پیام مازند
استاد دانشگاه علمی و کاربردی و موسسات دریانوردی کشور در گفت و گو با ایسنا:
یک سوم مرزهای دریایی در ایران است/ تعلل ایران در ایجاد زیرساخت های دریایی به منظور دستیابی به تناژ حمل و نقل
شنبه 28 بهمن 1396 - 9:44:20 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
مازندران آنلاین - استاد موسسات دریانوردی کشوربا اشاره به این که یک سوم از مرز های آبی دنیا در ایران است گفت: یکی از مشکلات عمده ایران در بهره برداری بیشتر از دریا تعلل در ایجاد زیر ساخت ها به منظور دستیابی به تناژ حمل و نقل و همچنین به دست آوردن سود ناخالص بوده است. شهریار سلیمانی کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل بین المللی دریایی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهارکرد: یک سوم از مرزهای دریایی در ایران است؛ 310 مایل دریایی که معادل 574 کیلوتر بوده در دریای خزر و 873 مایل معادل هزارو 616 کیلومتر در خلیج فارس واقع شده است.
وی افزود: بیش از 95 درصد اقتصاد مردم دنیا از طریق دریا می گذرد زیرا دریا ارزان ترین، مقرون به صرفه ترین و پر حجم ترین تناژ بین المللی را دربرمی گیرد و کشور ما می تواند نقش اساسی در حمل و نقل دریایی خصوصا ترانزیت کالا بین آب های گرم خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای میانه درحاشیه خزر داشته باشد.
کارشناس دریانوردی بیان کرد: در هر کجای دنیا عامل وابستگی دریایی و حمل و نقل دریایی هر کشور به ام بی اف ( تجارت انجام شده از طریق دریا بر حسب ضرب بر تولید ناخالص تقسیم بر صد) برمی گردد و به دوعامل تجارت انجام شده از طریق دریا که بر حسب ارزش کالاهایی که جا به جا شده و دیگری تولید ناخالص یک کشور است.
این کاپیتان کشتی در ادامه تصریح کرد: کشور ایران در بین کشورهای توسعه یافته 35 درصد عامل وابستگی به دریا داشته و جز بیست و دومین کشور در حال توسعه در زمینه دریانوردی به شمار می آید؛ کشور و مسئولین ما به منظور داشتن یک کشور دریایی و بهره گیری از دریا باید فاکتورهای موقعیت جغرافیایی، ویژگی مردمی، مشخصات فیزیکی، جمعیت، وسعت سرزمینی را باید مدنظر قرار دهند.
استاد دانشگاه علمی و کاربردی و موسسات دریانوردی کشور افزود: حداکثر بهره برداری از ویژگی های خدادادی کشور ما 28 درصد در مرزهای دریایی است، اما متاسفانه یکی از مشکلات عمده در بهره برداری بیشتر از دریا تعلل در ایجاد زیر ساخت ها به منظور دستیابی به تناژ حمل و نقل و همچنین به دست آوردن سود ناخالص بوده است.
سلیمانی گفت: مرزهای دریای باید در ایجاد یک خط ترانزیت حمل و نقل کالا بین اقیانوس هند و کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای میانه اقدامات خود را انجام دهند تا به رشد اقتصادی مطلوب برسند.
وی خاطر نشان کرد: کالاهایی که در حال حاضر جا به جا می شود کالاهای صادراتی و وارداتی معروف بوده که بعضی خام و مابقی کالاهای فرآوری شده است.
کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل بین المللی دریایی گفت: سه بندر اصلی انزلی، نوشهر و امیر آباد در حال حاضر کار حمل و نقل کالا را انجام می دهند که با داشتن زیر ساخت های لازم ، حمل و نقل ریلی و قابلیت دپوی کالا با توجه به بار انداز 70 هکتاری که در آن تعبیر شده، اسکله ها و عمق مناسب شرایط لازم را برای انتقال کالا و خصوصا کالای فله را فراهم کرده است.
انتهای پیام

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/17716/یک-سوم-مرزهای-دریایی-در-ایران-است--تعلل-ایران-در-ایجاد-زیرساخت-های-دریایی-به-منظور-دستیابی-به-تناژ-حمل-و-نقل
بستن   چاپ