پیام مازند
سیل به راه آهن شمال خسارت میلیاردی زد؛
کیلومتر 289 ریلی تهران - شمال؛ سوت قطار شنیده می شود
دوشنبه 12 فروردين 1398 - 14:20:46
پیام مازند - سوادکوه - به رغم خسارت میلیاردی، سوت قطارهای شمال در زمان سیل با جانفشانی سوزنبانان و راهداران ریلی قطع نشد و بخشی از این تلاش را در کیلومتر 289 ریلی تهران - شمال می توان به نظاره نشست.

خبرگزاری مهر - سمیه اسماعیل زاده - گروه استان‌ها: در مسیر ریل، پیاده از راهداری راه‌آهن آزادمهر به سمت پل‌سفید می‌رویم. باران‌های بی‌امان 27 اسفند تاکنون، کل مسیر اطراف را پر از گل و شل کرده و اکنون نیز نم‌نم باران می‌بارد. سنگریزه‌های کناره ریل از یک سو و گل‌ولای اطراف آن از دیگر سوی، راه رفتن را سخت کرده است، حدود یکی دو کیلومتری که پیش می‌رویم، به نزدیکی کیلومتر 289 مسیر ریلی تهران-شمال می‌رسیم، از دور افرادی که روی ریل مشغول کارند، هویدا می‌شود.
امروز دومین روز کاری در این قطعه برای اصلاح و مرمت ریل پس از سیل اخیر است. بسیاری از پرسنل و کارگران اداره راه‌آهن شمال و شرکت‌های وابسته از همان 27 اسفند و آغاز بارش‌های سیل‌آسا مشغول به کار شدند، آقا حسین یکی از همین افراد است که تحویل سال را هم نزد خانواده‌اش نبوده و می‌گوید: کارم بریدن درختان افتاده و یا در حال ریزش روی مسیر ریلی است.
وی از روزهایی در همین ایام می‌گوید که برای بریدن درختان در حال ریزش تنها حایل او و مرگ، طنابی بود که به کمرش بسته شده بود و هر آن احتمال ریزش خاک زیر پایش وجود داشت و اما در همان موقعیت خطرزا هم با تمام وجود به خاطر ایجاد امنیت مسیر کار می‌کرد و یا روزی که به خاطر ریزش در بین مسیر زیراب و شیرگاه، راه ارتباطی آنها با بقیه قطع می‌شود و در آن روز مدیرکل هم آنجا بوده و حتی امکان تماس تلفنی برای اعلام وضعیت سلامتشان هم نداشتند و حدود شش ساعت بدین منوال گذشت تا ریزش و رانش جمع‌آوری شده بود.

همچون او در این میان کم نیستند. بسیاری از افرادی که اینجا مشغول به مرمت مسیر هستند، بیشتر از آنکه بخواهند مصاحبه آن چنانی کنند، حرف‌شان نه در کلمات بلکه در کارشان پیداست؛ از هادی حیدری که شرکتی بودن و عقب افتادن حقوقش را مانعی برای با جان‌ودل کار کردن در این مسیر نمی‌داند تا احمد هدایتی که با وجودی‌که بیست سال است بازنشست شده، امروز تا شنیده که در این مسیر مرمت ریل انجام می‌شود، تبر به دست، پیاده از پل‌سفید تا اینجا آمده بلکه کمکی کند و با آنکه 72 سال دارد، با تبر در حال بریدن درخت افتاده کنار ریل است و برای جبران نان و نمکی که از راه‌آهن خورده‌، وظیفه خود می‌داند به کمک بیاید. یا از یونس احمدی که در اوقات فراغت کمانچه می‌نوازد و اکنون آچار زمخت به دست گرفته و کار می‌کند و می‌داند شاید این کار زمخت لرزش دست بیاورد، لرزشی که دشمن ساز اوست و اما او روی خط ریل، با آرشه آچار، قطعه جوانمردی می‌نوازد.
عده زیادی درگیر ساخت سپر برای یک منطقه رانشی هستند، قطعه ریل پنج متری با وزن 300 کیلو، به کمک کارگران به بیل مکانیکی وصل و آرام بلند شده و در جای مورد نظر با کمک چند کارگر عمودی نگه داشته می‌شود و بیل همچون چکشی روی آن می‌کوبد و پس از ساعتی، کارگران قطعه‌های بزرگ و کوچک سنگ‌ها برای حفظ سازه ساده ساخته شده، مابین ریل و این سازه می‌ریزند.
راهکار موقت برای جلوگیری از رانش و ریزش مسیر ریلی، سپرکوبی و سبک‌سازی و راهکار بلندمدت احداث دیواره حفاظتی است
مهرداد رضازاده، معاون فنی زیربنایی راه آهن شمال که در میان افراد برای نظارت بر ساخت آمده، این کار را سپرکوبی می‌نامد و می‌افزاید: راهکار موقت برای جلوگیری از رانش و ریزش مسیر ریلی، سپرکوبی و سبک‌سازی و راهکار بلندمدت احداث دیواره حفاظتی است و همکاران بواسطه تجربه‌ای که دارند در عرض دو ساعت یک سپرکوبی را با حدوداً 20 نفر انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه برای سیر ایمن، از چند روز قبل مسیر توسط کارگران فنی بازدید اولیه و نقاط مستعد ریزش و رانش و خطرخیز شناسایی شدند، ادامه می‌دهد: در دو بلاک شیرگاه تا زیراب و زیراب تا پل‌سفید، تنها در این منطقه حدود 4 نقطه مستعد ریزش شناسایی و سپرکوبی در حال انجام است و همچنین، 20 نقطه از مسیر با طول متغیر 5 تا 100 متر نیز دیواره بالادست تخریب یا مستعد تخریب بوده که سبک‌سازی انجام شده است.
رضازاده با بیان اینکه این نقطه همان بخشی است که موجب اصلاح واریانس شده و هرچند شرایط فنی برای سیر قطار مسافربری وجود داشت اما برای احتیاط بیشتر از خط فرعی موجود در این مسیر استفاده شد و اکنون پس از مرمت، قطار به مسیر اصلی بازمی‌گردد و می‌افراید : پس از مرمت هر نقطه از مسیر، قطار عملیاتی از آن مسیر عبور کرده تا از عملکرد کار انجام شده مطمئن شویم و سپس سیر در مسیر انجام می‌شود.

سیل و تبعات تخریبی آن موجب شده تا در این منطقه از 27 اسفند، ایستگاه موقت تشکیل شود و هر شیفت رئیس موقت این ایستگاه 24 ساعت است، زمانی که حتی لحظه‌ای هم مجال برای نشستن وجود ندارد؛ کنترل ورود و خروج قطار به این ایستگاه یک کیلومتری و پیمودن دوباره و چندباره این مسیر در طی این زمان، حرکت درزین‌ها و ماشین‌آلات راه‌آهن در این ایستگاه همه‌وهمه به مسئولیت او است. علی سورتیجی ، معاون ایستگاه پل‌سفید؛ رئیس ایستگاه موقت این قطعه می‌گوید: در زمان حوادث ریلی و انسداد خط، ایستگاه موقت تشکیل می‌شود تا وسایل تعمیر خط به نقطه مورد نظر وارد شده و کار مرمت انجام شود و در این ایستگاه موقت، تمام مراحل در ایستگاه اصلی توسط رئیس ایستگاه انجام می‌شود تا خللی در سیر ایمن پیش نیاید.
امروز در این مسیر یک کیلومتری، حدود 100 نفر حضور دارند، هر کسی به کاری مشغول است، مدیرکل راه آهن شمال هم در میان جمع حضور دارد و مشغول به راهنمایی است. مدتی به انتظار می‌گذرد تا کار نظارت آن مسیر انجام شود و امکان گفتگو بیابیم. یوسف گران‌پاشا، با بیان اینکه در روز 27 اسفند و شروع سیل در استان، به دلیل بارش برف در خطوط ریلی منطقه سوادکوه حضور داشته است، می‌گوید: در این قطعه، زیر ریل شسته شده بود و تردد خطرناک تشخیص داده شد و به دلیل وجود خط فرعی که برای بارگیری زغال به سمت آزادمهر می‌رفت، تصمیم به تغییر واریانس گرفتیم و خط اصلی را روی خط آزادمهر گذاشتیم تا بهره‌برداری از خط قطع نشود و از روز گذشته برای مرمت و تغییر واریانس و بازگشت خط به این نقطه آمده‌ایم و کار در این نقطه تا فردا ادامه دارد.
بیشترین خسارت سیل در مسیر ریلی زیرآب - شیرگاه بوده است
وی با بیان اینکه بیشترین خسارت در مسیر ریلی شمال در بلاک زیراب-شیرگاه بوده است، ادامه می‌دهد: سه روز بارش شدید باران، در آخرین روزهای زمستان، روی زمین سیراب موجب رانش و ریزش گسترده در این مسیر شده و هرچند برای خطوط مشکلی ایجاد نشده بود اما از مناطق بالادست ریل، در حدود 12 نقطه رانش داشته‌ایم و در این مدت، حدود 2 هزار کامیون و کمتر تخلیه رانش انجام شده است.
مدیرکل راه‌آهن شمال یکی از سختی‌های برداشت رانش‌ها و آزادسازی مسیر ریلی را عدم وجود راه دسترسی عنوان می‌کند و می‌افراید : تنها راه دسترسی به مسیر ریلی همان خطوط ریلی است و با توجه به اینکه هر دو سمت مسدود شده بود، برای ورود بلدوزر و لودر و جابجایی قطار مشکلاتی داشتیم اما با کار شبانه‌روزی همه همکارنمان در بارندگی شدید، در عرض سه روز خط آزاد و تردد قطار انجام شد و راه‌آهن نیز تعهدات خود را در قبال مسافران انجام داد و در طی این مدت، مسافران تهران-مشهد از ایستگاه پل‌سفید با اتوبوس به ساری منتقل و سپس ادامه مسیر انجام می‌شد.

وی با اشاره به خسارت آنی سیل اخیر و هزینه 2 میلیارد تومانی در مرحله اولیه، میزان هزینه برای بازگشت راه‌آهن به وضعیت اولیه خود و احداث دیواره‌های حفاطتی بیشتر را بیش از 20 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: در طول این مدت، تمام تلاش ما بر این بوده تا مزاحمتی برای ستاد بحران استان ایجاد نکنیم، چرا که آنها خود درگیر بازگشایی مسیرهای اصلی، فرعی و روستایی بوده‌اند و کار بازگشایی مسیر ریلی را خودمان انجام داده‌ایم و ماشین‌آلات هم از پیمانکاران خودمان و نواحی اطراف بوده است.
گران‌پاشا با اشاره به تقلیل سرعت 10 تا بیست دقیقه‌ای، افزود: همکاران ما ده شبانه روز پی‌درپی در حال کار هستند و سعی داریم تا هفته آینده سرعت قطار به‌صورت عادی باز گردد و بخشی از تغییر سرعت، امروز با کار در این قطعه و تغییر واریانس به خط اصلی انجام می‌شود.
وی با مظلوم بر شمردن راه‌آهن به دلیل دیده‌نشدن زحمات پرنسل راه‌آهن در این ایام، گقت : در این ایام، از حدود یک‌هزار و700 پرسنل این اداره، حدود هزار نفر از کارگران تا نیروهای ارشد ما تا عادی شدن وضعیت، در آماده باش کامل هستند و در باران و سرما و به جان خریدن مخاطرات ریزش و رانش سنگ‌ها و درختان در مسیر، حتی تحویل سال را هم در خطوط بوده‌اند و در کنار خطوط چادر زدیم و ماشین‌آلات ما در مسیر مستقر هستند تا در هر ساعت شبانه روز کار خود را انجام دهند و سیر ایمن را فراهم کنند.
این مسئول با اشاره به رانش در مسیر زرین‌دشت در روز گذشته، گفت: برای سفر ایمن در این ایام، پیش از حرکت هر قطار مسافربری، یک درزین پیش‌رو برای بررسی مسیر و وجود خطر احتمالی حرکت می‌کند که روز گذشته در مسیر زرین‌دشت، 6 تن از همکاران ما به دلیل سقوط سنگ 35 تنی زخمی شدند و یکی از آنها هنوز در بیمارستان بستری است و این امر نشانگر تعهد همکاران ما در قبال امنیت مسافران است.
وی همچنین در رابطه با مسیر ساری- بهشهر، گفت: در بارندگی شدید اواخر اسفند، روی خطوط را آب گرفته بود و زمانی که همه مسیرها بسته بود ما سعی کردیم مسیر را هر چه زودتر بازگشایی کنیم و این مسیر 12 ساعت مسدود و 10 ساعت نیز مسیر پل‌سفید ساری بسته بود و سپس جابجایی ریل‌باس داشته‌ایم و به فرمانداری‌ها برای انتقال افراد مریض و مصدوم اعلام آمادگی کردیم.

ماشین چندمنظوره در حال بالانس کردن خط ریل است و علی حسن‌نژاد با بیان اینکه از این ماشین به تعداد انگشتان دست در کشور وجود دارد، می‌گوید: در این ایام نه تنها از هیچ ارگانی کمک نگرفتیم، بلکه در مواقع لازم به شهرداری‌ها کمک کرده و به مسئولان جاده‌ای هم برای انتقال مصدومان و موارد اورژانسی اعلام آمادگی کردیم و همچنین، در ایستگاه دوگل و ورسک امکانات امدادی برای در راه ماندگان در حدود صد نفر تدارک دیده شد.
مسئول روابط عمومی اداره کل راه‌آهن شمال از آماده‌باش قطار نجات در ایستگاه پل‌سفید خبر داد و با اشاره به شرایط بحرانی این ایام گفت: در این ایام بحرانی در حال بهره‌برداری بوده است و در این ایام هیچ آسیبی به قطارها وارد نشد و این امر نتیجه حضور تومان راه‌بان‌ها و درزین‌های پیش‌رو در مسیر برای شناسایی و به جان خریدن مخاطرات بوده است.
کار در این نقطه تا فردا ادامه دارد و عده‌ای در کنار ریل، مشغول برپا کردن چادر برای اقامت نگهبان شب در این منطقه هستند تا شب را هم این منطقه بی‌محافظ نماند و کار هنوز ادامه دارد تا سیر مسافران امن باشد.
در این روزهای پرغم ویرانی سیل، مکان‌هایی هستند که خبرهای کمتری از ویرانی و مخاطراتشان شنیده‌ایم. شاید به نظر برسد که برخی از این مکان‌ها هجمه کمتری از سیل را شاهد بوده‌اند اما بی‌گمان این در تیتر خبرهای ناگوار نبودن، نتیجه تلاش شبانه‌روزی هزاران نفری بوده است که سلامت جان مردم را به راحتی گذران تعطیلات عید خود ترجیح داده‌اند و دانستن این امر خود تسلایی است.

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/83595/کیلومتر-289-ریلی-تهران---شمال؛-سوت-قطار-شنیده-می-شود
بستن   چاپ