پیام مازند
آموزش پیش دبستانی، ضرورت یا پیش نیاز؟
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 17:58:52
پیام مازند - ساری- شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات درسی ایران در حالی روز چهارشنبه در مازندران برگزار شد که کارشناسان و متخصصان شرکت کننده در آن بر ضرورت وارد کردن دوره پیش دبستانی به ساختار رسمی آموزشی کشور تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش با عنوان " برنامه درسی آموزش پیش دبستان، فرصت ها و چالش ها " در دانشگاه مازندران برگزار شد و شرکت کنندگان علاوه بر آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در حوزه برنامه های آموزشی پیش دبستان، پیشنهادات و راهکارهای عملی خود را در زمینه ارتقای کیفیت آموزش در این دوره ارائه کردند.
علاوه بر این فراهم سازی بستر مناسب برای انتقال دانش و تجربیات و افزایش توان علمی و مهارتی کارشناسان والدین و دست اندرکاران از دیگر اهداف شازدهمین همایش انجمن مطالعات پیش دبستانی بود.
در این همایش از 156 مقاله پذیرفته شده 47 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.
برگزاری پنل ها و ارائه مقالات و پوسترها و برگزاری 15 کارگاه تخصصی برای بیش از 450 معلم مهد از دیگر برنامه های این همایش سه روزه بود که از روز گذشته بخش کارگاهی آن آغاز شد.
پنل تبیین عملکرد برنامه های متولیان مرتبط با پیش دبستانی، پنلی با حضور کارشناسان و مسئولانی از بهزیستی و آموزش و پرورش، پنل "کودک و توسعه" و پنل "کودک و دوزبانگی" از مهم ترین برنامه همایش برای ارتقای مهارت آموزشگاران پیش دبستانی بود.
** لزوم ورود پیش دبستانی به نظام رسمی آموزش
رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی کشور به عنوان متولی اصلی این همایش بر لزوم ورود آموزش پیش دبستانی در نظام رسمی آموزش تاکید کرد و گفت: این تغییر نه تنها موجب تقویت این مقطع به عنوان نقطه آغاز فرایند تعلیم و تربیت می شود ، بلکه اتفاقات دومینو وار خوبی نیز در مقاطع بعدی تحصیل و تربیت کودکان به دنبال خواهد داشت.
محمود مهر محمدی افزود: برای این که پیش دبستانی وارد نظام رسمی آموزشی شود، باید سن آغاز تحصیل در دوره ابتدایی به پنج سالگی کاهش یابد.
وی توضیح داد: شروع تحصیل از پنج سالگی و لحاظ پیش دبستانی در دوره رسمی مقطع ابتدایی، پیشنهادی ساختاری و زیربنایی برای نظام تعلیم و تربیت تلقی می شود و اتفاقات خوب و خواستنی در ابعاد تربیتی و آموزشی را در نظام آموزش و پرورش ما رقم خواهد زد.
مهرمحمدی کاهش آسیب های اجتماعی را یکی از اصلی ترین تاثیرات رسمی و نهادینه شدن آموزش پیش از دبستان عنوان کرد و گفت: کشاندن تعلیم و تربیت نهادینه و متمرکز به سنین پایین تر می تواند در نهایت کاهش هزینه های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی کشور پیشنهاد کرد که دوره ابتدایی به 2 دوره اول و دوم تقسیم شود و سن پنج سالگی مبنای آغاز دوره مقطع ابتدایی شود تا پیش دبستانی نیز به عنوان یکی از مقاطع تحصیلی محاسبه شود.
وی گفت: با ورود پیش دبستانی به صورت رسمی به مقطع ابتدایی، پیشنهاد می شود طول دوره 12 ساله تحصیل قبل از دانشگاه در 17 سالگی ختم شود که پیش بینی کردیم برای این یک سال کارهای آموزشی دیگری انجام شود.
مهرمحمدی توضیح داد: مثلا می توان برای این یک سال ماموریت تربیت فنی و حرفه ای به عنوان مهارت آموزی شغلی به صورت جدا از آموزش و پرورش تعریف شود به این معنا که بعد از تربیت رسمی آموزش و پرورش در صورت عدم ورود به دانشگاهها فارغ التحصیلان گواهی های مهارتی را دریافت و وارد بازار کار شوند.
وی گفت: با تحقق این پیشنهاد، آموزش و پرورش از ماموریت نفس گیر فنی و حرفه ای و شغلی و تربیت کارگر ماهر معاف می شود.
رییس انجمن مطالعات برنامه درسی کشور افزود: چنانچه دوره پیش دبستانی به ساختار رسمی دوره ابتدایی اضافه شود، اتفاقات دومینویی خوبی در نظام آموزش و پرورش کشور رخ می دهد و مجموعه از پیشنهادات استراتژیک را به دنبال خواهد داشت که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم آن را محقق کنیم.
** پیش دبستانی، محور برنامه های آموزشی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران هم در این همایش گفت: بنیان های دانش، مهارت و نگرش از دوره پیش دبستانی شکل می گیرد پس اهمیت و ضرورت آن را کاملا بدیهی می کند و باید پیش دبستانی محور همه برنامه ریزی ها و قدمهای نظام آموزشی باشد.
دکتر محمدحسین فاطمی افزود: ضروری است که هر تحول و نوآوری آموزشی از سال های اولیه کودکی مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی ها از برنامه ریزی های آموزشی این دوران آغاز شود تا بتوانیم از حداکثر مولفه های تاثیرگذار و قابلیت های موجود در کودکان استفاده کنیم.
وی بر ضرورت برنامه ریزی همه جانبه برای دستیابی به نتیجه مطلوب تاکید کرد و گفت: چنین برنامه ریزی باید بتواند به کل ابعاد شخصیت انسان با توجه به امکانات و شرایط موجود بیندیشد و چشم انداز پاینده جامعه بشری، امروز و گذشته آن را مدنظر قرار دهد.
سرپرست پژوهشکده دانشگاه مازندران گفت: شکی وجود ندارد از اینکه مراکز پیش دبستانی از جمله مکان هایی هستند که می توانند به آموزش های صحیح جهت رفع مشکلات آتی کودکان و جامعه کمک کنند، با توجه به اینکه کودکان انعطاف پذیری بیشتری در دوران پیش دبستانی دارند، آموزش های مناسب را بهتر می توانیم به آنها ارائه دهیم.
فاطمی افزود: در سال های اولیه کودکی مفاهیم معمولا از راه بازی ها آموخته می شوند و فرایند کسب تجربه به طور طبیعی برای بچه ها اتفاق می افتد و مفاهیم علمی را می توانند از راه های آزمایش و تجربه کسب کنند.
وی توضیح داد: با توجه به نگرش ها، فرهنگ ها و ارزش های متفاوتی که در جوامع مختلف و الگوهای آموزشی متفاوت در دوره پیش دبستان اجرا می شود، ارائه الگو و نظام درسی که بتواند نیازهای منطقه ای و بومی مدیران را در برگیرد از اهمیت وافری برخوردار است.
فاطمی گفت: به همین دلیل نیز شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات درسی ایران با عنوان برنامه درسی آموزش پیش دبستان، فرصت ها و چالش ها برگزار می شود تا بتواند نتایج مطلوبی برای نظام آموزشی در پی داشته باشد.
این دومین باری است که همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی در دانشگاه مازندران برگزار می شود. پیش از این هم این دانشگاه در سال 1387 میزبان هشتمین دوره این همایش بود.
7335/1654

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/65441/آموزش-پیش-دبستانی،-ضرورت-یا-پیش-نیاز؟
بستن   چاپ