پیام مازند
کیفیت آموزش، مهم ترین دغدغه دانشگاههای فنی و حرفه ای است
چهارشنبه 10 بهمن 1397 - 2:56:00 PM
ایرنا
پیام مازند- ابراهیم صالحی عمران روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی روسای مراکز، اعضای هیأت علمی و حراست های مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در ساری افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای مجموعه رسالت ها و وظایفی در زمینه آموزش، انتقال اشتغال، مهارت، تولید، بهره وری، خدمات و غیره دارد و نظارت در این دانشگاه به این معناست که ببینیم چقدر از هدف هایش دور می شود.
وی نقش حراست را در نظارت بر دانشگاه برای دستیابی به اهدافش ظریف و حساس توصیف کرد و گفت: این مجموعه باید با پرهیز از ایجاد استرس، اعتماد اجتماعی را بالا ببرد.
صالحی عمران افزود: راهنمایی، هدایت و کمک از مفاهیم اساسی مورد نیاز کسانی است که در ارزیابی دانشگاهها مشغول به فعالیت هستند چرا که در انجام هرکاری، ابتدا نگرش و دید مهم است و دانشگاه باید دید و نگرش آدم ها را در مسیر هدایت و عوض کند، وقتی دیدها عوض شود نگرش هم بهتر می شود.
وی افزود: در گذشته فقر محتوایی و معنایی داشتیم، اما در دنیای امروز این مفهوم بازتر شده وقتی می گوییم نظارت به حراست هم می تواند کمک کند و به گونه ای تمام عناصر دانشگاه را دربرمی گیرد و کمک می کند به مجموعه دانشگاه تا چالش ها و نواقص کار آموزش خود را بشناسد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر این که فعالیت مرکز نظارت و ارزشیابی به معنای تضمین کیفیت است و در زمینه نظارت احساس می شود خلایی در دانشگاه ها وجود دارد، اظهار داشت:
مرکز نظارت در دانشگاه چشم رئیس دانشگاه است، نه به معنای مچ گیری بلکه کسب اطلاعات و فهم دقیق آنچه در درون سیستم آموزش مهارت است.
وی افزود: مرکز نظارت باید کمک کند ضعف ها و نقاط قوت را بشناسیم و به دنبال آن سعی کنیم نقاط ضعف را برطرف کنیم تا به ارتقای دانشگاه کمک شود.
صالحی عمران گفت: مسئولان دفاتر حراست دانشگاه از تمام ابعاد و جنبه ها می توانند مسایل و مشکلات را بررسی کنند البته این مسئولیت در تمام ارگان ها وجود دارد و در عین حال باید توجه داشته باشند به دستگاهها و افراد استرس وارد نکنند و تا حد توان اعتماد اجتماعی را بالاببرند.
وی افزود: نظارت و ارزشیابی و حراست نکات روانشناسانه خاص خود را طلب می کند، چیزی که مردم و سیستم اداری ما نیاز دارند این حس است که برخورد و رفتار عادلانه داشته باشیم و منصفانه قضاوت شوند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر این که جامعه به مفاهیم اخلاقی همچون اعتماد و صداقت نیاز دارد، گفت: اینها در درازمدت سرمایه اخلاقی ایجاد می کند و دانشگاه فنی حرفه ای می تواند الگویی بسیاری از دانشگاه های دیگر در این زمینه باشد.
دومین نشست هم اندیشی نظارت و ارزیابی و حراست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران روز گذشته در دانشگاه امام محمد باقر (ع) ساری آغاز به کار کرد و به مدت 2 روز ادامه می یابد.
این همایش کارگاههای نظارتی و حراستی نیز برای مسئولان مربوط دانشگاههای فنی و حرفه ای کشور برگزار می شود.
در حال حاضر 178 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه ای در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 57 دانشکده اختصاصی بانوان است و حدود 150 رشته تحصیلی در آنها فعالیت دارند.
علاه بر این، هم اکنون حدود 600 هزار دانشجو در دوره‌های مهارتی تحصیل می‌کنند که این رقم با در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه به بیش از یک میلیون و200 هزار دانشجو افزایش یابد.

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/78360/کیفیت-آموزش،-مهم-ترین-دغدغه-دانشگاههای-فنی-و-حرفه-ای-است
بستن   چاپ