پیام مازند
بندر، بار یا سربار توسعه اقتصادی در فریدونکنار
يکشنبه 22 مهر 1397 - 16:59:11
پیام مازند - ساری - بندر فریدونکنار به عنوان یکی از مهم ترین بسترهای توسعه اقتصادی و اجتماعی این شهرستان و منطقه مرکزی استان مازندران، امروز به علت عدم تاثیرگذاری بر معیشت مردم و مفقود ماندن حلقه ارتباط آن با اقتصاد شهرستان زیر تیغ انتقاد مدیران شهرستانی رفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بندرفریدونکنار یکی از سه بندر استان مازندران است که در سال 1369 به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در نیمه اول 1386 پس از اتمام پروژه ساخت آن با توجه به اجرای اصل 44قانون اساسی وبا اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در 21 بهمن 1386 رسماً شروع به کار نمود.
این بندر که 69 هکتار وسعت دارد در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، تاسیس شده است.
بندر فریدونکنار از طریق جاده های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و عمده فعالیت با اهداف چند منظوره به ویژه با اولویت در تخلیه و بارگیری مواد نفتی، غلات و کالاهای عمومی در نظر گرفته شده است و سالانه توانایی بارگیری و تخلیه بیش از 700 هزار تن کالا را دارد.
این بندر که برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی استان و به خصوص منطقه فریدونکنار احداث شد اکنون به دغدغه مردم و مسئولین این شهرستان بدل شده است.
قرار گیری فریدونکنار در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر و 2 بندر دیگر در شرق و غرب استان( بندر امیرآباد و بندر نوشهر)، باعث شده تا روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار شود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه کند.
همچنین مشکلات زیست محیطی بندر برای شهرک های گردشگری اطراف و مردم این شهر نه تنها صدای مردم بلکه صدای مسئولان شهرستانی را نیز درآورده است.
**بندر فریدونکنار در اقتصاد این شهرستان نقشی ندارد
فرماندار شهرستان فریدونکنار روز یکشنبه در نشست بررسی وضعیت این بندر گفت: وجود بندر در فریدونکنار و ظرفیت های آن برای این شهرستان هیچ آورده ای ندارد و نقشی در ارتقای اقتصادی فریدونکنار بازی نمی کند.
مهدی نصیری افزود: تاکنون تاثیری اجتماعی و اقتصادی از بندر در زندگی مردم شهرستان فریدونکنار جز اثرات منفی، مانند آلودگی های اجتماعی و زیست محیطی مشاهده نشده است.
وی همچنین عدم تقارن مسیر کمربندی شهرستان با ورودی بندر را یکی از مشکلات بندر در زندگی روز مره مردم این شهرستان عنوان کرد و گفت: تردد خودروهای طویل بندر در درون شهر برای عبور از فریدونکنار، مسیر های شهری را مخدوش و دسترسی عادی را برای شهروندان دشوار کرده است.
فرماندار فریدونکنار به دیگر آسیب های بندر فریدونکنار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این بندر مشکلات آسیب زننده ای در حوزه اجتماعی و زیست محیطی برای شهر فریدونکنار ایجاد می کند که باید در سریع ترین زمان بر طرف شود.
وی به سرریز ماسه های لایروبی شده در بندر اشاره کرد که بر اثر کوچک ترین وزش باد به شهر و شهرک های توریستی اطراف بندر منتقل می شود.
او همچنین بوی نامطبوع پایانه نفتی برای ساکنین اطراف بندر را غیر قابل تحمل دانست و افزود: مسائل اقتصادی بندر نباید زندگی روزمره شهروندان را تحت الشعاع قرار بدهد و باری بر مشکلاتشان بیافزاید.
نصیری با اشاره به اینکه اکثر ترانزیت بندر فریدونکنار مواد نفتی است افزود: میزان خدمات و اعتباری که شهرستان و بندر فریدونکنار از سازمان بنادر برای توسعه دریافت می کند کمتر از دیگر بنادر است در حالی که خسارات زیست محیطی مواد نفتی بیش از دیگر بنادر است.
وی ادامه داد: نباید این احساس خسارت در میان مردم شهرستان فریدونکنار تبدیل به احساس حقارت شود و مسئولین سازمان بنادر باید علاوه بر مسائل بندر به شهرستان فریدونکنار نیز خدمات رسانی کنند.
فرماندار فریدونکنار خصوصی سازی بندر را یک پروژه خسارت زننده به این شهرستان عنوان کرد و گفت: این مسئله صرفا تبدیل به مسئله ای دهن پر کن شده و هیچ آورده مثبتی برای این شهرستان نداشته است.
نصیری همچنین از استفاده از نیروهای غیربومی در بندر فریدونکنار انتقاد کرد و گفت: باوجود نرخ 11 درصدی بیکاری در این شهرستان و وجود نیروهای متخصص در مسائل فنی، لزومی به بهره مندی از نیروهای غیر بومی در بندر این شهرستان دیده نمی شود.
فرماندار فریدونکنار اشتغال را یکی از دغدغه های شهرستان عنوان کرد و گفت: یکی از امیدهای احداث بندر بحث کاهش نرخ بیکاری در این منطقه بود که عملا تاثیری نداشت.
**مردم فریدونکنار تا چند سال دیگر منتظر منافع بندر باشند
نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی گفت: تا چند سال دیگر باید مردم منتظر عایدات و منافع این بندر بمانند تا از موهبت های اقتصادی و اجتماعی آن بهره مند شوند.
ولی الله بانواکناری در این نشست افزود: چندین سال است که بیش از 70 هکتار زمین مردم این شهرستان در اختیار سازمان بنادر برای احداث و توسعه بندر گذاشتند به امید این که مشکلات این شهرستان حل شود اما اکنون 10 سال از فعالیت بندر می گذرد اما آب از آب اقتصاد فریدونکنار تکان نخورده و هنوز نیز معیشت مردم فقط از راه کشاورزی تامین می شود
وی ادامه داد: بندر فریدونکنار نه تنها منافعی برای مردم این شهرستان نداشته است بلکه فضای زندگی شهری مردم این منطقه را نیز تنگ تر کرد.
این نماینده مجلس از عدم توسعه راههای ارتباطی شهرستان فریدونکنار برغم بهره مندی بندر از این راه ها انتقاد کرد و گفت: مسیرهای کشاورزی امروز تبدیل به مسیر کشنده های سنگین بندر شده است در حالی که باید راه های این شهرستان به واسطه ظرفیت بندر توسعه می یافت.
علاوه بر این نانواکناری به فقدان رعایت پدافند غیر عامل در بندر و شهرستان فریدونکنار اشاره کرد و افزود: در صورت آتش سوزی در مخازن نفتی بندر نه تنها امکانات لازم آتش نشانی برای بندر وجود ندارد بلکه راه های دسترسی نیز برای انتقال امکانات اطفای حریق دیده نشده است.
نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر کنایه ای هم به اجرای طرح های مطالعاتی متعدد در فریدونکنار زد و بیان کرد: نیاز مردم را می توان به راحتی از مردم پرسید و احتیاجی به طرح های مطالعاتی چند ساله نیست زیرا امروز مردم نیازمند ایجاد فرصت های اقتصادی هستند.
شهرستان فریدونکنار دارای بیش از 70 هزار نفر جمعیت است و به واسطه بندر و ساحل از نقاط پرتردد استان مازندران محسوب می شود و همه ساله میزبان میلیون ها مسافر است
علاوه بر این، کشاورزی و شالیکاری که از محورهای اصلی اقتصاد این شهرستان است، آن را به مقصد بسیاری از تاجران این محصول و تردد گسترده کشاورزان تبدیل کرده است.
مسافران و گردشگرانی که به غرب مازندران سفر می کنند چنانچه قصد رسیدن به شرق استان داشته باشند باید از مرکز شهر فریدونکنار عبور کنند و همچنین سفر از شرق به غرب مازندران نیز هم نیازمند گذر از همین مسیر است.
9919/1899

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/60693/بندر،-بار-یا-سربار-توسعه-اقتصادی-در-فریدونکنار
بستن   چاپ