پیام مازند

آخرين مطالب

راز و رمزهای موفقیت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان دانشگاه مردمی و وقفی در سالهای اخیر با تلاش های انجام گرفته در بین دانشگاههای کشور و جهان خوب درخشیده و امروز در زمره یک درصدی دانشگاههای معروف جهان قرارگرفته است.
اساتید دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل پژوهش و تحقیق براساس نیاز واحدهای صنعتی ، امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی ، اساتید و دانشجویان برجسته ، سخت گیری وانضباط دانشگاهی را از دلایل موفقیت این دانشگاه برشمردند.
دانشگاه نوشیروانی بابل قریب 50 سال پیش از سوی مرحوم سید حسین فلاح نوشیروانی تاسیس شده و همچنان بخش عمده از درآمد آن وقفی و از سوی خیران است.
دستاوردهای مهم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بر اساس نظام رتبه بندی جهانی Times Higher Education سال 2017 شامل کسب رتبه نخست از میان دانشگاههای کشورو نیز کسب رتبه 350-301 در میان دانشگاههای دنیا می باشد.
ساخت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از سال 1348 آغاز شد و امروز با داشتن حدود 400 عضو هیات علمی و کارمند و بیش از 6هزار دانشجو مشغول به تحصیل در 6دانشکده مهندسی عمران، مکانیک، صنایع و مواد، شیمی، برق و کامپیوتر و علوم پایه است .
این دانشگاه در سال 1352 بر اساس وقف و کمک‌های مردمی نه با پول دولت، به عنوان دانشکده فنی دانشگاه مازندران شروع به جذب دانشجو کرده است و به همین دلیل از سرمایه اجتماعی بالا و حساسیت عمومی برخوردار است.
پروفسور قاسم نجف پور عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز در این زمینه گفت: باغبان خوب محصولات مناسبی را تولید خواهد کرد و براین اساس اساتید تراز اول نقش مهمی در پرورش استعدادهای دانشجویان، ترغیب به پژوهش و تحقیقات و ابداعات و اختراعات خواهند داشت.
به گفته وی نظم پذیری و قانونمندی نقش مهمی در توسعه یک دانشگاه خواهد داشت و برای پژوهش و تحقیق نیازمند دانشجویان با انگیزه و تجهیزات آزمایشگاهی است.
وی با اشاره به اینکه نیت خیرخواهانه و وقف نیز موتور محرکه توسعه علمی به شمار می آید؛ افزود: بنابراین باید به این نتیجه دست یابیم که پیشرفت و موفقیت های دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال های اخیر بخاطر همدلی وهمراهی اساتید دانشگاه، دانشجویان و حتی کارمندان ، نیت خیرخواهانه خیر بزرگ نوشیروانی، تجهیزات آزمایشگاهی، قانونمندی و نظم می باشد که توانسته دانشگاه را در رده های برتر دانشگاههای جهان و کشور قرار دهد.
نجف پور همچنین برنامه ریزی های آموزشی برای تحصیل را از موارد مهم توسعه کشور برشمرد و افزود: تحصیل براساس نیاز روز جامعه و پژوهش ها در این زمینه می تواند در ارتقاء علمی و اجتماعی جامعه نقش آفرین باشد.
پروفسورمفید گرجی دانشمند برتر یک درصد جهان از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال 2017 نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مغز و نیروی انسانی یکی از عوامل اصلی موفقیت این دانشگاه در زمینه های علمی و پژوهشی محسوب می شود.
دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه ولز انگلستان با بیان اینکه امروزه یکی از دلایل موفقیت دانشگاه نوشیروانی تحقیق و پژوهش در زمینه انرژی های نو می باشد؛ افزود: جهان به سمتی پیش می رود که باید بسیاری از چالش ها و مشکلات جامعه اعم از پزشکی ، صنعتی و غیر آن رفع شود لذا بسیاری از اساتید و دانشجویان این دانشگاه در این زمینه گام برداشته اند که خروجی های خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه از حضور دانشمندان اروپایی و دیگر کشورهای جهان برای تحقیقات بهره گرفته ایم، اظهارداشت: در حال حاضر بنده با همکاری دانشجویان در حال تحقیق در زمینه بیومکانیک (مکانیک پزشکی)، انرژی های نو و DRAG DELIVERY (دارورسانی به اعضای بدن) می باشیم که در زمینه دارورسانی می خواهیم به این نتیجه دست یابیم که چطور می توان با تزریق دارو به عضو بیمار بدن به درمان کمک کنیم .
وی با بیان اینکه کاربردی کردن طرح ها و پژوهش ها همراه با داشتن تجهیزات آزمایشگاهی از دیگر علل رمزو راز موفقیت این دانشگاه و درخشش در سطح بین المللی است؛ گفت: بسیاری از محققین جهان از مقالات اساتید این دانشگاه استناد می کنند و این خود زمینه رشد و ارتقاء و نیزگرایش اساتید را به سمت ارائه مقالات علمی و در نتیجه توجه به نیازهای محوری جامعه را چند برابر کرده است.
همچنین رییس دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس رتبه بندی اخیری که توسط نظام رتبه بندی جهانی THE) Time Higher Education)در تابستان 96 اعلام شد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از میان 1102 دانشگاهی که در رتبه بندی جای گرفته اند حائز رتبه 350-301 گردید.
دکتر مصطفی رحیم نژاد افزود: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این رتبه بندی از میان 18 دانشگاه ایرانی حاضر موفق به کسب رتبه اول شد و دانشگاههای صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیر طوسی، صنعتی شریف، تبریز، تهران و علوم پزشکی تهران با کسب رتبه 800-601 در جایگاه و رتبه های بعدی قرار گرفتند.
نظام رتبه بندی THEدر سال 2004 به منظور تدوین لیست بهترین دانشگاههای دنیا با استفاده از معیارهای اصیل و قابل حصول تاسیس شد که در این سیستم رتبه بندی 13 شاخص در پنج گروه اصلی برای ارزیابی جامع دانشگاهها و موسسات آموزش عالی توسعه داده شده است .
به گفته رحیم نژاد این شاخص ها در پنج گروه کلی اعم از محیط آموزشی - ابعاد ، درآمد و اعتبار پژوهش - نفوذ علمی از طریق برآورد تعداد ارجاعات - درآمدهای صنعتی، انتقال علم به صنعت و همچنین چشم انداز بین المللی، اعضای هیات علمی، دانشجویان و نوع تحقیقات دسته بندی شده اند.
طبق آخرین اعلام مؤسسه Clarivate Analytics که در 16 نوامبر 2017 منتشر شد، لیست اسامی محققین با 1% مقالات برتر دنیا در 21 حوزه اعلام شد و براین اساس سه تن از اساتید دانشگاه صنعتی بابل به عنوان 1% محققین موثردنیا از دیدگاه ارجاع مقالات معرفی شدند.
رحیم نژاد عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل همچنین یکی از راز و رمز های موفقیت این دانشگاه را نیازمحور بودن معرفی کرد و گفت: اساتید دانشگاه در زمینه های نو همچون انرژی های نو، نانو تکنولوژی، پیل سوختی، بایومتریال، مواد بیولوژیکی و دیگر موارد فعالیت می کنند که در دنیا کاربرد دارد.
رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ساخت تک سل الکترولایزر غشای پلیمری جهت تولید هیدروژن و اکسیژن برای نخستین بار در داخل کشور توسط گروه پژوهشی پیل سوختی دانشگاه، ساخت سیستم کامل پیل سوختی متانولی با توان اسمی 500 وات و توان کل 1050 وات برای اولین بار در کشور و ساخت ربات پرنده عمود پرواز کواد‌روتور در دانشگاه را از دستاوردهای مهم این دانشگاه برشمرد.
دکتر جواد واثقی امیری همچنین کسب مقام اول تیم اورنج دانشگاه در دومین دوره مسابقات شناورهای هوشمند، کسب رتبه اول تیم توسن دانشگاه در اولین دوره مسابقات کشوری خودروهای پیل سوختی ، ساخت و طراحی سامانه هوشمند کنترل سوخت موتورخانه توسط واحد فناور دانشگاه ، کسب رتبه برتر تیم چکاب دانشگاه در مسابقات ملی زیردریایی‌های کنترل از راه دور ، ساخت کوچکترین میکروفن جهان توسط عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، راه اندازی خط تولید صنعتی غشاهای نانو فیلتراسیون برای نخستین بار در خاورمیانه، ساخت پهباد فرید توسط دانشجویان دانشگاه، قرار گرفتن دانشگاه در فهرست یک درصد برتر دانشگاه‌های تاثیرگذار جهانی از نظر تعداد استنادات در ده سال اخیر بر اساس پایگاه طلایه‌داران تامسون رویترز را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه خواند.
به گفته کادر دانشگاه نوشیروانی بابل امروزه این دانشگاه خیرساز جزو محدود دانشگاههای خیرساز در جهان محسوب می شود که توانسته با حمایت های مردمی سرپا باشد و هنوز بخش عمده ازهزینه های این دانشگاه از درامدهای وقفی است .
سید حسین فلاح معروف به نوشیروانی بنیانگذار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بازرگان و نیکوکار ایرانی که در سال 1350 دار فانی را وداع کرد. بنا به قولی چهار پنجم از ثروت خود را در جهت امور خیریه و ارتقاء سطح بهداشت، رفاه، آموزش و امور مذهبی مردم هزینه کرده است که از آن جمله می توان به ساخت و احداث مدرسه ، هنرستان ، انیسیتو ، دانشـکده ، درمانـگاه ، زایشـگاه ، بانک خون ، پرورشـگاه ایتـام ، بیمارستـان ، مسجـد ، پل و غیره اشاره کرد.
خبرنگاران: فریبرز سیفی- زینب حبیب پور گودرزی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7343-7328/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/13665/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد