پیام مازند

آخرين مطالب

تب الکترونيکي شدن و کاهش شکاف ديجيتالي در مازندران مقالات

  بزرگنمايي:

در ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه كشور بر بسط خدمات دولت الكترونيك، صنعت فناوري اطلاعات، سواد اطلاعاتي و افزايش بهره وري در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي تأكيد شده و در مواد 36 و 37 و  و 40 قانون مديريت خدمات كشوري جهت افزايش بهره وري، كارآمدي، سرعت، سلامت، صحت امور، كيفيت، هزينه ها، و رضايت و كرامت مردم هم گوياي اهميت حصول دولت الكترونيك است.

مازندران با داشتن 3 ميليون و 100 هزار نفر و داشتن 85 درصد کاربر اينترنت به لحاظ داشتن ظرفيت اينترنت پرسرعت رتبه اول کشور را دارد، همچنين 77 درصد روستاهاي مازندران داراي اينترنت پرسرعت هستند.

فرماندار نکا با بيان اينکه، دستگاه هاي خدمات دهنده و دفاتر پيشخوان دولت مورد اعتماد و به عنوان امين هاي دولت به شمار مي آيند، توسعه را به عنوان خط مقدم استفاده از ظرفيت هاي الکترونيکي در جامعه دانست و بيان داشت: توسعه به عنوان بسته کاملي از ظرفيت ها و پتانسيل هاي جامعه است که در همه شئونات و مسائل زندگي افرد جامعه توسعه را به عنوان خط مقدم خويش قرار مي دهند.

رحيم قاسمي طوسي  با اشاره به ظرفيت هاي هسته اي و مسير توسعه کشور افزود: خوشبختانه با وجود تمامي ظرفيت ها و پتانسيل هاي هسته اي که در اختيار داريم ما را به عنوان کشور هسته اي و در حال توسعه مي شناسند.

فرماندار نکا دستگاههاي خدمات دهنده و دفاتر پيشخوان دولت را امين دولت دانست و تصريح کرد: دولت به عنوان هرمي که انتهاي آن در شهرستان ها واقع شده است مي تواند با تبديل دولت الکترونيک و پيشخوان هاي دولت مردم را از خدمات مطلوبتر و آسان تر بهره مند نمايند.

قاسمي طوسي اضافه کرد: تلفيقي از دولت در پيشخوان هاي دولت وجود دارد در واقع  توسعه اي که در دوره هاي اخير مد نظر دولتمردان بعنوان خدمات پيشخوان دولت بوده در برخي از موارد طبق قانوني که تصويب کردند انجام نمي گيرد.

دولت الکترونيک 1

وي افزود: انجام خدمات الکترونيکي در دفاتر پيشخوان دولت سبب کاهش حضور ارباب رجوع در دستگاه هاي اجرايي شهرستان و افزايش رضايتمندي را در پي خواهد داشت.

نماينده عالي دولت در نکا بر استفاده و بکارگيري تکنولوژي در انجام امورات مردمي را حائز اهميت دانست و بيان کرد : ارائه خدمات با کيفيت تر، بيشتر و مطلوب تر به مردم در سطح شهر و روستاها افزايش رضايتمندي و زيرساخت هاي توسعه را رقم مي زند.

واگذاري خدمات دولت به بخش هاي غيردولتي

همچنين مديركل دفتر فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت استانداري مازندران هم  با اشاره به دفاتر پيشخوان دولت در سطح استان گفت: 476 دفتر خدمات روستايي و 302 دفتر خدمات شهري بيش از 170 خدمت موجود و شناسايي و احصاء 183 خدمت جديد به اين دفاتر تاکنون صورت گرفته است.

ابوذر قرباني، دفاتر پيشخوان دولت را يکي از نقاط برجسته و به عنوان خط مقدم و پيشاني دولت الکترونيک در ارائه خدمات ارزنده به مردم قلمداد کرد و بيان داشت: دولت الکترونيک افزايش رضايتمندي، کاهش فساد مالي، دقت، سرعت و ارائه خدمات مطلوب تر به مردم را به همراه دارد.

وي افزود: ارائه خدمات مطلوب تر سبب تقويت دولت و واگذاري خدمات بيشتر به دفاتر پيشخوان دولت در سطح شهرستان ها مي شود.

مديركل دفتر فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت استانداري مازندران با اشاره به مکانيزه شدن فرآيندهاي الکترونيکي تصريح کرد: براي بهبود کيفيت خدمات، دسترسي آسان و کاهش هزينه ها فرآيندهاي الکترونيکي به سمت مکانيزه شدن سوق داده مي شوند که در نهايت اين امر توسعه خدمات الکترونيک را در سطح کشور در پي خواهد داشت.

قرباني با بيان افزايش زمينه هاي اشتغال در سطح شهرستان ها گفت: با افزايش دفاتر پيشخوان دولت در شهرستان ها به نوعي زمينه افزايش اشتغال در سطح شهر و روستاها فراهم مي آيد به طوريکه در بعضي از مواقع سبب افزايش منابع درآمدي مي شوند.

مديركل دفتر فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت استانداري مازندران تكريم ارباب رجوع را در دفاتر پيشخوان هاي دولت امري ضروري و حائز اهميت دانست و افزود: دفاتر پيشخوان هاي دولت بايد به عنوان نمادهاي تکريم ارباب رجوع به ارائه خدمات بپردازند دراين راستا فرمانداري و ساير دستگاه هاي اجرايي بايد نسبت به اين مقوله اهتمام و نظارت جدي ورزند.

دولت الکترونيک2

قرباني در پايان با تاکيد بر نظارت دفاتر پيشخوان دولت متذکر شد: کميته نظارت و بازرسي پيشخوان دولت بر تمامي عملکردهاي دستگاه هاي خدمات دهنده و دفاتر پيشخوان دولت نظارت مي نمايد به طوري که در صورت بروز هر گونه تخلف اقدامات قانوني لازم را در جهت رفع تخلف و برخوردهاي لازم را در فاز يک بصورت تذكر، فاز دوم اخطار كتبي و قطع سرويس و در نهايت لغو پروانه فعاليت را دردستور کار قرار مي دهند.

فعال سازي کارگروه دولت الکترونيک

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري مازندران، بر تهيه و تدوين شناسنامه خدمت به استناد ماده 9 توسط دستگاههاي اجرايي استان مازندران تأکيد کرد و از مديران کل خواست با مطالعه اعتبارات پيوست بودجه سال 1393 کل کشور، اهتمام مجدانه و تلاش و پيگيري بيشتر را براي جذب اعتبارات ملي را داشته باشند.

حسن خيريانپور، معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري و نايب رئيس كارگروه دولت الكترونيك استان مازندران هفته گذشته در اولين جلسه اين كارگروه كه به رياست استاندار برگزار شد گفت: بايد با فعال سازي كارگروه دولت الكترونيك استان از ابعاد كمي و كيفي و اهتمام مجدانه اعضاء و مديران كل دستگاههاي اجرايي طراز مازندران را به استان الكترونيكي و هوشمند ارتقاء دهيم.

خيريانپور درخصوص مباني قانوني اين كارگروه و ضرورت تلاش براي حصول هوشمند سازي اداري و دولت الكترونيكي گفت: در سند چشم انداز كشور بر دستيابي به جايگاه اول اقتصادي – علميفناوري ايران در آسياي جنوب غربي با ايجاد جنبش نرم افزاري و برخورداري از دانش پيشرفته و توليد علم و فناوري تأكيد شده و در بند هاي 10 تا 12 و 15 تا 18 و 24 و 25 سياستهاي كلي نظام اداري كشور ابلاغي مقام معظم رهبري نيز بر اين مهم تصريح گرديده است.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري و نايب رئيس كارگروه دولت الكترونيك مازندران افزود: علاوه بر اين برنامه دوم از 8 برنامه نقشه راه اصلاح نظام اداري كشور مصوب جلسه شصت و دوم شورايعالي اداري كشور نيز بر توسعه دولت الكترونيك و هوشمند سازي اداري با هدف تسهيل و تسريع دسترسي مردم – بنگاهها – كاركنان و دستگاههاي اجرايي به خدمات دولتي فارغ از زمان و مكان توسط رياست محترم جمهوري و رئيس شوراي عالي كشور به كليه دستگاههاي اجرايي ابلاغ شده است و مزيد بر آن نيز در جلسه شصت و چهارم شورايعالي اداري كشور مجددا برتوسعه خدمات الكترونيكي توسط دستگاههاي اجراي تأكيد شده است.

حسن خيريانپور، معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري مازندران افزود اخيراً با تصويب شوراي عالي فناوري اطلاعات و ابلاغ ضوابط فني و اجرايي مقرر شد كارگروه توسعه دولت الكترونيكي استان ها به رياست استانداران با هدف توسعه يكپارچه خدمات الكترونيكي و ايجاد استان الكترونيكي و هوشمند شكل گرفته و برگزار شود. وي از رياست كارگروه خواست متناظر اين كارگروه در شهرستانها به رياست فرمانداران و در هر يك از ادارات كل استان به رياست مديركل تشكيل و زمينه هاي اجرايي و عملياتي تحقق دولت الكترونيك در يك برنامه زمانبندي مشخص مهيا شود.

وي بر عضويت يك نفر نماينده صنف مربوطه و كانون پيشخوان دولت و دو نفر از مديران فناوري اطلاعات دستگهاي اجرايي استان براي عضويت در كارگروه دولت الكترونيك تصريح و تأكيد کرد.

در حال حاضر برخي شهرستانهاي مازندران براي تحقق دولت الکترونيک به صورت پايلوت مشخص شده اند و اجراي کامل اين طرح نيازمند برنامه زمانبندي مشخص و رفع موانع فراروي خواهد بود.

وجود 2.2 کاربر اينترنتي در مازندران

مازندران با جمعيتي بيش از 3/2 ميليون نفر داراي 2 ميليون و 299 هزار و 291 نفر کاربر اينترنتي و ضريب نفوذي معادل با 74/8 درصد است و با وجود 63 درصد ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت ADSL در استان، بالاترين ضريب نفوذ به استان مازندران تعلق داشته است.

تعداد تلفن هاي ثابت منصوبه در استان بيش از يک ميليون و 950 هزار شماره و براساس آخرين آمار تعداد تلفن هاي ثابت مشغول به کار بيش از يک ميليون و 500 هزار شماره است که ضريب نفوذي در حدود 50 درصد را شامل مي شود؛ همچنين ضريب نفوذ تلفن همراه در اين استان بيش از 100 درصد است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/1514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است