پیام مازند
مثبت انقلاب/ نگاهی به مزیت های بخش گردشگری استان مازندران؛
گردشگری پایدار، سکوی پرش برای شکوفایی اقتصاد مازندران
پنجشنبه 12 بهمن 1396 - 8:16:49 AM
ایسنا
مازندران آنلاین - گردشگری پایدار می تواند سکوی پرش برای شکوفایی اقتصاد مازندران باشد  طبیعت،تاریخ،فرهنگ و منابع مازندران جهت استفاده دائم در آینده برای گردشگری و توسعه استان باید حفظ شود. توسعه گردشگری، برنامه ریزی و مدیریت درست باعث می شود تا مشکلات فرهنگی،اجتماعی و زیست محیطی در مازندران ایجاد نشود.
به مرور زمان با توسعه فعالیت های گردشگری زمینه برای اشتغال فراهم شده و این امر برای استان مازندران با جمعیت جوان و متقاضی بسیار مفید است؛ زیرا با ورود هر ده نفر گردشگر یک فرصت شغلی مناسب ایجاد خواهدشد؛ اما این امر زمانی محقق می شود که با حمایت مسئولان، سرمایه گذار درمازندران بر روی پروژه ای سرمایه گذاری کرده و سود آن نیز از استان خارج نشده و صرف صنعت گردشگری مازندران شود.
*اشتغال زایی درحوزه گردشگری، کم هزینه و راحت
مرتضی حاجی زاده، دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران با بیان اینکه که اشتغال زایی در صنعت گردشگری برای مازندران حائز اهمیت است، اظهار کرد: در حوزه ی گردشگری اشتغال زایی سریع تر، راحت تر، کم هزینه تر و نیروی اشتغال با آن بیشتر درگیر است.
وی افزود: اشتغال زایی در حوزه گردشگری نسبت به حوزه صنعت راحت تر است. سرمایه گذار با ورود به بخش صنعت، احداث کارخانه، راه اندازی و جذب نیرو پروسه طولانی مدت و پرهزینه ای را طی می کند و بازگشت چرخه ی مالی طول می کشد؛ اما در حوزه ی گردشگری بازگشت چرخه ی مالی راحت تر و سریع ترانجام می شود.
دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران با اشاره به اینکه دغدغه اصلی در حوزه ی گردشگری مازندران در بحث چرخه ی اقتصادی است، گفت: بیشتر افراد فعال در حوزه ی گردشگری در استان مازندران، بومی نبوده و با سرمایه گذاری در مازندران، سود حاصله را به استان خود باز می گردانند.
استاد دانشگاه در حوزه ی بازاریابی و گردشگری بیان کرد: گردشگری به صورت عام اثرات اقتصادی و اجتماعی مثبت و منفی را با خود به دنبال دارد. اثرات اقتصادی همان گردش مالی در منطقه است؛ با ورود هر گردشگر پول به بدنه ی استان تزریق می شود.
وی تصریح کرد: چرخش پول در استان در حوزه ی گردشگری باعث تحریک فعالیت های اقتصادی شده و به طور کامل درگیر اقتصاد گردشگری در سوپر مارکت ها،هتل ها،اتوبوس، حمل و نقل و رستوران می شود.
حاجی زاده عنوان کرد: با دعوت از افراد غیر بومی در بخش سرمایه گذاری و دادن تسهیلات و امکانات از سوی مازندران، دوباره سود حاصل در استان خرج شده و این امراشتغال زایی بیشتر برای جوانان را به همراه دارد.
کارشناس ارشد بازاریابی و گردشگری با بیان اینکه باید به دنبال رویکرد صحیح در مورد فعال کردن چرخه گردشگری در تمامی روزهای سال در مازندران بود، افزود: با فرهنگ سازی درست و شناساندن جاذبه های گردشگری و با وجود نزدیکی بازار گردشگری استان به پایتخت می توان در این حوزه از دیگر استان ها پیشی گرفت.
وی خاطر نشان کرد: در ساختن مراکز تفریحی و توریستی، نگاه تمامی دستگاه های استان مازندران در حوزه های شهرداری،فرمانداری، جهاد کشاورزی و سایر نهادها باید ابتدا، نگاه گردشگری و بعد کاربردی باشد تا بتوان شاهد جذب گردشگر در مازندران بود.
*اهمیت فعالیت نهادها و ان جی اوها در رونق صنعت گردشگری/ زیرساخت ها، پای لنگ گردشگری
کاظم حسن پور، کارشناس ارشد برنامه ریزی و توریسم  با بیان اینکه مازندران از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی نسبت به سایر استان ها در حوزه ی گردشگری دارای پتانسیل قوی تری است، اظهار کرد: ما مازندران را همیشه در حوزه ی گردشگری به سمت معضلات و مشکلات سوق می دهیم در حالی که با نگاه ویژه به این بخش می توان موفق بود.
وی افزود: از طریق کمک های مردمی و دولت می توان مازندران را از حالت خدماتی در بخش گردشگری خارج کرده و به سرمایه گذار در این حوزه تبدیل کرد.
کارشناس ارشد برنامه ریزی و توریسم با اشاره به اینکه با توسعه گردشگری در استان در بخش بازاریابی و اقتصاد می توان سود حاصل از این صنعت را در چرخه ی مازندران هزینه کرد، گفت: آموزش به افراد بومی می تواند از ورود غیر بومی ها به عنوان سرمایه گذار بکاهد و چرخه ی اقتصادی در خود مازندران ادامه یابد.
این استاد دانشگاه، فعالیت نهادها و ان جی او ها را در رونق صنعت گردشگری مازندران مهم برشمرد و عنوان کرد: برخی از ان جی او ها در بخش طبیعت گردی و معرفی جاذبه های توریستی در سطح استان فعال شوند و با معرفی جاذبه های گردشگری، قدمی در راه ارتقای گردشگری مازندران و شناخت آن بردارند.
وی عدم وجود زیر ساخت ها در حوزه ی گردشگری را از دغدغه های مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: عدم وجود زیر ساخت ها در استان باعث نقص و از کار افتادگی گردشگری استان شده و نمی توانیم در این حوزه در مازندران موفق باشیم.
*گردشگران بهترین مبلغان فرهنگی
علی ربیعی، کارشناس ارشد گردشگری با بیان اینکه طی چند سال اخیر مازندران در رتبه ی نخست پذیرش گردشگری کشور قرار دارد، اظهارکرد: این مهم نشان از پتانسیل بالای منطقه در جذب توریسم و گردشگر است.
وی افزود: مازندران با دارا بودن بیش از هزار مرکز تمدن و جاذبه های دیدنی می تواند به سادگی این صنعت را جایگزین صنعت های کشاورزی ودام پروری کند.
کارشناس ارشد گردشگری با اشاره به اینکه مازندران با چشم انداز دریا، جنگل، کوه و آب و هوای مناسب می تواند برای گردشگران بهترین شرایط را داشته باشد، گفت: مدیریت در این صنعت، آموزش مردم و راه اندازی بنگاه های کوچک می تواند شرایط اقتصادی استان را متحول کند.
ربیعی بیان کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری ایران توانسته رتبه ی پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه ی دهم جاذبه های فرهنگی و تاریخی را کسب کند؛ جایگاه مازندران به سبب ظرفیت های بی شمار در بالای جدول قرار دارد.
کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگر با حضور در استان، نه تنها منابع مالی را به منطقه تزریق می کند؛ بلکه می تواند انتقال دهنده فرهنگ، آداب و رسوم مردم نیز باشد؛در واقع گردشگران بهترین مبلغان برای نشان دادن فرهنگ مردم یک منطقه هستند.
  با توجه به جاذبه های گردشگری از جمله تالاب ها، آبندان، دریا ، کوه و جنگل می توان با مدیریت صحیح و جذب سرمایه گذار موجبات توسعه استان را در راستای صنعت گردشگری فراهم کرد.


http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/17012/گردشگری-پایدار،-سکوی-پرش-برای-شکوفایی-اقتصاد-مازندران
بستن   چاپ