پیام مازند

آخرين مطالب

اعتمادسازی پلی برای ارتباط بیشتر والدین با سرویس‌های مدارس سياسي

اعتمادسازی پلی برای ارتباط بیشتر والدین با سرویس‌های مدارس
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - مسئولان آموزش و پرورش مازندران در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند که همچنان سایه بی‌اعتمادی والدین به سرویس جابجایی دانش‌اموزان و عدم استقبال از این طرح همچون دیگر دغدغه‌ها سنگینی می‌کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش جمعیت دانش‌آموزی در شهرها و دوری مدارس از منازل و نحوه رفت و آمد دانش‌آموزان به مراکز آموزشی، سالیانی است پای مبحثی به نام سرویس مدرسه را به آموزش و پرورش باز کرده است.
کاهش بار ترافیکی، امنیت و نظم در انتقال و جابجایی دانش آموزان و کاهش بار مسئولیتی والدین در انتقال کودکان به مدرسه با توجه به مشغله‌های کاری از جمله مواردی است که بویژه آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با تاکید بیشتری روی این مبحث تمرکز کند.
توجه به نرخ‌های مصوب اعلام شده برای سرویس مدارس، وعده نظارت‌های مستمر، کنترل کیفیت و سلامت خودروهای سرویس رسمی و استفاده از بهترین و مورد اعتمادترین رانندگان از جمله اقداماتی بود که اداره کل آموزش و پرورش مازندران برای استقبال دانش آموزان از این طرح مدنظر قرارداد اما به رغم تمام تلاش ها سال گذشته از مجموع چهار هزار و 400 مدرسه استان مازندران فقط یکهزار و 630 مدرسه از سرویس رسمی مدارس استفاده کردند که نشان می دهد در حدود 70درصد مدارس استان تمایلی برای استفاده از سرویس مدارس ندارند.
البته با نگاهی دقیق تر این آمار کمتر هم می شود، چون بر اساس آمارها از یکهزار و 630 مدرسه متقاضی استفاده از سرویس نیز کمتر از 20 درصد دانش آموزان از سرویس رسمی مدارس استفاده کردند و حدود نیمی از دانش آموزان با سرویس غیررسمی و یا با استفاده از خودرو شخصی والدین جابه‌جا شدند.
این درحالی است که مسئول سرویس مدارس آموزش و پرورش استان مازندران پیش از آغاز سال تحصیلی گذشته اعلام کرده بود در صورت تقاضا به میزان کافی خودرو در اختیار مدارس قرار خواهیم داد و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
تمرکز آموزش و پرورش بر استقرار سرویس رسمی در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها در شرایط پرترافیک امروز هنوز ترجیح می دهند فرزندان خود را با وسیله نقلیه خود و یا سرویس شخصی راهی مدرسه کنند و این عدم تمایل والدین به سرویس‌های رسمی مدارس نشان دهنده نوعی بی اعتمادی در میان والدین نسبت به سرویس مدارس تعبیه شده از سوی آموزش و پرورش است.
پیش از این فرضیه اصلی نداشتن تمکن مالی والدین مطرح بود که با بررسی خبرنگار ایرنا مشخص شد هزینه خانواده برای استفاده از سرویس های غیر رسمی مدارس و یا وسیله نقلیه شخصی چند برابر سرویس رسمی مدارس است که این فرضیه را رد می کند.
سرویس رسمی مدارس آنچه تبلیغ می‌شود نیستند
راهله نائیجی مادر یکی از دانش آموزان آملی به خبرنگار ایرنا گفت: قیمتی که مدارس مصوب می کنند با مبلغی که سرویس های رسمی از والدین می گیرند متفاوت است.
وی افزود: بر اساس نرخ رسمی مدارس جابه جایی فرزند من در یکسال گذشته 100 هزار تومان برای هر ماه بود که در مراجعه به سرویس رسمی از ما 160 هزار تومان درخواست کردند.
به گفته این مادر دانش آموز نرخ سرویس های به اصطلاح غیرمجاز با همان تعداد دانش آموزان 40 درصد کمتر از نرخ سرویس رسمی آموزش و پرورش بود که ما ترجیح دادیم از سرویس غیر رسمی استفاده کنیم.
صابر یوسفی پدر دیگر دانش آموز ساروی نیز گفت: نظارت بر سرویس رسمی مدارس فقط شعار است و عملا مدارس هیچ توجهی به شکایات والدین و دانش آموزان ندارند.
وی اظهار داشت: سرویس رسمی که مدرسه برای دختر من تعبیه کرد در کنار جابه‌جایی به اصطلاح استاندارد دانش آموزان مدرسه دخترم ، به صورت غیر مجاز دانش اموزان دیگر مدارس را نیز سوار می کرد که با چندین بار مراجعه به مسئولان مدرسه هیچ نتیجه‌ای نداشت و هر بار به بهانه‌ای از مسئولیت طفره رفتند.
یوسفی با بیان اینکه مسئولان مدرسه و شرکت‌های تاکسیرانی نظارت را میان یکدیگر پاسکاری می کنند ، افزود: از امسال ترجیح می دهم دخترم را در سرویس شخصی که خودم بر کارش نظارت داشته باشم ثبت نام کنم.
بی اعتمادی والدین دغدغه آموزش و پرورش
مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران به عنوان مسئول سرویس مدارس استان به خبرنگار ایرنا گفت: مسئله بی اعتمادی و دلسردی والدین به سرویس های مدارس رسمی دغدغه آموزش و پرورش نیز بوده و همانند سدی مانع از تحقق ساماندهی حمل و نقل ایمن دانش آموزان شده است.
علی‌اصغر قیصری با اشاره به اینکه نمی توان گفت بی اعتمادی والدین غیر منطقی و کاذب است ، افزود: یکی از برنامه‌های امسال وزارت آموزش و پرورش آسیب شناسی بی اعتمادی به سرویس مدارس رسمی است.
وی با بیان اینکه اکنون مورد به مورد و شهر به شهر در حال بررسی و آسیب شناسی مسئله بی اعتمادی والدین به سرویس مدارس هستیم ، گفت: عوامل متعددی در این زمینه دخیل است که عمق این بی اعتمادی را در طول زمان بیشتر کرد.
مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران انتظار و شکایات والدین را بجا دانست و گفت: هدف ما بهره مندی از انتقادات والدین برای بالا بردن کیفیت و ایمنی جابه‌جایی دانش اموزان است و نباید مدیران از این مسئله با سهل انگاری رد شوند.
قیصری عدم توجه مسئولان مدارس بر نظارت سرویس‌ها را از مهم‌ترین عوامل در بی اعتمادی به سرویس های رسمی دانست و افزود: این مسئله بر نظارت شخصی و روی آوردن والدین به سرویس شخصی بیشترین تاثیر را داشته است.
به گفته او قیمت گذاری های متناقض یا نرخ های متفاوت ، سوار کردن غیر استاندارد دانش‌آموزان ، عدم رعایت نکات هنجاری از دیگر عوامل بی اعتمادی والدین به سرویس‌های رسمی شده است .
شکاف دو طرفه در اعتماد
مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران همچنین به کرایه های غیر اصولی اشاره کرد و گفت: آنچه تخلف را در میان سرویس های مدارس بیشتر کرده است کرایه‌های غیر اصولی است که عملابه گفته رانندگان برای آنان صرفه ندارد.
قیصری البته این مسئله را نیز اظهار داشت که رانندگان آگاه از میزان نرخ مصوب وارد قرارداد شده و به چنین نرخی تعهد به پذیرش سرویس رسمی می شوند و نمی توان این مسئله را بهانه‌ای قانونی برای تخلف دانست.
با این حال قیصری تصویب کرایه های مناسب ، همراه با مسئولیت پذیری مدارس و همچنین نظارت جدی و قاطع در عملکرد سرویس مدارس را اولویت سازمان دانش آموزی دانست و گفت: ما در قبال والدین و دانش آموزان مسئول هستیم و باید به آنها پاسخگو باشیم.
وی همچنین تاکید کرد که همه شرکت های تاکسیرانی و مسئولان مدارس باید به نص صریح قانون سرویس‌های مدارس پایبند باشند و در این زمینه هیچ بهانه ای مورد قبول نیست.
جالب این است که در شرایطی بی اعتمادی والدین به سرویس رسمی مدارس همچنان بر قوت خود باقی است که آموزش و پرورش بارها اعلام کرد که مدارس و آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در قبال سرویس های شخصی و آزادبرهای دانش آموزان قبول نمی کنند .
با این حال بی اعتمادی والدین به سرویس‌های رسمی نه تنها مدیریت این بخش را با مشکل مواجه کرده است، بلکه ناهنجاری در ترافیک شهری، نامشخص بودن مسئولیت بروز حوادث برای دانش آموزان و همچنین تامین امنیت روانی و روحی دانش اموزان نیازمند تدبیری جدی است.
طرح راه اندازی سرویس مدارس شاید در وهله اول و ابتدای امر طرحی بسیار مورد قبول و مثبت ارزیابی و عرضه شد اما تجربه چندین سال نشان میدهد با توجه به حساسیت های والدین بویژه در مناطقی غیر از پایتخت این طرح باید با ساز و کارهای قابل قبول تری اجرا می شد. عدم استقبال والدین می تواند ناشی از برخی اخبار منفی در مورد مسائل پیش آمده در زمینه سرویس های مدارس در ابتدای اجرای این طرح باشد.
این مساله می تواند این نکته را هم به همگان گوشزد کند که هر طرحی حتی بسیار موثر و مفید در گام های نخستین اجرا نیاز به اعتمادسازی و شکل گیری ذهنیت مثبت دارد،‌ اما انچه مسلم است امروز طرح سرویس مدارس خیلی مورد اعتماد و وثوق والدین نیست و ظاهرا باید صبر کرد تا مسائل مسبب این عدم استقبال شناسایی شده تا به مرحله رفع برسد.
/1899/9919

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان