پیام مازند

آخرين مطالب

چند نکته طلایی برای گردشگران زمستانی مازندران اجتماعي

چند نکته طلایی برای گردشگران زمستانی مازندران
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - ایرنا - سرفصل جدیدی از گردشگری در مازندران با عنوان "گردشگری زمستانی " برای دیدن جاذبه های این استان بویژه نقاط کوهستانی در فصول سرد کلید خورده که به علت عدم آگاهی به فنون و آموزش لازم برای این منظور برای مسافران عاشق طبیعت زمستانی مشکل ساز و خطرآفرین شده است .
طی سالهای متمادی جنگل و دریا همواره مقاصد سفر مسافران به مازندران در فصول گرم سال و تعطیلات تابستانه به شمار می رفت اما در سالهای اخیر در فصل های پائیز و زمستان نیز مسافران زیادی به این استان سفر می کنند.
پیشتر که مازندران به داشته های طبیعی همچون ساحل دریا و طبیعت جنگلی مشهور بوده و مسافران زیادی را در آغوش داشته هایش میزبانی می کرد طی سالهای اخیر در منوی فضاهای گردشگری استان کوههای سر به فلک‌کشیده و برفی به عنوان مورد جدید مطرح شده است .
به طوریکه مسافران با شنیدن اوصاف زیبایی های کوههای برفی مازندران کوله بار سفر می بندند اما فغان از اینکه این کوله بار تهی از تجربه ، آموزش و تجهیزات کوهنوردی به تجربه گردشگری مبدل می شود که شاید به شیرینی هم نینجامد .
گم شدن گردشگران غیر بومی و حتی بومی در مسیرهای کوهنوردی و تلاش تیم های امدادی برای یافتن آنان نشانگر این است که این بسته جدید گردشگری در مازندران نیز می تواند اگر به دقت برنامه ریزی نشود همچون ساحل دریا تلفات رقم بزند .
**چند نکته طلایی برای گردشگران زمستانی مازندران
یکی از کوهنوردان مازندرانی به خبرنگار ایرنا گفت : علاوه بر مسیر جنگلی مملو از درختان با برگ های رنگارنگ ، کوههای برفگیر نیز بر زیبایی زمستانه مازندران می افزاید که مشتاقان به طبیعت را به سوی خود می خواند .
مونا احمدی که داشتن تجهیزات لازم را برای کوهنوردی و طبیعت گردی در زمستان بسیار مهم دانست ، ادامه داد : این تجهیزات شامل باتم (عصای کوهنوردی ) ، گتر(نوعی لباس کوهنوردی که بین کفش تا شلوار پوشیده می شود ) ، دستکش ، لباس زمستونه ،کوله ، پوتین و کت پر است .
وی ادامه داد : مسافران و گردشگرانی که بدنبال تجربه لمس گردشگری زمستانی در مازندران هستند بدون داشتن این امکانات و تجهیزات دل به کوه نزنند که مشکل ساز می شود .
این بانوی کوهنورد به حادثه کوهنوردی امسال در سوادکوه اشاره کرد و گفت که هشت نفر از اعضای یک خانواده تهرانی به دلیل ناآشنایی به منطقه "پروچشمه" سوادکوه هنگام بازگشت از منطقه به دلیل مه آلودگی مسیر را گم کردند .
وی ادامه داد : سرگردانی چند ساعته این افراد در دل کوه و جنگل های منطقه که اضطراب نیز با خود به همراه داشت با تلاش و حضور امدادگران هلال احمر سوادکوه خاتمه یافت .
افشین احمدی که تا هفته گذشته ریاست هیات کوهنوردی استان مازندران را بر عهده داشت از حضور گردشگران و مسافران بدون امکانات و آشنایی به مسیرهای کوهنوردی با عنوان واژه "اقدام کلافه کننده " آنان نام برد .
وی گفت : تورهای مسافرتی بدون آشنایی به شرایط آب و هوایی و همچنین تجهیزات کوهنوردی در مازندران مبادرت به برپایی تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی می کنند .
احمدی که شالوده کوهنوردی ایمن را متکی بر داشتن اطلاعات و آگاهی در خصوص شرایط آب و هوایی و آشنایی به منطقه دانست ، ادامه داد : اما تورهای مسافرتی برای این منظور غالبا بدون شناخت از منطقه و شرایط ذکر شده ، بدنبال انجام چنین کاری هستند .
وی به زمین گیر شدن 18 مسافر فاقد تجهیزات لازم کوهنوردی و آشنایی به محیط در منطقه ارفع کوه مازندران اشاره کرد وگفت که رعایت نشدن استانداردهای لازم برای صعود زمستانی باعث می شود تا طبیعت گردان و کوهنوردان غیر حرفه ای در میانه راه باقی بمانند و دردسرساز نیز شوند .
احمدی که امداد و نجات مصدومان و حادثه دیدگان کوهنوردی را جز وظایف هیات کوهنوردی ندانست ، ادامه داد : با این همه برای جلوگیری و کاهش بروز چنین حوادث ، این هیات از سال 93 در فصول سرد سال و مسیرهای پرتردد کوهستانی ، ستادهای پیشگیری و اطلاع رسانی حوادث کوهستانی را ایجاد کرده است .
وی افزود : کوهنوردان متبحر و آشنا به منطقه در این ستادها مستقر هستند که با کنترل تجهیزات کوهنوردان آماتور و اطلاع رسانی مسیر به آنان بدنبال کاهش بروز حوادث هستند .
به گفته احمدی حتی کوهنوردان و طبیعت گردان فاقد تجهیزات استاندارد و لازم کوهنوردی نیز از مسیر بازگردانده می شوند تا از خطرات واتفاقات ناخوشایند برای آنها جلوگیری شود .
وی تاکید کرد : هرچند حضور و فعالیت این ستاد توانست در کاهش حوادث و صدمات ناشی از این مساله تاثیر بگذارد اما در این مهم دقت نظر مسافران برای داشتن آمادگی لازم تاثیر بسزایی را دارد .
*** جور جبران کوتاهی مسافران بردوش امدادگران هلال احمر
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران تعداد پایگاه های امداد و نجات استان را 32 پایگاه اعلام کرد و گفت که از این تعداد هشت پایگاه تخصصی امداد و نجات کوهستان است .
غلامعلی فخاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارائه خدمات به مصدومان حوادث جاده ای کوهستانی از جمله سقوط خودرو در دره و نجات در راه ماندگان برف و کولاک را از جمله وظایف تیم های امداد و نجات کوهستانی برشمرد .
وی افزود : پایگاه های امداد و نجات کوهستان براساس وسایل و تجهیزاتی که دارند خدمات رسانی به حادثه دیدگان را انجام می دهند .
معاون هلال احمر مازندران گفت : کوهنوردان آماتور که گردشگران و مسافران هستند بدون تجهیزات ، امکانات و ناآشنا به فنون به مناطق کوهستانی می روند .
وی ادامه داد : امدادگران هلال احمر خارج از حوزه کاری و تنها براساس حس انسان دوستانه برای نجات این افراد وارد عمل می شوند .
به گفته فخاری حتی در این میان برای کمک به این افراد استفاده از نیروهای بومی و محلی را به کار می گیریم تا جانی را نجات بدهیم .
وی که از این نوع فعالیت و کارهای گردشگران و مسافران ناآشنا به فن کوهنوردی و بدون امکانات به عنوان چالش پیش روی دستگاه های امدادگر مازندران نام برد، گفت که در فصول سرد سال بیشتر از 10 مورد حادثه گم شدن مسافران در جنگل و کوه و حوادثی از این دست در مازندران رخ می دهد .
وی بخش عمده کنترل و پیشگیری حوادث کوهنوردی بویژه برای افراد آماتور را منوط به نظارت و سخت گیری فدراسیون و هیات های کوهنوردی دانست و افزود : داشتن مجوز از فدراسیون و هیات مورد نظر باید بیشتر جدی گرفته شود .
فخاری ادامه داد : دادن مجوز می تواند براساس دارا بودن تجهیزات ، امکانات و همچنین اطلاع رسانی لازم برای مسیرهای کوهنوردی باشد .
به گفته کارشناسان حال که تلاش برای رونق گرفتن گردشگری زمستانی در مازندران به بار نشسته است ضرورت دارد تا برای جلوگیری و پیشگیری از آسیب های احتمالی برنامه ریزان و مسئولان در این خصوص برنامه ریزی لازم را انجام دهند .
در این میان تشکیل ستاد و یا مجموعه ای به عنوان کنترل کننده و یاری کننده امداد و نجات کوهستان در مازندران با برنامه ریزی می تواند در کنترل بروز حوادث اینچنین تاثیربگذارد تا گردشگری زمستانی ایمن را رقم بزند .
بنابر امارهای رسمی هرساله مازندران میزبان 30 میلیون مسافر است که براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تنها در ماههای مهر و آبان امسال بیشتر از سه میلیون نفر شب اقامت مسافر دراین استان ثبت شده است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
/1899/2096

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/11327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد