پیام مازند
حذف خارجی ها نقطه عطفی در بازارچه های صنایع دستی مازندران
شنبه 17 فروردين 1398 - 18:08:36
پیام مازند - ساری- صنایع دستی مازندران به عنوان شناسه ای از این خطه کهن بویژه در ویترین بازارچه ها همواره در معرض هجوم اجناس خارجی بودند که درکنار مشکلات نبود محلی دائمی برای این بازارچه ها از دغدغه های فعالان این عرصه بود.
به گزارش خبرنگارایرنا ، مازندران، استانی است که سالانه میزبان 30 میلیون مسافر است که برای صنایع دستی همانند دیگر عرصه های گردشگری میدانی عظیم برای درآمدزایی است.
مازندران از نظر فعال بودن رشته های صنایع دستی در کشور ممتاز است و از حدود 200 رشته صنایع دستی مصوب معاونت صنایع دستی کشور بیشتر از 80 رشته در این استان تولید می شود.
تعداد 14 رشته صنایع دستی این استان تاکنون موفق به کسب مهر اصالت سازمان بین المللی آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) شده اند و برخی رشته های مهم نیز در فهرست دریافت این مهر قرار دارند.
برغم سبقه خوشنام و درخشان صنایع دستی مازندران به لحاظ کیفیت در استان و کشور و آمار فراوان گردشگران استان نبودن مکانی دائمی برای اختصاص به نمایشگاه های صنایع دستی ، ضربه جبران ناپذیری تاکنون به این عرصه وارد کرده است.
در کنار این مشکل تولیدات صنایع دستی استان همچنین تاکنون در معرض هجمه و رقابت کالاهای خارجی در بازارچه های فروش فرصت خودنمایی شایسته نداشته اند که این مشکل امسال تا حدودی با ممانعت از فروش اجناس خارجی رفع و رهاورد آن نیز نمایان شد.
سالیان متمادی صنایع دستی مازندران مجبور به رقابت سخت با اجناس خارجی به خصوص صنایع دستی چینی بود که به هر نحوی راه خود را به بازارچه ها و نمایشگاههای صنایع دستی مازندران باز کردند.
اجناسی که به مراتب ارزان تر اما بدون هیچ هویت و شناسنامه ای برای سیل عظیمی از گردشگران که به مازندران سفر می کردند عرضه می شد تا ضربه های کاری تری باشد بر پیکر خسته صنایع دستی و دست ساخته های بومیان و مردمان این دیار.
اما امسال برای نخستین بار ممنوعیت فروش اجناس خارجی در نمایشگاهها و بازارچه های صنایع دستی استان نه تنها نفس تازه ای در دست ساخته های بومیان دمیده است، بلکه در نخستین قدم بازخورد جالب توجهی از خود بجای گذاشت.
** رشد 50 درصدی فروش صنایع دستی مازندران با خروج اجناس خارجی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشکری مازندران گفت: امسال با جلوگیری از برپایی غرفه های فروش اجناس خارجی در نمایشگاه و بازارچه های صنایع دستی استان ، گردش مالی بازارچه های نوروزی استان 50 درصد افزایش داشت.
حسین ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنکار ایرنا با بیان اینکه در ایام نوروز98 قریب به 900 هزار نفر از بازارچه های صنایع دستی مازندران دیدن کردند، گفت: امسال 16نمایشگاه صنایع دستی با 607 غرفه در سراسر استان برپا شد که نسبت به گذشته کاهش داشته زیرا هدف ما تخصصی شدن نمایشگاه ها و کاهس ورود اجناس متفرقه به بازار صنایع دستی نوروزی بود.
گفتنی است که در نوروز سال گذشته 22 نمایشگاه صنایع دستی با یک هزار و 200 غرفه در مازندران بر پا شد که گردش مالی حدود 80 میلیارد ریالی داشت.
معاون صنایع دستی مازندران همچنین افزود: گردش مالی بازار های صنایع دستی نوروزی امسال 90 میلیارد ریال بود که با توجه به کاهش نمایشگاهها و غرفه ها ، نسبت به سال گذشته رشد 50 درصدی داشت.
وی اظهارداشت: در سالهای پیش محصولات خارجی و اجناس متفرقه در نمایشگاههای صنایع دستی فروخته می شد که عملا تاثیر منفی بر محیط سنتی و بومی بازارچه ها و نمایشگاههای صنایع دستی استان داشت.
به گفته ایزدی ، امسال از فروش تولیدات صنایع دستی کشورهای خارجی همچون اجناس چینی و دیگر کشورها در نمایشگاهها و بازارچه های صنایع دستی نوروزی مازندران جلوگیری و در صورت مشاهده به شدت با ان برخورد شد.
**نبود فضا، درد دائمی نمایشگاه های صنایع دستی
معاون میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه تاکنون فقط در 2 شهر بابلسر و فریدونکنار موفق به برپایی بازارچه دائمی صنایع دستی شده ایم، افزود: اعطای فضای مناسب برای برپایی نمایشگاه دائمی مشکل دائمی صنایع دستی مازندران است که باید در این زمینه شهرداری ها پای کار باشند.
ایزدی با بیان اینکه میراث فرهنگی هیچگونه دخالتی و تصرفی در این عرصه نخواهد کرد گفت: حضور میراث فرهنگی فقط جنبه نظارتی خواهد داشت و شهرداری ها نباید نگران این موضوع باشند.
وی اعطای سرقفلی غرفه ها به صنایع دستی کاران را اصلی ترین نیاز این قشر برای تثبیت امنیت شغلی آنها دانست و افزود: این کار می تواند اقتصاد صنایع دستی را تشویق کند.
** حضور 20 استان کشور در نمایشگاه صنایع دستی مازندران
معاون صنایع دستی مازندران همچنین اظهار داشت که امسال برای نوروز 20 استان در نمایشگاهای صنایع دستی استان مازندران حضور یافتند.
ایزدی با بیان اینکه سیاست ما حرکت به سوی نمایشگاه دائمی است، اظهار داشت: این نمایشگاه ها به صورت بنگاه اقتصادی دائمی می توانند هم در جهت معرفی صنایع دستی و هم برای ایجاد بازارهای مستمر ایفای نقش کنند.
معاون میراث فرهنگی همچنین اسامی استان های حاضر در نمایشگاه های ملی صنایع دستی استان مازندران را استان های ، تهران ، البرز، قزوین ، زنجان ، اصفهان ، گیلان ، گلستان ، آذربایجان غربی و شرقی ، اردبیل ، کردستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی ، خوزستان ، فارس ، یزد و برخی دیگر اعلام کرد و گفت: صنایع دستی کاران استان مازندران نیز از حاضرین اصلی این نمایشگاه هستند.
بازارچه صنایع دستی محوطه ای متشکل از مغازه و غرفه به منظور عرضه و فروش محصولات صنایع دستی است و اشخاص در قالب خرید، سر قفلی و یا اجاره در این مکان ها به کسب و پیشه، تجارت و بازاریابی صنایع دستی اشتغال دارند.
عرضه و فروش محصولات صرفا صنایع دستی که جز رشته های مصوب معاونت صنایع دستی هستند خط قرمزی است که این معاونت برای فعالان در این بازارچه ها در نظر گرفته است.
7335/1899

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/83696/حذف-خارجی-ها-نقطه-عطفی-در-بازارچه-های-صنایع-دستی-مازندران
بستن   چاپ