پیام مازند
کارآفرینی؛واژه ای آشنا اما مغفول
یکشنبه 20 اسفند 1396 - 8:45:57 AM
ایسنا
مازندران آنلاین - سالیان متمادی است که جوامع به سمت و سویی سوق یافته اند که ارزش آفرینی را لازمه توسعه دانسته و تنها به ماهیت اصلی یک منبع اکتفا نمی کنند. تک بعدی بودن منابع از گردونه توسعه، اقتصاد و فرهنگ خارج شده و ارزش آفرینی منابع در راس امور قرار گرفته است. زینب بنی شیخ الاسلامی یکی از پژوهشگران حوزه مدیریت و کارآفرینی اظهار کرد: در دیدگاه جهانی، تولید ثروت، تکنولوژی و اشتغال مولد به عنوان سه سه محور اساسی کارآفرینی ذکر شده اند، در صورتی که در ایران نگاه تک بعدی به کارآفرینی این ابزار مهم را دچار رکود کرده است و آن تمرکز در اشتغال مولد است.
وی با بیان این که نگاه سنتی کشور ما به این مقوله موجب شده است که کارآفرینی را تنها با اشتغالزایی مترادف بدانند افزود: در صورتی که دو محور دیگر آن یعنی تولید ثروت و توسعه تکنولوژی منجر به تبلور اشتغال می شود.
این پژوهشگران حوزه مدیریت و کارآفرینی با بیان این که کارآفرینی یکی از کارآمدترین عوامل ایجاد مزیت رقابتی است تصریح کرد: لزوم به کارگیری کارآفرینی به عنوان یک استراتژی حقیقتا رویکرد مناسب و در خور توجه ای است که می تواند دولت را در بهره برداری از تمامی ظرفیت ها سوق دهد و لازمه این امر نیازمند ایجاد زمینه های فرهنگی و اجتماعی، همکاری نظام های آموزشی، ساختارهای اداری مالی و سایر ساز و کارهای حمایتی است.
شیخ الاسلامی تاکید کرد: به کار آفرینی نمی توان نگاهی غیر سیستمی داشت زیرا اگر آن را جدا از سایر ابزارها بدانیم به طور حتم به شکست و هدر رفت منابع می انجامد.
وی با اشاره به اینکه مسئولان کشور با داشتن نگاه سیستمی و دید یکسان به کلیه عوامل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی می توانند سیاست های درست و هدفمند را تدوین کنند بیان کرد: کارآفرینی نیازمند شبکه ای از عناصر مختلف است که به عنوان شبکه اکوسیستم کارآفرینی نام برده می شود.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: اکوسیستم کارآفرینی به عناصر، افراد، سازمان یا موسسات خارج از فرد کارآفرین توجه دارد که محرک یا مانع تصمیم فرد برای کارآفرین شدن یا احتمال موفقیت او در صورت راه اندازی کسب و کار کارآفرینانه است .
شیخ الاسلامی اکوسیستم کارآفرینی را موجب تشویق تلاش های کارآفرینانه دانست و گفت: توسعه کارآفرینی باید همه جانبه ،کل نگر و پایدار باشد .
وی اضافه کرد: با به کارگیری دیدگاه سیستمی ریشه بسیاری از مشکلات کارآفرینی می توان راه حلی خلاقانه برای هدایت این اکوسیستم به سمت مطلوب خود پیدا کرد.
شیخ الاسلامی با تاکید بر اینکه منطقه آسیا اقیانوسیه باید تمرکز کارآفرینان خود بر صادرات را افزایش دهد افزود: منظور از شاخص های جهانی کار آفرینی این است که عامل حیات توسعه اقتصاد ،اطلاعات و کلیدی برای توانبخشی اکوسیستم کارآفرینی کشورها برای سیاستگذاران باشد.
شیخ الاسلامی بیان کرد: بر اساس گزارش موسسه جهانی کارآفرینی و توسعه جهانی در سال 2017 ایران در جایگاه 85 جهان و 16 خاورمیانه است، همچنین بر اساس جدیدترین آمار در سال 2018 ایران از میان 137 کشور جهان به رتبه 72 رسیده است که 13 مرتبه ارتقا پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: با این که ایران همچنان رتبه پایینی در شاخص جهانی کارآفرینی دارد اما با صعود 13 پله ای خود توانست اکوسیستم کارآفرینی خود را نسبت به سال قبل ارتقا داده و از لحاظ بهبود اکوسیستم کارافرینی جز10 کشور برتر دنیا قرار گیرد که جایگاهی بالاتر از ایتالیا، لهستان، کانادا، ایرلند و کره جنوبی داشته است.


http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/19766/کارآفرینی؛واژه-ای-آشنا-اما-مغفول
بستن   چاپ