پیام مازند

آخرين مطالب

سالمترین شکر دنیا در بهنمیر تولید می شود

تولید«نیشکر» با یک قرن قدمت و یک دنیا مشکل مقالات

تولید«نیشکر» با یک قرن قدمت و یک دنیا مشکل
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - بابلسر - نیشکر با داشتن قدمتی 100 ساله در مازندران همچنان از گردونه و سبد حمایتی محروم است و تولیدکنندگان با مشکلات فراوان، این محصول را تولید می کنند.

 برگزاری جشنواره‌های بومی محلی با معرفی محصولات روستاییان، آغازی است بر احیای آداب و سنن فراموش‌شده گذشتگان و فرصت مناسبی است تا با معرفی این محصول در بین آحاد مردم جامعه، افزایش درآمد و اشتغال پایدار را برای مردم منطقه به ارمغان بیاورد . .
بهنمیر ازجمله شهرهای استان مازندران است که به دلیل شرایط خاص اقلیمی و مرغوبیت اراضی، رتبه نخست تولید نیشکر را در سطح استان دارا است . طبق گفته محققان شکر سرخ بهنمیر به دلیل اینکه تصفیه‌شده نیست و به‌صورت ارگانیک کشت می‌شود، سالم‌ترین شکر دنیا است و بیش از 160 هکتار از اراضی بخش بهنمیر به کشت نیشکر اختصاص دارد .
هرچند نیشکر ازجمله محصولاتی است که سرشار از ویتامین و فواید درمانی بسیاری است اما متأسفانه استفاده از این محصول باارزش تاکنون بین مردم استان و کشور ما فرهنگ‌سازی نشده است و بسیاری از مردم از فواید دارویی این محصول بی‌خبرند .
یک استاد دانشگاه در رشته تغذیه و محقق درزمینهٔ نیشکر  اظهار کرد: نیشکر بهنمیر یکی از مرغوب‌ترین و سالم‌ترین نیشکر دنیا است اما چون استفاده از فواید این محصول تاکنون در بین مردم فرهنگ‌سازی نشده است، بسیاری از مردم با فواید و خواص آن ناآشنا هستند .
دکتر موسی زاده با اشاره به اینکه هیچ کشوری مرغوبیت نیشکر مازندران را ندارد، گفت: اما ارزش‌گذاری نیشکر در کشور آن‌ها بیشتر از ایران است .
این استاد دانشگاه بابیان اینکه بهنمیر عرضه محصولات نیشکر در سطح استان را دارا است، عنوان کرد: اما متأسفانه تاکنون این محصول نتوانسته است به عرصه ملی یا بین‌المللی عرضه شود .
وی با اشاره به سابقه دوهزارساله کشت نیشکر در مازندران و خواص متعدد غذایی آن اظهار داشت: همه مسئولان باید برای توسعه کشت و صنایع تبدیلی و فرآوری آن تلاش کنند .
اگر بخواهیم فرهنگ استفاده از محصول نیشکر را در بین آحاد جامعه نهادینه کنیم، باید نیشکر در سبد محصولات غذایی مردم قرار گیرد
موسی زاده به لزوم نام‌گذاری میدان و یا خیابانی در بهنمیر بانام نیشکر برای معرفی هر چه بیشتر این محصول تأکید کرد و افزود: اگر بخواهیم فرهنگ استفاده از محصول نیشکر را در بین آحاد جامعه نهادینه کنیم، باید نیشکر در سبد محصولات غذایی مردم قرار گیرد.
رئیس صنف کشاورزان بابلسر نیز   می گوید: کشاورزی می‌تواند امنیت پایدار کشور را تأمین و تضمین کند و کشاورزی توسعه‌یافته نیز می‌تواند کشور ما را از وابستگی‌ها نجات دهد .
اسرافیل کریمیان بابیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون دولت سرمایه‌گذاری زیادی در بخش صنعت داشته است و هزاران میلیارد اعتبار به این بخش اختصاص داده است، گفت: اگر بخشی از این اعتبار در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گرفت، بسیاری از مشکلات جامعه از قبیل بیکاری را نداشتیم .
شهردار بهنمیر نیز بابیان اینکه شکر قهوه‌ای یا شکر سرخ محصول فراوری‌شده گیاه نیشکر است که در فصل زمستان گرمای تازه‌ای به سبد غذایی خانواده‌های مازنی و دیگر مناطق می‌بخشد، اظهار کرد: این گیاه قدیمی از تیره گندم است که کشت و کار آن در مازندران و بهنمیر پیشینه طولانی دارد .
حسین جان جهانی بابیان اینکه کشت نیشکر در مازندران قدمتی دیرینه دارد، گفت: نیشکر جزء گیاهان صنعتی است که علاوه بر مصرف خوراکی دارای خواص دارویی زیادی ازجمله برای معده، روده و کبد است مصرف این محصول به‌ویژه برای افرادی که بیماری دیابت دارند مناسب است .
وی بابیان اینکه حمایت مناسب از نیشکر کاران، موجب انگیزه در کشاورزان و افزایش تولید محصول می‌شود، اظهار کرد: تولید نیشکر تنها منبع درآمد و امرارمعاش برخی خانواده‌های این منطقه است که نیاز به توجه ویژه دارد .
شهردار بهنمیر با تأکید به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به نیشکر کاران و حمایت از تولیدات آن‌ها عنوان کرد: درحالی‌که اشتغال و رونق اقتصادی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استان محسوب می‌شود و از طرفی تأکید بسیاری از کارشناسان بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بومی برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی است، بسیاری از فرصت‌های مناسب اقتصادی در استان مانند تولید شکر قرمز که می‌تواند با تبلیغ مناسب جایی در بازارهای خارجی نیز پیدا کند، هنوز موردتوجه قرار نگرفته‌اند و چشم فعالان این عرصه به دست مسئولان استان است .

یکی از تولیدکننده‌های فرآورده‌های نیشکر در بهنمیر در حاشیه این جشنواره با اشاره به اینکه سابقه فعالیت بنده در این کارگاه بیش از 30 سال است، گفت: در این کارگاه درگذشته نیشکر به‌صورت سنتی تولید می‌شد اما اکنون روش تولید به روش مکانیزه، مدرن و کاملاً بهداشتی است .
وی با انتقاد از عدم‌حمایت مسئولان از تولیدکنندگان نیشکر در بهنمیر اظهار کرد: این کارگاه برای هشت نفر به‌صورت مستقیم در دو نوبت صبح و شب اشتغال‌زایی نموده است و باآنکه امکان اشتغال‌زایی برای جوانان بیشتری در این کارگاه فراهم است اما به دلیل عدم‌حمایت مسئولان و در اختیار نداشتن تسهیلات لازم در حال حاضر امکان به‌کارگیری از نیرو و تولید بیشتر وجود ندارد .
این تولیدکننده اضافه کرد: تمام امکانات و تجهیزات این کارگاه با سرمایه شخصی انجام شد و هیچ‌گونه حمایتی از سوی مسئولان تاکنون انجام‌نشده است .
وی بابیان اینکه انتظار ما از دولت در اختیار گذاشتن تسهیلات لازم جهت توسعه و گسترش کارگاه است، گفت: در صورت داشتن تسهیلات لازم می‌توانیم با استفاده از سیستم‌های پیشرفته این محصولات را بسته‌بندی و به نقاط مختلف کشور صادر کنیم .
در ادامه حسین تولیدکننده بهنمیری در گفتگویی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکل مسئولان ارشد کشور ما اشتغال‌زایی است و جوانان زیادی از مشکل بیکاری رنج می‌برند و درحالی‌که به تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی اگر توجه بیشتری شود، می‌توانند موجب اشتغال بسیاری از جوانان شوند اما متأسفانه هیچ توجهی به این مهم ندارند .
این تولیدکننده نیشکر تصریح کرد: باوجودی که در کارگاه نیشکر بنده 10 نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند در صورت داشتن تسهیلات می‌توانم برای افراد بیشتری اشتغال‌زایی نمایم .
وی بابیان اینکه تاکنون فرهنگ استفاده از این محصول در بین مردم نهادینه نشده است، اظهار کرد: تولید نیشکر علاوه بر ارگانیک بودن، داشتن ارزش غذایی بالا و خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی است

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/11818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»