پیام مازند

آخرين مطالب

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حذف جدول 17 لایحه بودجه شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نوشهر - ایرنا - معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که تنها این وزارتخانه باید پاسخگوی تمامی برنامه های فرهنگی کشور باشد ، خواستار حذف جدول شماره 17 از لایحه بودجه سال 97 شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، جدول شماره ١٧ بودجه جدولی است که موسسات و نهادهای غیردولتی بسیاری در قالب آن سالانه بخشی از بودجه فرهنگی را به خودشان اختصاص می‌دهند بدون آنکه در قبال آن پاسخگو باشند.
سید هادی حسینی عصر پنجشنبه در همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری در نوشهر گفت : هم اکنون تنها یک سیزدهم بودجه فرهنگی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق می گیرد ، در حالی که باید پاسخگوی تمامی برنامه های فرهنگی کشور باشد.
وی با تاکید بر این که بودجه کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگوئی به تمامی برنامه های فرهنگی کشور کافی نیست ، افزود : اگر قرار نیست این جدول حذف شود ، باید دستگاههایی را که بودجه فرهنگی دریافت می کنند ، پاسخگو کرد.
درخواست حذف جدول 17 از لوایح بودجه یا پاسخگو کردن نهادهای دریافت کننده آن از طریق ساماندهی فهرست موجود ، سابقه طولانی دارد.
دولت در لایحه بودجه سال گذشته 244 میلیارد تومان بودجه به نهادهای مندرج در جدول شماره ١٧ پیشنهاد کرد ولی مجلس به رغم حذف جدول در مرحله مقدماتی ، جدول را با بودجه 276 میلیارد تومانی تصویب کرد.
مخالفان وجود جدول شماره 17 در لایحه بودجه معتقدند که بسیاری از نهادهای بودجه گیر در این فهرست به خاطر این که زیر مجموعه دولت محسوب نمی شوند تحت نظارت مجلس و دیگر نهادهای نظارت کننده بر بودجه مصوب قرار ندارند و به هیچ مرجعی در باره عملکرد و چگونگی مصرف بودجه پاسخگو نیستند.
یکی دیگر از انتقادات مخالفان این جدول هم توقع پاسخگوئی به تمامی برنامه ها و مسائل فرهنگی کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در حالی که تنها کمتر از 10 درصد بودجه فرهنگی به این وزارتخانه تعلق می گیرد.
** فرهنگ بالاتر از سیاست
معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر این که فرهنگ بالاتر از سیاست است ، بر ضرورت توجه به فرهنگ و بزرگان فرهنگی کشور تاکید کرد.
وی گفت : فرهنگ منشا خوبی ها است و مازندران دارای مفاخری است که باید آنها را به خوبی به جامعه معرفی کرد تا مردم ما بخصوص جوانان شناخت درستی از بزرگان گذشته خود داشته و با اندیشه های آنان آشنا شوند.
حسینی که به عنوان نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری به مازندران آمد ، پیام دکتر عباس صالحی برای این همایش را در مراسم اختتامیه آن قرائت کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از پیام خود با اشاره به پیشینه فرهنگی و سیاسی علامه ملاعلی فاخری و شیخ آقا حسن فاخری ، از این دو به عنوان گوهران تابنده دیار علویان یاد کرد.
صالحی نوشت : همایش ملی فاخر فرصتی است تا ضمن معرفی ویژگی ها،احوالات و آثار ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری،به تجلیل از زحمات و خدمات این فرزانگان پرداخته و به یمن این رخداد علمی ،آحاد معرفت جوی جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی و بنیان های فکری این عالمان عارف و هادیان سخت کوش بیشتر آشنا شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : اینجانب با ابراز خرسندی از مساعی همکاران محترم در مازندران و بانیان همایش برای تکریم مقام والای ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری، به واسطه دلبستگی به مقام عالمان عامل و تعلق خاطر به این خطه عالم پرور، از بانیان، برگزارکنندگان و شرکت کنندگان این همایش صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نموده و از خداوند متعال مزید توفیق همگان را خواستارم.
همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری صبح امروز با حضور جمعی از فرهیختگان ، اندیشمندان ، استادان دانشگاه و مسئولان در اردوگاه شهید رسولی نوشهر آغاز به کار کرد و عصر امروز با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد.
در همایش عصر امروز تعزیه ای با شعرهای ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری از سوی هنرمندان اجرا شد .
همچنین در حاشیه برگزاری این همایش تمبر یادبود نیز با حضور مهران فاخری رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی و هنری ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، این همایش یک روزه در دو بخش علمی و عمومی صبح و عصر امروز برگزار شد.
این همایش با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزارشد.
در بخش علمی که صبح امروز برگزار شد تعدادی از مقالات برگزیده ارائه شد و در بخش عمومی نیز علاوه بر اجرای تعزیه ، برنامه فرهنگی دیگر نیز اجرا شد.
برای این همایش 100 مقاله به دبیر خانه ارسال شده است که 77 مقاله مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت که از این تعداد 11 مقاله در قالب سخنرانی و بقیه نیز به صورت پوستر ارائه شد.
**علامه ملاعلی فاخری
علامه ملاعلی فاخری، فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن 13 هجری در سال 1188 هجری شمسی متولد شد .
وی در حوزه علمیه ایران و نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی و با حکم شرعی آیت الله مهدی آل کاشف الغطاء در امور شرعیه به مازندران و زادگاه خود روستای " سنار" که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است مراجعت کرد.
وی با بهره گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی، وقایع زندگی معصومین (ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده است.
"تعزیه فاخر"، "مرثیه فاخر"، "منظوم بخشی از رساله عملیه آیت الله محمد مجتهد تنکابنی" و "گزیده اشعار" چهار مجموعه شعر علامه ملاعلی فاخری محسوب می شوند.
این عالم فرزانه در سال 1266 هجری شمسی به دیدار حق شتافت . آرامگاه وی در وادی السلام نجف اشرف در جوار مرقد امام علی (ع) قرار دارد.
** شیخ آقا حسن فاخری
شیخ آقا حسن فاخری متخلص به زاده فاخر در سال 1249 هجری شمسی در خانواده ای آشنا به علوم و ادب و عرفان اسلامی در'"علوی کلا" چالوس دیده به جهان گشود، از کودکی نزد پدرش ملاعلی که از مفاخر علمای زمان خویش بود، به تحصیل مقدمات علوم دینی پرداخت.
وی برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و مدارج عالی علوم اسلامی را در مدرسه عالی سپهسالار سابق گذراند و سرانجام در حوزه علمیه قم تحصیلات خود را به کمال رساند . فضایل معنوی و شایستگی های علمی و فقهی وی موجب وثوق او نزد علمای عصر شد و به موجب حکمی از جانب آیات اعظام آیت ا... شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم و آیت ا... ابوالحسن اصفهانی (ره) به عنوان مسئول امور شرعیهی منطقه کلارستاق (شامل چالوس، مرزن آباد و کلاردشت امروزی) تعیین شد.
وی پس از مراجعت از قم ابتدا به جمع آوری آثار پدرش ملاعلی پرداخت و از آنجائی که از طبعی لطیف و ذوقی سرشار برخوردار بود به سرودن اشعار نغز و بدیع در منقبت اهل بیت عصمت و طهارت و سرودن مراثی در رثای شهدای کربلا به ویژه امام حسین(ع) و یاران با وفایش همت گماشت.
از این عالم ربانی تاکنون آثاری چون "مرثیه فاخر"، "کعبه مقصود" و "لطایف کلام" به چاپ رسیده است . این عالم جلیل القدر پس از عمری تلاش در اشاعه فرهنگ حسینی در شب لیله القدر سال 1310 ه ش دعوت حق را لبیک گفت. آرامگاه ایشان در جوار امامزاده علی بن موسی الرضا (ع) روستای سماء مرزن آباد زیارتگاه مشتاقان است.
خبرنگار : سیدمحمد اکبرموسوی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/1602/1295/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/11138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری

اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است

کشف برنج تقلبی در بابل

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی 380 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها، خلاف قانون و منویات رهبری است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

مراجعه بیش از 33 هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز 1403

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود

خط کشی 48 کیلومتر از راه‌های شهرستان تنکابن

اعتبارات آبرسانی در مازندران 23 درصد افزایش یافت

پسروی آب دریا چالش بزرگ فراروی نیروگاه نکا

کشف و ضبط چوب آلات قاچاق جنگلی در شهرستان سوادکوه

پسروی آب دریای خزر چالشی بزرگ برای نیروگاه نکا

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد

تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است