پیام مازند

آخرين مطالب

بحران آب آشامیدنی در روستاهای شهرستان تنکابن اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نوشهر – ایرنا – شاید کمتر کسی باور کند که ساکنان برخی شهرها و روستاهای غرب مازندران با وجود بارش های فراوان ، رودخانه های پرآب و سفره های غنی آب های زیر زمینی از کمبود آب آشامیدنی رنج می برند و با گذشت چندین سال هنوز این مشکل برطرف نشده است.
به گفته مردم محلی ، اکثر روستاهای منطقه تنکابن از آب آشامیدنی سالم بی بهره هستند و به دلیل وجود ذرات معلق در آب ، میکروبی بودن و آهن فراوان بسیاری از روستاییان به بیماری های مختلفی دچار می شوند.
در میان بخش های سه گانه (بخش نشتا ، مرکزی و خرم آباد) شهرستان تنکابن که همگی با مشکلاتی در زمینه اب اشامیدنی مواجه هستند، شرایط سلامت آب آشامیدنی بخش نشتا به مرحله بحرانی رسیده و نگرانی ها را افزایش داده است.
هفته جاری پنج جلسه پیرامون همین موضوع در شهرستان تنکابن برگزار شد و بخشداران به همراه روسای شوراهای بخش مشکلات روستاها را مطرح نمودند و خواستار حضور مدیر کل آبفار مازندران جهت پاسخگویی و برنامه ریزی پیرامون رفع این مشکل شدند.
یکی از اهالی روستای "پلسرا " تنکابن با ابراز گلایه نسبت به کمبود آب آشامیدنی در این روستا و روستاهای همجوار گفت : در این روستا بیش از 400 خانوار زندگی می کنند و کمبود آب آشامیدنی مشکلات زیادی را برای ساکنین ان فراهم نموده است.
حسینعلی میرچی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه مسئولان تنها به مجوز دادن جهت ساخت و ساز در روستاها فکر می کنند و اصلا در فکر تامین آب و سایر خدمات نیستند و همین مسئله مشکلات را تشدید کرده است.
میرچی با ابراز گلایه نسبت به استفاده برخی پرورش دهندگان گل و گیاه منطقه از آب لوله کشی ، خاطر نشان کرد : مسئولان مربوطه باید با جدیت نسبت به چنین تخلف هایی برخورد کنند و چاه های غیر مجاز را مسدود نمایند.
وی مدعی شد : بسیاری از ساکنین روستاهای این بخش به دلیل آلودگی آب شرب به بیماری های دستگاه گوارش و بویژه میکروب معده دچار شده اند و پزشکان نیز علت آن را مصرف آب آلوده عنوان کرده اند.
بخشدار نشتا با بحرانی توصیف کردن وضع موجود آب آشامیدنی روستاهای منطقه گفت : متاسفانه آلودگی آب در برخی روستاها آنقدر بالاست که نمی توان بین سم و آب آشامیدنی فرقی قائل شد.
ابراهیم عسگرپور خطاب به مدیرکل آبفار مازندران افزود : بر اساس قانون شرکت آبفار موظف به تامین و توزیع آب سالم و بهداشتی برای روستائیان است و هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در این زمینه غیر قابل قبول و نابخشودنی است.
وی اظهار داشت : متاسفانه برای برخی روستاهای این بخش که تا مرکز شهر 10 کیلومتر فاصله دارد باید با تانکر آبرسانی کنیم و در این زمینه شرمنده مردم هستیم.
عسگرپور با بیان اینکه عدم تامین اعتبار در این زمینه غیر قابل قبول است ، خاطرنشان کرد : بعد از 40 سال دیگر هیچ بهانه ای برای عدم تامین اعتبار در این بخش وجود ندارد و باید نیاز اولیه مردم منطقه به سلامت تامین شود.
وی تصریح کرد : باید به هر طریق ممکن اعتبارات لازم در این زمینه جذب و تخصیص یابد تا در یک بازه زمانی مشخص این مشکل که به شرایط حادی رسیده برطرف گردد.
بخشدار مرکزی تنکابن نیز با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز دولت تدبیر و امید است ، گفت : در حوزه آب روستایی باید یک نهاد متولی امر باشد تا مشکلات موجود به حداقل برسد.
رضا آقاگلی به عدم حفاظت از مجتمع های آبرسانی اشاره کرد و افزود : متاسفانه هیچگونه مراقبت و حفاظت از مجتمع های آبرسانی در منطقه صورت نمی گیرد و اقدامات خطرناک برخی افراد می تواند فاجعه ای به همراه داشته باشد.
وی اظهار داشت : در بسیاری از روستاها حتی کلرزنی صورت نمی گیرد و مردم نسبت به این موضوع بسیار نگران هستند.
آقاگلی نداشتن دستگاه کلرزن در قرن بیست و یکم را فاجعه بار دانست و خاطرنشان کرد : هم اکنون کلر زنی آب جزء دغدغه اصلی در این زمینه است و باید نظارت های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
فرماندار ویژه تنکابن بحث آب شرب را نخستین اولویت در فهرست مشکلات شهرستان برشمرد و گفت : تعداد بالای روستاها و پراکندگی آنها در منطقه از یکسو و کمبود پرسنل و امکانات شرکت آبفار از سوی دیگر کار خدمات رسانی در حوزه روستایی را با مشکل مواجه کرده است.
سید امیر حسینی جو با اشاره به اینکه مدیریت آب شرب روستایی نیاز به تجدید نظر در سطح ملی دارد، افزود : در سال های اخیر بیشترین اعتبار را برای این منظور در نظر گرفتیم اما کفایت نکرد و هنوز در بسیاری از روستاها با مشکل مواجه هستیم.
وی مدیریت واحد در این حوزه را بسیار راهگشا دانست و اظهار داشت : باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که ضریب مشکلات در این بخش کاهش یابد در غیر اینصورت باید در اندیشه دیگری بود.
حسینی جو خاطرنشان کرد : اگر در بخش تامین آب شرب مشکلات برطرف شود باز در بخش توزیع به دلیل فرسودگی شبکه ها با مشکل مواجه هستیم بنابراین باید چاره ای اساسی در این زمینه اندیشیده شود.
نماینده مردم تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز مدیریت آب در کشور را بسیار ضعیف توصیف کرد و گفت : متاسفانه با وجود 7 میلیارد متر مکعب آب روان در رودخانه ها و یک هزار و 200 میلی متر بارندگی در شمال کشور ، باز با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستیم که نشان از مدیریت ضعیف و ناکارآمد در این بخش است.
شمس اله شریعت نژاد با بیان اینکه کار زمین مانده در بخش آب بسیار زیاد است ، افزود : بسیاری از کشور ها آب مورد نیاز خود را از طریق جمع آوری آب های سطحی با احداث دریاچه یا سد های کوچک و بزرگ تامین می کنند اما در کشور ما حفر چاه در اولویت است.
وی اظهار داشت : در حوزه برق رسانی مشکلاتی در منطقه وجود داشت که خوشبختانه اقدامات موثری صورت گرفت اما در حوزه آبرسانی مشکل داریم و هیچ اتفاقی نمی افتد.
به گفته شریعت نژاد ، آبرسانی در شمال کشور آن هم با تانکر اصلا قابل قبول نیست و واقعا خجالت آور است.
وی یادآور شد : پس از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز ساکنان برخی از روستاها از خدمات اولیه زندگی بی بهره هستند و با وجود تلاش مسئولان در این زمینه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
مدیر کل آبفار مازندران بهداشت آب را خط قرمز این دستگاه اجرایی دانست و گفت : متاسفانه با اعتبارات استانی و شهرستانی امکان برطرف کردن مشکلات در این بخش وجود ندارد و باید اعتبارات ملی در این زمینه تخصیص یابد تا مشکلات به حداقل برسد.
مجید عبدالهی با بیان اینکه زیرساخت های این بخش به گونه ای طراحی و اجرا شده که باید از آب های زیر زمینی استفاده کنیم ، افزود : بالا بودن آهن دلیلی بر آلودگی آب نیست و می توانیم با نصب دستگاه جذب آهن این مشکل را برطرف نماییم که در برخی از نقاط مستقر شده و در برخی دیگر هنوز نصب نشده است.
وی اظهار داشت : در روستاهایی که تحت پوشش آبفار قرار دارند باید کلر زنی صورت گیرد و اگر انجام نشد دستگاه های دیگر همچون بهداشت آن را گزارش کنند .
به گفته مدیر کل آب و فاضلاب روستایی مازندران ، در روستاهایی که تحت پوشش آبفار نیستند نیز افرادی برگزیده شوند تا پس از آموزش های لازم با کمک شبکه بهداشت کار کلرزنی را انجام دهند.
عبدالهی خاطر نشان کرد : آنقدر مشکلات در این بخش زیاد است که اقدامات خوب دولت در سال های اخیر احساس نشده و باید از لحاظ اعتباری به شرکت آب و فاضلاب روستائی کمک بیشتری شود و مردم ما نیز با مصرف بهینه این شرکت را در تامین آب شرب روستایی کمک کنند.
وی یادآور شد : تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم میانگین برخورداری جمعیت روستایی مازندران از آب شرب حدود 60 درصد بود که هم اکنون به بیش از 74 درصد رسیده است.
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون از یکهزار و 900 روستایی که در مازندران از آب آشامیدنی برخوردارند ، حدود یکهزار و 600 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارند و بقیه به صورت شورایی اداره می شوند.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1602/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/11641/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور