پیام مازند

آخرين مطالب

12 نقطه جنگل های خزری جهانی می شود

جنگلهای هیرکانی در یک قدمی یونسکو/ چالش ویلاسازی و چرای بی‌رویه سياسي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - 12 نقطه از جنگل های هیرکانی با داشتن حیات وحش زیبا، حفاظت و پوشش گیاهی و تنوع زیستی در آستانه ثبت جهانی قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: جنگل‌های هیرکانی و خزر از نادرترین گونه‌های جنگلی جهان قرار است به‌زودی در یونسکو ثبت جهانی شود و با ثبت آن، دنیا از خدمات اکوسیستمی ارزشمند آن برخوردار شود.
12 نقطه از جنگل های خزری با 150 هزار هکتار مساحت که ازنظر حیات‌وحش، حفاظت و پوشش گیاهی و تنوع زیستی و ارتفاع مناسبی دارد برای ثبت جهانی انتخاب شد و این نقاط شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر افراتخته، جهان‌نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز که دارای سرخدار، حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گچ رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت‌شده لیسار است.
درحالی‌که جنگل‌های هیرکانی در آستانه ثبت جهانی است که در هیچ جای جهان، چنین جنگل‌های پهن‌برگ خزان کننده وجود ندارد و ضرورت صیانت ازاین‌گونه ارزشمند امری الزامی است. جنگل هیرکانی با نوار 850 کیلومتر طول مربوط به دوره تریاس که مربوط به 25 میلیارد سال گذشته است و حدود 6 هزار متر از دامنه شمالی البرز اختلاف ارتفاع دارد که سه هزار متر آن پوشیده از جنگل که ازنظر زمین‌شناسی بی‌نظیر است و همچنین در جنگل خزری 10 نقطه داغ حضور پرندگان نادر و نیز تالاب‌های گوناگونی وجود دارد.
پرفسور هانس دیتر کناپ نماینده سازمان یونسکو و بنیاد سوکهو از کشور آلمان بابیان اینکه تاکنون در جای دیگر دنیا چنین جنگل‌های پهن‌برگ خزان کننده را ندیده‌ام از وضعیت تخریب، قطع درختان و چرای بیش‌ازحد دام در جنگل‌های شمال اظهار تأسف کرد.
وی به خبرنگار مهر می‌گوید: برای حفظ این جنگل‌ها تصمیم گرفته شد، ارتباط نزدیک خود را با سازمان فدرال آلمان و سازمان منابع طبیعی ایران برقرار کنیم و برای استمرار آن در سال 2001 کنفرانسی مشترک در شهر چالوس برگزار شد و در همان سال طرحی برای حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر زیستی و مدیریت یکپارچه جنگل‌های خزری را آغاز کردیم و خروجی برگزاری همایش در چالوس آن شد که جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان منبع طبیعی به جهان معرفی شود و تصمیم بر آن شد تا قسمت‌های بکر و دست‌نخورده جنگل خزری را برای ثبت در میراث جهانی یونسکو ثبت کنیم .
نماینده سازمان یونسکو و بنیاد سوکهو از کشور آلمان، یادآور شد: در طی یک سال گذشته با بنیاد سوکو که بودجه‌ای را از کشور محیط‌زیست فدرال آلمان برای ثبت جنگل‌های خزری در میراث بشری یونسکو دریافت کردیم و 6 کنفرانس در ایران و آلمان برگزار شد و کمیته راهبری درست شد که به ثبت جنگل‌های خزری در میراث جهانی یونسکو کمک می‌کند و در حال حاضر به ثبت جهانی جنگل‌های خزری بسیار نزدیک هستیم .

وی گفت: طی این مطالعه باید ارزش‌های جهانی جنگل‌های هیرکانی را پررنگ و اثبات کنیم که این جنگل در برابر سایر جنگل‌های دنیا برتر است ازاینرو تمامی جنگل‌های دنیا را بررسی کردیم تا برتری جنگل خزری را به اثبات برسانیم تا این فرآیند ثبت انجام شود اما جنگل‌های پهن‌برگ خزان کننده باستانی که برای منطقه معتدله وجود دارد در تمامی نقاط دنیا از بین رفت و فقط در شمال ایران باقیمانده است.
جنگل‌های پهن‌برگ خزان کننده باستانی که برای منطقه معتدله وجود دارد در تمامی نقاط دنیا از بین رفت و فقط در شمال ایران باقیمانده است
وی گفت: اروپایی‌ها شاید ایران را بیابان تصور کنند و از اینکه ایران توانسته با توجه به بیابانی بودنش جنگل‌های باستانی‌اش را حفظ کند بسیار شگفت‌زده هستند .
جنگل خزری گنج بی‌بدیل است و با ثبت 150 هزار هکتار در 12 لکه‌ انتخاب‌شده در شمال جنگل‌های ایران بتواناین اکوسیستم‌ها را حفظ کرد و دنیا از خدمات اکوسیستمی ارزشمند آن برخوردار شود . به اعتقاد صاحب‌نظران، برای حفظ این گنجینه ارزشمند به کمک سازمان‌های مردم‌نهاد نیاز است که آنان برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی باید تلاش کنند.
محسن حسینی استاد دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، درباره گزارش روند ثبت جنگل‌های هیرکانی بابیان اینکه در سال 1972 یونسکو معاهده‌ای را تصویب کرد که برخی از آثار تاریخی و فرهنگی را بدون توجه به نژاد و دین و ملیت خاص برای تمامی جهانیان حفظ می‌کند، اظهار کرد: ایران فارغ از دین و مذهب برای جهانیان مهم است و این منابع طبیعی را می‌توان در یونسکو ثبت کرد تا به‌عنوان میراث بشری به جهانیان معرفی شود که در این حالت این میراث متعلق به‌کل دنیا است و همگان باید از آن حفاظت کنند .
سرپرست پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، گفت: هر اثری برای ثبت جهانی‌شدن باید زیبایی طبیعی منحصربه‌فرد داشته باشد، نمونه‌ای برجسته از تاریخ کره زمین باشد، مراحل تحول زمین‌شناسی را داشته باشد و فرایندی اکولوژیک که زیستگاه آن دارای گونه‌های نادری است که ضرورت آن اهمیت داشته باشد .
این مسئول یادآور شد : ازآنجایی‌که ایران در نقاط مختلف بارندگی و دمایش متفاوت است بنابراین از این نظر بسیار کشوری بی‌نظیر است و زمین‌شناسی متفاوت آن موجب ایجاد نژاد و پوشش گیاهی مختلف شده که تمامی آن‌ها ارزش ثبت دارد .
وی تصریح کرد: در فهرست موقت ثبت جهانی در حال حاضر دماوند و سبلان که مرتفع‌ترین دریاچه دنیا است و پارک ملی توران که تنها یوزپلنگ و گورخر آسیایی دنیا در آنجا مانده و غار علی‌صدر نیز هم در این فهرست قرار دارد و ارسباران ثبت یونسکو است و سیاه خروس هم در جنگل هیرکانی زندگی می‌کند .
جنگل هیرکانی نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیر زیست حدود سه‌هزارساله با منبع غنی ژن‌های سه هزار سال گذشته را دارد
حسینی بابیان اینکه جنگل هیرکانی نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیر زیست حدود سه‌هزارساله با منبع غنی ژن‌های سه هزار سال گذشته را دارد، عنوان کرد : از سال 2008 به دنبال ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در یونسکو هستیم که در این زمینه نشست‌ها و کلاس‌های مختلفی برای جوامع محلی برگزار شد و نیز همایش‌های مختلف انجام گرفت .
سرپرست پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، گفت: برای ثبت جنگل هیرکانی 12 سایت معرفی شد و ازآنجایی‌که کل سطح حدود یک‌میلیون هکتار جنگل هیرکانی را نمی‌توان ثبت جهانی انتخاب شد اما به ادعای سازمان جنگل‌ها یک و 9 دهم میلیون هکتار و به بیان موسسه تحقیقات یک و 65 صدم میلیون مترمکعب را می‌توان ثبت کرد زیرا پدیده‌های مخرب زیاد است و جاده و ویلا سازی مانع از ثبت جهانی می‌شود .
این مسئول، افزود: 12 نقطه که در کل با 150 هزار هکتار مساحت که ازنظر حیات‌وحش، حفاظت و پوشش گیاهی و تنوع زیستی و ارتفاع مناسبی داشت انتخاب شد که این نقاط شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر افراتخته، جهان‌نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز که دارای سرخدار، حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گچ رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت‌شده لیسار است .
وی تصریح کرد: منطقه‌ای که ثبت جهانی می‌شود وظیفه تمامی جهانیان است که آن را حفاظت کنند که این مربوط به کروتوکل 1972 که به ارزش ویژه جهانی اشاره می‌کند که حفظ آن وظیفه جهانیان است .

حسینی با اشاره به اینکه با ثبت جهانی جنگل هیرکانی می‌توان اکوتوریسم را رونق بخشید، گفت : در ایران می‌توان بالقوه 200 میلیارد دلار از طریق اکوتوریسم درآمد کسب کرد که اصلاً نیاز به فروش نفت نیست و نگرانی برای اشتغال وجود ندارد .
وی تصریح کرد: هنگامی‌که آثار در ثبت جهانی میراث یونسکو قرار می‌گیرد همگان آن را می‌شناسند و برای نسل آینده خواهد ماند و مزایای دیگر آن اینکه فرسایش خاک کم می‌شود و سیل کاهش می‌یابد و توریسم وارد می‌شود و ارتباطات بین‌المللی افزایش می‌یابد .
داریوش عبادی دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد در عرصه منابع طبیعی، درزمینهٔ نحوه مبارزه با انقراض گونه‌های جنگلی، گفت: رفتارمان با جنگل به‌گونه‌ای بود که در حال از دست دادن سرخدار و شمشاد هستیم و در آینده نیز موجب انقراض انسان می‌شود .
عبادی افزود: ارزش‌گذاری قانونی و اکولوژیک جنگل انجام نشد و به جنگل تنها به بخش بهره‌برداری آن توجه می‌شود و رویکردی دیده نشد و امروز خدمات جنگل در دنیا خدمات اکولوژیک آن درزمینهٔ تولید آب‌وخاک و بسیاری از جاذبه‌های دیگر ارزشیابی می‌شود ، جنگل در عرصه ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است و که درزمینهٔ ملی باید قوانین و مدیریت حاکم بر جنگل باید تغییر کند و قدم‌هایی نیز گرفته‌شده و امیدواریم رونمایی روشنی داشته باشم .
وی تصریح کرد: در ارزش‌گذاری بین‌المللی جنگل هیرکانی به دلیل تنوع زیستی و هویت جغرافیایی و قدمت و دیرینگی جنگل‌های هیرکانی و نیز جنگل هیرکانی با تولید آب ازآنجایی‌که در منطقه خشک و نیمه‌خشک هستیم بنابراین از مسئولان بین‌المللی و سازمان یونسکو این انتظار راداریم که این جنگل را در غالب ثبت جهانی میراث بشر قرار دهند و قطعاً این اقدام انجام می‌شود که از پشتوانه بین‌المللی برای حفظ جنگل‌های هیرکانی برخوردار شویم .
دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد در عرصه منابع طبیعی مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی را در چند دهه گذشته با فراز و نشیب‌هایی مواجه دانست و از دو منظر آن را بررسی کرد: از منظر نخست به لحاظ اعتبارات است که سازمان جنگل‌ها متولی 85 درصد از عرصه‌های کشور ازجمله جنگل هیرکانی به‌عنوان سازمانی که از کمترین اعتبارات دولتی برخوردار است درحالی‌که این اعتبارات می‌توانست در حفاظت و بهره‌برداری اصولی و توسعه جنگل مؤثر باشد که این‌چنین نشد و طرح صیانت از جنگل به لحاظ اعتبارات اصلاً اجرا نشد ویا در برداشت قدم‌های نخست اجرا نشد .
عبادی گفت: مهم‌ترین مشکلی که سازمان جنگل‌ها در حال حاضر با آن مواجه است بحث ساختاری و سازمانی است که سازمان جنگل‌ها به‌عنوان سیزدهمین معاونت در جهاد کشاورزی است که با یک وزارتخانه‌ای که نوع فعالیتش در تعارض با منابع طبیعی است و هیچ همسویی وجود ندارد .
وی افزود: درحالی‌که در طی یک الی دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تصویب قانون حفاظت از باغات کشاورزی کرده است و اصلاح قانون معادن و همچنین در سازمان جنگل‌ها دو دبیرخانه در جهاد کشاورزی که این دو مورد قداست سازمان را در چند نقطه کوچک می‌کند .
مسئول انجمن سمن‌های محیط‌زیست استان مازندران بابیان اینکه سازمان جنگل‌ها در سیاست‌گذاری‌های آن دچار نوساناتی بود که دچار آسیب جدی بود، تصریح کرد: در مدیریت جنگل‌های هیرکانی ضعف اصلی‌مان عدم مدیریت یکپارچه و جامع بود و ازآنجایی‌که در سازمان جنگل‌ها به‌عنوان مدیریت طرح و برنامه‌های آن به یک سمت می‌رفت و بقیه دستگاه‌هایی همچون راه و ترابری و جهاد کشاورزی و تمامی دستگاه‌های مرتبط در روستاها اقدامات خدماتی خود را انجام دهند و این عدم یکپارچگی موجب کاهش 50 درصدی در جنگل‌های مواجه باشیم .
وی عنوان کرد: میزان مشارکت برای اجرای برنامه‌های منابع طبیعی بسیار پایین بوده و در سال‌های اخیر اقداماتی برای جلب و توانمندسازی جوامع محلی در سازمان جنگل‌ها در حال رخ دادن است اما هنوز مشارکت عمومی و دستگاه‌های عمومی تأییدشده نیست و قوانینی تعریف نشد و امیدواریم تمامی ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گیرند و منابع طبیعی را به توسعه‌ای پایدار برسانند .
هادی کیا دلیری استاد دانشگاه منابع طبیعی نوشهر و رئیس انجمن جنگلبانی ایران نیز بابیان اینکه سرزمین مجموعه‌ای از قصه‌ها، فرهنگ‌ها و بیماری‌ها است که در حال از دست دادن آن هستیم و در آینده حسرت زیادی خواهیم دید، گفت: هر جامعه‌ای که به محیط‌زیست خود احترام بگذارد آن جامعه ازنظر فرهنگی رشد بیشتری دارد بنابراین کشورهای پیشرفته محیط‌زیست زیباتری دارند و به حیوانات خود احترام می‌گذارند .
دو میلیون از جنگل‌های زاگرس در طی چهار سال خشک شد و خشک شدن 40 میلیون درخت نیز هشداردهنده است و رفتارمان در کشور منفعت‌طلبی و خودمحوری است
کیا دلیری افزود: دو میلیون از جنگل‌های زاگرس در طی چهار سال خشک شد و خشک شدن 40 میلیون درخت نیز هشداردهنده است و رفتارمان در کشور منفعت‌طلبی و خودمحوری است و با توجه به اساتید مختلف در جنگل مشکلاتمان درزمینهٔ فنی نیست .
وی یادآور شد: درزمینهٔ موضوع تنفس جنگل با توجه به تصویب قوانین اما در این راستا چالش‌های زیادی داشتیم و ازآنجایی‌که جنگل‌های هیرکانی یک درصد خاک این مملکت است و در حال حاضر مساحت آن به یک‌میلیون 650 هزار هکتار رسید اما با این سطح اندک به‌عنوان میراث طبیعی و باستانی جهان مطرح است و تنوع طبیعی بالایی دارد و ازآنجایی‌که 93 درصد خاک ایران خشک و نیمه‌خشک است و روی کمربند زلزله قرار دارد بنابراین باید برای حفاظت از آن تلاش کنیم .

کیا دلیری خاطرنشان کرد: درگذشته جوامع محلی از جنگل به شکل سنتی استفاده می‌کردند و نمودی در تخریب دیده نمی‌شد اما در سال 1338 که سازمان جنگل‌ها تأسیس و سال 1341 که قانون ملی شدن جنگل‌ها تصویب شد، مدیریت علمی جنگل‌های شمال دچار مشکلات و چالش‌های جدید شد و این دلایل زیادی داشت و وقتی قانون ملی شدن جنگل‌ها تصویب شد هم‌زمان با آن مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی شکل گرفت و در این حالت هر فردی می‌توانست با طرح و برنامه وارد جنگل شود و این نامش به نام طرح جنگلداری مطرح شد اما با شروع طرح جنگلداری نگاهمان درون بخشی و تمامی این طرح‌ها بر اساس بهره‌برداری از چوب بود .
وی تصریح کرد: سرمایه ملی یک مملکت مربوط به منابع طبیعی و خدمات این اکوسیستم‌ها است و نباید برای بهره‌برداری از درخت آن را از ریشه قطع کرد اما کشورهای جهان سوم از اصل منابع استفاده می‌کنند و مواد اولیه را از بین می‌برند به‌طور مثال زباله‌هایی که در جنگل ریخته می‌شود را کسی به دنبال بازیافت آن نیست .
رئیس انجمن جنگلبانی ایران، افزود: فهمان درزمینهٔ توسعه درست نیست و واژه توسعه پایدار در این مملکت دروغ است چون توسعه یک وجهی نیست و در زمان تعریف می‌شود. چرا در طی 50 سال وقتی محصول کارخانه صنایع چوب و کاغذ قطع شد آن‌ها ورشکست شدند؟ چرا جنگل نشینان فقیر هستند و اگر یک‌شب کار نکنند از گرسنگی تلف می‌شوند؟
جنگل‌های ایران از سال 1334 تاکنون سالانه در شمال کشور با حدود سه هزار هکتار کاهش جنگل مواجه بودیم که در حال حاضر به یک‌میلیون و 650 هکتار رسید که این موارد را می‌توان به شکل بصری با ویلا سازی‌ها نیز مشاهده کرد .
42 درصد جنگل‌های شمال کشور رو به قهقرا است و از سال 1375 تاکنون حدود 300 الی 350 هکتار تولید آفات و بیماری داشتیم به‌طور مثال گونه شمشاد که گونه بومی ایران بوده و به نام بوکسوس هیرکانا معرف است در حال حاضر داروی ایدز و ضد سرطان را از آن می‌گیرند و 40 میلیون پایه آن ازمیان‌رفته بدون آنکه مسئولان سخنی بگویند و وزرا پاسخی دهند .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/11596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد