پیام مازند

آخرين مطالب

«ناتِر»؛ روستايي بکر و سرسبز نيازمند توجه مسئولان مقالات

  بزرگنمايي:

روستاي کوهستاني و خوش آب و هواي «ناتر» با مناظري زيبا، مراتعي سبز و جنگل‌هايي پوشيده از درختان پهن‌برگ، در کيلومتر 30 جاده چالوس به تهران قرار دارد که جاده‌اي فرعي در جوار جنگلي از درختان سوزني‌برگ به اين روستا منتهي مي‌شود.

طول اين جاده حدود 20 تا 22 کيلومتر است که روستاهاي «طوير»، «کوتِر»، «مِرِس»، «مَکار»، «عاليرو»، «فشکور» و «خارِس» در مسير آن، و روستاي ناتر قرار دارند.

چشمه‌هاي فراوان و طبيعت زيبا، اين روستا را به يکي از روستاهاي خوش آب‌ و هواي منطقه تبديل کرده است که از جاذبه‌هاي آن مي‌توان به «قُلقُله‌چشمه» و «ککي‌چشمه» اشاره کرد.

روستاي ناتر به دليل آب و هواي مطبوعِ کوهستاني و حاصلخيزي بسيار بالا و مطلوب خاک، محل مناسب و ايده‌آلي براي کشاورزي و دامپروري است.

چشمه شفابخش «درايو»

از ديگر چشمه‌هاي روستاي «ناتر» مي‌توان چشمه «داريو» را نام برد که در منطقه «کَنديچال» واقع شده است و آب اين چشمه داراي خاصيت شفادهندگي به خصوص براي درمان بيماري‌هاي گوارشي و پوستي است.

امامزادگان «فضل و فاضل»

روستاي ناتر همچنين داراي امامزاده‌اي به نام «فضل و فاضل» است که مردم آن منطقه اعتقاد زيادي به اين امام‌زادگان و معجزات آن دارند.

ناتر؛ تلفيقي از معماري قديم و جديد

وسعت ناتر، 220 هکتار است و قسمت‌هاي وسيعي از مناطق کوهستاني‌ را به خود اختصاص داده، در جوار اين روستا، روستاهاي ديگري  از جمله «فشکور»، «دلير» و «اليت» قرار دارد.

هرچند چهره روستا تلفيقي از معماري قديم با خانه‌هاي کاه‌گلي و سنگي و چوبي است اما طي چند سال اخير چهره روستا تغيير زيادي کرد و خانه‌هايي با مِتد امروزي در لابه‌لاي اين خانه‌ها سر بر‌آورده است.

 ناتر، 10 شهيد دارد

روستاي«ناتر» 10 شهيد به نام‌هاي عبدالعظيم، مظاهر، محب‌علي، نورمحمد، مصطفي، سعيد، و شاهرخ دارد که از طوايف شمس ناتري، کاوس نصير ناتري، بختيار دلير ناتري و محمدزمان راهوي هستند.

دامداري و کشاورزي شغل بيشتر اهالي

شغل بيشتر اهالي اين روستا دامداري و کشاورزي است و دو مرتع بسيار زيباي «کندورود» و «کنديچال» در حومه و حوزه اين روستا واقع ‌است.

ناتر نيز همانند بسياري از روستاهاي رو به پيشرفت، نيازهايي دارد که مسئولان محلي پيگير آن هستند.

خسارات بارندگي به روستا

در اين باره، نايب رئيس شوراي اسلامي روستاي ناتر با تاکيد بر اينکه راه دسترسي مناسب محور توسعه است، افزود: اين روستا به علت دارا بودن بافت و معماري قديمي و نيز  لبنيات معروف، از شهرت بسيار بالايي در اين حوزه برخوردار است، و به همين سبب همه ساله مسافران و گردشگران بسيار زيادي براي استفاده از ظرفيت‌هاي آن به «ناتر» سفر مي‌کنند.

يدالله شمس ناتري تصريح کرد: چند سالي است که به‌ دليل بارندگي‌هاي شديد و جاري شدن پي‌درپي آب در طول مسير دسترسي به روستاي ناتر، آسفالت جاده از بين رفته، و موجب کاهش ورود مسافران و گردشگران به اين روستاي گردشگري شده و به نوعي اقتصاد منطقه را دچار چالش کرده است.

وي اظهار داشت: نبود علائم هشدار دهنده راهنمايي و رانندگي، نداشتن خط‌کشي و عدم نصب گارد ريل در اين مسير کوهستاني، حوادث جاده‌اي را افزايش داده و بارها نيز تصادفات و سقوط خودروها به دره‌هاي عميق منجر به بروز خسارات جاني و مالي زيادي شده است.

آخرين حوادثي که در اين مسير رخ داده است مي‌توان به سقوط خودروي دروازه‌بان اسبق تيم فوتبال سايپا به همراه همسر و فرزندش به پايين دره‌اي در همين مسير اشاره کرد که باعث خسارات مالي و جراحت‌هاي شديد سرنشينان شده است.

درمانگاه نداريم

شمس ناتري به ديگر مشکلات موجود در روستاي گردشگري ناتر پرداخت و گفت: با توجه به جمعيت قابل توجه اين روستا(بيش از 600 نفر)، درمانگاه يا خانه بهداشت در ناتر وجود ندارد و اهالي آن بايد مسير هفت کيلومتري با جاده‌اي بسيار ناهموار و بعضاً خطرناک در ايام زمستان را تا روستاي فشکور طي کنند.

وي با اشاره به اين‌که جمعيت روستاي فشکور از ناتر خيلي کمتر است ولي درمانگاه دارد، خاطرنشان کرد: با شبکه بهداشت چالوس نيز براي احداث خانه بهداشت يا درمانگاه مکاتبه انجام داديم و حتي حاضر به تامين هزينه آن نيز شديم اما تا کنون هيچ‌گونه توجهي نشده است.

به‌علت نبود مدرسه و محرومبت دختران از تحصيل

نايب رئيس شوراي اسلامي ناتر، درباره مقوله مهم آموزش و وضعيت ادامه تحصيل دانش‌آموزان، اظهار داشت: روستاي ناتر فقط تا پنجم ابتدايي مدرسه دارد و دانش‌آموزان بايد براي ادامه تحصيل خود در مقاطع راهنمايي و بالاتر از اين روستا به «مرزن‌آباد» کوچ کرده و در مدارس شبانه‌روزي ادامه تحصيل دهند.

وي تصريح کرد: اين موضوع باعث شده تا بسياري از دخترانِ بااستعداد که هر کدام آينده‌سازان به‌حق تاثيرگذار در آباداني و پيشرفت ايران اسلامي ‌ما خواهند بود، به‌ دليل نداشتن مدرسه راهنمايي و مقاطع بالاتر و نيز بضاعت کم خانواده‌هايشان از ادامه تحصيل بازمانده و مي‌مانند.

زمين فوتبال، راه دسترسي مناسبي ندارد

شمس ناتري همچنين به نبود زيرساخت‌هاي ورزشي در روستاي ناتر اشاره کرد و گفت: روستاي «ناتر» با وجود جوانان مستعد در حوزه فرهنگي و ورزشي نياز مبرم به يک مکان ورزشي دارد و حتي زمين فوتبال فعلي به‌ علت نداشتن راه دسترسي ايمن و مناسب بلاءاستفاده مانده است در حالي که روستاي «ناتر» در حوزه ورزشي، ورزشکاران ملي و بين‌المللي فراواني در رشته‌هاي مختلف ورزشي به سطح اول کشور معرفي کرده است که افتخارات و مدال‌هاي زيادي براي کشور عزيزمان به ارمغان آورده‌ و مي‌آورند.

توقف سنگ‌فرشِ و تخريب راه‌هاي ‌روستايي

وي درباره بافت قديمي و روند سنگ‌فرش کردن کوچه و پس‌کوچه‌هاي اين روستا خاطر‌نشان کرد: بافت قديمي روستاي «ناتر» در مقايسه با بافت قديمي ساير روستاهاي منطقه از قدمت بسيار بيشتر و حتي تاريخي برخوردار است، و همين موضوع، ناتر را به منطقه نمونه گردشگري تبديل کرده است.

اين مسئول محلي در ادامه گفت: نيمه‌کاره رها کردن و توقف روند سنگ‌فرش در روستاي ناتر باعث شده تا راه‌هاي درون‌روستايي به ‌شدت آسيب ديده و تخريب شوند، بنابراين مسئولان بايد هرچه زودتر براي جلوگيري از افزايش خسارات، ادامه سنگ‌فرش کردن را در دستور کار خود قرار دهند.

 از ماشين حمل زباله خبري نيست

وي همچنين به معضل زباله در اين روستا اشاره و تصريح کرد: مقرر شده بود تا از طريق اداره کل امور روستايي و شرکتي که قرارداد تحويل خودرو با اين اداره کل را دارد يک دستگاه نيسان حمل زباله به ناتر اختصاص داده شود ولي با وجود برداشت هزينه مربوطه از حساب دهياري روستا، اما بيش از دو سال است که هيچ خبري از نيسان حمل زباله نشده است.

شمس ناتري ابراز داشت: با پيگيري‌هايي که اعضاي شورا و دهياري انجام دادند هنوز هيچ قول مساعدي از مسئولان براي تحويل اين خودرو داده نشده است، بنابراين بايد هر چه زودتر تکليف اين خودرو مشخص شود چون در حال حاضر به علت نداشتن ماشين حمل زباله، زباله‌ها در اطراف روستا رها مي‌شوند که در آينده خسارات جبران ناپذيري را به محيط زيست و دام‌هاي اهالي تحميل مي‌کنند.

دامداران، بيشتر حمايت شوند

وي از توجه ناکافي به بخش دامداري در اين روستا گلايه کرد و گفت: با وجود اينکه لبنيات «ناتر» زبانزد همگان است و با استقبال مردم و مسافران و گردشگران روبه‌رو مي‌شود اما هيچ حمايتي از سوي مسئولان مربوطه نسبت به دامداران انجام نمي‌شود، اگر حمايت‌هاي لازم صورت گيرد و دامداري‌ها نيز از حالت سنتي خارج شوند مي‌توان بخش زيادي از لبنيات منطقه نوشهر و چالوس و حتي غرب مازندران را تامين کرد.

نايب رئيس شوراي اسلامي روستاي ناتر در پايان اين گفت‌و گو تاکيد کرد: روستاي «ناتر» با وجود ظرفيت‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار فراواني که در بخش‌هاي مختلف دارد نيازمند نگاه ويژه مسئولان است تا با شکوفا شدن و رونق‌گرفتن اقتصاد روستايي که درآمدي پايدار را مي‌تواند رقم بزند هم شاهد عمران و آباداني اين منطقه گردشگري، و هم کاهش روند مهاجرت‌ معکوس، باشيم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/1125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران