پیام مازند

آخرين مطالب

یار مهربان دانا و خوش بیان است

پرنیای قصه گو در یکسال 415 کتاب خواند گفتگو

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - قائم‌شهر - پرنیای قصه گوی قائم‌شهری 10 سال دارد، او در سال گذشته 415 جلد کتاب خواند و آرزوی دارد برای دیگر کتاب بخواند.

 پرنیا شعبانی 10 ساله است و در کلاس چهارم ابتدایی درس می‌خواند او در سال 95 بامطالعه 415 جلد کتاب در طی 20 ماه، در رده سنی کودک، کتاب‌خوان برتر کشوری شده است.
پرنیا از آرزوهایش می‌گوید: دوست دارم یک ماشین ون داشته باشم و بر روی آن نقاشی کتاب‌ها را ترسیم کنم و در روستاهای مختلف، برای بچه‌ها کتاب بخوانم. ادامه می‌دهد: دوست دارم برای مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها کتاب بخوانم و دوست دارم در پارک هم برای بچه‌ها کتاب بخوانم و هم به آن‌ها کتاب بفروشم.
وی از صداوسیما می‌خواهد برنامه‌هایی برای معرفی کتاب داشته باشند. او کتابی از مجموع قصه‌ها به رشته تحریر درآورده است که در حال طی مراحل مجوز قرار دارد.
سفیر کتاب قائم‌شهر، که در برنامه‌های مختلف، مهدهای کودک و مدارس قصه می‌گوید و به دیگران کتاب معرفی می‌کند، دلش می‌خواهد نمایندگان مجلس طرح و ایده‌ای را تصویب کنند تا مدارس در هفته و یا ماه، یک روزبه نام روز با کتاب، داشته باشند.
سمیه درزی مادر پرنیا  می‌گوید: پرنیا وقتی کودکی سه سال و نیمه بود، خواندن قرآن را یاد گرفت و از چهارسالگی به‌صورت روان، کتاب می‌خواند، وی عضو کتابخانه است و روزانه سه ساعت از وقتش را صرف خواندن کتاب غیردرسی می‌کند و بااینکه یکی از شاگردان ممتاز مدرسه است، حتی در ساعات تفریح هم کتاب می‌خواند.
پرنیا مرا به یاد کودکی‌هایمان می‌اندازد وقتی‌که در ایام خاص ازجمله نوروز، از دیگران کتابی هدیه می‌گرفتیم و باذوق و شوق فراوان آن‌ها می‌خواندیم و در قفسه کتابخانه گوشه اتاق قرار می‌دادیم.
به‌راستی مگر کتاب، آن یار مهربانی نیست که دانا و خوش‌بیان است، و کودکی‌هایمان پر از خاطرات و همراهی اوست. از گذشته دور کتاب به‌عنوان یکی از ابزارهای آموزشی موردتوجه بوده است و اولیای دین نیز به پدیدآوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند. امروزه نیز حاصل از تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت به‌وسیله کتاب در دسترس همگان قرا رمی‌گیرد و کتاب‌خانه‌ها، کانون‌ها و همایش صاحب‌نظران و گلستان پرطراوت صاحبان معرفت است. اما در این دنیای فن‌آوری و فضای مجازی واقعاً" کتاب و کتاب‌خوانی چه جایگاهی دارد؟
این سؤالی است که همه آن‌هایی که دغدغه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در یک‌کلام آرزوی رشد و کمال این کشور را در دل دارند، باید پاسخی اساسی برای آن پیدا کنند. تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتاب‌خوانی در جوامع، نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل‌خوش کرد. باید تأکید کرد که باوجود رشد رسانه‌های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدن‌ها داشته است، ایفا کند.

برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در کشور افزایش می‌یابد
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید هادی حسینی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور افزایش می‌یابد، اظهار داشت: ایجاد عدالت فرهنگی از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور است.
وی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب زمینه دسترسی مردم به کتاب‌های جدید را فراهم می‌کند و این مهم در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تقویت کتابخانه‌های مناطق محروم باید موردتوجه بیشتر قرار بگیرد و هم‌اکنون شاهد توسعه فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال در کشور هستم، اما با توسعه این بخش، هنوز جایگاه کتاب حفظ‌شده است و در حوزه علم و تفکر جایگزینی برای کتاب پیدا نشده است.
315 عنوان کتاب با شمارگان 750 هزار جلد سهم ناشران مازندران از بازار نشر در نیم سال نخست سال بوده است
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران سهم استان را در بازار نشر 315 کتاب با 750 هزار جلد اعلام کرد و افزود: 315 عنوان کتاب با شمارگان 750 هزار جلد سهم ناشران مازندران از بازار نشر در نیم سال نخست سال بوده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: تاکنون 197 ناشر موفق به دریافت پروانه نشر شده‌اند که ازاین‌بین 132 ناشر فعال در استان مازندران در حال فعالیت هستند.
کبری خلیلی مسئول کتاب و انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز  یکی از مؤلفه‌های پیشرفت و غنی بودن فرهنگ جامعه را میزان مطالعه افراد آن جامعه دانست و گفت: در راستای تشویق جوانان به کتاب‌خوانی طرح دومین جام باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی در سه شهر ساری، بابل و بهشهر بین 12 باشگاه آغازشده است.

وی افزود: در این دوره شرکت‌کنندگان با کتاب‌خوانی و ارسال نامه به نویسنده به تهیه فیلم کوتاه موبایلی می‌پردازند که پس از داوری و انتخاب مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.
وی از خرید کتاب ناشران جهت حمایت از بازار نشر خبر داد و گفت: جهت حمایت از کتاب‌فروشی‌های استان وام بانکی از 300 میلیون ریال به بالا برای تأسیس، تجهیز و نوسازی کتاب‌فروشی‌ها اختصاص می یابدو تاکنون 10 کتاب‌فروشی درسطح استان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.
مسئولان در جهت الگوپذیری کارکنان خود، در کتابخانه‌های عمومی حضور یابند
مرضیه فلاح کردآسیابی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قائم‌شهر  از تعداد 13 هزارو 638 عضو فعال، در کتابخانه‌های این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: 6 کتابخانه عمومی در شهرستان قائم‌شهر فعالیت دارند که با 70 هزارو 339 عنوان کتاب و 78 هزارو 836 نسخه کتاب، در خدمت شهروندان علاقه‌مند به کتاب قرار دارند.
وی در خصوص مشکلات موجود در بحث کتاب در قائم‌شهر، عنوان کرد: تأمین بودجه جهت ساخت سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه عمومی جمشید احمدی، ساخت کتابخانه عمومی در شهر ارطه، ساخت کتابخانه در روستاها از مشکلات اصلی کتاب‌خوانی در شهرستان قائم‌شهر محسوب می‌شود.
فلاح در ادامه این گفتگو از اداره آموزش‌وپرورش درخواست کرد با کتابخانه عمومی در خصوص خواندن کتب غیردرسی توسط دانش‌آموزان، همکاری کند.
وی همچنین از مسئولین خواست در جهت الگوپذیری کارکنان خود، در کتابخانه‌های عمومی حضور یابند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/10974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران