پیام مازند
در سومین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای مازندران چه گذشت؟
توسعه استان در گرو توسعه رسانه
چهارشنبه 16 خرداد 1397 - 12:44:35
مازندران آنلاین - سومین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای مازندران با حضور برخی مدیران رسانه‌های این استان در محل جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد.
به گزارش ایسنا مازندران، واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در سومین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای مازندران که با حضور برخی مدیران رسانه‌های مازندران در محل جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: این کمیته فرصتی برای یک دورهمی است که با همه اختلاف نظر و سلیقه‌ای که وجود دارد، مدیران رسانه در موضوعات توسعه‌ای استان به یک اجماع برسند و با تهیه مدلهای مختلف خبری از طرح، پروژه یا موضوعات مورد نظر حمایت کنند.
لزوم پوشش خبری فعالیت های 15 کارگروه اتاق فکر استان
وی از همه رسانه ها خواست ضمن پوشش اخبار استان، از 15 کارگروه اتاق فکر استان نیز اطلاع رسانی داشته باشند و اخبار کارگروه‌های اتاق‌ فکر را منعکس کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای می‌تواند ماهیانه برخی از موضوعات مهم استان را برای پیگیری و حمایت رسانه ای در دستور کار خود قرار دهد و مشاور خوبی برای مدیران استان باشد.
وی ادامه داد: در کمیته تخصصی رسانه، تصمیم گیرنده اعضای این کمیته هستند و باید موضوعات مبتلابه استان در این کمیته مشخص شود و با همفکری و هماهنگی و با در نظر گرفتن منافع استان نسبت به نشر آن همت نمایند.
رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با تاکید بر اینکه کمیته رسانه در محدوده تاثیرش اقدام نماید، افزود: در این کمیته قرار نیست در موضوعاتی که در حد اختیار این کمیته نبوده ورود کند،اما بسیاری از موضوعات را می‌شود پیگیری و تا حدی برخی از مشکلات را مرتفع کرد.
عبدالهیان عنوان کرد: در کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی استان از همه نوع متخصص‌ها حضور دارند که در این کارگروه مصوبات کمیته رسانه‌ای مورد تصویب نهائی قرار می گیرد.
وی افزود: کمیته تسهیلگران توسعه شهرستانی، کمیته نخبگان و سرآمدان غیر مقیم، کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای، کمیته تدوین سند توسعه و کمیته مستندسازی پنج کمیته کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای هستند.
رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای مازندران گفت هر یک از کارگروه های تخصصی اتاق فکر توسعه و تعالی استان در راستای اقدامات و فعالیت‌های خودشان برنامه‌ریزی داشته و فعالیت منظم و مستمر دارند.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: نباید مدیران رسانه‌ عضو در کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای نگران ضمانت اجرایی باشند چرا که عملکرد درست این کمیته خود ضامن اجرا است.
در ادامه حسین قربانی سرپرست خبرگزاری تسنیم در مازندران گفت: رسانه‌های ما دارای مشکلات معیشتی هستند و برای چاپ روزنامه های خود از وام‌های با سود بالا استفاده می‌کنند و اغلب نیز به چاپخانه‌ها بدهکارند.
اغلب رسانه‌ها دغدغه معیشت دارند
وی ادامه داد: چون اغلب رسانه‌ها دغدغه معیشت دارند چنانچه این کمیته نتواند در حوزه اقتصادی ورود کند ممکن است مدیران رسانه بعد از چند جلسه حضور بعد از مدتی این جلسه را ترک کنند.
قربانی با طرح این سوال که کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای چه برنامه ای برای اقتصاد رسانه ها دارد، افزود: باید چارچوب این کمیته مشخص شود و اگر قرار است افرادی در این کمیته تخصصی قرار گیرند باید ابتدا این افراد مشخص و ثابت شوند.
سرپرست خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: در بسیاری از مواقع مسئولان استان از خبرگزاری‌ها استفاده ابزاری دارند و در بسیاری از برنامه ‎ ها رسانه‌ها را دعوت نمی‌کنند و بسیاری از موضوعات را به رسانه‌ها اطلاع نمی‌دهند و از رسانه‌ها گله‌مند نیز هستند.
وی با بیان اینکه نیاز است یک کمیته و کارگروهی چالش های فضای رسانه ای استان را ساماندهی کند، افزود: اگر نشست برای همدلی و ارتقای دانش رسانه‌ای همکاران باشد خوب است.
قربانی خواستار حضور نماینده رسمی اداره کل ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات در این کمیته شد و گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با استاندار داشتیم، شخص مدیرکل از نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه ای اظهار بی‌اطلاعی کردند.
وی با تاکید بر اینکه این کمیته نباید به اسم دستگاهی باشد و باید همه رسانه‌ها در آن نقش داشته باشند، افزود: اگر این کمیته به جمع‌بندی خوبی برسد می‌تواند حل مشکلات کند.
این فعال رسانه ای با بیان اینکه وزارت ارشاد باید سابقه رسانه‌ای افراد را در دادن مجوز بیشتر از مدرک لحاظ کند، گفت: متاسفانه اعطای مجوز نشریه به افراد غیر متخصص ازسوی ارشاد موجب بی‌رمقی فعالان حرفه ای در این حوزه شده است.
در ادامه حسن فلاحتی مدیر مسئول خبرگزاری ایرنا مازندران با بیان اینکه برخی از مدیران استان به جای رسانه محوری، رسانه داری می‌کنند، گفت: متاسفانه خبرنگاران برای برخی مدیران نقش بادیگاردها را بازی می‌کنند و در انعکاس مطالب مدیر دستگاه به منافع و توسعه استان نمی اندیشند.
سکوت گاهی موثرتر از انعکاس صدا است
وی با بیان اینکه رسانه برخی مواقع با انعکاس صدا و مواقعی هم با سکوت خود تاثیرگذاری ایجاد می کند، افزود: در برخی از موضوعات استانی صداهایی از رسانه‌ها شنیده می‌شود که منافع استان در آن در نظر گرفته نمی‌شود.
سرپرست ایرنا مازندران تصریح کرد: متاسفانه دیده شده برخی از رسانه‌ها به جای دفاع از یک اقدام خوب که دارای ارزش افزوده برای استان است علیه آن اقدام می‌کنند که انعکاسش به سطح کشور خواهد رفت و در کانون‌های تصممیم گیری موثر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران و مدیران رسانه باید قدرت تاثیرگذاری رسانه را بدانند، ادامه داد: ما رسانه‌ها در برخی مواقع جایگاهمان را درک نمی‌کنیم و ممکن است این مطلب و تیتر من انعکاسی فراتر از تصور داشته باشد.
وی تصریح کرد این کمیته می‌تواند با دور هم نشینی مواردی را مصوب کند و سپس آن را اجرا کنند و در این راستا باید طوری اقدام شود که اگر شخصیت حقیقی به هر دلیلی تغییر کرد شکل حقوقی این اقدام ثابت بماند و ادامه داشته باشد.
وی افزود: باید مشکلات رسانه‌ها به صورت ریشه‌ای بررسی شود و با اینکه شرایط فعالیت همزمان یک خبرنگار در چند رسانه وجاهت حرفه ای ندارد اما باز شاهد این مدل از فعالیت خبری برخی خبرنگاران هستیم که بی‌دقتی و بی‌مبالاتی از برخی مدیران رسانه‌ها عامل به وجود آمدن این مسئله است.
توسعه حرفه‌ای‌گری در رسانه از اهداف کمیته رسانه
فلاحتی با تاکید بر اینکه در این کمیته باید حرفه‌ای گری را در رسانه استان توسعه دهیم، اظهار کرد: برخی از خبرنگاران خبر تبلیغی سایت روابط عمومی یک اداره را به عنوان گفت وگو کار می‌کنند.
وی افزود: اگر این کمیته بتواند دورهمی رسانه را ایجاد کند و تبادل نظر شود تا بتوانند به نیاز مخاطب بپردازند و سوژه‌ها را درست و با زوایای مختلف واکاوی و مطرح کند موفق خواهد بود.
این فعال رسانه‌ای گفت: اکنون در نبود رسانه‌ها هر نماینده‌ای که زورش و قدرت لابی‌گری‌اش بیشتر باشد اعتبار بیشتری را برای منطقه خود جذب می‌کند و موضوعات به صورت کلان و استانی دیده نمی‌شود.
وی افزود: سه فرودگاه مازندران در حد استاندار نیست اما به جای ارتقای این فرودگاه‌ها در فکر افزایش تعداد فرودگاه هستند.
در ادامه حسن افشار مسئول بسیج رسانه مازندران گفت: نقش و رسالتی که یک رسانه می‌تواند داشت.
انتهای پیام

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/31775/توسعه-استان-در-گرو-توسعه-رسانه
بستن   چاپ