پیام مازند

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می دهد

نشست پرچالش مجلسی های مازندران در روز مجلس/منطقه آزاد پردردسر سياسي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نشست پرچالش مجلسی های مازندران در روز مجلس با دردسرهای منطقه آزاد پردردسر برگزار شد.
به گزارش ایسنا مازندران،دوری مجمع نمایندگان مازندران، از رسانه ها و عدم استقبال اعضای مجمع نمایندگان از نشست های خبری، در حاشیه دیدار با استاندار مازندران برای نمایندگان به چالشی با رسانه ها تبدیل شد.
قرار بود پس از پایان دیدار نمایندگان مجلس با استاندار، رئیس مجمع در میان رسانه ها حضور یافته و درباره این دیدار به سوالات رسانه ها پاسخ دهد. به طول انجامیدن جلسه موجب شد، ولی الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار و سخنگوی مجمع در میان رسانه ها حاضر و جلسه در ساعت مقرر برگزار شود.
خبرنگاران آماده شلیک
نانواکناری، جمع حاضر نمایندگان مجلس را، همدل و صمیمی توصیف کرد و گفت: وفاق خوبی در میان نمایندگان مازندران حاکم است.
این جمله سخنگو، موجب موضع گیری رسانه ها شد، رسانه ها و خبرنگاران مازندرانی معتقد بودند اختلاف نظر در میان اعضای مجمع نمایندگان مازندران در مورد مسایل استانی و شهرستانی کردن پروژه ها و پیگیری ها به ضرر استان بوده است و این زیان موجب شده است در طول سال ها مازندران از اعتبارات خوبی بهره مند نباشد.
اختلاف آشکار نمایندگان مازندران درباره منطقه آزاد تجاری، که در مراسم معارفه استاندار جدید مازندران به آشکاری رسید، گلایه خبرنگاران بود. نمایش اختلاف در مازندران در حضور وزیر کشور، مهمانان استانی و نیز استاندار جدید چهره ای نبود که می باید از مازندران نمایش داده می شد.
نانواکناری اما درباره این حرکت توضیح داد: قرار نبود درباره منطقه آزاد صحبت شود، سخن ما این بد که مگر ربیع فلاح استاندار سابق خود کارگروه کارشناسی برای بررسی وضعیت منطقه آزاد تشکیل نداده بود پس چرا در مراسم معارفه اینگونه سخن گفت.
تصمیم گیری های منطقه ای و شهرستانی از دیگر انتقادات رسانه ها به مجمع نمایندگان مازندران بود.
نانواکناری معتقد بود نمایندگان مازندران با یکدیگر همدل و همزبان هستند اما فقط بر سر منطقه آزاد با یکدیگر اختلاف دارند. در این زمینه هم همه توافق کرده ایم نظر کارشناسان را مورد توجه قرار دهیم.
از راه رسیدن اعضای دیگر
چندین پرسش درباره یک موضوع از نانواکناری پرسیده شد و وی همان پاسخ ها را تکرار کرد. خبرنگاران مازندرانی معتقد بودند این سخنان آقای سخنگو قانع کننده نیست زیرا شواهد نشان می دهد که مجمع برای استان تلاش نمی کند و دعواهای شهرستانی دارند.
در این زمان، اعضای دیگر مجمع نمایندگان از راه رسیدند، یوسفیان ملا، نیازآذری، یوسف نژاد، رضیان، نجفی و اسماعیلی به نشست وارد شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.
پاسخ نمایندگان به انتقادات
با حضور اعضای دیگر مجمع، پرسش های خبرنگاران دوباره تکرار شد.
نیازآذری رئیس مجمع نمایندگان مازندران و نماینده مردم بابل در پاسخ به پرسش رسانه ها با اشاره به اینکه امروز روز پرکاری برای مجمع نمایندگان استان مازندران بود، گفت: در اداره کل کتابخانه های استان مازندران و صداوسیمای استان جلساتی با حضور همه نمایندگان مجلس و نیز نشست مشترکی با استاندار مازندران برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان مازندران با رئیس جمهور و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره منطقه آزاد جلسات مختلفی برگزار کرده اند، عنوان کرد: برای اقتصاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه مازندران تدارک دیده شده است و این وظیفه مدیران استانی است که برای دریافت بودجه اقدام کنند.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه مجمع استان درباره مسایلی مانند آب، محیط زیست، و خطوط ریلی اتفاق نظر دارند و پیگیری های بسیاری به صورت مشترک برگزار شده است، افزود: مجمع نمایندگان استان ظرفیتی است و پشتیبان دستگاه های اجرایی در بخش ملی به شمار می رود؛ در این بخش مجمع نمایندگان تلاش می کند تا مشکلات استان را مطالبه کنیم.
وی گفت: پشتیبانی و ابزار نظارتی برای دریافت حق مازندران وظیفه نمایندگان است.
اسماعیلی نماینده نور و محمودآباد نیز درباره اختلاف نظر در مجمع نمایندگان مازندران عنوان کرد: هشت منطقه آزاد در کشور به تصویب رسیده است و نگاه مجموعه نمایندگان استان به دنبال سه منطقه در استان است تا با امتیاز گرفتن برای استان تلاش کنیم.
وی گفت: بحث دعوا در میان نمایندگان مطرح نیست، این امر چانه زنی در میان نمایندگان برای گرفتن امتیاز بیشتر است.
احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس نیز در سخنانی با بیان اینکه وفاق خوبی در میان نمایندگان مازندران حاکم است و تنها نقطه مورد اختلاف منطقه آزاد است، گفت: می خواهیم عقب افتادگی چندین دهه مازندران را برطرف کنیم از این رو درخواست کردیم مجوز سه منطقه آزاد اقتصادی را به دولت داده ایم. مانند استان هرمزگان می توانیم چندین منطقه آزاد در استان مازندران داشته باشیم.
وی بیان کرد: مازندران ظرفیت خوبی برای داشتن سه منطقه آزاد دارد و باید از این فرصت استفاده کرد.
عصبانیت نماینده مردم قائم شهر!
اما واکنش رضیان نماینده مردم قائم شهر در بین پاسخ های نمایندگان و سوالات خبرنگاران جالب بود.
وی خطاب به جمع گفت: ما همه با رسانه ها ارتباط خوبی داریم، با خبرنگاران ملی و کشوری نیز ارتباط داریم بنابراین باید نوع سوالاتی که پرسیده می شود مورد دقت باشد.
وی بیان کرد: چرا خبرنگاران به دنبال اختلاف در میان نمایندگان هستند، بین ما مشکلی وجود ندارد پس سطح سوالات باید تغییر کند.
نماینده مردم قائم شهر اما به این پرسش خبرنگاری درباره اختلاف با نماینده دیگر قائم شهر پاسخ نداد. همچنین درباره دردودل یکی از خبرنگاران درباره اینکه نمایندگان از ابزار نظارتی خود استفاده نمی کنند و این ابزار را برای جابه جایی مدیران به کار می گیرند نیز با تمسخر گفت این سوال نیست که مطرح می کنند!
صدای بلند رضیان و نیز دفاع خبرنگاران از یکدیگر موجب یارکشی جالبی در شد، نمایندگان یکدیگر به وِیژه رضیان را به آرامش دعوت می کردند و تلاش می کنند جبهه مشترکی در میان خود اتخاذ کنند.
نجفی نماینده دیگر بابل، با حاشیه های ایجاد شده، بدون اینکه سخنی بگوید جلسه را ترک کرد. رضیان نماینده قائم شهر نیز پس از سخنان تند خود از جلسه بیرون رفت البته رضیان در همان ساعت با خبرنگاران حوزه انتخابیه خود دیدار داشت.
شکاف نداریم!
یوسف نژاد نماینده مردم ساری نیز در پاسخ به سوالی که چرا از وحدت سخن می گوید در حالی که روزهای گذشته ای نامه ای از مجلس منتشر شده بود که امیرآباد به عنوان منطقه آزاد معرفی شده است، اظهار کرد: ظرفیت های خوبی در استان وجود دارد و این به معنی شکاف و دو دستگی در استان نیست.
وی بیان کرد: آنچه نمایندگان می گویند به معنای اختلاف نیست در عین تنوع و تکثر با یکدیگر همسو هستیم. مازندران توانایی دارا بودن سه منطقه آزاد اقتصادی را دارد. این حقی است که 20 سال است داده نشده است.
یوسف نژاد عنوان کرد: دولت هشت منطقه اقتصادی در کشور را پیشنهاد داده است، یکی از کمیسیون ها کمیسیون شوراها و امورداخلی است که بنده بندر امیرآباد را پیشنهاد دادم تا 9 منطقه شود. نماینده دولت در این نشست بود و استدلال کردم که از نظر من مازندران لیاقت سه منطقه را دارد. این طرح در کمیسیون شورا ها تصویب شده و به صحن علنی می رود.
نماینده مردم ساری افزود: حق مازندران دارا بودن سه منطقه است، کارهای کارشناسی باید در این زمینه صورت گیرد و اگر تقابل هم باشد با تلاش به دنبال وفاق میان نمایندگان هستیم.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان مازندران را یک کلان شهر می بینند، گفت: باید تلاش کنیم توانمندی های سه منطقه را نشان دهیم، امیدوارم از ظرفیت های مجمع نمایندگان و قوای اجرایی استاندار به نفع توسعه استان استفاده شود.
وی گفت: مازندران به اندازه کافی تاوان دودستگی و اختلاف را پس داده است و از این پس باید بر مبنای وفاق و همدلی باشد.
رسانه ها بدون مطالعه سخن نگویند
یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در تیم نمایندگان مجلس به دنبال آرام کردن جو تنش بود، به نمایندگان پیشنهاد داد درباره یکی از پرسش ها پاسخگو باشد.
خبرنگاری از نمایندگان پرسید چرا نمایندگان در شهرستان ها حتی در تغییر دفتر مسئولان نیز دخالت می کنند. خطاب این پرسش به رضیان نماینده قائم شهر بود اما وی جلسه را ترک کرده بود.
یوسفیان ملا پس اینکه با دو خبرنگار در آمار بودجه های دریافتی استان مازندران در این باره گفت: رسانه ها بدون مطالعه سخن نگویند. تاکنون 10 برابر گذشته نمایندگان مازندران برای استان بودجه دریافت کردند.
وی همچنین درباره دخالت نمایندگان درامور شهرستان ها گفت: وقتی مردم برای کارهای مختلفی مانند استخدام، بهزیستی، کمک های مردمی، راه و برق به نماینده مراجعه می کنند نماینده مجلس باید پاسخگو بوده و نیاز مردم را برآورده کند. اگر فرماندار، بخشدار یا مسئولی به تماس نماینده پاسخ ندهد، یک نماینده دیگر اختیاری دربرابر مردم حوزه انتخابیه ندارد.
انتظار تمجید در آشفتگی توسعه مازندران و یک سوزن به خودمان
نشست با مجمع نمایندگان مازندران نشان داد که علیرغم همه کاستی ها، نمایندگان و مسئولان انتظار تعریف و تمجید دارند و انتقاد رسانه ها را بر نمی تابند.
لحن تند نماینده قائم شهر و نیز خروج پرابهام نماینده بابل از جلسه، نشان داد که نمایندگان مجلس در مازندران تحملی برای شنیدن منتقدان ندارند و از سویی نیز رسانه ها نیز دست پرتری برای به چالش کشیدن نمایندگان نداشتند.
سوالات تکراری و بعضا یک طرفه موجب خارج شدن جلسه از روال عادی و پرتنش شدن آن شد و همچنین برخی سوالات نسنجیده به این امر دامن زد.
به نظر می رسد رسانه های مازندران به نیاز به افزایش سطح و آگاهی دارند و نیز برخی خبرنگاران جوان را نیز باید برای حضور در نشست های پرچالش از قبل آماده کرد تا زمینه توهین و تنش فراهم نشود از سویی نیز نمایندگان مجلس باید ارتباط با رسانه ها در خارج از حوزه انتخابیه خود را در دستور کار قرار دهند.
گزارش از الناز پاک نیا ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/11555/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت