید. این سیاست در سایر شهرستان‌ها نیز با استفاده از فضاهای قابل استفاده در مجتمع‌های فرهنگی اجرا شد و اکنون در مازندران 7 سالن بلک‌باکس دولتی وجود دارد که زیرساخت اجرا و تمرین برای گروه‌های نمایشی را افزایش داده است.
زارع به وجود چندین پلاتوی خصوصی نمایش در شهرستان‌های مختلف استان اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از توان سرمایه‌گذاران فرهنگی و هنرمندانی که امکان ایجاد فضاهای فرهنگی دارند نیز طی دوره حضور دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفته است. امروز در بابل به جز تماشاخانه‌های دولتی، 4 تماشاخانه خصوصی هم وجود دارد. در برخی شهرهای دیگر نیز از جمله رامسر، قائمشهر، آمل و رامسر این فضاها با سرمایه‌گذاری خود هنرمندان ایجاد شد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسیر از هر گونه حمایت اداری دریغ نمی‌کند.
وی با اشاره به افزایش تعداد گالری‌ها در مازندران طی 2 سال اخیر تصریح کرد: افزایش تعداد گالری‌های خصوصی یکی دیگر از دستاوردهای سیاست تسهیل صدور مجوز برای ایجاد فضاهای فرهنگی توسط هنرمندان و مشارکت دادن آن ها در ایجاد و برگزاری رویدادهای فرهنگی است. با بیشتر شدن تعداد این گالری‌ها شاهد افزایش رویدادهای فرهنگی در شاخه هنرهای تجسمی و همچنین بیشتر شدن تعداد نمایشگاه‌های مختلف در استان هستیم. خروجی این فعالیت‌ها نیز پویاتر شدن فضای فرهنگ و هنر در مازندران است.
این مسئول سینما را نیز یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های فرهنگی مورد نیاز جامعه برشمرد و گفت: با اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران تفاهمنامه‌ای را منعقد کردیم که بر اساس آن از سرمایه‌گذارانی که در مجموعه‌های گردشگری و تجاری و رفاهی خود سینما تأسیس کنند، با در نظر گرفتن معافیت‌های قابل توجه حمایت شود. این اقدام در آمل و رامسر انجام شده و اکنون سینماهای مجهزی در این شهرها با سرمایه بخش خصوصی ایجاد شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در زمینه افزایش فضاهای فرهنگی و سینماها در استان طی چند سال اخیر انجام شد، تجهیز برخی سالن‌های آمفی‌تئاتر به پرده سینما و سیستم صوتی بود که این سالن‌ها را به سینما دیجیتال تبدیل کرد. با همین اقدام علاقه‌مندان به سینما در شهرهایی مانند قائمشهر، نوشهر و زیراب اکنون امکان تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران را دارند.
پیشگام در نشاط اجتماعی
زارع با بیان این که مازندران یکی از استان‌های پیشتاز در برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی است، گفت: با توجه به این که ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه از دغدغه‌های نظام است، باید به سمت افزایش رویدادهای فرهنگی و نشاط ‌آور در جامعه حرکت کنیم. در این راستا برگزاری کنسرت‌ و جشنواره‌ها و جنگ‌ها از بهترین راهکارها هستند که نیاز جامعه هم محسوب می‌شوند.
وی افزود: کنسرت‌های مختلفی برای ذائقه‌های مختلف هنری در مازندران برگزار می‌شود که در محل برگزاری آن‌ها هم شاهد پراکندگی جغرافیایی مناسبی هستیم. همچنین برپایی جشن‌های مختلف فرهنگی و هنری با نگاه به فرهنگ بومی نیز مورد حمایت و توجه این اداره کل قراردارد که معمولا هم با مشارکت دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی برگزار می‌شود.
زارع تصریح کرد: استفاده از توان همگانی برای پویایی فرهنگ و هنر در مازندران اولویت این اداره کل است. چرا که مهم‌ترین مهره‌های فرهنگ خود اعضای جامعه هستند و هر چه مشارکت آن‌ها در فرهنگسازی و اجرای برنامه‌ها بیشتر باشد، سرعت رسیدن جامعه به نشاط اجتماعی بیشتر خواهد شد.
9927/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/94953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور