پیام مازند
لزوم برندسازی برنج مازندران
شنبه 20 مرداد 1397 - 1:01:16 PM
ایسنا

پیام مازند -محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید و افتتاح چندین طرح بزرگ کشاورزی به مازندران سفر کرد.

وی در حاشیه بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در آمل، اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه محصولات، کشور بحث زنجیره تولید، روند مزرعه تا سفره و برندسازی است.

حجتی با بیان اینکه باید برندسازی به طور قطع در دستور کار قرار بگیرد، گفت: با توجه به کیفیت برنج در مازندران و گیلان، باید هم در داخل و هم در سطوح بین‌المللی سرآمد باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با توجه به برنامه‌های موجود در ارتباط با توسعه مجموعه و بورس کالا، موفقیت حاصل می شود، تصریح کرد: دولت نیز به شیوه های مختلف مانند تسهیلات و غیره پشتیبانی خواهد کرد.

حجتی افزود: اگر محصول مرغوب کشاورز را با قیمت مناسب و کمترین فاصله دلالی به مصرف کننده برسانیم، به تولید و مصرف کننده کمک می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید هزینه تولید برنج را کاهش داد، تصریح کرد: برای کاهش هزینه تولید برنج باید مکانیزاسیون در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مکانیزاسیون از تجهیز اراضی و تامین آب به موقع آغاز می شود و در داشت و برداشت نیز ادامه می یابد.

حجتی با اشاره به اینکه در کشت و برداشت این روش موفقیت داشته است، خاطرنشان کرد: در تجهیز و نوسازی و آب بندان باید بیشتر از امروز تلاش شود و در این زمینه از ظرفیت نمایندگان مجلس باید بهره برد.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شمال کشور در توسعه برنج دو گلوگاه مهم شامل آب بندان‌ها و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی وجود دارد، گفت: آب بندان‌ها که میراث گذشتگان این سرزمین است رها شده که نیازمند احیای آن هستیم و تجهیز و نوسازی اراضی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مدرن سازی شالیکوبی ها در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: تراکم کشت نباید در گیلان و مازندران کم باشد، زمانی که آب را هدر می‌دهید نمی توانید کشت دوم را در دستور کار داشته باشید و این امر موجب کاهش تولید می شود.

حجتی با بیان اینکه اگر آب بندان ها تجهیز و سد هراز آبگیری شود، می توان کشت دوم را انجام داد، خاطرنشان کرد: در برخی از کشورهای آسیایی 5 کشت در سال انجام می دهند و جای تامل دارد.

وی با اشاره به اینکه دامپروری در آمل می تواند به عنوان کانون و مرکز در کشور باشد، گفت: با توجه به عرصه های طبیعی و نژادهای پرمحصول و زودبازده

وزیر جهاد کشاورزی افزود: زاد و ولد در گوسفند بومی حدود 7 دهم است اما نژادهای پرمحصول و زودبازده به 2.5 می رساند و وزن لاشه ها نیز از 30 به 60 کیلوگرم می رسد.

حجتی با بیان اینکه کاله در صنعت، صادرات و تنوع بخشی لبنیات کشور پیشتاز است، گفت: کمبود شیر موجب شده است که آن را با دو برابر قیمت خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع تغییر کاربری تنها مربوط به مازندران نمی شود و تمام کشور با این مشکل رو به رو هستند، تصریح کرد: تغییر کاربری و ساخت ویلا به کشاورزان و مردم محلی آسیب می رساند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید با افزایش درآمد کشاورزان مانع تغییر کاربری شویم، خاطرنشان کرد: نصاب اراضی کشاورزی در مازندران 8 دهم هکتار است و باید درآمد تکمیلی برای آن در نظر گرفت.

  بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در آمل، افتتاح پروژه 550 هکتاری تجهیز و نوسازی شالیزارها در سیمرغ، بازدید از پایانه صادرات محصولات کشاورزی و پایانه صادرات محصولات شیلاتی در جویبار، بازدید از گلخانه تولید لیموترش در بهشهر و افتتاح بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در گلوگاه از برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در مازندران است.


http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/47937/لزوم-برندسازی-برنج-مازندران
بستن   چاپ